Har lige været inde på fstyr.
Kan jeg få hævet min bils største påhængsvægt?
Hvis du ønsker at få forøget den største påhængsvægt, som bilen har lov at køre med, skal du henvende dig til forhandleren eller importøren af bilen. Han kan oplyse, om bilen kan godkendes med større vægt, idet det er bilfabrikanten (og ikke myndighederne), der bestemmer hvor tungt et påhængskøretøj, en given bil kan køre med.
For at bilen kan blive godkendt med forhøjet påhængsvægt, skal bilen synes hos en synsvirksomhed, og du skal medbringe dokumentation i form af én af følgende ting:
•Erklæring fra fabrikanten af det trækkende køretøj eller fra dennes repræsentant.
•Teknisk information fra fabrikanten af det trækkende køretøj eller fra dennes repræsentant.
•Fabrikationsplade på køretøjet, hvoraf teknisk tilladt vogntogsvægt fremgår.
•Instruktionsbog.
Efter synet tager man anmeldelsesblanketten og registreringsattesten med til en Nummerpladeekspedition (SKAT), så den ændrede påhængsvægt kan blive registreret, og så man kan få en ny registreringsattest med den nye påhængsvægt
Er det så nødvendigt med type plade på trækkrog??
Det jeg har er en orginal aftagelig krog,men uden typeplade.
Hilsen Kim
_________________ SÅB
9000CS MY92
9000CST MY92 projekt
medlemsnr. 446
For at bilen kan blive godkendt med forhøjet påhængsvægt, skal bilen synes hos en synsvirksomhed, og du skal medbringe dokumentation i form af én af følgende ting:
•Erklæring fra fabrikanten af det trækkende køretøj eller fra dennes repræsentant.
•Teknisk information fra fabrikanten af det trækkende køretøj eller fra dennes repræsentant.Det står knivskarpt i bilens instruktionsbog. For Og900's vedkommede max. 1500 med påløbsbremse. Intet er holdt hemmeligt her. •Fabrikationsplade på køretøjet, hvoraf teknisk tilladt vogntogsvægt fremgår. En sinke fra Ebberødgård kan læse bilens trækvægt af dens dataplade.[/color]•Instruktionsbog. Yep, i bogen står hvor meget der må være på krogen, og for den sags skyld på taget, oftest max. 100 kg.[color=blue]
Jeg kontaktede SAAB Søborg, da jeg ønskede at opveje konens Og900 fra 1175 til de af fabrikken godkendte 1500.
Svaret var, at om jeg ønskede det, ville de sætte deres "900 eksperter" på sagen. Som om at det var første gang siden modellens tilblivelse i 1979 at spørgsmålet blev bragt op.
Hvis min bil havde været en Miele, havde de omkostningsfrit sendt mig standarderklæringen om at bilen må trække 1500 kg., med påløbsbremse, 750 kg. uden bremse..
- Så der var 2 ting som gjorde at jeg til zyn ikke kunne opveje bilen: 1) Jeg havde ikke erklæringen, som efter nøje beregninger, og passende vederlag, fra SAAB Danmark/$øborg, vederkvægede at bilen må trække 1½ tons.
2) Og her kommer essensen: Det fede Brink-træk på hendes bil har fået gnasket datapladen væk. (Ingen seriøs trækfabrikant laver et træk til en bil, som er rated til mindre end hvad bilen må trække..)
-Så for at få opvejet hendes 2.1 bil fra '93 til at trække 1500, skulle to ting til: En betalt erklæring fra SAAB om at himlen er blå, og et nyt træk på bilen, med pånittet vægtdataplade.
Nu tænkte jeg så: Nu blev det sgu for svært, nu kan de skide i Atlanterhavet. Jeg sætter ikke et nyt træk på og smider det perfekte gamle i skraldespanden. Jeg betaler ikke SAAB for at attestere hvad Aase i kantinen allerede ved.
Således kører hun nu med ca. 1450 kg. på bilen og roser den for dens stabilitet- og bremseevne, med 2 ponyer i traileren.
- Det er måske nok ulovligt, spørg Helle, og sådan skal du nok ikke gøre.
Men uden dataplade på trækket får du ikke din raket vejet op. Synsmanden godkendte gerne bilen "as is", altså til 1175 uden dataplade, men havde ikke balls til at opveje trækket til 1500, uden dataplade.
_________________ En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Jeg har en helt udokumenterbar påstand....hvis du har et godt synssted og kan fremvise dokument for at og900 er typegodkendt og kan trække 1500kg, så får du den opvejet
/A
_________________ Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
HVIS trækket er godkendt til 1500 Kg (og typeskildet kan læses)
Min påstand er begrundet med, at min egen synsmand var ret ligeglad med typeskiltet sidst jeg snakkede med ham Derfor ville han uden tøven veje bilen op til 1500 HVIS dokumentation på bilens duelighed forefindes
_________________ Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk