| Forfatter |
Besked |
9000ymer
|
|
Emne: Chekke forbindelserne til viskerkontakten?
Skrevet: den 09. Mar 2010 - 18:55
|
|
SUPER SAAB FREAK
Indmeldt: 20. Jun 2009
Status: Offline
|
|
hej
Jeg har mistanke om at kontakten til vinduesviskerne er forkert forbundne...er der nogen der ved hvor man kan komme til at chekke forbindelserne? Altså, hvordan kommer man indtil ledningerne...og hvor er ledningerne fra kontakten forbundet til kredsen?
Jeg har mistanke om at kontaktens forbindelse til batteriets + pol går via sikring 13 istedet for sikring 8 som den skal. Er der et eller andet centralt sted (f.eks ved sikringsdåsen..hvordan kommer man in bag ved?) hvor der kan være lavet en fejlmontering? |
|
|
| |
|
|
|
 |
netroM
|
|
Emne: Chekke forbindelserne til viskerkontakten?
Skrevet: den 09. Mar 2010 - 20:40
|
|
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indmeldt: 09. Mar 2004
Geografisk sted: Roskildeegnen
|
|
| Du har nok haft fremmed indgreb i ledningsnettet, men viskerkontakten kommer man let til efter skjold omkring ratstammen er skruet af. Selve kontakten sidder med et multistik, så dér burde man ikke kunne komme til at bytte noget om. Skal du ligefrem spore forbindelsen, kunne det være enkelt at tage låget af i forruden, dvs. hele toppen af instrumentbrædtet. Der er beskrivelse af det i tidligere indlæg, men kort fortalt tager det vel højst 20 min og kræver at du skruer højttalergællerne af, piller skruer ud omkring speedometer og under en gummidut ved handskerumsklappen '(alt. airbag). Og selvfølgelig sikringskonsollen også. Mon ikke det kunne være dårlig forbindelse i viskerkontakt, der giver mærkelige reaktioner andre steder? |
_________________ Morten Perlegrus
9000 CS '94 / 90 '86 / 99L '73
|
| |
|
|
|
 |
9000ymer
|
|
Emne:
Skrevet: den 09. Mar 2010 - 21:24
|
|
SUPER SAAB FREAK
|
|
| Tak...kan du give et hint til den tråd, hvor indgrebet er beskrevet? Som sagt er det en mistanke jeg har efter at have målt hvor mange ampere der løber gennem sikring 7, 8 og 13 når viskeren/sprinkleren kører - se anden tråd (kodeord "sikring 13") for forhistorien. Hvordan fejlen er opstået aner jeg ikke...bilen er fra 94, og jeg har kun haft den et lille år, men den har nok været lidt igennem før jeg fik den....blandt andet en ny motor. |
|
|
| |
|
|
|
 |
hf-eco-power
|
|
Emne:
Skrevet: den 10. Mar 2010 - 02:07
|
|
SAAB-MANIAC
Indmeldt: 08. Aug 2005
Geografisk sted: ALS
|
|
Hmmm...det med "det fremmede indgreb" er måske ikke helt ved siden af
Er det ikke noget med, at der i forbindelse med motorskiftet er kommet en helt anden type maskine i vognen, der (måske) har nødvendiggjort en hel- eller delvis udskiftning af ledningsnettet samtidigt? Kan det tænkes her, at donorbilen har været nyere end MY95, og man har "beholdt" en del af det oprindelige, herunder kontakterne? Det kan godt give anledning til underlige fænomener. Jeg ser nemlig, at viskerkontakten er ens i årgangene fra og med MY87 til og med MY95 (part.no.: 9518226).
Du bliver nok under alle omstændigheder nødt til lige at fjerne de 2 plastkåber omkring ratstammen og få syn for sagen. Det er ikke umuligt, at de enkelte bens placering i multistikket ikke passer overens med den aktuelle kontakt. Det er set før. Blandt andet i instrumenthusets multistik, hvor skillelinjen er mellem MY94 og 95. Her er der just præcis byttet om på rækkefølgen af de enkelte ledninger
/Henrik |
|
|
| |
|
|
|
 |
9000ymer
|
|
Emne:
Skrevet: den 10. Mar 2010 - 07:43
|
|
SUPER SAAB FREAK
|
|
| Du husker helt rigtigt. Mit "detektivarbejde" vedr bilens historie har vist at den oprindeligt var en 2,3 LPT. Karossen er fra 1994, men nu har den en 2.0 LPT motor i, formentlig fra 1997. I motorrummet hænger der mange "løse stik" synes jeg (dog uden at have noget at sammenligne med), men der kan ganske givet være tale om en delvis udskiftning af ledningsnettet. Jeg graver videre i det. |
|
|
| |
|
|
|
 |
hf-eco-power
|
|
Emne:
Skrevet: den 10. Mar 2010 - 12:42
|
|
SAAB-MANIAC
|
|
Arh, OK. Ja, det er nok lige værd at ofre lidt tid på denne udredning, hvad der er skidt, og hvad der er kanel
Kender én hernede i lokalområdet, der for ganske nylig har konverteret sin 9000 CS 2,0i om til en 2,0t og netop med stumper fra en MY96/97. Han valgte BEVIDST at splitte hele sin bil ad for at muliggøre en KOMPLET udskiftning af ledningsnettet. Han skulle ikke nyde noget af at stå med "håret i postkassen" bagefter. Efter denne imponerende bedrift kom det hele således til virke efter hensigten...lige på nær én lille detalje: Han glemte at skifte motorstyringen En turbo kører sgu´ ikke særligt optimalt med en boks fra en sugedjævel. Efter fejlen blev rettet, er alt OK.
