Banner cycler

Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktører: Ole-Bendtsen, Casper_Ankersen, Jensen, khrisdk, Bestyrelsen

Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: On the road...
Indlæg: 2868
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

3. nov 2015, 09:28

Jeg starter lige en ny tråd om:

Version 3 - 2911 2015:Ledningsproblemer - Løst
Version 2 - 05/11 2015: Monteringskit til NG9-3

Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

Der har været en del, der har haft ønsker om at lave et fælles Android Radio / Navigations projekt, hvor vi skifter original radioer, som f.eks. den grønne (Fijutsu Ten) til en moderne Android enhed.

Dvs. en kombination af en Radio, en Tablet, Håndfri, a2dp musik fra mobil, Apps (som Fartkontrol.nu, Torque OBD etc.), Internet via smartphone, internt 16GB musiklager, Online Navigation, ratbetjening etc. etc - altså Turbo udgaven indenfor Radioer ;-)

BEMÆRK - ingen CD/DVD! - eller Kassettebånd ;-)

Ideen er at lave noget, der ligner 9-3N MY14 enheden (en glasplade uden knapper). MY14 enheden er 8" Parrot, men den kan desværre ikke bruges i biler fra før 2014.

Derfor er denne nye 7" enhed fundet (dvs. at der bliver en lille plast kant rundt om den)

De er nu kommet enheder Tyskland, så man slipper for bøvl med Post Danmark, Told og Skat etc.

Der er gratis forsendelse og en rabat på -5% med koden "Joying".

http://www.carjoying.com/eu-warehouse/d ... ersal.html

Bemærk! Dette er en nyere version end den, der er lavet links til tidligere i andre tråde!

Den er pakket uden bak og front kameraer, da nogen ikke ønskede dette.
Alt standard kamera udstyr passer hertil, så det kan sikkert også findes noget bedre.
Analog RCA Kamera (bag) - USB Kamera (for) til optagelse.

Ud over denne enhed skal der bruges:

1) En Saab til ISO ledningsadapter - som afhænger at model og årgang!
2) Et monteringskit men plast ramme - som afhænger at model og årgang!
3) Evt. kameraer.

Nyt: link til komplet monteringskit til 9-3 MY06-MY12:
Connect2: CTKSA01 + Erisin (China) Patch Leads
www.caraudiocenter.se (billigst, trods dyr porto)
http://www.connects2.co.uk/ProductInfor ... &p=CTKSA01

Vigtigt

Der skal laves en mindre mekaniske tilpasning af rammen.

- Ledninger passer ikke til Bose (aktivt system)
http://www.connects2.co.uk/ProductInfor ... x?id=16370

- Ledninger skal modificeret til Griffin (MY11 - MY12)
rmtEnable - AMP-CONT
antEnable - ANT-CONT (mangler i ledninger)
Audio Isolator flyttes ind imellem radioens to stik

Læs detaljer senere i tråden


CTKSA01: Dette kit indeholder ALT og Joying bekræfter et 100% match.
Dette kit indeholder et elektronik modul, som aflæser CAN-busen.
Det betyder plug & play kontrol via knapperne på rattet.
Samt, et internt ur og temperatur modul til oliefyret m.m. som normalt bruger Fujitsu Ten.

Jeg har tidligere bygget 2 tilsvarende enheder i en 9-5 MY01 med succes!
På de ældre skal man dog ind og fange en ledning i et bundt til SID.
På NG9-5 MY06-MY10, skal der også en CAN-løsning til.

Jeg har bestilt ovenstående enhed til test og et komplet monteringskit CTKSA01.

Jeg laver lige en selv før vi går videre ;-)
- System virker nu, næste skridt DAB+ og Bakkamera.

Derefter finder vi en tid og et sted til en saab-radio-turbo-hygge-dag!
Senest rettet af nsb 29. nov 2015, 10:18, rettet i alt 8 gange.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Jannek_uldal
SUPER SAAB FREAK
Geografisk sted: Midtjylland
Indlæg: 192
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

3. nov 2015, 11:11

Fedt projekt - kanongodt initiativ!

Jeg har flyttet mit indlæg om min Astroid tablet til en selvstænding tråd:

http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... 27c#243695

Nu skulle billederne også virke
Senest rettet af Jannek_uldal 3. nov 2015, 13:03, rettet i alt 3 gange.
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Geografisk sted: aabenraa
Indlæg: 6094
Tilmeldt: 31. okt 2004, 18:16

3. nov 2015, 11:38

>Jannek:
Dit log in til din ftp popper op når man læser dit indlæg. Det beder om brugernavn og password.... til noget ftp.uldal.com

Har det noget med billederne at gøre ????
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Skævinge
Indlæg: 338
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

3. nov 2015, 11:59

Bruges den seperate effektforstærker stadig ved montering af denne enhed i Saab'en?

Glæder mig til at høre tilbagemeldinger om lydkvaliteten? :D
Senest rettet af kobbernagel 3. nov 2015, 12:55, rettet i alt 1 gang.
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008
Skoda Citigo 2014
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: On the road...
Indlæg: 2868
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

3. nov 2015, 12:03

Kan I ikke lægge andre forslag over i en anden tråd?

Denne var ment til dette ene projekt som flere har ønsket.

Ellers bliver det lige som to kageopskrifter i en ;-)

PS. Diesel fyr tid kan løses med eSID2.

PSS. Der er også en anden tråd om at bruge en tablet sammen med Fujitsu Ten.

Så en mere med Parrot vil være fint :-)
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: On the road...
Indlæg: 2868
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

3. nov 2015, 12:22

FAQ:

Version 2.

1) Ja, den bilens egen forstærker genbruges.

2) Der er ekstra udgange til 4 ekstra højtalere + sub.

3) Ja, lyden er fin - den kommer via en moderne DSP med en 9 bånds equalizer

4) Diesel fyr tid kan løses via eSID2 - ellers ja, system tiden kan være et problem ligesom med en Kenwood. Kan også løses med Connect2 CAN interface løsningen CTKSA01 til NG9-3 MY06-MY12.

5) Betjening vil primært være rat under kørsel incl. TELE tasterne til mobil.

6) "Venstre knapper" jeg vil mene at dette er mere "normalt" en at skulle nå over i passagersiden, som i en højrestyret.
Ingen problemer i min 9-5 med det gammel instrument bord.
Som i MY14 i 9-3.

7) Navigation er IGO eller hvilken som helt App som på en mobil (Here, Google, Navigon etc).

8 ) Ja, den kan tale og skrive dansk

9) DAB+ Nej, men der kan laves vi en App + et USB modul til $15.

10) Stemmestyring - ja, men Google Voice

11) OBD2 - ja, med en bluetooth dongle og hvilken som helst android OBD2 App.
Senest rettet af nsb 5. nov 2015, 07:04, rettet i alt 2 gange.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
kesr
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Frederiksberg C
Indlæg: 726
Tilmeldt: 7. sep 2004, 14:53

3. nov 2015, 13:01

Jeg er også interesseret!

Har fulgt tråden løbende og synes den endelige løsning ser super ud. Jeg er heller ikke interesseret i bakkamera, så at det er tilvalg er fint. Men jeg er afhængig af en "monteringsdag" ellers tror jeg at jeg strander.

Links til hvor de manglende løse dele kan købes vil være fint, og evt. fælleskøb der også. Tænker på 2din rammen plus kabler.

Godt initiativ,tak!
Saab CV
2014 - Saab 9-3 2.0t '08
2007-14 Saab 9-3 2.0t SE '01
2004-07 Saab 900 S 2.0 '96
snygg, snabb, snål
Far, mor, storesøster, lillesøster og Saab'en
- familie på 5.
Medl.nr.: 258
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: On the road...
Indlæg: 2868
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

5. nov 2015, 07:12

Version 2 - se top og far, ovenover.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Skævinge
Indlæg: 338
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

5. nov 2015, 09:46

Hvis der ikke er dieselfyr, hvad bruges systemtiden så til? Det kan vel være ligemeget hvad bilen tror at klokken er??? (Og eSID2 kan jo desværre ikke bruges på min 9-5)
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008
Skoda Citigo 2014
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: On the road...
Indlæg: 2868
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

5. nov 2015, 11:32

Ja, så er det lige meget - men, du har stadig CAN ratbetjeningen på 9-5 efter 2006, som ligger i det samme interface modul
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Skævinge
Indlæg: 338
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

5. nov 2015, 12:05

nsb skrev:Ja, så er det lige meget - men, du har stadig CAN ratbetjeningen på 9-5 efter 2006, som ligger i det samme interface modul
Her må jeg have noget hjælp! Hvad betyder det? Vil jeg så ikke kunne anvende ratfjernbetjeningen med den Android-radio?
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008
Skoda Citigo 2014
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: On the road...
Indlæg: 2868
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

5. nov 2015, 13:42

Jo, det kan du - du kan bare ikke undvære det modul der også giver temperatur, tid og dato
- med mindre at bilen er fra før 2006.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Johnny99
SAAB NET NYBEGYNDER
Geografisk sted: Hovedstaden
Indlæg: 34
Tilmeldt: 15. sep 2015, 12:20

5. nov 2015, 14:54

Kan det lade sig gøre på en 93 SS indregistreret oktober 2005 men vistnok en 2006 model?
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: On the road...
Indlæg: 2868
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

5. nov 2015, 16:30

Der kan lade sig gøre på dem alle - men, det er forskelligt hvad der skal til.

Hvis den har den nye radio "Fujitsu Ten" så er det CAN og kittet overfor passer.
Han den den gamle instrumentering, så skal der et andet kit til.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Skævinge
Indlæg: 338
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

5. nov 2015, 21:30

nsb skrev:Jo, det kan du - du kan bare ikke undvære det modul der også giver temperatur, tid og dato
- med mindre at bilen er fra før 2006.
Min 9-5 er fra 2008. Hvad er det for et modul du omtaler? Er det en del af radioen?
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008
Skoda Citigo 2014

Tilbage til "Modern Forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster