Hvilken gearolie til 9-3 1999 2.0 Turbo?
Redaktør: Bestyrelsen
- Stensgaard
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Hvilken gearolie til 9-3 1999 2.0 Turbo?
På fredag skal jeg (endelig) have skiftet kobling på min Saab 9-3 2.0 Turbo fra 1999, manuelt gear. Her skal jeg selvsagt have ny olie på gearkassen. Men hvilken olie bør jeg købe?
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: Hvilken gearolie til 9-3 1999 2.0 Turbo?
75W/80, min. GL4 el.5.
Ex.vis en Elf Tranself TRJ Synthese.
Det dur!
/Henrik
Ex.vis en Elf Tranself TRJ Synthese.
Det dur!
/Henrik
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Hvilken gearolie til 9-3 1999 2.0 Turbo?
saab mtf 0063
Den virker bare, desværre kræver det en længer proses, og 6 liter olie. Hvis den ikke er blevet konverteret til olien i bilens levetid.
Mht. olie i geakasse, så er jeg blevet brændt så mange gange med ikke originale olier, på forskellige bilmærker.
At jeg ganske simpelt anbefaler fabrikkens olie helt generelt.
MVH
Morten
Den virker bare, desværre kræver det en længer proses, og 6 liter olie. Hvis den ikke er blevet konverteret til olien i bilens levetid.
Mht. olie i geakasse, så er jeg blevet brændt så mange gange med ikke originale olier, på forskellige bilmærker.
At jeg ganske simpelt anbefaler fabrikkens olie helt generelt.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Hvilken gearolie til 9-3 1999 2.0 Turbo?
Enig med Morten.
Kig grundigt efter om bilen er konverteret til MTF0063. Der bør sidde en mærkat i motorrummet samt i instruktionsbogen. MTF0063 sammen med andre ikke kompatible olier slår gearkassen ihjel så vidt jeg har hørt i hvert fald....
Hvor vidt det kan betale sig at konvertere kan jeg ikke sige. Min mors 9-5 er konverteret og den skifter fantastisk godt. Min egen 9-3 er født med det og den skifter OK efter 312.000 km, men jeg skal have det skiftet snart.
Problemet er at aftapningsproppen sidder et dumt sted, samt den sidder fantastisk godt fast, så jeg skal først have fabrikeret en lidt speciel unbrakunøgle...
MVH Mads
Kig grundigt efter om bilen er konverteret til MTF0063. Der bør sidde en mærkat i motorrummet samt i instruktionsbogen. MTF0063 sammen med andre ikke kompatible olier slår gearkassen ihjel så vidt jeg har hørt i hvert fald....
Hvor vidt det kan betale sig at konvertere kan jeg ikke sige. Min mors 9-5 er konverteret og den skifter fantastisk godt. Min egen 9-3 er født med det og den skifter OK efter 312.000 km, men jeg skal have det skiftet snart.
Problemet er at aftapningsproppen sidder et dumt sted, samt den sidder fantastisk godt fast, så jeg skal først have fabrikeret en lidt speciel unbrakunøgle...
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: Hvilken gearolie til 9-3 1999 2.0 Turbo?
Det var lige godt pokkers
Da jeg i sin tid berettede om herinde, at jeg sandelig havde konverteret til MTF0063-olien i min egen CS´er, blev jeg nærmest mødt med en byge af dommedagsprofetier om, hvor hvad dette fluidum kunne medføre af dårligdomme. Selv fra sagkundskaben kritiseredes olien for at være noget "rødt stads".
Jeg troede vitterligt, at jeg havde gjort noget godt for mekanikken, men blev faktisk så forskrækket af disse reaktioner, at jeg ret hurtigt fik vallen hældt ud igen og dernæst overgik til den olie, jeg nævner her ovenfor!
Jeg ved ikke selv så meget om, hvad der her er op og ned. Er der nogen her, der kan kaste noget saglighed over emnet og dermed ikke et ord om, hvad "man" synes er godt. Hardcore facts!!!???
Jeg deltager ikke mere i nogen forvirring her, så hæld du bare på, hvad du har mest tillid til, Steensgaard...
/Henrik
Da jeg i sin tid berettede om herinde, at jeg sandelig havde konverteret til MTF0063-olien i min egen CS´er, blev jeg nærmest mødt med en byge af dommedagsprofetier om, hvor hvad dette fluidum kunne medføre af dårligdomme. Selv fra sagkundskaben kritiseredes olien for at være noget "rødt stads".
Jeg troede vitterligt, at jeg havde gjort noget godt for mekanikken, men blev faktisk så forskrækket af disse reaktioner, at jeg ret hurtigt fik vallen hældt ud igen og dernæst overgik til den olie, jeg nævner her ovenfor!
Jeg ved ikke selv så meget om, hvad der her er op og ned. Er der nogen her, der kan kaste noget saglighed over emnet og dermed ikke et ord om, hvad "man" synes er godt. Hardcore facts!!!???
Jeg deltager ikke mere i nogen forvirring her, så hæld du bare på, hvad du har mest tillid til, Steensgaard...
/Henrik
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Hvilken gearolie til 9-3 1999 2.0 Turbo?
Ja olie kan hidse meget op.
Det har også være debatteret i Saab UK:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=139594
Nu er Saab gearkasse ikke den mest sofistikerede og hårdt belastede gearkasse i verden. ( og tak for det. Så holder de nemlig rigtigt længe ) Så mon ikke der er alternativer der kan hældes i.
Så længe de har samme specifikationer og godkendelser. ( Så fakta: Ja tak ) Tro: Det hører en anden institution til )
Det har også være debatteret i Saab UK:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=139594
Nu er Saab gearkasse ikke den mest sofistikerede og hårdt belastede gearkasse i verden. ( og tak for det. Så holder de nemlig rigtigt længe ) Så mon ikke der er alternativer der kan hældes i.
