Banner cycler

Nyt medlem og (nu) ny Saab

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

JacobE
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 26. feb 2017, 23:57

Nyt medlem og (nu) ny Saab

27. feb 2017, 00:59

Jeg kunne ikke lige finde en "intro-tråd", men dette er mit første indlæg, og sikkert ikke sidste :)

Jeg bor i Sverige og har "giftet" mig til en Saab 9-5 2,3t årgang 2004, som snart har rundet 300.000 km, og formodentlig i år bliver skiftet ud med en nyere 9-3.
Jeg har selv skruet lidt på 9-5'eren (skiftet tændkasette/tændrør, krumtapsføler, bremser og den slags forholdsvis nemme ting) og kommer sikkert også til at gøre det på den nye. Hvordan er 9-3 generelt at skrue på?

Vi er lidt i syv sind omkring, hvilken motor vi bør vælge. I og med at den kommer til at køre over 100 km hver dag ligger det umiddelbart lige til højrebenet at vælge en 1,9TiD. Men vi er meget begejstrede for min svigermors 2,0t BioPower, og da 7 ud af 10 9-3'ere til salg herovre er Bio-modeller, så er der ret gode tilbud at finde.
Bedre brændstoføkonomi ift. 9-5'eren får vi jo under alle omstændigheder, men er der andre ting, der taler for eller imod enten 1,9Tid eller 2,0t Bio? Hvad med 1,8t Bio?

Vi har pt. manuelt gear, men har overvejet at købe med aut.gear - noget man bør tænke over mht. aut.gear og pålidelighed/service?

Udover Bio-modellerne har vi pt. også kig på en 2007 "pre-facelift" 2,0t - jeg synes personligt 9-3 var pænere "pre-facelift", men det er nok smag og behag. Men er der noget væsenligt, der taler imod at vælge en 2007 fremfor en 2008?
Senest rettet af JacobE 23. jun 2017, 12:43, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

27. feb 2017, 08:24

Hej JacobE.

Velkommen i SKD: :D
Du skal nok blive glad for den kommende SAAB 9-3, ligegyldigt om du vælger en ene version eller den anden. :wink:
Hvis du vælger en 9-3 MY07 er den med det nye førerplads - ændret instrumentbord, SID mm. Også her kan smag og behag komme på spil. :wink: Så ændret indmad fra MY07, og ændret exteriør fra MY08.

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
JacobE
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 26. feb 2017, 23:57

27. feb 2017, 23:04

Hej Ole, tak for velkomsten! :)

Jep, er helt med på at interiør skifter ved årgang 07, men exteriør først ved 08. Og som nævnt, jeg synes personligt bedre om exteriør 07 end 08 :) Det jeg tænker på er, om der fra 07 til 08 kom andre ændringer, som er værd at have med i overvejelserne ...?
2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.
JacobE
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 26. feb 2017, 23:57

1. mar 2017, 22:51

Hmmm ... må da indrømme, at jeg havde håbet på lidt flere inputs :cry:
2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.
Johnny99
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 34
Tilmeldt: 15. sep 2015, 12:20

3. mar 2017, 07:55

Hej Jacob
Ved ikke hvilke input du søger - du kender i forvejen til SAAB feelingen fra jeres 9-5 og din svigermors 9-3. Så mit bedste råd må være at prøve en diesel og se om du føler dig hjemme i den. Da du kører SAAB i forvejen behøver jeg jo ikke fortælle dig at benzinmodellerne er ret så tørstige og med er kørselsbehov på 100 km. om dagen bliver det rigtigt dyrt at køre en benzinbil.

Mht holdbarhed er både benzin og diesel modellerne kendt for at være bundsolide.
JacobE
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 26. feb 2017, 23:57

9. mar 2017, 14:53

Johnny99 skrev:Ved ikke hvilke input du søger ....
Hej Johnny, jeg søger først og fremmest svar på de spørgsmål jeg har stillet i mine to oprindelige indlæg :) Men hvis jeg fik pakket dem for godt ind i ligegyldigt snik-snak, så kommer de da her igen:

1) Hvordan er 9-3 generelt at skrue på for en hjemmemekaniker? Piece of cake eller PITA?

2) Er der ting ved de enkelte motorer som gør, at man bør vælge det ene fremfor det andet? Hvor stor er f.eks. den reele forskel mellem 1,8t og 2,0t? Er der kendte fejl/svagheder ved nogle motorer, men ikke andre?

3) Aut. gear - oget man bør tænke over mht. aut.gear og pålidelighed/service?

4) MY07 vs MY08 - er 07 stadig værd at gå efter, eller bør man for alt i verden vælge 08? Hvad får man med 08, som man evt. vil savne i 07?

