Banner cycler

9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
GBNielsen
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 115
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

28. okt 2018, 12:53

Jeg bruger blå kølevæske fra T-Hansen, da jeg har ca. 1½ l i forvejen.
Hvad er forskellen på blå og rød kølevæske ud over farven?
Kølevæsken sikre af kølevandet ikke fryser og skal forhindre tærringer af alle materialer i kølesystemet.
Om kølevæsken er miljø rigtig? Jeg kommer sikker aldrig til at skifte den igen.


Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
NC_Ribe
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Ribe
Indlæg: 247
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

28. okt 2018, 13:35

Hej Gunnar

Blå er typisk "den normale", der bør skiftes hvert andet år. Rød er "long life", der så (i min bog) bør skiftes hvert tredje år. Jeg har selv holdt mig til den blå (dog ikke fra THansen), da der som regel har været ét eller andet, der alligevel fordrede aftapning af kølervæske minimum hvert andet år.

Her i sidste omgang (ny køler) har værkstedet dog været så "venlig" at fylde rød på, så nu jeg jeg rigeligt af den blå på lager :evil: . Den røde er -bortset fra det længere skifteinterval- næppe mere miljørigtig end den blå (måske tværtimod).

At købe dyr Dexos-væske giver vel kun mening ved efterfyldning? De lange skifteintervaller er efter min mening (som ved olieskift) urealistiske GM-salgsargumenter.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

28. okt 2018, 16:31

Benyt den farve der allerede er på bilen, må ikke blandes.
Jeg bruger Rød G12+ Long Life der benytter OAT.
Hvis du skifter farve bør systemet skylles, Valvoline laver dog en "Super" og dyr væske, hvor de påstår den er blandbar med andre, google ...

https://web.archive.org/web/20170504155 ... matrix.pdf
http://www.coolantexperts.com/faq
http://www.coolantexperts.com/coolant_o ... at_coolant
9-3 1,8t sc Hirsch aut. 2007
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 11822
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

28. okt 2018, 20:41

Bilers levetid er "programeret til 5 år / 200.000 km. med kun std. service (olie , filtre og en gang bremse væske skift. )
Med mindre bilen er så ussel at have elastik til at drive knasterne).

Biler holder ofte længre men sjældent uden div. udskiftninger.
I udlandet er bilen efter 200.000 km nærmest værdiløse , og det er ofte bedre økonomisk at købe eller lease en ny.

Mht. glykol så skal man passe lidt på med både farve og type.
Generelt findes der to typer:
Ethylene glykol.(EG) ( ofte blå. Gul eller grøn)
Long life EG er ofte: RØD
Eller
Propylene glykol (PG) ( Rød)
PG bruges i fødevare industrien og til HVAC

EG leveres også som long life (ofte RØD)
Så som Castrol Radicool SF. Som er monoethylene glykol.
Den passer fint til Saab 9-5

EG er giftig men har bedst termodynamisk egenskaber.
PG er ufarlig men er meget tyk og krævet højere koncentration end EG for samme frysepunkt.

De to må IKKE blandes.
Saab 9-5 bruger EG ab fabrik.
Selv ville jeg aldrig hælde THansen eller Harald glykol på en kvalitetsbil med mindre det er Castrol eller lign.
Billig glykol fra de to kan ikke holde frysepunktet og har ikke de rigtige tilsætningsstoffer.

Glykol køber jeg selv ved Landberg.dk eller org. GM/Saab væske.

https://www.castrol.com/da_dk/denmark/p ... olant.html

Blandes 50/50 med "de-moraliseret" vand.

Termostat: Køb Saab enhed. De holder længe samt temperaturen.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
GBNielsen
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 115
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

3. nov 2018, 01:09

Så modtog jeg den nye termostat torsdag og har monteret den fredag. Det var ikke så let, man skal nærmest være gynækolog for at skifte den. Nå, men det lykkedes mig at få den monteret rigtigt. Men jeg synes det er mærkeligt, at der både i min Owners Workshop Manual og i WIS står at der skal bruges 7,4 L færdigblandet kølevæske, for jeg kunne kun komme 5,4 L på og det er faktisk en 1 cm over stregen på ekspansionsbeholderen. Så blandingen blev lidt stærk 3,7 L kølemiddel og 1,7 L demi vand. Jeg mener da, at jeg har tømt alt det gamle væske ud. Bilen stod noget lunde vandret og aftapnings hanen var åbnet i over 3 timer. Der var cirka 4,8 L gammel kølevæske. Har jeg ikke fået det hele aftappet?
Jeg har kørt flere turer nu og målt på temperaturen og jeg kan godt se, at temperaturen nu stiger meget hurtigere en før og den ligger nu mere konstant på cirka 89 - 92° når den er varm. Så mange tak for hjælpen.

Men ellers køre bilen rigtig godt nu, også før termostaten blev skiftet. Der har slet ikke været noget med at den nykker og ingen røgslør. Så måske har jeg været heldig at urenhederne er forsvundet?
Men hvad mener I, skal jeg også rense bundkaret for en sikkerhed skyld? Det er alligevel tiden at få skiftet olie og filter.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 732
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

3. nov 2018, 06:19

Der vil altid være en rest kølervæske i bunden af motorblokken, og varmeapparatet.
Et blandings forhold på 1-1 anses for optimalt. men alt lige fra 2-1 til 1-2 kan bruges.
Jeg tror ikke du får noget problem med dit blandings forhold.

Hvis det var min bil så havde jeg afmonteret bundkarret for kontrol.
En formiddag arbejde, kontra et par dages arbejde, og indkøb af en anden motor.
Man sparer nemt 10.000 kr. ved denne øvelse.
Det kræver kun en o'ring, og den rigtige flydende pakning.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 115
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

3. nov 2018, 10:43

Ok, det vil jeg så gøre. Er det bedst at bruge flydende pakning? 90 297 970 hvor mange ml ? Der findes også en rigtig pakning 90 490 239.
Skal jeg bruge den: https://shop.speedparts.se/en/prod/pain ... 97970.html
Den er ikke billig.
Hvad er det for en O-ring, der skal skiftes?
SAAB 9-5 Bundkar.pdf
(140.31 KiB) Downloadet 8 gange
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 732
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

3. nov 2018, 11:13

Loctite 510, eller 574 er en erstatning, for den noget dyre original.
Det vigtige er at den er af den Anaerobe type.
Brug aldrig en rtv silicone type, en klump hærdet silicone i oliepumpen, eller oliekanalerene er en sikker død for motoren
O'Ringen er nr 16 på din tegninger.
Kan købes her
https://shop.speedparts.se/en/prod/9000 ... 38009.html

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 115
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

4. nov 2018, 13:54

Hvor mange ml pakning skal der bruges til bundkaret.
50 ml loctite nok eller
Den orginale 65 ml ? Som vel er det samme som Loctite 518? https://shopcdn.textalk.se/shop/13102/a ... 55-518.pdf
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 732
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

4. nov 2018, 14:29

50 ml er rigeligt, der skal kun bruges en tynd streng.
2017-08-08 13.27.02.jpg
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Geografisk sted: Knastrup, civilisationens vugge.
Indlæg: 11971
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

4. nov 2018, 15:58

Det er ganske normalt, at alt er indsjasket i sealer. Overskuddet bliver små sealerpølser. Guf til oliesystemet. :lol: :lol: :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
GBNielsen
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 115
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

9. nov 2018, 12:52

Jeg har modtaget flydende pakning og o-ring.
Jeg købte det alligevel hos Speedpart, da jeg ikke kun kunne købe en o-ring der.
Men det ser vanskeligt ud at demontere bundkaret, når jeg ser på:
http://saabworld.net/showthread.php?t=7 ... sump+clean
jeg har slet ingen erfaring med det.
Jeg kan forstå at man skal demontere udstødningen ved turboen, men jeg er ikke helt klar over hvorfor?
Når man har løsnet/fjernet de 18 bolte i bundkaret, binder det så meget, at det er vanskeligt at frigøre det?
Det er vel begrænset hvor meget man må slå på det? Det ser også ud til at motoren skal skubbes lidt, for at få bundkaret fri af vangen??
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 732
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

9. nov 2018, 16:47

Punkt 1 download wis. Og læs beskrivelsen om hvordan man afmonterer bundkarret.
Guider på internettet, er tit meget tidskrævende, og med unødvendige ekstra tilføjelser, dd de tit er skrevet af amatører, der kun har lavet det en gang.
Du bliver lynhurtig klar over hvorfor det kan betale sig at fjerne hele forrøret.
Specielt hvis man kun har en donkraft..
Og flex rørene er ikke konstrueret til ak kunne bugge sindsygt meget.
Et par dask med en gummihammer burde være nok til at løsne bundkarret.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Geografisk sted: Vendsyssel - lidt nord for Storskoven.
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

9. nov 2018, 16:51

Jeg gjorde det for godt 3 år siden så jeg husker ikke alle detaljer, men det er stort set som du beskriver.
Forrøret (og kat?) skal afmonteres turbo. Jeg er doven så hvis opgaven kunne udføres let med hele udstødningen monteret havde jeg sikkert gjort det :roll:
Et gearkasseophæng skal afmonteres og motoren tiltes lidt for at kunne få bundkarret fri af forbroen (så vidt jeg husker).
Dette var nok det mest besværlige af proceduren, så det er ikke slemt.
Hvis ikke bundkarret vil slippe, så giv det et let dask med en plastikhammer eller en træklods. Det bør ikke sidde hårdt fast.

Udover en ny o-ring til oliesuget lavede jeg også nogle lidt større huller i oliesien, men det er valgfrit.
20150704_135125.jpg
Morten har sikkert også lidt flere tricks. (Ja jeg kan se at han lige har lavet et indlæg synkront med mit ;) )

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
'03 OG9³ jubi ('97 NG900SE 2,5 V6 -> AOG)
Brugeravatar
GBNielsen
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 115
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

13. nov 2018, 00:57

Så er jeg i gang. Men jeg stødte på et lidt alvorligt problem, som jeg ikke lige havde kalkuleret med. Demontering af udstødningen mv. gik fint henne ved turboen, men boltene og møtrikker i den anden ende ved fleks røret var meget rustne, så de knækkede begge, da jeg forsøgte at løsne dem. Øv.
udstødning forrør.jpg
Nå, men så var der ikke andet at gør at prøve at bore boltene ud, men det var lettere sagt en gjort. Boltehovederne på bagsiden var runde og de var svejst fast. Jeg har aldrig prøvet at bore i noget der var så hårdt og især det sidste stykke igennem boltehovederne. Jeg brugte hele mit sortiment at metalbor i alle størrelser, og det kan da godt være, at de ikke var lige skarpe alle sammen. Men ved hjælp at borstørrelser på ø 3,4,6,7,8,9 mm lykkedes mig at få lavet 2 huller nogenlunde over for hinanden til M8 bolte. Jeg havde heldigt nok i min rodekasse 2 stk. M8 x 50, som jo skulle være lidt længere.
Så var den første dag næsten gået. Kunne jeg havde løste det på en anden måde, når jeg ikke lige har et nyt flexrør?
Nå men det enlige arbejde med at demontere bundkaret gik rimeligt smertefrit. Der var lige 2 a 18 bolte i hjørnerne i modsat ende af gearkassen, som var vanskelig at få løsnet, da der ikke var plads til en topnøgle. Men jeg fik dem lirket ud men en ringgaffelnøgle. Da alle bolte var løsnet skulle der kun et lille slag til så var bundkaret løst. Men det kunne ikke komme ned fordi det stødte på gearkassen. Det var ganske lidt der manglede. Så jeg prøvede med donkraft i bunden graven og en træstolpe på 90 cm at løfte lidt skråt på gearkassen uden at løse nogle motorophæng og vupti ganske lidt skulle der til så gik bundkaret fri af gearkassen og jeg kunne tage det ned.
Og sådan så det ud:
Bundkar før rens.jpg
Jeg har renset med motorens, og brugt klude, skrabet med spartel, brug ståluld, skrabet med skruetrækker og ind imellem højtryks renset, så nu ser det sådan ud.
bundkar efter rens.jpg
Er det godt nok? Jeg har ikke samlet det endnu.
filter bundkar.jpg
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn

Tilbage til "Modern Forum"