| Forfatter |
Besked |
Caminero
|
|
Emne: Skift af tandrem i sportcombi 1,8i
Skrevet: den 29. Jul 2010 - 19:54
|
|
SAAB NET NYBEGYNDER
Indmeldt: 29. Jul 2010
Status: Offline
|
|
Jeg har netop købt en 9-3 Sportcombi 1,8i fra 2006. Som jeg har forstået er det en Opel-motor med tandrem. Jeg har prøvet at undersøge det lidt på nettet og i de forskellige indlæg her, men kan ikke rigtigt finde et præcist svar på, hvor tit tandremmen skal skiftes i denne model?
Jeg håber, I kan hjælpe mig. |
|
|
| |
|
|
|
 |
troels
|
|
Emne: Skift af tandrem i sportcombi 1,8i
Skrevet: den 29. Jul 2010 - 19:57
|
|
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indmeldt: 13. Jan 2004
Geografisk sted: København
|
|
Velkommen til forummet.
Jeg ved ikke hvor ofte den skal skiftes, men jeg kan da bekræfte at den har tandrem og volumen kun er på 1,8 liter modsat Saab's 1,8t (turbo) som faktisk har en volumen på 2 liter.
Har du kigget om det står i manualen?
mvh
Troels |
|
|
| |
|
|
|
 |
Caminero
|
|
Emne:
Skrevet: den 29. Jul 2010 - 20:07
|
|
SAAB NET NYBEGYNDER
Indmeldt: 29. Jul 2010
|
|
Hej Troels
Tak for det hurtige svar. Jeg har ikke fået bilen endnu (eller manualen), men vil egentlig gerne have forhandleren til at skifte tandremmen, inden jeg får bilen, hvis det er nødvendigt. |
|
|
| |
|
|
|
 |
JJuul
|
|
Emne:
Skrevet: den 29. Jul 2010 - 20:22
|
|
SAAB NET NYBEGYNDER
Indmeldt: 14. Feb 2010
Geografisk sted: Sejet bygade 3 Horsens
|
|
I den opel astra vi har er der i manualen skrevet 80000 km eller 5 år, for tandrems skiftintervaller, men det er siden ændret til 60000 km, og er der en rem af samme kvalitet som dem opel bruger så holder de ikke meget længere. På vores opel astra er der 2 gange sprunget en tandrem, første gang da bilen havde kørt ca. 32000 km. det kostede et nyt topstykke, og da bilen havde kørt 259000 km, opel forhandleren havde glemt at skifte remmen ved eftersynet, og da bilen havde kørt 11000 over servicet sprang remmen med total motorhaveri til følge, men forhandleren havde husket at fakturere ny rem, så spritny motor monteret.
Så hellere lidt for tidligt og de skiftes på fast pris. |
|
|
| |
|
|
|
 |
casper-fischer
|
|
Emne:
Skrevet: den 29. Jul 2010 - 22:21
|
|
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

Indmeldt: 25. Dec 2004
Geografisk sted: Esbjerg
|
|
husk nu at få alle strammerhjul og især vandpumpen skiftet. I de gamle opel`er var det netop vandpumpen son var problemet uha jeg har lavet mange opel 16v toppe  |
_________________ 9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.630ml dyser.Knaster 268/9,6 .HK ?. Men det kommer snart
|
| |
|
|
|
 |
Jensen
|
|
Emne:
Skrevet: den 29. Jul 2010 - 22:54
|
|
Administrator

Indmeldt: 05. Okt 2004
Geografisk sted: Lidt nord for Limfjorden.
|
|
Nu kan det godt være at jeg maler fanden på væggen, men jeg vil ikke anbefale nogen at købe en bil med tandrem med mindre de selv kan skifte den.
Jeg har haft kadett med tandrem, og i sådan en tør jeg ikke køre længere end 30.000 km mellem skift. På min V6'er er remmen fornuftig bred, så her tør jeg godt køre 50.000, men så heller ikke længere. Vandpumpe og strammerhjul tør jeg godt stole på kan holde ca. 100.000 på min v6'er.
Man hører så mange grimme historier om både Ford og Opel, hvor garantien ikke dækker tandremsbrud på en relativt ny bil selvom alle service er dokumenteret overholdt. Det må betyde at forhandleren/værkstedet ikke stoler på sig selv eller de dele de installerer, og i dette tilfælde vil jeg heller ikke stole på dem.
Hvorfor så 30.000? Tjae, jeg synes ofte jeg har hørt nævnt at tandremmen sprang efter 3x.000 km. Jeg har aldrig hørt om nogen rem der holdt under 30.000 så derfor.
Jeg har for øvrigt prøvet en tur i en 1,8i 9-3'er. Den var faktisk relativt kvik, og ikke specielt støjende ved landevejshastighed på trods af den meget lave gearing. Men stod valget mellem en i'er og en turbo til næsten samme pris, ville jeg til enhver tid vælge turboen.
MVH Mads |
_________________ Mads Jensen, medlemnr. 143
V4, V6, 8i, t8
|
| |
|
|
|
 |
Lars_h
|
|
Emne:
Skrevet: den 31. Jul 2010 - 07:45
|
|
SAAB NET NYBEGYNDER
Indmeldt: 11. Aug 2006
|
|
| Tandremmen i en Z18XE skal skiftes efter 90.000 km eller 6 år. |
|
|
| |
|
|
|
 |
SAW
|
|
Emne:
Skrevet: den 31. Jul 2010 - 10:45
|
|
EXTREME SAAB FREAK
Indmeldt: 16. Jan 2005
Geografisk sted: Hadsten
|
|
lars-h har ret.
Min far har en 9-3 1,8i fra 2005(sedan), og der er tandremmen lige skiftet ved 90000. Han har ikke haft den så længe, men den kører faktisk relativt godt, og med rolig og behageligt motorgang.Den mangler selvfølgelig turbo, men jeg var faktisk positivt overrasket over den. |
|
|
| |
|
|
|
 |
|
|