Hvad angår brændstoføkonomien kan den kun blive bedre, da der allerede nu køres over 100 km dagligt i 9-5'eren.
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 368
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

10. mar 2017, 16:27

Ad 1) Som moderne biler er flest, der er temmelig lidt plads i maskinafdelingen, men den er rimelig ok.
Ad 2) 1.8t og 2.0t er mekanisk den samme motor, det er kun tuningsgraden (parameter i motorstyringen) der er forskellig (25 HK til forskel).
Ad 3) Der er vist ikke nogen grund til at fravælge AUT, det virker glimrende og er pålideligt.
Ad 4) Jeg har ingen mening om det, jeg kører MY06 :)
Sláinte
Mick
JacobE
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 26. feb 2017, 23:57

10. mar 2017, 20:28

Mick, 1000 tak!!!! Var slet ikke klar over at 1,8 og 2,0 var samme motor!
2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.
JacobE
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 26. feb 2017, 23:57

Re: Nyt medlem og snart ny Saab

13. jun 2017, 21:13

Så fik vi vores nye baby. Det blev nøjagtig den bil vi gik efter, en sort NG08 2,0t SS. Vi gik dog primært efter en Vector-udstyret model, men endte med at finde en Linear som har kørt som firmabil, og derfor har en fandens masse ekstraudstyr ift. en normal Linear, i form af "Active" og "Pilot" pakkerne. Desuden har den det store anlæg med navigation, men det overvejer vi at skifte ud med noget mere moderne (se relevant tråd).

Der er vel ingen grund til at lægge billeder op, for i ved jo hvordan sådan én ser ud :wink:

Jeg har lige et par generelle spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe med ...

1) vi fik at vide, at den har motorvarmer. Og den har såmænd også noget der ligner et originalt stik i frontgrillen. Men jeg kan ikke finde noget i SID som handler om motorvarmer, og jeg kan heller ej umiddelbart se et kabineudtag til en kabinevarmer. Så eehh ... hvad er det mon vi har?

2) Baglygterne virker mere orange end røde! Især bremselyset er markant mere orange end egentlig rødt. Er det normalt???
2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: Nyt medlem og snart ny Saab

14. jun 2017, 13:21

mht. motorvarmeren, er det vel bare "dyppekogeren" i motorblokken du har. Når du sætter strøm til den via stikket i fronten, varmer den. Normalt vil man så sætte den til et tænd/sluk ur, så den tænder for motorvarmeren, passende tid før du skal køre.
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Nyt medlem og snart ny Saab

14. jun 2017, 14:25

Hvis den er solgt "med motorvarmer", skal der gerne medfølge en netledning, der passer i stikket foran (ellers er der ikke meget ved den). Så skal du bare have en 230 V jordet netstikkontakt i nærheden.

Kabinevarmer (reelt en varmeblæser med jord) kan købes særskilt, hvis man har lyst til at trække kabler og montere (og kan finde en god plads til den).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: Nyt medlem og snart ny Saab

15. jun 2017, 15:03

Jeg har faktisk, for efterhånden lang tid siden, opdaget at min 9-5 har selve dyppekogeren siddende i motorblokken. Der er dog ikke trukket nogle ledninger til den. Planen var, at inden det blev vinter sidst, skulle jeg montere ledningerne... :roll: Må se, om jeg får taget mig sammen til at gøre det inden næste vinter.. (Nu er det jo en Saab, så den bliver jo så hurtigt varm, at man jo ikke savner motorvarmeren ret meget, og det er primært fruen der kører i den..)
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: Nyt medlem og snart ny Saab

15. jun 2017, 18:57

Hej Kobbernagel.

Hvad vore fruer dog må udsættes for. :shock:
Den elektriske motorvarmer er en rigtig god idé i de kolde måneder - ja faktisk hele året. Der bliver rigtigt hurtigt behageligt i kabinen, men vigtigere, du undgår de indledende start-kilometer, hvor benzinforbruget ofte er mindre end 4 km/l. :shock:
Hvis kørselsbehovet er det samme hver dag, kan det let let styres med et simpelt tænd-sluk-ur. 8)
Men husk at sætte ledningen i om aftenen og ikke mindst at tage den ud, inden der bakkes næste morgen :!: :!:
(Har prøvet det til moro for fruen i huset. :ugeek )

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: Nyt medlem og snart ny Saab

15. jun 2017, 20:53

Hej "VIggen"

Var det forøvrigt ikke også dig, der tilbød mig et kabelsæt m.v. til at få min dyppekoger tilsluttet? Hvis du stadig har det liggende, kunne det være, at jeg skulle slå til...

Fruen i huset har ikke specielt ensartede tidspunkter for hvornår hun kører, så et tænd-sluk ur er nok ikke sagen. Hun arbejder kun 2 dage om ugen (et par timer af gangen), og det er ikke nødvendigvis de samme ugedage, og det er dagsformen der afgør, om hun skal på arbejde en given dag. (Mén af et trafikuheld, hvor hun blev påkørt bagfra. Desværre kørte hun dengang i en gammel Polo. Havde det været i Saab'en, havde dens anti whiplash sæder, formentlig gjort at hun var sluppet langt bedre fra påkørslen.
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
JacobE
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 26. feb 2017, 23:57

Re: Nyt medlem og snart ny Saab

16. jun 2017, 13:48

Tak allesammen for svar vedr. motorvarmer, og ja, nede ved reservehjulet (for sådan ét har vi nemlig - det er vist ikke standard?) lå der ganske rigtigt et kabel til at smide i stikket i fronten. Da jeg kiggede nøjere på selvsamme stik kunne jeg i øvrigt læse, at der står "Calix" på stikket, så den er vist hermed begravet :D

Så er der det med baglygterne - er jeres også mere orange end røde?? (EDIT: fik omsider løst mysteriet - pærerne er blevet lidt matte af varmen og er derfor en smule misfarvede, og derfor lyser de mere orange end rødt. Tror jeg udskifter dem med "diadem-pærer".)
2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.

Tilbage til "Modern Forum"