Banner cycler

Maptun på 130 hk TTID'er

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktører: Ole-Bendtsen, Casper_Ankersen, Jensen, khrisdk, Bestyrelsen

Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: On the road...
Indlæg: 2857
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

21. maj 2015, 18:13

Det du kan mærke er den elektroniske momentbegrænser - dem har jeg det ikke godt med.
De kan ødelægge enhver fornøjelse ved en god motor.

Men, men Hirsch får de sparket - men, her lyder det til at de bliver brugt i de høje omdrejninger.

Du vil helt sikkert opleve det som et stort fremskridt :-)

Dem i den store ende af skalaen, som vi selv har, er nærmest udenfor hvad der er nødvendigt ;-)

90 diesel heste ekstra er fælt...
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
peterv
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. maj 2015, 15:20

29. maj 2015, 13:01

God dagen nsb,

Det at jeg har ventet med å besvare er gjort helt bevisst.

Jeg har fortsatt ikke helt skjønt hvordan Dieselen fungerer. Og så ønsket jeg også å drive med litt bevisst kjøring, dvs være oppmerksom på hva som egentlig skjer i hvilke gir, hastigheter mm. Ikke minst, når egentlig slår 2. turboen ut for fullt.

Og på meg virker bilen å være temmelig sprek i 4. giret og i en hastighet på kanskje 110-120. Motoren reagerer umiddelbart.

Men, det å komme opp i slike hastigheter, det er i grunn dette jeg er mest opptatt av og egentlig litt skuffet over. Særlig på norske veger er jo poenget først og fremst forbikjøringer med en utgangshastighet på kanskje 70 km/t. Det er her jeg etterlyser noe kjappere respons fra motoren.

Er det her, altså i den "lille enden af skalaen", du snakker om - det jeg i så fall ville kalle for - kastrering av motoren?

Det virker om om det to forskjellige motorer, den som sliter for å komme opp i hastigheter. Og den som bare cruiser av gårde med god respons i 4. eller 5. gir.....
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: On the road...
Indlæg: 2857
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

30. maj 2015, 09:18

Hej,

Moment-begrænseren bliver defineret i softwaren for hvert gear og som funktion af RPM.
Derfor kan du grundlæggende få den samme motor til at føles meget forskellig.

130HP -> 170 HP
Du kan se data her: http://extranet.hirsch-performance.ch/d ... F270006482
80-120 bliver 2 sekunder hurtigere og 0-100 2 sekunder hurtigere.
+60nm ved 1750 RPM (En VW UP motor ekstra!)

200HP'eren er her 4.5 sekunder hurtigere fra 80-120, hvilket er meget!

Der hvor brændstofforbruget er højt er ved acceleration - det er her denne 130HP variant er begrænset for at nå lavt CO2.
- 200HP'eren kan i MY12, nå den samme lave CO2.

Jeg synes, at det er lidt spild at bruge 2-turboer for at lave 130HP.
Dette giver mere mening for at nå 200HP+

Så ja, du vil virkelig kunne mærke Hirsch på en 130'er.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
peterv
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. maj 2015, 15:20

31. maj 2015, 18:08

Hei igjen nsb,

Skulle jeg ha fattet meg kort om måten jeg opplever 130 hesteren på, ville jeg ha sagt uharmonisk, en motor som ikke henger på greip og er, når jeg ser på hva du skriver, tydeligvis full av kompromisser.

Skal en ta Hirsch på ordet, så er 170 hesteren noe helt annet, en motor full av harmoni....

Jeg leser:
- Motoruppgraderingen på 170hk för 9-3 TTiD4 (130) genererar sitt kraftfulla vridmoment redan från mycket låga varvtal för att möjliggöra avslappnad körning, och kraftutvecklingen är enastående mjuk, helt utan kännbar övergång mellan de bägge turboaggregaten.

Resultatet är en bil som blir mycket mer dynamisk att köra, på samma gång som bränsleekonomin är den bästa som Hirsch Performance någonsin uppmätt: Från 4,7l/100km, motsvarande 123g CO2 per kilometer.
http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... redir=true

Alt dette høres jo flott ut. Det jeg stusser over er at Hirsch bruker akkurat samme tekst i omtalen av effektene av en oppgradering fra 160 til hhv 180 og 200 hester.....:
http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... F270006481

Vel, jeg tror deg og jeg tror jo egentlig også på Hirsch. Jeg skal se om jeg får prøvekjørt en TTiD 170 hester.... eller i hvert fall en 180 hester, som finnes på markedet.
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: On the road...
Indlæg: 2857
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

31. maj 2015, 19:45

Problemet er altid moment-begrænserne, de føles unaturlige - ligesom du beskriver.

170HP vil også have dem, men i mindre forstyrrende grad.
- For ellers vil motoren have pænt over 200 HP.

Jeg synes, at det samme er problemet med 150HP benzin - specielt når man først har prøvet en frit-løbende, men de naturlige 200HP+
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
peterv
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. maj 2015, 15:20

5. jun 2015, 11:19

Her en OK artikkel (med ikke minst mange kommentarer) om TTiD 130 HP trimmingen.

http://www.saabsunited.com/2013/02/mapt ... eview.html
peterv
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. maj 2015, 15:20

Re: Maptun på 130 hk TTID'er

11. aug 2017, 16:24

Hei nsb....

