Banner cycler

Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

kosmic
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 18
Tilmeldt: 7. jul 2014, 11:02

5. feb 2016, 21:59

Der er ikke mange der henvender sig angående fælles køb.

Hvor er i allesammen, der har skrevet tidligere?


ClausSAAB
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 813
Tilmeldt: 21. jun 2012, 00:26

5. feb 2016, 23:20

Hej Kosmic

Jeg er klar bare sig til. kom med pris og konto nr :-)

Venlig hilsen og god weekend

Claus
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB :biglove
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
kosmic
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 18
Tilmeldt: 7. jul 2014, 11:02

6. feb 2016, 16:46

Lyder godt Claus :)

Er det et komplet 9-3 kit du skal have med rat interface ?


Listen:
Claus Kbh
Lars Ringe
Bo
ClausSAAB
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 813
Tilmeldt: 21. jun 2012, 00:26

6. feb 2016, 20:14

Godaften Kosmic

Ja tak jeg tager pakken og ser om det er til at få til at virke på min 2001 9-3t coupe

Venlig hilsen og god weekend

Claus
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB :biglove
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
kosmic
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 18
Tilmeldt: 7. jul 2014, 11:02

11. feb 2016, 22:26

Jeg er dialog med svenskerne, men pt er det ikke lagervare desværre.

vender tilbage med mere info, når jeg hører nærmere :)
jjohnsen
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. okt 2015, 08:45

11. feb 2016, 22:42

Så vidt jeg kan se, kan jeg få sådan en radio til at spille i min 9-5 fra 2004. Er det korrekt?
Hva vil SID'en vise - normalt viser den radioprogram/cd-track.

Kan man mon få night panel til at slukke skærmen på enheden?

Jeg kunne godt være tændt på at få ny radio i bilen☺

Jeppe
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

12. feb 2016, 06:32

Jeg har tidligere sat en 2-Din, med samme interface, i min 9-5.

Den jeg har sat i her har selv en np-funktion, som jeg har lagt op i ratbetjeningen.

Ratbetjeningen er her analog og ikke canbus. Blå ledning fra SID.

SID viser bare mindre.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

19. feb 2016, 20:42

NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

16. apr 2016, 21:05

Hej NSB

Fik I gang i en weekend med fælles-indkøb og montering?

Min Parrot har vist sig ikke at kunne fungerer med min My12 Griffin, så jeg tror det bliver en ny 2 din enhed i stedet for.

Kan du gentage hvad jeg skal have fat i af ledningsnet og enhed for at kunne få det til at virke?
Måske kan vi finde ud af noget med rammen sammen - jeg bor selv i SIlkeborg.

/Jannek
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

18. apr 2016, 18:19

Hej,

Vi har ikke fået lavet en weekend, men nogle stykker har været i gang på ø'en.

Mit kører fint, men jeg mangler lige bakkameraet - og lidt DAB+ antenne forstærker.

Jeg har lover at lave et par stykker, så der skal gang i den igen...

Men, der er jo sjovest, når man kan være ude hører solsorten synge - i stedet for at den klapre næb ;-)
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

18. apr 2016, 21:26

helt enig - lad os håbe det tør snart!

Kan du ikke linke til det ledningsnet jeg skal bruge? Jeg går ud fra vi har samme bil (minus højden og skærmkanter), men skal lige være sikker på jeg får det sidste nye med alle dine opdagede opdateringer.

/J
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

18. apr 2016, 22:00

Det springende punkt var ledninger fra Connect2 direkte fra UK.
Det mangler en ledning i alle dem de har sendt ud (den der tænder antenneforstærkeren)
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Andrew20
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 49
Tilmeldt: 10. jul 2015, 00:46

26. jun 2016, 13:13

Jeg skal nu til at instalere sådan et Android system i min Saab 9-5 MY01, og har derfor nogle spørgsmål.
Jeg er med på hvilken adapter der skal bruges for at for at få ratbetjeningen til et fungere, da jeg tidligere har installeret en pioneer i en 9-3'er. Men med en pioneer sætter man jo bare et stik i boksen som ender ud i et jack som bare skal sættes i radioen. Når jeg så kigger på indput stikkende på disse Android radioer ser det ud til at de har nogle inputs der hedder Key1 og Key2? Så hvordan skal disse lige forbindes til den der boks som der er i kittet fra connect2?

Og Nu er der jo ved at blive godt vejr, så måske vi snart skulle få holdt den workshop med det? :D Jeg er i hvert fald frisk på noget i Århus omegn! :)
Saab 9-5 2,3t aut. MY01
Saab 9-3 2,0t MY01
Saab 900 2,0T MY96 (solgt)
Saab 9-3 2,0i MY99 (solgt)
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

28. jun 2016, 20:24

Key1 skal forbindes til den blå ledning der går til SID, med en strømtyv.
Key2 nc
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
akwibroe
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15. aug 2016, 18:32

15. aug 2016, 18:48

Efter at have læst internettet grundigt igennem fik jeg også købt et Joying head unit til min Saab - men nu har jeg desværre problemer med at få can bussen til at virke.

Men først min bil: Jeg har en facelift 9-5 model 2006 med det mindste højtaler-system (altså 4 højtalere, hvorfor jeg ikke tror jeg har ekstern forstærker).

Udover head unit fra Joying købte jeg også CTSSA001.2 (med tilhørende patch lead CTMULTILEAD.2) til steering wheel controls.

Efter at have fået tilsluttet det hele kunne jeg konstatere at der var en ellere flere ting, der ikke virkede, da head unit'et ikke tændte. Efter lidt snak med Joying fandt jeg ud af, at det var fordi der ikke kom 12 volt på det røde kabel (ignition / ACC).

Som jeg forstår det, er det boksen på CTSSA001.2, der skal sende 12 volt på kablet, men da det ikke skete, måtte jeg give kablet 12 volt manuelt. Efterfølgende bootede head unit'et op og kunne spille musik uden problemer.

Jeg kunne dog stadig ikke bruge steering wheel controls som vol+, vol-, forwards og backwards. Jeg har ikke telefonknapper på mit rat. Derudover registrer head unitet ikke, når jeg sætter bilen i bakgear.

Nu ved jeg ikke helt, hvad jeg mere kan gøre, og da jeg kikkede nærmere på CTSSA001.2 kan jeg se, at det på https://www.justcarkits.co.uk/acatalog/ ... odels.html er anført, at det passer til 9-5'ere fra 2006 og fremad.

Omvendt står der på producentens hjemmeside http://www.connects2.com/Product/ProductItem/CTSSA001.2 at det først er 9-5'ere fra 2008, der understøttes.

Jeg skal derfor høre, om i har forslag til hvordan jeg kan få steering wheel controls til at virke?

Og: Er can bussen på en 9-5 fra 06 og 08 ikke den samme?
akwibroe
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15. aug 2016, 18:32

15. aug 2016, 20:39

Nu fandt jeg lige http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=4&t=161931

Det ligner, at det er et større projekt at få steering wheel controls på en 06 model. Nogen der har prøvet det?
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

21. aug 2016, 18:16

Hvis man fjernede kop holderen fra en og 93 er der så plads?
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Andrew20
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 49
Tilmeldt: 10. jul 2015, 00:46

21. aug 2016, 21:33

Det skulle der være ja, men mener ikke det er nødvendigt.

Prøv at tjek dette link ud:
http://www.kdcad.com/installing-a-doubl ... ab-9-3-se/
Saab 9-5 2,3t aut. MY01
Saab 9-3 2,0t MY01
Saab 900 2,0T MY96 (solgt)
Saab 9-3 2,0i MY99 (solgt)
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

21. aug 2016, 21:42

Jeg har fået tid til at gøre mere ved projektet.

Næste fase bliver tråløst interface til bakkamera.
Der er ikke nemt at få trukket et kable!

I samme runde regner jeg med en ekstra amp til antenne med splitter DAB, så man bruger bilens egen antenne til DAB.

Jeg over vejer også om ramme skal lakeres.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Andrew20
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 49
Tilmeldt: 10. jul 2015, 00:46

21. aug 2016, 22:13

Det med trådløst interface til bakkameraet er jeg også igang med.

Har bestilt dette kit til det, som jeg glæder mig til at få hjem, og få tjekket op på kvaliteten:
http://www.ebay.co.uk/itm/291768628436? ... EBIDX%3AIT
Saab 9-5 2,3t aut. MY01
Saab 9-3 2,0t MY01
Saab 900 2,0T MY96 (solgt)
Saab 9-3 2,0i MY99 (solgt)
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

22. aug 2016, 14:34

Det er samme kit jeg har gang i :-)
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

26. aug 2016, 10:40

Så har jeg fået en 7" Joying unit sat i min 9-3'er. Alt fungerer (incl. antenne og forstærker, der har drillet ved dig NSB. Tak for tråden - der har hjulet virkelig meget)
Min mikrofon til tlf'en virker ikke - men det er nok bare stikket, der er faldet ud eller glemt.
DAB radio modul er 2. fase om et par uger.

Jeg har fået ført kabel til bakkamera i venstre side af bilen ved fodpanelet ud til sikringsboksen i bagagerummet og så via det originale kabelbundt ind i bagsmækken. Billeder følger snart.
Den metal-sko som bakkameraet skal side på er ikke god nok til mig - det ligner noget skrammel. Jeg skal have fundet en erstatning for plastikhuset til nummerpladelyset. Man kan få nogen, hvor der er kamera i, men jeg skal have fundet en der passer på målene + lidt manuel tilpasning. Er der nogen af Jer der har kigget ind i dette?

men så til mit største problem:

Jeg har hvid støj på samtlige kilder (FM radio, streaming fra Bluetooth). Det er IKKE generatorstøj, men mere en konstant støj som jeg husker det fra min yamaha for- og -effektforstæker i gamle dage, når man havde skruet helt op uden at have tændt for en lydkilde.
Det forsvinder når man mute'er eller skruer helt ned og er tydeligst ved lave volumen - men nok til at jeg er irriteret.

Hvad kan det skyldes? Jeg tænker selv at det måske er noget med spændingen på liniesignalet fra den nye unit, der ikke helt matcher min originale forstærker.
Alternativt (og værst!) er at Joying radioen bare er noget skrammel og "så kan jeg lære det" når jeg køber en forholdsvis billig radio ift de lidt dyrere mærker som Pioneer og Kenwood etc.

Nogen ideer?

/Jannek
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

26. aug 2016, 13:52

Jeg har ingen støj.

Har du fåer en audio isolator sat imellem?

Bruger du RCA eller output fra milti stik?
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Andrew20
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 49
Tilmeldt: 10. jul 2015, 00:46

26. aug 2016, 23:27

Jeg har præcis samme støj som du snakker om Jannek.

Jeg har koblet mit op fra multistikket og uden audio isolator i mellem...
Saab 9-5 2,3t aut. MY01
Saab 9-3 2,0t MY01
Saab 900 2,0T MY96 (solgt)
Saab 9-3 2,0i MY99 (solgt)
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

27. aug 2016, 06:18

OK,
Her er problemmet I har så:
1) Bilens højtalere og forstærker deler ikke elektrisk 0a (-) med bilen.
2) Radioen deler 0b(-) med bilen.

Hvis man derfor ikke har en audio isolator imellem, så forbinder man 0a med 0b, og der løber det med 0-strøm (ground loop).
Det er denne strøm der får højttalerne til at bevæge sig og lave den støj i taler om.

Det er derfor man altid skal bruge en audio isolator, hvis man vil bruge en Saabs egn fostærker.

Audio isolatoren kladens også en "ground loop isolator" eller "Hum filter".

I det ledningsnet der er med er audio isolatoren printet i krympeflix.

Dertil kan man, hvis man ligger ledningerne uheldige steder opfange luftbåren støj, da ledningerne ikke er omgivet med en skærm.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

28. aug 2016, 20:15

Jeg er ikke sikker på at jeg har en audio isolator i mit ledningsnet. Se billedet ndenfor.

Jeg bruger også output fra multistikket. Bruger du RCA NSB ?

Billede
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

29. aug 2016, 12:26

Jeg ser ikke nogen audio isolator der!

Jeg bruger multistikket som forbindelse til bilens forstærker, igennem en audio isolator.
RCA kan forbindes direkte til en højtaler.

Audio isolatoren er med i indbygningskittet.
Det er den sorte dims med et stik i begge ender, som bor i et hus af krympeflex

http://www.connects2.com/Product/ProductItem/CTKSA01
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

29. aug 2016, 19:45

OK - så fes den ind :-) Det skal jeg lige have kigget på - tak.

Her kommer de lovede billeder af kabeltrækket til bakkamera.

Som sagt så er det trukket via førerdøren og højre bagdør ind i rummet ved sikringsboksen i bagagerummet og så via venstre beslag der holder bagsmækken.
Jeg mangler stadigvæk at finde en løsning til montage af bakkameraet. Er der nogen af Jer der har lavet det med en løsning I er tilfredse med?


Billederne:


Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

10. sep 2016, 21:24

Så kom der bak.kamera i :D

Det er lidt af et projekt, men nu virker det.

Udfra billederne overover, kunne jeg gætte mig til at der er en "kabelbakke" i hele længende af bilen i venstre side. Trækker man side puden til side på bagsædet, ved døren. Så er der hul igennem hel ned til baglygten. Så kabelløsningen blev pludsenlig nem.

Jeg trak to kabler: et til strøm og et til video/baksignal.

Baksignal til forbindes til "Back" på radioen og den anden ende til baklygten, hvilket kan gøres i stikket til baklygten.

Video signal giver sig selv.

Jeg valgte at trække strøm med fra radioen, af princip.

Kablerne føres ud i bagklappen som vist oven for.

SÅ kommer det sjove
- placering af kameraet!
- og hvilket kamera!

Efter mange overvejelser og video-forsøgs-test, så blev placeringen i nummerpladelygten i venstre side.

Det er det eneste sted der både giver et ordentlig billede, men skala der passer - og det eneste sted hvor man kan får lednngen frem og tilbage...!

Jeg måtte bore et 5 mm hul i glasset til numerpladelygten og sætte kameraet fast med udendøres dobbeltklæbende.

Nummerpladen måtte 5 mm ned.

Og hele bagklappen måtte skildes ad - af med alt beklædning, løsne viskermotor og SAAB striben på baklappen, som indeholder nummerpladelyset, skal løsnes på midten.

Man kan derfor med fordel vælge et kamera der er født i en nummerplade lygte eller et mikro kamera på en gevindstang, der er beregnet til montering nedefra.

Jeg brugte det sidst.

PHYYYYY... men, det virker - og det er FEDT :? :D :lol: 8)
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

11. sep 2016, 09:15

Her er link til bakkamera i nummerplade lygten:

http://www.ebay.co.uk/itm/2002-2012-Saa ... Sw3xJVes4n

(Er ikke afprøvet)
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

6. dec 2016, 10:34

Jeg har monteret en i min og 9-3
2016-11-22 12.47.40.jpg
Det eneste problem er styring af lysstyrken.
Aka jeg kan ikke få den til at dæmpe lyset på enheden, medmindre jeg sætter den til timer styring, og fravælger ind puttet fra instrument belysningen.
Hvilket er lidt irriterende.

MVH
Morten
Senest rettet af Mortenvig 6. nov 2017, 05:25, rettet i alt 1 gang.
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mette Vuns
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 34
Tilmeldt: 14. jun 2017, 10:55

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

2. aug 2017, 17:07

Hej NSB, og andre!

Dette projekt er helt klart noget jeg meget gerne vil kaste mig i, på min 9-3.
Men jeg føler der mangler rigtig meget info, medmindre man er elektriker eller har meget erfaring?
Kan du linke til guides for idioter, eller ligefrem give nogle pointers?

Jeg aner f.eks. ikke hvad der kræves, mest fordi de oprindelige links ikke virker. Jeg ledte rundt inde på siderne og kan gætte mig til at jeg skal have f.eks.:

https://www.carjoying.com/head-unit/m-s ... ifier.html

og

http://www.caraudiocenter.se/shop/ljud- ... a01-detail

Eller?
Min 9-3 er uden nav, kun den helt basale radio. Den er fra 2007 ifølge første registrering, men bliver kaldt en 2008.
Saab 9³ Sport Sedan 2.0t - 2008
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

2. aug 2017, 18:25

Hvis din 9-3 er fra MY07 til MY14, så:

(Installations Kit - kan købes mange steder)
http://www.connects2.co.uk/Product/ProductItem/CTKSA01

Joying 7" enheder (Android er nu version 6)
https://www.carjoying.com/eu-warehouse/ ... ereos.html

Hi-Low tilpasning (du skal bruge 2 stk):
Android enhedens forstærkede udgang konverteres til Saab Audio Forstærkerens indgangsniveau, samt galvanisk adskillelse.
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilra ... 000035005/

Så er der noget loddearbejde med at samle ledninger - (ISO output)
http://www.tehnomagazin.com/images/HYUN ... DM8022.jpg

Samt en mekanisk tilpasning af rammen.
Det pæneste er overfresning fra bagsiden af rammen ned til 0.5 mm - hvis man tør ;-)

Fejlene som er beskrevet tidligere i tråden er nu rettet i kittet og det er rimelig lige til.

Havner du/I i en blindgyde eller kommer i tvivl, så er vi flere herinde der nu har lavet dette - og hjælper gerne.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
JPP 9-3
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. nov 2017, 08:11

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

7. dec 2017, 10:04

Hej :)

Der er længere tilbage lagt et link op, til en nummerpladelygte med indbygget bakkamera. Spiller det bare eller er der nogen forholdsregler jeg skal vide inden jeg køber.
Jeg har tænkt mig at gøre det wireless til min Android unit. Bliver det samme kvalitet som kablet udgaven
Det er faktisk bare gode råd jeg søger, vil gerne undgå at købe noget skrammel 🤔
På forhånd tak 🙏
9-3 2010
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

7. dec 2017, 13:09

Jeg bruger den her model:

https://www.ebay.co.uk/itm/170-Angle-Ca ... Swh1pZ6ZVs

Der skal bores et hul i undermål i den venstre nummerplade lygte, der der bliver skåret et gevind i lygten når kameraet drejes i.
Tætning med silikone.

Det er med kabel, det andet virker ikke.
Der er en "kabelbakke" i venstre side af bilen.

Jeg har lavet det på både 9-3 combi og 9-5 combi
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
bolsen
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. dec 2007, 11:39

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

7. dec 2017, 18:12

Kan den også bruges foran :?:
JPP 9-3
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. nov 2017, 08:11

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

7. dec 2017, 19:31

Tak for svar.
Jeg har mailet med det firma som laver rammen og ledningsnet til Android ombygningen. De fortæller at jeg ikke kan bruge deres kit til min rat betjening da jeg har automat gear...
Kan dette værre rigtigt?
Og hvorfor ikke?
Jeg har ikke F1 gear på rattet.
Hvad gør jeg så?

Det eneste jeg har på rattet er knapper til telefon samt vol +- og op/ned i menu

Står netop og har bestilt en Android enhed men hvis jeg alligevel ikke kan bruge ratbetjening sys jeg det kan være ligemeget.
På forhånd tak
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

8. dec 2017, 16:22

JPP 9-3 skrev:
7. dec 2017, 19:31
Tak for svar.
Jeg har mailet med det firma som laver rammen og ledningsnet til Android ombygningen. De fortæller at jeg ikke kan bruge deres kit til min rat betjening da jeg har automat gear...
Kan dette værre rigtigt?
Og hvorfor ikke?
Jeg har ikke F1 gear på rattet.
Hvad gør jeg så?

