Brugere

Medlemmer online
brohavn
Edwins
Der er 11 gæster og 2 medlemmer online

http://www.maptun.dk/

Skriv nyt emne   Besvar indlægget
Vis foregående emne Printable version Login for at vise private beskeder Vis næste emne
Forfatter Besked
JensenOffline
Emne: Montering af benzinfyr ng900  IndlægSkrevet: den 28. Feb 2010 - 20:29
Administrator

Indmeldt: 05. Okt 2004
Geografisk sted: Lidt nord for Limfjorden.
Status: Offline
Det prøver jeg Anders.

Søren: jeg har overvejet det, men der er en del adskillelse involverer. Jeg skal have låget af akvariet, og måske også hele viskermekanismen for at komme til varmeblæseren, så hvis der var en lettere, og mere elegant, løsning vil jeg helst undgå dette.

MVH Mads

Vis brugerens profil Send privat besked MSN Messenger  
Besvar, med citat Tilbage til toppen
JensenOffline
Emne: Montering af benzinfyr ng900  IndlægSkrevet: den 10. Mar 2010 - 22:45
Administrator

Lige en opdatering. Jeg fik snakket med Anders (det er over en uge siden nu) og han forklarede mig hvordan han plejer at koble det.
Det korte af det lange er at monteringsvejledningen ikke er korrekt, blæseren skal have 12v når fyret kører.
Jeg monterede det ved at pille låget af akvariet som foreskrevet i monteringsvejledningen (ved MCC)
Ledningen trak jeg igennem ved at skære et kryds i en eksisterende gummigennemføring over bremseforstærkeren.
Monterede så de fornødne kabelsko og samlede det hele med de medfølgende isolationskapper til kabelskoene. Dejligt når man har næsten alle de stumper der skal bruges.

Ved styrestrømmen til relæet snød jeg lidt da det var foreskrevet at stel skulle styres af D+ på generatoren (ladelampeledningen)
Dette bevirker at blæseren går i normal drift med motoren igang. Det er nødvendigt ved MCC da blæseren kører med en fast hastighed bestemt af effektmodstanden der sættes i serie. Istedet for effektmodstanden er så indsat en lus.
Når så motoren startes kobles relæet fra og der tilføres spænding på normal vis gennem knappen til at justere blæserhastigheden. Dette er dog ikke nødvendigt når der er ACC da blæserhastigheden styres på stelsiden (som Søren skrev) og når blien slåes til tænding aktiveres klimapanelet til normaldrift.
Så jeg lånte stel ved at lave en "lus" i sikrings/relæboksen i soklen til det relæ der ikke anvendes, det virker fint da det kun er styrestrøm er der minimal strømstyrke på forbindelsen.

Jeg har taget lidt billeder af arbejdet som jeg vil lægge op når jeg har fået dem sorteret.

MVH Mads

JensenOffline
Emne: Montering af benzinfyr ng900  IndlægSkrevet: den 11. Maj 2010 - 23:40
Administrator

Så har jeg fået sorteret billederne fra min montering af benzinfyret.

Her har jeg skåret lidt i støjdæmpningen på torpedoen, for at kunne montere beslaget til fyret.

Det var nødvendigt at bore et hul i torpedoen hvor der vistnok sidder en styreboks umiddelbart bagved, så derfor skulle der være stop på boret. Jeg havde ikke lige en boremaskine med stop, så det blev lavet lidt interimistisk med et spændebånd og en unbrakonøgle.

Her har jeg monteret noget varmedæmpning omkring vandslangerne til fyret. De kommer noget tættere på udstødningen fra den forreste cylinderrække end de ville på en almindelig 4 cylindret ng900.

Det fine faconsvejste udstødningsrør der fulgte med til monteringssættet passede også kun til en 4 cylindret, så her måtte der laves et bøj. Et passende rør blev svejst i for at afstedkomme dette.

Her ses røret monteret. Man kan se at det netop bøjer omkring tandremsskærmen.

Jeg havde ikke lyst til at skære i de originale benzinslanger, så jeg skaffede et par forskruninger med de rigtige gevind til benzinreturen fra dysebroen. Forskruningerne er beregnet til hydraulik på flere hundrede bar, så de bør kunne klare det ret begrænsede tryk der er på retursiden af benzinsystemet.

Og her den oprindelige returslange fra dysebroen koblet på benzinfyrets retur. Så kan fyret uden de store problemer afmonteres igen hvis det skulle være nødvendigt.

Her ses så fyret monteret i sit beslag.

Her er også tårnstiveren monteret, samt sikringsboksen til fyret og fartpilotboksen.

Så er fyret køreklart. Der må siges at være fyldt pænt op i sådan et moturrum.

Her ses de ledninger jeg monterede til blæseren. Det krævede lidt adskillelse, men det er faktisk en utrolig nem bil at arbejde på, da det meste er til at komme til efter en smule adskillelse.

Her ses så hvor jeg trak ledningerne igennem. Jeg valgte at skære et kryds i den eksisterende gummigennemføring. De sorte og hvide ledninger er fordi ledningsnettet var beregnet til en SAAB 9000, så de bruges ikke og er blot isoleret og stripset sammen.

Senere har jeg sat en sikring på den røde ledning der forsyner ledningsnettet til fyret. Strømmen tages fra maxi sikringsboksen ved siden af batteriet. Jeg snupper lige et billede af dette ved lejlighed.

Selvom set lidt lignede en umulig opgave at montere fyret i V6’eren lod det sig alligevel gøre på en fornuftig måde. Min holdning er også når først man skal til at skære og bore i sin bil, så skal det hele lavet fornuftige. Kunne det ikke lade sig gøre på fornuftig vis ville jeg hellere have undværet fyret. Jeg synes selv at jeg slap rimeligt godt fra det her.

MVH Mads

Den_GamleOffline
Emne: Montering af benzinfyr ng900  IndlægSkrevet: den 12. Maj 2010 - 11:01
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Indmeldt: 16. Dec 2004
Geografisk sted: 1828 KBH
Det ser sgu godt ud Very Happy

Fint udstødningsrør. Jeg benytter selv bare noget varmebestandigt flex-rør, men overvejer noget bedre, for at give lidt mere lyddæmpning.

Det er i øvrigt samme type fyr som jeg for nyligt monterede i min OG900, men der var mere plads. Der er fyldt godt op i sådan en V6'er Shocked

Er tårnstiveren i øvrigt standard?

Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside  
khrisdkOffline
Emne:   IndlægSkrevet: den 12. Maj 2010 - 11:14
Webmaster

Indmeldt: 26. Jun 2007
Geografisk sted: Valby
Oh ja..det er jo en NG900, så tårnstiveren er std.
Det er den også på OG9-3.

Det siger lidt om at selve karossen måske ikke liiige er ideelt konstrueret fra starten.
Lige de modeller er ikke de skapest kørende ad fabrik. Til gengæld er de forholdsvis nemme at få til at køre ordentligt hvis man gider

Bilen på The Saab Register
Christian W
Medlem Nr. 349

Vis ikke emner ældre end:     
Gå til:  
Alle tidspunkter er CET (Europa, GMT+1)
Skriv nyt emne   Besvar indlægget
Vis foregående emne Printable version Login for at vise private beskeder Vis næste emne
[Forsiden]
PNphpBB2 © 2003-2007 

Stedet for Saab interesserede   
Get Free Themes!