Banner cycler

Lak til saab 9-5

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Saab9-5Turbo
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 43
Tilmeldt: 1. feb 2012, 22:59

Lak til saab 9-5

19. sep 2018, 11:49

Hej.

Jeg ved ikke lige om det her er det rigtige forum at spørge i, men jeg har en mørkegrøn 9-5'er som jeg skal have lavet noget rust på og malet efterfølgene... Det er en af mine venner som skal hjælpe med det. Hvor køber i lak-stifte/spray henne? jeg kan jo selvfølgelig godt købe det ved Saab men det er nok rimelig dyrt til forhold andre steder :)
Det er ikke voldsomme mængder jeg skal bruge, så en lak stift kunne nok godt gøre det.

Mvh

Morten


Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Lak til saab 9-5

19. sep 2018, 12:12

Jeg kan hermed anbefale dig at købe en spray eller to hos Biltema. De har den rette farve til din bil, Scarabé grøn metallic, kode 230.

Jeg har selv benyttet denne på min egen 9000, og jeg er ganske godt tilfreds med kvaliteten af den. Gælder også farvematchningen!

Lakstift kan måske være udmærket, men finishen bliver oftest ringe. Det ser faktisk herrens ud. Det lønner sig at spendere lidt mere arbjede med sagerne og benytte spray istedet, kombineret med en god grunding og som regel en omgang vandslipning forinden :idea:

/Henrik
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Lak til saab 9-5

19. sep 2018, 12:29

Jeg har, som Henrik, også brugt præcis den farve fra biltema og er udmærker tilfreds. Men som sagt, brug en ordentlig grunder.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Lak til saab 9-5

19. sep 2018, 13:01

Yep, forarbejdet er essentielt for et godt resultat, herunder brug af en god grunder/rustværn! I nogle tilfælde er det endda muligt at "udjævne" en ikke-plan overflade - pga. den borttagne rust - uden brug af spartelmasse. Ved at vandslipe imellem de forskellige lag og ved at væbne sig med en nødvendig grad af tålmodighed oveni, kan resultatet heraf blive særdeles overbevisende. I sådanne tilfælde bruger jeg en pensel til grunderen i stedet for at spraye, da der - naturligt nok - bliver mere materiale at vandslibe på.

Skal det være 112%, kan det anbefales IKKE at lave en skarp overgang mellem det reparerede område og bilens øvrige lak men helst en løsning, hvor tågerne fra spraybøtten kan "krybe" ind under afdækningen, således det til slut bliver en relativ smal sag at bortpolere restproduktet på de ikke-lakerede overflader. På den vis vil de to områder "flyde" pænt sammen. Men vent ikke for længe :!:

Pøj, pøj...!

/Henrik
Saab9-5Turbo
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 43
Tilmeldt: 1. feb 2012, 22:59

Re: Lak til saab 9-5

19. sep 2018, 13:45

Mange tak begge to :)

Henrik, endnu engang viser du hvorfor du er "Saab-Maniac" her på siden.... Du ved jo ALT :D
Jeg var nemlig også i tvivl om farvekoden på min bil, men det er jeg så ikke længere :D

Hvor kan man i øvrigt se farvekoderne henne på Saab?

PS. Henrik, grunden til at min Saab ikke ville gå i tomgang da jeg var nede og besøge dig og Kurt i sommers var en revnet turbo slange... Efter jeg fik skiftet den, går min gamle Saab bedre end nogensinde, og det skyldes selvfølgelig også det lille program som Kurt lagde i ;)

Mvh Morten
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Lak til saab 9-5

19. sep 2018, 19:56

Jeg mener farvekoden står i døråbningen til førerdøren.
Her er forøvrigt siden hvor du kan finde biltema-partnummer på malingen:
https://www.biltema.dk/find-din-reparationslak/
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Saab9-5Turbo
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 43
Tilmeldt: 1. feb 2012, 22:59

Re: Lak til saab 9-5

20. sep 2018, 10:15

Super... Rigtig mange tak for det Mads :)

Jeg bestiller ved biltema, det lyder som en god plan :)

Mvh

Morten
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Lak til saab 9-5

21. sep 2018, 13:47

Saab9-5Turbo skrev:
19. sep 2018, 13:45
Mange tak begge to :)

Henrik, endnu engang viser du hvorfor du er "Saab-Maniac" her på siden.... Du ved jo ALT :D => Man takker så mange gange for de pæne ord. Jeg kan dog ikke helt leve op til dem, men et og andet ved man jo altid. Hvad angår lige præcis dette emne, har jeg da samlet mig en del erfaring gennem årene, og jeg holder ikke denne viden "tæt til kroppen". Det glæder mig at kunne glæde andre...!
Jeg var nemlig også i tvivl om farvekoden på min bil, men det er jeg så ikke længere :D

Hvor kan man i øvrigt se farvekoderne henne på Saab?

PS. Henrik, grunden til at min Saab ikke ville gå i tomgang da jeg var nede og besøge dig og Kurt i sommers var en revnet turbo slange... Efter jeg fik skiftet den, går min gamle Saab bedre end nogensinde, og det skyldes selvfølgelig også det lille program som Kurt lagde i ;) => Jamen, det lyder jo rigtigt godt, at I dels fandt fejlen og ikke mindst, at du oplever stor tilfredshed med trimmet. Jeg sagde det jo. Kurt er manden, der gør tingene ordentligt og professionelt. Han er trim-guru i al almindelighed og T7-guru i særdeleshed! Jeg viderebringer den gode feedback til ham. Det manglede da bare andet 8) Mvh. Henrik

Mvh Morten

Tilbage til "Modern Forum"