Det eneste jeg har på rattet er knapper til telefon samt vol +- og op/ned i menu

Står netop og har bestilt en Android enhed men hvis jeg alligevel ikke kan bruge ratbetjening sys jeg det kan være ligemeget.
På forhånd tak
Hvilken bil og hvilken radio ?

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

8. dec 2017, 16:24

nsb skrev:
7. dec 2017, 13:09
Jeg bruger den her model:

https://www.ebay.co.uk/itm/170-Angle-Ca ... Swh1pZ6ZVs

Der skal bores et hul i undermål i den venstre nummerplade lygte, der der bliver skåret et gevind i lygten når kameraet drejes i.
Tætning med silikone.

Det er med kabel, det andet virker ikke.
Der er en "kabelbakke" i venstre side af bilen.

Jeg har lavet det på både 9-3 combi og 9-5 combi
Det var godt nok billigt, hvordan er billede kvaliteten i mørke, og kan hjælpelinierne slåes fra ?

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
JPP 9-3
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. nov 2017, 08:11

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

8. dec 2017, 16:52

Mortenvig skrev:
8. dec 2017, 16:22
JPP 9-3 skrev:
7. dec 2017, 19:31
Tak for svar.
Jeg har mailet med det firma som laver rammen og ledningsnet til Android ombygningen. De fortæller at jeg ikke kan bruge deres kit til min rat betjening da jeg har automat gear...
Kan dette værre rigtigt?
Og hvorfor ikke?
Jeg har ikke F1 gear på rattet.
Hvad gør jeg så?

Det eneste jeg har på rattet er knapper til telefon samt vol +- og op/ned i menu

Står netop og har bestilt en Android enhed men hvis jeg alligevel ikke kan bruge ratbetjening sys jeg det kan være ligemeget.
På forhånd tak
Hvilken bil og hvilken radio ?

MVH
Morten

Jeg har en Saab 9-3 automatgear fra 2010.
Har købt en Android enhed fra Joying.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

8. dec 2017, 18:22

Det lyder lidt mystisk, da boksen kun læser canbus signalerne. og at saab har helt forskellig programmering fra manuel til tomatgear, lyder mærkeligt.
Men hvis alt fejler så kan man åbne kontakt modulet i rat stammen , og gå direkte ind med en ledning til ratknapperne, som er analoge.
Men det kræver noget ekstra og lidt viden. Og store nosser, da modulet er relativt dyrt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
JPP 9-3
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. nov 2017, 08:11

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

8. dec 2017, 19:53

Han skriver følgende:

1: HI Janus
It is actually that the Automatic vehicles are on a different platform to the manual and we don’t work it

Regards

Martin

2: Hi Janus

Thank you for your enquiry.

Unfortunately we are not compatible with the Automatic transmission vehicles as the steering wheel control interface will not work as well as the fascia will not fit as ours is designed for 2din fascia plates.

Sorry we could not assist further

Regards

Martin



Hvad vil du/i anbefale mig?
Har jo købt radioen.
Måske en der ved om det er monteret før på en med aut gear og hvordan det blev?
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

9. dec 2017, 07:50

Du skal ind til ratdrejespolen, som vist i denne video
https://www.youtube.com/watch?v=8VW6FMFehwc
Og lodde en ledning på som vist på dette billede
Skærmbillede 2017-12-09 07.26.47.png
Det der er markeret med blåt er stikket ud mod rattet, og selve drejespolen
den røde ledning loddes på ned imod printet, og tilsluttes ledningen på radioen til ratbetjening.
Der er ikke behov for et canbus modul med denne løsning, da man tager et analogt signal direkte fra knapperne.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
JPP 9-3
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. nov 2017, 08:11

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

9. dec 2017, 09:01

Mange tak :)
Den hvide firkantede boks på tegningen under knapperne, er det drejespolen?
Fungere det her også på en 2010 model?
Kan se den model på videoen er frem til 2007.
Kan jeg stadig købe det installationskit som er linket til oppe over fra Connect2?
Skal der loddes 1 ledning på hver af ledningerne til kontakterne?
Sorry men prøver at forså det 100% så jeg ikke ødelægger noget
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

9. dec 2017, 10:01

Det der er indrammet i blåt er drejespolen.
Og der skal kun tilsluttes en ledning markeret med rødt
Den store hvide ramme er selve kontakt modulet med drejespole Og print
Ledningen skal loddes ind imellem drejespole og print.
Mht. monterings kittet, det burde virke, så læge du undlader at koble ledning til ratbetjeningen til radioen
Men her er vi ude i uprøvet territorier, Så det er prøv dig frem, man kan altid koble canbus modulet helt fra.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
JPP 9-3
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. nov 2017, 08:11

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

9. dec 2017, 10:27

Når jeg har åbnet rettet op, er det så tydeligt at se hvilken en ledning der har nummer 4, som i følge tegningen er den jeg skal lode på?

Hvordan slår jeg canbus fra?

Dvs der kan ikke ske noget ved at jeg prøver om det virker gennem stikket først og sker der intet må jeg lodde efterfølgende?

Hvis i mener at løsningen kun kan virke ved hjælp at jeg lodder, hvilken ledning skal så loddes på? Den røde du nævner... sidder den på rat interface stykket?
Hvis ikke behøver jeg så overhovedet at smide penge efter det her rat interface som producenten mener ikke fungere med automat gear?
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

9. dec 2017, 15:12

Den røde ledning er kun valgt for at den er synlig, intet andet. så du kan erstatte den med en farve der passer til radio indgangen.
Selve modulet man kan købe er en canbus sniffer, der oversætter canbus til separate udgange.
Som tændings plus
Bak gears signal
hastigheds signal
Rat knaps signal
Og sikkert andre signaler.
Som din radio kan bruge, og ikke sidder i bilens original stik
Det gør monteringen meget nemmere hvis det kan bruges
Ellers må du trække separate ledninger ud til
tændings plus
Bakgears signal
og ratknaps signal.
Og andre signaler du har behov for.
Her er jeg glad for at jeg har en OG 9-3
Da det er nemt at finde de analoge signaler jeg har brug for.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

9. dec 2017, 16:28

Stop stop stop...

Der er ikke noget at komme efter i rattet!

Hvis der er NG 9-3 kommer de i iso radiostikket som can-bus.

Hvis der er OG 9-3 og OG 9-5 så er det den blå ledning i bundtet til SID lige over radion, der er analog.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
JPP 9-3
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 13
Tilmeldt: 12. nov 2017, 08:11

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

9. dec 2017, 16:38

[quote=nsb post_id=253644 time=1512833313 user_id=247]
Stop stop stop...

Der er ikke noget at komme efter i rattet!

Hvis der er NG 9-3 kommer de i iso radiostikket som can-bus.

Hvis der er OG 9-3 og OG 9-5 så er det den blå ledning i bundtet til SID lige over radion, der er analog.



Nu jeg altså forvirret!!
Jeg går stærkt udfra min er en NG9-3 da den er fra 2010. Er det ikke korrekt?

Hvad har det af betydning for min rat betjening osv at jeg har automatgear? Dem som sælger installationskittet skriver jo at det ikke kan bruges.
Hvad gør jeg så? Du må vide det :)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3/9-5 Android Radio NAV projekt

9. dec 2017, 17:03

nsb skrev:
9. dec 2017, 16:28
Stop stop stop...

Der er ikke noget at komme efter i rattet!

Hvis der er NG 9-3 kommer de i iso radiostikket som can-bus.

Hvis der er OG 9-3 og OG 9-5 så er det den blå ledning i bundtet til SID lige over radion, der er analog.
Kontakterne i rattet er analoge, og bliver oversat til canbus i kontakt modulet til ratstammen, også kaldet CIM
Finessen ved opkoblingen er at man går ind imellem kontakterne, og Cim modulet, for det rå analoge signal.
Ligesom i en og 9-3 eller og 9-5 her kobler vi os bare ind immellem sid og kontakter, signalet til radioen er også et canbus signal

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Modern Forum"