Banner cycler

Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

akwibroe
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15. aug 2016, 18:32

15. aug 2016, 20:39

Nu fandt jeg lige http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=4&t=161931

Det ligner, at det er et større projekt at få steering wheel controls på en 06 model. Nogen der har prøvet det?


Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

21. aug 2016, 18:16

Hvis man fjernede kop holderen fra en og 93 er der så plads?
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Andrew20
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 49
Tilmeldt: 10. jul 2015, 00:46

21. aug 2016, 21:33

Det skulle der være ja, men mener ikke det er nødvendigt.

Prøv at tjek dette link ud:
http://www.kdcad.com/installing-a-doubl ... ab-9-3-se/
Saab 9-5 2,3t aut. MY01
Saab 9-3 2,0t MY01
Saab 900 2,0T MY96 (solgt)
Saab 9-3 2,0i MY99 (solgt)
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

21. aug 2016, 21:42

Jeg har fået tid til at gøre mere ved projektet.

Næste fase bliver tråløst interface til bakkamera.
Der er ikke nemt at få trukket et kable!

I samme runde regner jeg med en ekstra amp til antenne med splitter DAB, så man bruger bilens egen antenne til DAB.

Jeg over vejer også om ramme skal lakeres.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Andrew20
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 49
Tilmeldt: 10. jul 2015, 00:46

21. aug 2016, 22:13

Det med trådløst interface til bakkameraet er jeg også igang med.

Har bestilt dette kit til det, som jeg glæder mig til at få hjem, og få tjekket op på kvaliteten:
http://www.ebay.co.uk/itm/291768628436? ... EBIDX%3AIT
Saab 9-5 2,3t aut. MY01
Saab 9-3 2,0t MY01
Saab 900 2,0T MY96 (solgt)
Saab 9-3 2,0i MY99 (solgt)
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

22. aug 2016, 14:34

Det er samme kit jeg har gang i :-)
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

26. aug 2016, 10:40

Så har jeg fået en 7" Joying unit sat i min 9-3'er. Alt fungerer (incl. antenne og forstærker, der har drillet ved dig NSB. Tak for tråden - der har hjulet virkelig meget)
Min mikrofon til tlf'en virker ikke - men det er nok bare stikket, der er faldet ud eller glemt.
DAB radio modul er 2. fase om et par uger.

Jeg har fået ført kabel til bakkamera i venstre side af bilen ved fodpanelet ud til sikringsboksen i bagagerummet og så via det originale kabelbundt ind i bagsmækken. Billeder følger snart.
Den metal-sko som bakkameraet skal side på er ikke god nok til mig - det ligner noget skrammel. Jeg skal have fundet en erstatning for plastikhuset til nummerpladelyset. Man kan få nogen, hvor der er kamera i, men jeg skal have fundet en der passer på målene + lidt manuel tilpasning. Er der nogen af Jer der har kigget ind i dette?

men så til mit største problem:

Jeg har hvid støj på samtlige kilder (FM radio, streaming fra Bluetooth). Det er IKKE generatorstøj, men mere en konstant støj som jeg husker det fra min yamaha for- og -effektforstæker i gamle dage, når man havde skruet helt op uden at have tændt for en lydkilde.
Det forsvinder når man mute'er eller skruer helt ned og er tydeligst ved lave volumen - men nok til at jeg er irriteret.

Hvad kan det skyldes? Jeg tænker selv at det måske er noget med spændingen på liniesignalet fra den nye unit, der ikke helt matcher min originale forstærker.
Alternativt (og værst!) er at Joying radioen bare er noget skrammel og "så kan jeg lære det" når jeg køber en forholdsvis billig radio ift de lidt dyrere mærker som Pioneer og Kenwood etc.

Nogen ideer?

/Jannek
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

26. aug 2016, 13:52

Jeg har ingen støj.

Har du fåer en audio isolator sat imellem?

Bruger du RCA eller output fra milti stik?
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Andrew20
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 49
Tilmeldt: 10. jul 2015, 00:46

26. aug 2016, 23:27

Jeg har præcis samme støj som du snakker om Jannek.