For fire uker siden, på veg gjennom Tyskland, savnet jeg hestene jeg hadde i min gamle 150 bensiner. Jeg bestemte meg spontant å hirsche SAABen. Jeg fikk time på et verksted i Sveits.

Og ja, man kan ta Hirsch på ordet: Den kastrerte 130 hesteren ble til en motor "full av harmoni", en bil som byr på masse kjøreglede!

At prisen på chippingen er halvert på to år, gjør gleden bare enda større.

Men, det er en ting jeg stusser over: Dieselforbruket. Det ble 6,0 liter både på veg nedover gjennom Tyskland (ca 2300 km) med 130 hesteren og på veg oppover (ca 2100 km motorveg) med den trimmede 170 hesteren. Attpåtil var gjennomsnittshastigheten høyere nordover enn sørover.

Dette harmonerer dårlig med hva Hirsch selv sier på sin FAQ...
Förbrukar en uppgraderad bil mer bränsle?
- Genomsnittsförbrukningen för en upgraderad dieselbil vid normal körning ökas med 0,5 till 1,0 liter per 100 km.

nsb, takk for hjelpa.
9-3 SC, MY11, TTiD (Hirsch 170 hk)
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: On the road...
Indlæg: 2857
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Maptun på 130 hk TTID'er

15. aug 2017, 18:05

Hej,

Det er flere ting i det:
1) Kørestil => trim giver en tung fod :wink:
2) Dem der kører længst pr. L har også en low-friction-gearbox!
3) Den skal kører med laverer rpm en før trim.

Jeg har eSID2 i min så jeg kan se det øjeblikkelige forbrug - det kan lærer en at kører med let fod :ugeek - nogle gange :D

Men, den helt store faktor på langtur er vinden - jeg havde ny rekord på vej til Sverige i år, med høj trailer og medvind :lol:
Men, nåede ikke ikke tilbage til DK på en tank :cry:
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
peterv
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. maj 2015, 15:20

Re: Maptun på 130 hk TTID'er

16. aug 2017, 12:25

Hei igjen,

1. punktet skulle vel tilsi høyere forbruk
2. og 3. lavere...

Du har nevnt vinden. Hos meg er det dekkene. Ikke vet jeg om det har noe å bety.

Jeg kjøpte nye dekk i Sør-Tyskland. Gikk over...
fra
Conti Premium Concact 5 215/55/16
til
Pirelli Cinturato P7 Blue 205/55 R16 91V AO Sommerreifen

En meget behagelig overgang, definitivt mindre støy og kanskje lavere forbruk. Ulempen er kanskje litt dårlig score på vannplaning enn Contien. Og så var de jo meget gunstig, 3100 NOK inkl. montering....
9-3 SC, MY11, TTiD (Hirsch 170 hk)
NC_Ribe
SUPER SAAB FREAK
Geografisk sted: Ribe
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Maptun på 130 hk TTID'er

18. aug 2017, 21:32

Hej Peter
Nu aner jeg godt nok intet om SAAB diesel, men er du sikker på, at Hirsch ikke har byttet om på km og l? Min (og andres) erfaring er i hvert fald, at en benziner typisk kører 1 km/l længere efter chipning, og det svarer jo fint til dine erfaringer.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
peterv
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19. maj 2015, 15:20

Re: Maptun på 130 hk TTID'er

19. aug 2017, 13:28

Hei NC...

Se hva Hirsch skriver i sin FAQ:

Förbrukar en uppgraderad bil mer bränsle?
Bränsleförbrukningen beror i stor utsträckning på körstil. Genomsnittsförbrukningen för en upgraderad bensinbil vid normal körning reduceras med 0,5 till 1,0 liter per 100 km. Genomsnittsförbrukningen för en upgraderad dieselbil vid normal körning ökas med 0,5 till 1,0 liter per 100 km.

http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... ontent.FAQ


Vel, forbruket endret seg ikke: den brukte 6,0 på veg ned til Sveits utrimmed og 6,0 med trimmet motor tilbake til Norge.
Forbruket burde etter det Hirsch sier ha økt med 0,5 liter (konservativt anslag) eller med bortimot 10 %.

Jeg skal sjekke forbruket på en bestemt strekning i Norge - 380 km i blandet 70-90 sone. Laveste forbruket er på 4,4 liter, men oftest ligger den på 4,5-4,6 under normal kjøring.

Spennende å følge.

Ellers er det jo bare å si at den gamle 9-3 2.0t er glemt for godt. TTiDen med 170 hester overbeviser.
9-3 SC, MY11, TTiD (Hirsch 170 hk)
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: On the road...
Indlæg: 2857
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Maptun på 130 hk TTID'er

19. aug 2017, 14:57

Jeg har ikke prøvet en...

Men, der giver dig 40HP/60nm ekstra.
Der er faktisk en del.

Hv
Hvis vi samme ligner med ligende biler, så er vi på højde med en VW topmodel Golf/Passat eller en Seat Leon/Toledo i FR-modellerne - hvilken er toppen for dem, der kan lide VAG.

Du vil god til forskel have en Twin-turbo, som giver dig mere moment og ved lavere rpm.

Så det er vel ikke så ringe end da :D

Det viser også lidt om hvad en TTiD4 der banker 200/430nm, 221/480 nm ud gør... eller det nye Nordic tun med 260HP/500nm :ugeek
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!

Tilbage til "Modern Forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 3 gæster