Så længe de har samme specifikationer og godkendelser. ( Så fakta: Ja tak ) Tro: Det hører en anden institution til )
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Seniorsergent
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Husk at kontrollere at påfyldningsproppen kan løsnes, inden olien tappes af. Det er ikke en joke! Påfyldningsproppen kan være nærmest umulig at løsne, hvis den aldrig har været afmonteret før.
Dum situation, at stå uden olie på kassen, og ikke kunne åbne påfyldningsproppen.
En nødløsning kan være at påfylde med en slange og bruge niveau-hullet, men der er ikke meget plads.
Re: Hvilken gearolie til 9-3 1999 2.0 Turbo?
Umbrakonøglen kan være en almindelig umbrakonøgle (vinkelnøgle), der er afkortet på den "korte ende".Jensen skrev: ↑24. apr 2018, 19:03Enig med Morten.
Kig grundigt efter om bilen er konverteret til MTF0063. Der bør sidde en mærkat i motorrummet samt i instruktionsbogen. MTF0063 sammen med andre ikke kompatible olier slår gearkassen ihjel så vidt jeg har hørt i hvert fald....
Hvor vidt det kan betale sig at konvertere kan jeg ikke sige. Min mors 9-5 er konverteret og den skifter fantastisk godt. Min egen 9-3 er født med det og den skifter OK efter 312.000 km, men jeg skal have det skiftet snart.
Problemet er at aftapningsproppen sidder et dumt sted, samt den sidder fantastisk godt fast, så jeg skal først have fabrikeret en lidt speciel unbrakunøgle...
MVH Mads
Husk at kontrollere at påfyldningsproppen kan løsnes, inden olien tappes af. Det er ikke en joke! Påfyldningsproppen kan være nærmest umulig at løsne, hvis den aldrig har været afmonteret før.
Dum situation, at stå uden olie på kassen, og ikke kunne åbne påfyldningsproppen.
En nødløsning kan være at påfylde med en slange og bruge niveau-hullet, men der er ikke meget plads.
Sláinte
Mick
Mick
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Olien blev introduceret i 2002, og blev brugt til fabrikken lukkede.
Og selv den vildeste Hirsch tuning havde samme olie i gearkassen, med fuld fabriksgaranti.
Så det må helt klart være en dårlig olie, der får gearkassen til at springe i luften
Gearkasser der er produceret efter 1994 1995 for cabrioletter, kan konverteres til denne olie Fakta.
Fakta min bil er født med olien er 15 år gammel, og har kørt 330.000 km. Og den skifter stadig perfekt, og har ingen mislyde.
Forvirring den er jeg helt med på
Jeg står selv overfor et koblings skift, og kiggede i FTZ webkatalog, efter en gearolie, da det er den billigste olie jeg kan få fat i.
De anbefalede en castrol gl 4 olie, og det undrede mig lidt, da der ikke står noget om en gl4 olie, i instruktions bogen.
Kiggede på castrols hjemmeside, og kunne ikke finde en olie til gearkassen
Googlede MTF0063-olien og fik sindsygt mange forskellige meninger
Det er en atf olie, producent x,y,z laver den perfekte olie til gearkassen og mange andre meninger, men ingen hårde fakta.
Min erfaring som honda mekanikker i 15 år, så var valget af original olien enkel.
MVH
Morten
Re: Hvilken gearolie til 9-3 1999 2.0 Turbo?
Faktahf-eco-power skrev: ↑25. apr 2018, 10:39Det var lige godt pokkers
Da jeg i sin tid berettede om herinde, at jeg sandelig havde konverteret til MTF0063-olien i min egen CS´er, blev jeg nærmest mødt med en byge af dommedagsprofetier om, hvor hvad dette fluidum kunne medføre af dårligdomme. Selv fra sagkundskaben kritiseredes olien for at være noget "rødt stads".
Jeg troede vitterligt, at jeg havde gjort noget godt for mekanikken, men blev faktisk så forskrækket af disse reaktioner, at jeg ret hurtigt fik vallen hældt ud igen og dernæst overgik til den olie, jeg nævner her ovenfor!
Jeg ved ikke selv så meget om, hvad der her er op og ned. Er der nogen her, der kan kaste noget saglighed over emnet og dermed ikke et ord om, hvad "man" synes er godt. Hardcore facts!!!???
Jeg deltager ikke mere i nogen forvirring her, så hæld du bare på, hvad du har mest tillid til, Steensgaard...
/Henrik
Olien blev introduceret i 2002, og blev brugt til fabrikken lukkede.
Og selv den vildeste Hirsch tuning havde samme olie i gearkassen, med fuld fabriksgaranti.
Så det må helt klart være en dårlig olie, der får gearkassen til at springe i luften
Gearkasser der er produceret efter 1994 1995 for cabrioletter, kan konverteres til denne olie Fakta.
Fakta min bil er født med olien er 15 år gammel, og har kørt 330.000 km. Og den skifter stadig perfekt, og har ingen mislyde.
Forvirring den er jeg helt med på
Jeg står selv overfor et koblings skift, og kiggede i FTZ webkatalog, efter en gearolie, da det er den billigste olie jeg kan få fat i.
De anbefalede en castrol gl 4 olie, og det undrede mig lidt, da der ikke står noget om en gl4 olie, i instruktions bogen.
Kiggede på castrols hjemmeside, og kunne ikke finde en olie til gearkassen
Googlede MTF0063-olien og fik sindsygt mange forskellige meninger
Det er en atf olie, producent x,y,z laver den perfekte olie til gearkassen og mange andre meninger, men ingen hårde fakta.
Min erfaring som honda mekanikker i 15 år, så var valget af original olien enkel.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk