Banner cycler

Udluftning af den S**** kobling

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
KristianKrage
SAAB FREAK
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. apr 2014, 00:32

Udluftning af den S**** kobling

30. jan 2017, 18:23

Hej alle på SKD, nu hvor koblingen er udskiftet, er det på tide at udlufte system. Men efter 2 dage og 6-8 timer i alt har jeg kun formået skralde lidt på gear (dejlig lyd).

Er der nogle der har en metode hvor på man gør det? gerne en step by step guide som er idiot sikker. Jeg har gjort følg:
1. Vacum fra udluftnings ventilen oppe på gearkassehuset. Der bliver bare ved med at komme luft igennem.
2. tryk udluftning med et køletryktester oppe fra kobling/bremse beholderen, og så presse det igennem systemet. hjalp ikke (men systemet er tæt, der løber ikke væske ud nogle steder, og det kan holde tryk på 1-2 bar uden at falde)
3. den gode gamle metode med en der trykker på koblingen, og en anden åbner og lukker for udluftningventilen. Altså = åben uluftv - trykke koblingen i bund - lukke uluftv - slippe kobling.

til alle step har jeg selvfølgelig toppet op med dot 4 konstant.

nogle bud? det er det eneste jeg mangler inden bilen kan køre...... :(

PS: bilen er en saab 9-3 fra 99 med b204e motor. koblingen blev skiftet til en viggen kobling, sammen med en ny slave cylinder (som ikke blev udluftet inden den blev sat i)


Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

30. jan 2017, 18:41

Billede
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
KristianKrage
SAAB FREAK
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. apr 2014, 00:32

30. jan 2017, 20:48

Ja tak, har været igennem både WIS og Haynes. Der bliver beskrevet begge steder hvordan man gør det hvor koblingshuset er UDE.
Lige PT sidder min kobling og alle dets dele sammen. Det må da være muligt at gøre mens den sidder på?

Mvh
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

30. jan 2017, 21:10

Jeg bruger en cykelslange. Klip slangen over og slå en knude. Spænd slangen på reservoirets fyldestuds. Fyld reservoiret. Pump slangen.
Åbn niplen. Rør ikke pedalen.

En kølertester er ikke god. Der er for lidt luftvolume. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

30. jan 2017, 22:17

Min tæmmede anakonda. Spændebåndet er til at fastholde slangen til reservoiret:

Billede
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
KristianKrage
SAAB FREAK
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. apr 2014, 00:32

30. jan 2017, 23:24

Hvad mener du helt præcist med "for lidt luftvolumen" i en køletrykstester?

Udlufter dette også ventilen?

Jamen hvis det virker bliver jeg måske nød til at prøve det
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

31. jan 2017, 00:00

Hvis man pumper op til 2 bar i reservoiret risikerer man at hele reservoiret popper op, med et kæmpecirkus med bremsevæske på omgivelserne. Bremsevæsken opløser autolak.

Hvis man trykrejser kun alene reservoiret, forsvinder trykket øjeblikkeligt når væsken forsvinder fra systemet på vej på niplen. Der er kun tryk, men ingen flow med en kølertester.

Ventilen? Den er såmænd for at pumpe slangen.. Ved at bruge slangen, sikrer sig man at trykket bliver højt.

Hvis det virker? Tjaee, jeg brugt slangen på 99, Classic 900 og 9000.. :sunglasses
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

31. jan 2017, 06:44

Hele problemet stammer fra ikke at udlufte slavecylinderen separat. inden gearkassen blev monteret.
Saab har valgt at spare et udluftningshul væk i slavecylinderen, og sætte skruen et stykke oppe på trykrøret.
En løsning der næsten altid virker.
Er at finde en pind i passende længde, sæt den i klemme imellem koblingspedal og førerstol,således at pedalen er helt i bund.
Lad det stå natten over. fjern pinden, og luften skal forhåbentligt være samlet i hovedcylinderen, og forsvinde op i beholderen.
Og du har en fungerende kobling.
Ps udluftningsskruen skal være lukket under hele seancen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
KristianKrage
SAAB FREAK
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. apr 2014, 00:32

31. jan 2017, 09:31

Ja sorry jeg mente selvfølgelig ikke ventilen, men slave cylinderen (det gik vidst lidt for hurtigt) Bliver den også udluftet ved den metode?

Og tak for svar morten, jeg har godt læst det med at den skyder luften væk fra slaven ved at lade den stå over natten, tænkte bare at der måtte være en bedre måde nu hvor jeg har alt værktøjet.
Men jeg prøver det nu. Sætter koblingen helt ned til imorgen.. udluftningsskruen og beholderen er lukket. Ja man skulle have udluftet slaven inden man satte det sammen, men det mente min mekaniker ven
bestemt ikke man behøvede.. så lærte han også lidt om Saab ihvertfald :)

Nu håber jeg bare det med at lade den stå virker.. !
Nikolaj
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 809
Tilmeldt: 11. sep 2004, 22:36

31. jan 2017, 19:44

Gammeldags olie smøre kande med bremsevæske slange på den og ned på udluftning skruen og så pumpe det baglæns op i hovede cylinderen det virker på en og900 og 9000
og900 cab ønskes ;-)
Brugeravatar
KristianKrage
SAAB FREAK
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. apr 2014, 00:32

1. feb 2017, 13:23

tak for svar Nikolaj, men hvordan udlufter det slave cylinderen? :)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

1. feb 2017, 17:19

Hej kristian har du fået tryk på koblingen ?
Sidste løsning er at bore et hul i koblings huset således du kan presse stemplet tilbage.
Men pinden plejer at virke. brug de en 5 gange efter du har fået koblingen til at virke, blot for at sikre dig at alt luft er ude.

Udluftnings metoder der virker på 99 og 900 og 9000 modeller, virker desværre ikke på 9-3, og 9-5.
Da designet på slavecylinderens ydluftnings skrue er ændret. til en dårligere løsning, men garanteret billigere ;)

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
KristianKrage
SAAB FREAK
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. apr 2014, 00:32

1. feb 2017, 23:46

Morten
Jeg har også overvejet at bore/skære et hul i huset og skubbe slaven tilbage (utroligt at det kan være en nemmer løsning!)
Jeg havde den stående i halvanden dag, og fik en MEGET lille smule kobling (1-2 cm maks). Det forsvandt dog igen efter en hurtig køretur.
Lige nu har jeg den stående med koblingen halvt nedtrykket, det er der nogle der har succes med også har jeg læst mig til.

På min køretur oplevede jeg dog noget mærkeligt.. bilen opførte sig rigtigt sjovt. Ved acceleration hoppede og dansede den, og det ville ikke rigtig accelerere?? den havde dog INGEN problemer
med at komme op i omdrejninger da den stod i frigear.. så tænkte at det ikke var DIC, filtre, tændrør eller lign.. (som også alle er nye, lige undtagen brændstof filter)
Jeg tænkte at det måske var Pga. af bilen flere gange har været hurtig tændt og slukket igen (efter koblingen ikke fungerede) og at det måske har påvirket indlæringen systemet.
så har taget batteriet af, og tester det så imorgen hvis koblingen dur en smule
Den gik også ud da jeg prøvede at starte fra stillestående position, men tænkte bare at den nye kobling virkelig bed fast og at jeg skulle vende mig til den.. men efter det gik den også ud i frigear hvis jeg ikke gav den speeder :?:

Syntes lidt at et problem fører til et andet, :P men det tages bare som det kommer.. imorgen hvis koblingen ikke fungere, eller hvis jeg ikke får en bedre ide, går dagen til at ringe rundt til forskellige saab værksteder nær lyngby
og prøver at få en pris for en udluftning af koblingen
dvj
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 762
Tilmeldt: 6. maj 2004, 23:52

5. feb 2017, 06:51

Hej

Det kan nemt være fjederen I hovedcylinderen, der er knækket. Så kommer pedalen aldrig I top, og så kan man lufte ud lige så meget man vil, det hjælper bare ikke.

Når jeg har luftet ud, så har jeg lukket udluftningssktuen op og ladet tyngdekraften klare resten. Jeg har aldrig haft problemer på denne made. Selvfølgelig har jeg skiftet fjederen I hovedcylinderen et par gange på diverse biler.

Hilsen Dennis
Brugeravatar
KristianKrage
SAAB FREAK
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. apr 2014, 00:32

Re: Udluftning af den S**** kobling

28. mar 2017, 15:58

Nå, lige en opdatering:
jeg havde gearhuset af, og fik udluftet slaven uden problemer, det fungerede helt fint (dog stadig et lavt koblingspunkt) og havde ingen problemer med at skifte gear eller lign.

Spol 2 måneder frem: havde nu svært ved at skifte gear igen, og koblingen nede i første gear gjorde at bilen trillede stille frem .. nå, jeg udluftede koblingen per WIS ordre, og fik koblingen igen! lækkert!.. indtil slangen fra gearhuset op til masteren sprang. sikke noget møj, men tænkte at nu havde jeg da fundet synderen! skiftede den på en eftermiddag og udluftede hele system igen per mr. WIS's ordre.
Nu har jeg så et problem at der er endnu mindre kobling, og bilen triller stadig stille frem i første gear (og bakgear + andre gear for den sags skyld).

1. Det hjælper LIDT at "pumpe" pedalen inden jeg skifter gear
2. Koblingen bliver blødere når motoren er igang (ikke noget med temp. at gøre, da selvom bilen er varm og slukket fungere den stadig bedre)

Jeg mistænker lidt Master cylinderen (pakningen i den?), men ville høre om i andre havde gode råd? :|

hvis jeg skifter den har jeg alligevel skiftet hele koblingssystemet, så måske jeg bare skulle gøre det?
Brugeravatar
KristianKrage
SAAB FREAK
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. apr 2014, 00:32

Re: Udluftning af den S**** kobling

28. mar 2017, 17:01

Forresten, så var der det her "rester/fnuller" i koblingsvæsken da jeg udluftede den for et par dage inden slangen fra masteren til slaven sprang.. kunne det være en pakning der var gået i opløsning? eller måske bare vand i væsken?

ja det ligner lidt toiletpapir der har ligget i væsken i et stykke tid, konsistensen er den samme ca.

Billede

Billede

må indrømme jeg efterhånden er et stort spørgsmåltegn :?: med den kobling
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Udluftning af den S**** kobling

29. mar 2017, 06:00

Det er ikke vand ! bremsevæske suger vand som en tør svamp, uden det kan ses.
Men snasket kan sagtens blokere de små efter fyldnings huller i hovedcylinderen, således du ikke har væske nok til at kunne koble ud,
Håber ikke du har fået det snask i bremsevæske beholderen, For så skal den renses Asap inden skidtet blokerer for bremsehoved cylinderen!!!

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
KristianKrage
SAAB FREAK
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. apr 2014, 00:32

Re: Udluftning af den S**** kobling

29. mar 2017, 15:19

Spørgsmålet er bare hvad det så kan være? mon det er derfor min kobling ikke fungere ordenligt?

det skal da også lige siges, at der først kom det der "fnug" i væsken 2 måneder efter koblingen var blevet skiftet. Da den blev udluftet første gang (for de 2 måneder siden ca) var der intet fnug mm.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Udluftning af den S**** kobling

29. mar 2017, 17:26

Svært at sige men det er blevet forurenet med noget der ikke er kompatibelt med alm. bremsevæske.
Hvordan det ved du nok selv bedst.
Og ja hvis hullet bliver lukket, og det er meget lille, så kan der ikke tilføres væske til systemet, og dermed kan den ikke kompensere for slid, og det bliver kun forværret af forsøg på udluftning.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
KristianKrage
SAAB FREAK
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. apr 2014, 00:32

Re: Udluftning af den S**** kobling

31. mar 2017, 13:59

Den er ikke blevet kontamineret med noget da kobling blev udskiftet, så det måde være fra koblingsslangen da den begyndte at revne, eller fra hoved cylinderen da hvis den er gået, som jeg tror den er.
Kørte en tur i går, og måtte "dobbelt koble" hele vejen. jeg lagde også mærke til at koblingspedalen ikke havde noget tryk den første cm når man trykkede den ned. Jeg må prøver at udskifte hovedcylinderen, kan ikke se hvad det ellers måtte være
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Udluftning af den S**** kobling

31. mar 2017, 19:08

Hvem har lavet koblingshydraulik?

Det er jo locumspapir i væsken. Man har lavet en "blændprop" af papir. Papir er blevet glemt og tingene er samlet, med proppen på plads. :evil:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
KristianKrage
SAAB FREAK
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. apr 2014, 00:32

Re: Udluftning af den S**** kobling

31. mar 2017, 21:02

Der er ikke lavet nogen "blændprop" eller lign, og papir har slet ikke været i nærheden da jeg skiftede slaven :roll:
Skulle mene jeg var kompetent nok til ikke at presse toilet papir (eller noget andet for den sags skyld) ind i en hydraulisk slange mm. Og reservoir med væske har selvfølgelig været lukket under hele udskiftningen.

Så skulle det have været hvis der har været noget i slaven fra fabrikanten
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Udluftning af den S**** kobling

31. mar 2017, 22:38

Der er vel ikke nogen som møjer locumspapir i en hydslange?
Jeg er pertentlig renlig med arbejde med hydraulik. Jeg laver gerne en pølle med locumspapir i en hydforskruning. Ting kan falde ned i hullet under monteringen.
Manglende renlighed er skyld i mange forliste hydprojekter.

Papir i en slavecylinder er mærkeligt. Det har gået nok rigeligt hurtigt i de mexikanske eller den brasilianske fabrikker, hvor GM’s produkter laves. Kina er også en mulighed. :mrgreen:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
KristianKrage
SAAB FREAK
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. apr 2014, 00:32

Re: Udluftning af den S**** kobling

1. apr 2017, 13:23

Ja det kan være det er en gammel snotklud fra en kineser :lol:

Altså tror nu ikke det faktisk er toiletpapir, men det kunne ligne det lidt :)
Det kunne også evt. ligne noget oxydation af et metal, ligesom når man lavede forsøg med sølvnitrat i skolen.. kom der også sådan noget hvidt grums, det kunne faktisk ligne det samme..

men jeg tror nu ærligt talt bare det er resterne af en opløst tæret slange, eller en pakning fra hovedcylinderen.. så nu bliver hovedcylinderen skiftet når jeg får købt den her i næste uge

Er de billigere hovedcylindre noget værd på nettet? har fundet en til 500 kr.. men hvis man værksteds priserne er 900-1100 kr bare for hovedcylinderen? har kigget på denne http://www.mister-auto.dk/da/hovedcylin ... 3.0.3.html
Brugeravatar
Micky
SUPER SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 157
Tilmeldt: 29. apr 2017, 10:00

Re: Udluftning af den S**** kobling

15. maj 2017, 11:16

Med alt det besvær du har haft med din s**** kobling, ville jeg personligt ikke gå på kompromis med en uoriginal, du risikere jo blot at skulle hele møllen igennem igen. På den anden side, har vi andre jo så lidt mere at læse om :mrgreen: :lol: :wink:
Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike :D
Brugeravatar
KristianKrage
SAAB FREAK
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. apr 2014, 00:32

Re: Udluftning af den S**** kobling

31. maj 2017, 23:59

Lige til opdatering og afslutning.. fik skiftet hovedcylinderen, men det hjalp stadig ikke, selvom hovedcylinderen faktisk var en smule utæt.
Jeg udluftede den på alle tænkelige måder, og prøvede med alle knep og tricks..
intet fungerede, så fik den på liften igen og af med gearkassen.
Det viste sig at være slaven der næsten var tom for væske, så må havde introduceret den for luft på en eller anden måde da slangen sprang. ved dog ikke hvordan det skulle være sket

Men problemet er løst og bilen kører fint og fungere perfekt :) så jeg er glad igen! Og har da et helt nyt koblingssystem, så det kan jeg vel trøste mig selv med :lol:

Og lige til Micky: Jeg prøver altid at spare penge uden at gå på kompromis med kvalitet, og havde hørt gode ting fra FTE og deres produkter, men nu må vi se om det bider mig i røven om nogle års tid, men det tror jeg ikke :!:

Tilbage til "Modern Forum"