Banner cycler

Tomgang og "luksusreparationer"

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Gæst

Tomgang og "luksusreparationer"

22. apr 2004, 10:11

Hej
Efter at have læst Rolfs indlæg om rensning af koldtlufttilskudsventilen, ville jeg selv lige hjem og se om min kunne trænge til sådan en tur da min motor generelt kører for hurtigt i tomgang. (T16 fra 84) Den er dog ikke ustabil. Efter rensning af ventilen var tomgangen uændret, lige over 1000 rpm. og jeg kan ikke sænke den ved at skrue på hverken tomgangsskrue eller den anden "dims" der sidder og trykker på gasspjældarmen dvs at tomgangen er for høj selvom spjældet er helt lukket. Hvad gør man så???

Vedr. luksusreparationen... Jeg opdagede under ovenstående arbejde, at en syndig person har lavet en "reparation" på min udstødningsmanifold. Røret der er omviklet med en spiralfjeder og går fra udstødningsmanifold til indsugning er tilsyneladende knækket af i udstødningsenden. Det kloge hovede der har opdaget det har skubbet røret til side og lukket hullet i manifolden med en (grim) svejsning :evil: Nu er spørgsmålet så hvilken betydning dette rør har??? Skal jeg virkelig til at skifte manifolden? :(

Håber der er nogen der har nogle gode forslag
Peter


Gæst

22. apr 2004, 11:56

Hvilke betydning det rør har? Måske at din bil går højt i tomgang, da koldluftsventilen ikke får varm luft fra manifolden. ;)

M.v.h.
Gæst

22. apr 2004, 12:29

hmm. Ja, måske. Men jeg tror nu, at koldtluftsventilen bliver rigeligt varm på en lang tur. Den var i hvert fald helt lukket da jeg pillede den af i går, mens den stadig var varm efter en køretur...
Brugeravatar
Jakob-Jensen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 12. jan 2004, 22:18

22. apr 2004, 14:08

hej peter

det rør et til din EGR ventil, den bruges til at genbruge lidt af udstødningsgassen hvilket kræves i nogle lande. de går altid istykker og koster over 1000 kr. for en ny så den er sikkert pillet af din vogn. den skal sidde under indsugnings manifolden hvis den stadig er der. den har ingen betydning for motor gangen undtagen hvis den er blevt utæt.
My Turbo Turns Faster Than Yours
Gæst

22. apr 2004, 16:18

Tak Jakob. Den sidder der nu stadig, men om den virker??? Ved du hvad mit tomgangsproblem kan skyldes?
mvh. Peter

Tilbage til "Modern Forum"