Spændende at høre, hvad du kommer frem til. Iøvrigt gad jeg godt lige kaste et blik på din bil, særligt når nu du nævner alle disse løsthængende stik i maskinrummet
/Henrik |
|
|
| |
|
|
|
 |
9000ymer
|
|
Emne:
Skrevet: den 10. Mar 2010 - 14:35
|
|
SUPER SAAB FREAK
|
|
Styreboksen i min var den der kom fra 2.3 lpt'en. Det virkede, men jeg synes brændstofforbruget var lidt højt. Nu har jeg (takket være Casper A) fået en boks med 2.0t software i, og det ser ud til at reducere brændstofforbruget.
Angående ledninger, så er det påfaldende at ledningen til styreboksen tilsyneladende er for kort, så man ikke kan montere styreboksen med stikket nedad, men må sætte den omvendt i, så stikket vender opad. Det kunne vel tyde på, at ihvertfald de ledninger er fra den oprindelige motor...eller hvad? Jeg tænkte at en 2.3'er måske er lidt længere og derfor er der behov for en kortere ledning.
Endvidere har den været tunet til højtryksturbo (ikke længere), så der hænger stik til APC ventil....og så er der som sagt forskellige andre løse stik.
Da jeg bor i Aalborg må jeg nok nøjes med evt at sende dig nogle billeder af motorrummet foreløbig....måske en tur til Als kan komme på tale en gang til sommer. |
|
|
| |
|
|
|
 |
hf-eco-power
|
|
Emne:
Skrevet: den 11. Mar 2010 - 00:51
|
|
SAAB-MANIAC
|
|
Bare iorden. Jeg forstår ikke helt, hvorfor der skulle være forskel på længden af ledningsnettet fra en 2,3 til en 2,0. Det bør efter min vurdering være fuldstændigt det samme...mystisk.
Til gengæld er det helt normalt, at stikket til lige præcis APC-ventilen "hænger løst". Det er en fast bestanddel af maskinrummets ledningsnet, nemlig
Har du forøvrigt tjekket din viskerkontakt, om det er den rette?
Ja, lad os endeligt se nogle billeder!
/Henrik |
|
|
| |
|
|
|
 |
9000ymer
|
|
Emne:
Skrevet: den 12. Jul 2010 - 22:07
|
|
SUPER SAAB FREAK
|
|
Så har jeg endelig fået kigget på viskerkontakten.
Jeg kunne ikke se hele kontakten, men der stod følgende i de sorte plastik
9564394
og nedenunder
KIRSTEN
6618
Er der nogen der ved hvad det betyder? |
|
|
| |
|
|
|
 |
hf-eco-power
|
|
Emne:
Skrevet: den 12. Jul 2010 - 22:35
|
|
SAAB-MANIAC
|
|
Tja, en direkte oversættelse af det nævnte part.no. fortæller, at der er tale om en viskerkontakt til 9000 CS med bagrudevisker, frem til og med MY95. Er det ikke noget med, at din bil mere eller mindre er ombygget til en MY96?
"KIRSTEN" er blot producentnavnet
/Henrik |
|
|
| |
|
|
|
 |
9000ymer
|
|
Emne:
Skrevet: den 13. Jul 2010 - 06:42
|
|
SUPER SAAB FREAK
|
|
Jo. MIn bil er en "bastard". Stenlummeret siger at det er 2.3 CS fra 1994, men motoren er en 2.0f ra 1997. Drivakslerne er 2.3 fortalte værkstedet sidst, da den skal have "store gummimuffer".
Jeg lærer jo mere og mere om den.
Den har IKKE bagrudevisker. Mon det kan betyde noget for forbindelserne? |
|
|
| |
|
|
|
 |
hf-eco-power
|
|
Emne:
Skrevet: den 13. Jul 2010 - 12:23
|
|
SAAB-MANIAC
|
|
Det er jo så lige spørgsmålet. Det skal da ikke tage lang tid for at finde ud af det, når blot man står med den korrekte del i hånden. Du må gerne låne et eksemplar fra mit beskedne lager, hvis du har lyst
Du spurgte til noget "stelforbindelse" tidligere. Der findes et jordpunkt lige bag batteriet til motorrummets elektronik. Og ja, også et på den indvendige torpedoplade i førersiden, umiddelbart under instrumentbordets topdæksel.
Du døjer højst sandsynligt med noget sådant, hvorfor det måske kunne være relevant at lave nye, midlertidige stelforfindelser omkring de komponenter, som man i fejlsøgningens hellige navn har under mistanke for at være "inficeret"
Hvor langt har du til "Den Grønne Ø", Als???
/Henrik |
|
|
| |
|
|
|
 |
9000ymer
|
|
Emne:
Skrevet: den 13. Jul 2010 - 14:05
|
|
SUPER SAAB FREAK
|
|
Jeg har jo desværre ca 300 km, da jeg bor i Aalborg. En tur om ca 2 uger er ikke totalt udelukket, men vil nok kræve en smule overbevisning på familierådet.
For at skifte kontakten gør man så således:
- begge plastikdæksler af
- ud med stikkene bagbå,
- de to skruer af...og så er den fri?
Jeg kunne godt tænk mig at kigge den lidt efter i sømmene og se hvordan den egentlig fungerer, men jeg vil nødig rode med den uden at være sikker på at den kan komme på igen. |
|
|
| |
|
|
|
 |
|
|