Jeg har koblet mit op fra multistikket og uden audio isolator i mellem...
Saab 9-5 2,3t aut. MY01
Saab 9-3 2,0t MY01
Saab 900 2,0T MY96 (solgt)
Saab 9-3 2,0i MY99 (solgt)
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

27. aug 2016, 06:18

OK,
Her er problemmet I har så:
1) Bilens højtalere og forstærker deler ikke elektrisk 0a (-) med bilen.
2) Radioen deler 0b(-) med bilen.

Hvis man derfor ikke har en audio isolator imellem, så forbinder man 0a med 0b, og der løber det med 0-strøm (ground loop).
Det er denne strøm der får højttalerne til at bevæge sig og lave den støj i taler om.

Det er derfor man altid skal bruge en audio isolator, hvis man vil bruge en Saabs egn fostærker.

Audio isolatoren kladens også en "ground loop isolator" eller "Hum filter".

I det ledningsnet der er med er audio isolatoren printet i krympeflix.

Dertil kan man, hvis man ligger ledningerne uheldige steder opfange luftbåren støj, da ledningerne ikke er omgivet med en skærm.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

28. aug 2016, 20:15

Jeg er ikke sikker på at jeg har en audio isolator i mit ledningsnet. Se billedet ndenfor.

Jeg bruger også output fra multistikket. Bruger du RCA NSB ?

Billede
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

29. aug 2016, 12:26

Jeg ser ikke nogen audio isolator der!

Jeg bruger multistikket som forbindelse til bilens forstærker, igennem en audio isolator.
RCA kan forbindes direkte til en højtaler.

Audio isolatoren er med i indbygningskittet.
Det er den sorte dims med et stik i begge ender, som bor i et hus af krympeflex

http://www.connects2.com/Product/ProductItem/CTKSA01
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

29. aug 2016, 19:45

OK - så fes den ind :-) Det skal jeg lige have kigget på - tak.

Her kommer de lovede billeder af kabeltrækket til bakkamera.

Som sagt så er det trukket via førerdøren og højre bagdør ind i rummet ved sikringsboksen i bagagerummet og så via venstre beslag der holder bagsmækken.
Jeg mangler stadigvæk at finde en løsning til montage af bakkameraet. Er der nogen af Jer der har lavet det med en løsning I er tilfredse med?


Billederne:


Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

10. sep 2016, 21:24

Så kom der bak.kamera i :D

Det er lidt af et projekt, men nu virker det.

Udfra billederne overover, kunne jeg gætte mig til at der er en "kabelbakke" i hele længende af bilen i venstre side. Trækker man side puden til side på bagsædet, ved døren. Så er der hul igennem hel ned til baglygten. Så kabelløsningen blev pludsenlig nem.

Jeg trak to kabler: et til strøm og et til video/baksignal.

Baksignal til forbindes til "Back" på radioen og den anden ende til baklygten, hvilket kan gøres i stikket til baklygten.

Video signal giver sig selv.

Jeg valgte at trække strøm med fra radioen, af princip.

Kablerne føres ud i bagklappen som vist oven for.

SÅ kommer det sjove
- placering af kameraet!
- og hvilket kamera!

Efter mange overvejelser og video-forsøgs-test, så blev placeringen i nummerpladelygten i venstre side.

Det er det eneste sted der både giver et ordentlig billede, men skala der passer - og det eneste sted hvor man kan får lednngen frem og tilbage...!

Jeg måtte bore et 5 mm hul i glasset til numerpladelygten og sætte kameraet fast med udendøres dobbeltklæbende.

Nummerpladen måtte 5 mm ned.

Og hele bagklappen måtte skildes ad - af med alt beklædning, løsne viskermotor og SAAB striben på baklappen, som indeholder nummerpladelyset, skal løsnes på midten.

Man kan derfor med fordel vælge et kamera der er født i en nummerplade lygte eller et mikro kamera på en gevindstang, der er beregnet til montering nedefra.

Jeg brugte det sidst.

PHYYYYY... men, det virker - og det er FEDT :? :D :lol: 8)
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

11. sep 2016, 09:15

Her er link til bakkamera i nummerplade lygten:

http://www.ebay.co.uk/itm/2002-2012-Saa ... Sw3xJVes4n

(Er ikke afprøvet)
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

6. dec 2016, 10:34

Jeg har monteret en i min og 9-3
2016-11-22 12.47.40.jpg
Det eneste problem er styring af lysstyrken.
Aka jeg kan ikke få den til at dæmpe lyset på enheden, medmindre jeg sætter den til timer styring, og fravælger ind puttet fra instrument belysningen.
Hvilket er lidt irriterende.

MVH
Morten
Senest rettet af Mortenvig 6. nov 2017, 05:25, rettet i alt 1 gang.
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mette Vuns
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 34
Tilmeldt: 14. jun 2017, 10:55

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

2. aug 2017, 17:07

Hej NSB, og andre!

Dette projekt er helt klart noget jeg meget gerne vil kaste mig i, på min 9-3.
Men jeg føler der mangler rigtig meget info, medmindre man er elektriker eller har meget erfaring?
Kan du linke til guides for idioter, eller ligefrem give nogle pointers?

Jeg aner f.eks. ikke hvad der kræves, mest fordi de oprindelige links ikke virker. Jeg ledte rundt inde på siderne og kan gætte mig til at jeg skal have f.eks.:

https://www.carjoying.com/head-unit/m-s ... ifier.html

og

http://www.caraudiocenter.se/shop/ljud- ... a01-detail

Eller?
Min 9-3 er uden nav, kun den helt basale radio. Den er fra 2007 ifølge første registrering, men bliver kaldt en 2008.
Saab 9³ Sport Sedan 2.0t - 2008
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

2. aug 2017, 18:25

Hvis din 9-3 er fra MY07 til MY14, så:

(Installations Kit - kan købes mange steder)
http://www.connects2.co.uk/Product/ProductItem/CTKSA01

Joying 7" enheder (Android er nu version 6)
https://www.carjoying.com/eu-warehouse/ ... ereos.html

Hi-Low tilpasning (du skal bruge 2 stk):
Android enhedens forstærkede udgang konverteres til Saab Audio Forstærkerens indgangsniveau, samt galvanisk adskillelse.
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilra ... 000035005/

Så er der noget loddearbejde med at samle ledninger - (ISO output)
http://www.tehnomagazin.com/images/HYUN ... DM8022.jpg

Samt en mekanisk tilpasning af rammen.
Det pæneste er overfresning fra bagsiden af rammen ned til 0.5 mm - hvis man tør ;-)

Fejlene som er beskrevet tidligere i tråden er nu rettet i kittet og det er rimelig lige til.

Havner du/I i en blindgyde eller kommer i tvivl, så er vi flere herinde der nu har lavet dette - og hjælper gerne.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
JPP 9-3
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. nov 2017, 08:11

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

7. dec 2017, 10:04

Hej :)

Der er længere tilbage lagt et link op, til en nummerpladelygte med indbygget bakkamera. Spiller det bare eller er der nogen forholdsregler jeg skal vide inden jeg køber.
Jeg har tænkt mig at gøre det wireless til min Android unit. Bliver det samme kvalitet som kablet udgaven
Det er faktisk bare gode råd jeg søger, vil gerne undgå at købe noget skrammel 🤔
På forhånd tak 🙏
9-3 2010
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

7. dec 2017, 13:09

Jeg bruger den her model:

https://www.ebay.co.uk/itm/170-Angle-Ca ... Swh1pZ6ZVs

Der skal bores et hul i undermål i den venstre nummerplade lygte, der der bliver skåret et gevind i lygten når kameraet drejes i.
Tætning med silikone.

Det er med kabel, det andet virker ikke.
Der er en "kabelbakke" i venstre side af bilen.

Jeg har lavet det på både 9-3 combi og 9-5 combi
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
bolsen
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. dec 2007, 11:39

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

7. dec 2017, 18:12

Kan den også bruges foran :?:
JPP 9-3
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. nov 2017, 08:11

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

7. dec 2017, 19:31

Tak for svar.
Jeg har mailet med det firma som laver rammen og ledningsnet til Android ombygningen. De fortæller at jeg ikke kan bruge deres kit til min rat betjening da jeg har automat gear...
Kan dette værre rigtigt?
Og hvorfor ikke?
Jeg har ikke F1 gear på rattet.
Hvad gør jeg så?

Det eneste jeg har på rattet er knapper til telefon samt vol +- og op/ned i menu

Står netop og har bestilt en Android enhed men hvis jeg alligevel ikke kan bruge ratbetjening sys jeg det kan være ligemeget.
På forhånd tak
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

8. dec 2017, 16:22

JPP 9-3 skrev:
7. dec 2017, 19:31
Tak for svar.
Jeg har mailet med det firma som laver rammen og ledningsnet til Android ombygningen. De fortæller at jeg ikke kan bruge deres kit til min rat betjening da jeg har automat gear...
Kan dette værre rigtigt?
Og hvorfor ikke?
Jeg har ikke F1 gear på rattet.
Hvad gør jeg så?

Det eneste jeg har på rattet er knapper til telefon samt vol +- og op/ned i menu

Står netop og har bestilt en Android enhed men hvis jeg alligevel ikke kan bruge ratbetjening sys jeg det kan være ligemeget.
På forhånd tak
Hvilken bil og hvilken radio ?

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

8. dec 2017, 16:24

nsb skrev:
7. dec 2017, 13:09
Jeg bruger den her model:

https://www.ebay.co.uk/itm/170-Angle-Ca ... Swh1pZ6ZVs

Der skal bores et hul i undermål i den venstre nummerplade lygte, der der bliver skåret et gevind i lygten når kameraet drejes i.
Tætning med silikone.

Det er med kabel, det andet virker ikke.
Der er en "kabelbakke" i venstre side af bilen.

Jeg har lavet det på både 9-3 combi og 9-5 combi
Det var godt nok billigt, hvordan er billede kvaliteten i mørke, og kan hjælpelinierne slåes fra ?

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
JPP 9-3
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. nov 2017, 08:11

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

8. dec 2017, 16:52

Mortenvig skrev:
8. dec 2017, 16:22
JPP 9-3 skrev:
7. dec 2017, 19:31
Tak for svar.
Jeg har mailet med det firma som laver rammen og ledningsnet til Android ombygningen. De fortæller at jeg ikke kan bruge deres kit til min rat betjening da jeg har automat gear...
Kan dette værre rigtigt?
Og hvorfor ikke?
Jeg har ikke F1 gear på rattet.
Hvad gør jeg så?

Det eneste jeg har på rattet er knapper til telefon samt vol +- og op/ned i menu

Står netop og har bestilt en Android enhed men hvis jeg alligevel ikke kan bruge ratbetjening sys jeg det kan være ligemeget.
På forhånd tak
Hvilken bil og hvilken radio ?

MVH
Morten

Jeg har en Saab 9-3 automatgear fra 2010.
Har købt en Android enhed fra Joying.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

8. dec 2017, 18:22

Det lyder lidt mystisk, da boksen kun læser canbus signalerne. og at saab har helt forskellig programmering fra manuel til tomatgear, lyder mærkeligt.
Men hvis alt fejler så kan man åbne kontakt modulet i rat stammen , og gå direkte ind med en ledning til ratknapperne, som er analoge.
Men det kræver noget ekstra og lidt viden. Og store nosser, da modulet er relativt dyrt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
JPP 9-3
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. nov 2017, 08:11

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

8. dec 2017, 19:53

Han skriver følgende:

1: HI Janus
It is actually that the Automatic vehicles are on a different platform to the manual and we don’t work it

Regards

Martin

2: Hi Janus

Thank you for your enquiry.

Unfortunately we are not compatible with the Automatic transmission vehicles as the steering wheel control interface will not work as well as the fascia will not fit as ours is designed for 2din fascia plates.

Sorry we could not assist further

Regards

Martin



Hvad vil du/i anbefale mig?
Har jo købt radioen.
Måske en der ved om det er monteret før på en med aut gear og hvordan det blev?
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

9. dec 2017, 07:50

Du skal ind til ratdrejespolen, som vist i denne video
https://www.youtube.com/watch?v=8VW6FMFehwc
Og lodde en ledning på som vist på dette billede
Skærmbillede 2017-12-09 07.26.47.png
Det der er markeret med blåt er stikket ud mod rattet, og selve drejespolen
den røde ledning loddes på ned imod printet, og tilsluttes ledningen på radioen til ratbetjening.
Der er ikke behov for et canbus modul med denne løsning, da man tager et analogt signal direkte fra knapperne.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
JPP 9-3
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. nov 2017, 08:11

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

9. dec 2017, 09:01

Mange tak :)
Den hvide firkantede boks på tegningen under knapperne, er det drejespolen?
Fungere det her også på en 2010 model?
Kan se den model på videoen er frem til 2007.
Kan jeg stadig købe det installationskit som er linket til oppe over fra Connect2?
Skal der loddes 1 ledning på hver af ledningerne til kontakterne?
Sorry men prøver at forså det 100% så jeg ikke ødelægger noget
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

9. dec 2017, 10:01

Det der er indrammet i blåt er drejespolen.
Og der skal kun tilsluttes en ledning markeret med rødt
Den store hvide ramme er selve kontakt modulet med drejespole Og print
Ledningen skal loddes ind imellem drejespole og print.
Mht. monterings kittet, det burde virke, så læge du undlader at koble ledning til ratbetjeningen til radioen
Men her er vi ude i uprøvet territorier, Så det er prøv dig frem, man kan altid koble canbus modulet helt fra.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
JPP 9-3
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. nov 2017, 08:11

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

9. dec 2017, 10:27

Når jeg har åbnet rettet op, er det så tydeligt at se hvilken en ledning der har nummer 4, som i følge tegningen er den jeg skal lode på?

Hvordan slår jeg canbus fra?

Dvs der kan ikke ske noget ved at jeg prøver om det virker gennem stikket først og sker der intet må jeg lodde efterfølgende?

Hvis i mener at løsningen kun kan virke ved hjælp at jeg lodder, hvilken ledning skal så loddes på? Den røde du nævner... sidder den på rat interface stykket?
Hvis ikke behøver jeg så overhovedet at smide penge efter det her rat interface som producenten mener ikke fungere med automat gear?
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

9. dec 2017, 15:12

Den røde ledning er kun valgt for at den er synlig, intet andet. så du kan erstatte den med en farve der passer til radio indgangen.
Selve modulet man kan købe er en canbus sniffer, der oversætter canbus til separate udgange.
Som tændings plus
Bak gears signal
hastigheds signal
Rat knaps signal
Og sikkert andre signaler.
Som din radio kan bruge, og ikke sidder i bilens original stik
Det gør monteringen meget nemmere hvis det kan bruges
Ellers må du trække separate ledninger ud til
tændings plus
Bakgears signal
og ratknaps signal.
Og andre signaler du har behov for.
Her er jeg glad for at jeg har en OG 9-3
Da det er nemt at finde de analoge signaler jeg har brug for.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

9. dec 2017, 16:28

Stop stop stop...

Der er ikke noget at komme efter i rattet!

Hvis der er NG 9-3 kommer de i iso radiostikket som can-bus.

Hvis der er OG 9-3 og OG 9-5 så er det den blå ledning i bundtet til SID lige over radion, der er analog.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
JPP 9-3
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. nov 2017, 08:11

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

9. dec 2017, 16:38

[quote=nsb post_id=253644 time=1512833313 user_id=247]
Stop stop stop...

Der er ikke noget at komme efter i rattet!

Hvis der er NG 9-3 kommer de i iso radiostikket som can-bus.

Hvis der er OG 9-3 og OG 9-5 så er det den blå ledning i bundtet til SID lige over radion, der er analog.



Nu jeg altså forvirret!!
Jeg går stærkt udfra min er en NG9-3 da den er fra 2010. Er det ikke korrekt?

Hvad har det af betydning for min rat betjening osv at jeg har automatgear? Dem som sælger installationskittet skriver jo at det ikke kan bruges.
Hvad gør jeg så? Du må vide det :)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

9. dec 2017, 17:03

nsb skrev:
9. dec 2017, 16:28
Stop stop stop...

Der er ikke noget at komme efter i rattet!

Hvis der er NG 9-3 kommer de i iso radiostikket som can-bus.

Hvis der er OG 9-3 og OG 9-5 så er det den blå ledning i bundtet til SID lige over radion, der er analog.
Kontakterne i rattet er analoge, og bliver oversat til canbus i kontakt modulet til ratstammen, også kaldet CIM
Finessen ved opkoblingen er at man går ind imellem kontakterne, og Cim modulet, for det rå analoge signal.
Ligesom i en og 9-3 eller og 9-5 her kobler vi os bare ind immellem sid og kontakter, signalet til radioen er også et canbus signal

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

9. dec 2017, 17:54

Stop stop stop...

Der er ikke noget at komme efter i rattet!

Hvis der er NG 9-3 kommer de i iso radiostikket som can-bus.

Hvis der er OG 9-3 og OG 9-5 så er det den blå ledning i bundtet til SID lige over radion, der er analog.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
JPP 9-3
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. nov 2017, 08:11

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

9. dec 2017, 18:12

nsb skrev:
9. dec 2017, 17:54
Stop stop stop...

Der er ikke noget at komme efter i rattet!

Hvis der er NG 9-3 kommer de i iso radiostikket som can-bus.

Hvis der er OG 9-3 og OG 9-5 så er det den blå ledning i bundtet til SID lige over radion, der er analog.



Mener du at jeg blot skal følge din guide herfra og samtidig se bort fra min automatgearkasse?

Det ville sgu være nemmest...
Jeg takker for jeres expertise begge 2 😊
Håber virkelig det kan lykkedes i min bil
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

10. dec 2017, 05:58

nsb skrev:
9. dec 2017, 17:54
Stop stop stop...

Der er ikke noget at komme efter i rattet!

Hvis der er NG 9-3 kommer de i iso radiostikket som can-bus.

Hvis der er OG 9-3 og OG 9-5 så er det den blå ledning i bundtet til SID lige over radion, der er analog.
Sammenlign venligst disse 2 skærmbilleder
9-5 fra 2003
Skærmbillede 2017-12-10 05.04.52.png
9-3 fra 2010
Skærmbillede 2017-12-10 05.17.27.png
Så hvis plug and play canbus modulet ikke virker med tomat gear, så må vi gå direkte til kilden.
Som ligger i ratdrejespolen, der er bygget ind i ratstamme styringen. Det analoge signal fra ratknapperne ligge der.
Der er bare mere besværligt at få ind i radioen, sammenlignet med en og 9-3 / og 9-5, hvor man lodder sig ind på en ledning

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
JPP 9-3
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. nov 2017, 08:11

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

14. dec 2017, 21:13

Hej folkens :-)

Hi-Low tilpasning: hvorfor skal jeg bruge 2stk og hvor skal de loddes på? Der er 4 ledninger på hver 🤔


Den isolator som følger med kittet med iso stik i hver ende. Er det korrekt forstået at den skal monteres på radioens iso stik (udgang fra radio til højtalere) på iso stikket?

Håber i gider hjælpe mig 😊🙏
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

15. dec 2017, 16:58

En udgang er lig 2 ledninger en + og en -
En udgang er lig en højtaler, eller en indgang til forstærkeren.
Original radionen har 4 udgange 2 til front og 2 til baghøjtalere.
Så derfor kræver det 8 ledninger og 2 hi/low adaptere
Og ja adapterne skal loddes på radioens højtaler udgange, hvorefter de tilsluttes bilens radio stik..

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
JPP 9-3
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. nov 2017, 08:11

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

20. dec 2017, 19:57

Da jeg pillede luftkanalen over anlægget ud. Var jeg lidt for voldsom og det gik fra hinanden. Det er samlet igen, men syntes det er lidt slattent dingleværk, når jeg justere på de små “joystick”. Luftkanalerne i højre og venstre side af bilen, køre mere stramt og lækkert. Jeg er blevet i tvivl om det var sådan før, men nægter at tro det. Der burde jo ikke være forskel

Hvordan føles jeres?
Kan jeg ha overset et eller andet?
Det har været skilt ad som i helt ad
På forhånd tak
tp93
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 4. jan 2018, 16:56

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

4. jan 2018, 17:08

Hej!

Fantastisk projekt, og god research! Jeg kunne godt hoppe på sådan en løsning, men vil lige høre sagkundskaben, da mit dash ikke umiddelbart ser ud til at være direkte udskifteligt med monteringskittet der linkes til længere oppe. Jeg vedhæfter et billede - kan jeg gøre som I andre med denne model? Den skulle være MY06 9-3 (1.8t), sport sedan.

Billede

Tak!

/TP
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

4. jan 2018, 17:58

sjhjv så er det er dt gør det selv projekt på denne model.
1 der er ikke plads til en doppelt din radio, medmindre man fjerner luft dyserne og laver sit eget panel
2 hvis man har flere end 4 højtalere, så kæver det en ny forstærker. og lidt eksrta ledninger, da original systemet bruger lysledere Som signal ledninger
3. alle blink og advarsels lyde og ratbetjening er canbus signaler, og jeg ved ikke lige om man kan finde et modul der kan oversætte de signaler.
Det er desværre ikke bare lige at lave

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

4. jan 2018, 18:54

Man kan vel bruge en af de nye typer af 1-din, der har en 7" eller 8" uden på...
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
tp93
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 4. jan 2018, 16:56

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

4. jan 2018, 19:08

Tak for svar!

En 1-din har også strejfet mig som en mulighed, men :

1. Findes der et indbygningskit der laver min model om til standard 1-din ?

2. De can-bus problemer Morten nævner slipper jeg vel ikke for?
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

7. jan 2018, 10:27

Undersøgte det lidt mere.
Og der findes intet til 03-06 modellerne af gode grunde.
Selve radioen. Er håbløst intrigeret i bilens can bus system.
Løsning afmonter front panelet, smid det ud, og gem elektronikken bag instrument bordet.
Vær opmærksom på at højtalerne i instrument bordet giver blink og advarsels lyde. så de skal bibeholdes, eller erstattes med noget andet.
Det næste projekt bliver at trække ledninger til din nye radio, og selv lave et nyt front panel.
Knapperne i rattet bliver næste udfordring, der kræver noget lodde arbejde i ratstamme modulet, som tidligere beskrevet.
Her er et link til en beskrivelse af det sindsyge radio system
http://saabworld.net/showthread.php?t=25259

Og et link til hvordan man kan flytte betjenings panelet til varmeapperatet, og få plads til en 2 din radio, som lidt inspiration :)
http://saabworld.net/showthread.php?t=412

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
JPP 9-3
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. nov 2017, 08:11

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

18. jan 2018, 19:54

Hej. Så er der lyd på min joying radio 😊
Jeg har et par spørgsmål:

1: på mit steeringwheel interface er der en ledning ved siden af key1 og key2. Der står GND på den. Kan forestille mig at det er stel. Radioen spiller fint uden den er tilsluttet. Hvad er den til?

2: min ratbetjening virker, vol + - skift nr osv, men på ventre side af rattet hvor man styrer SID har jeg også to knapper til telefon. De virkede ikke før, der mangler formentlig et originalt bluetooth modul, men de burde kunne forbindes til min joying enhed, men hvordan. Jeg har både tilsluttet key1 og key2.

3: ledningen med betegnelsen speed pulse. Hvad bruges den til og hvordan tilsluttes den?

På forhånd tak
Vh Janus
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

19. jan 2018, 08:19

Gnd skal tilsluttes radioens stel ledning, som jeg forstår instruktionen.
Speed pulse er et hastigheds signal, og benyttes ikke af radioen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Modern Forum"