For mig er Saab 900 fra 1991 i 3 dørsversion og ikke cab den flotteste. Men den kærlighed er solgt igen
Men er nu også ret glad for min 9-3 sportcombi selvom den ikke har så megen sjæl.
9-3 Hirsch viser høj motor temperatur - men ikke varm
Redaktør: Bestyrelsen
- kleinsmeden
- SAAB FREAK
Indlæg
Helt enig, den var de ikke så heldige med.Viggen skrev:Nå ja
Efter min mening var SAAB 90 et af de mere mislykkede designs. Et uhellig samsurium af den elegante SAAB 99 og SAAB 900 4-dørs bagenden.
SAAB hilsen Ole
- Høyer
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Update!
Nå, det var ikke lang tid den reparation gav lykke! Motor-temp-viseren i instrumentbrættet har fundet sig et nyt nul-punkt (altså når bilen er kold) og det er nu mellem laveste og næst-laveste streg. Det betyder at bilens driftstemperatur nu ligger lige over midt ... øv
Har lige været 400km oppe i Sverige og tilbage igen uden motor-problemer blot en temperaturmåler der viser for højt.
Når motoren er slukket og bilen kold står viseren mellem laveste og næst-laveste streg.
Jeg vil mene at jeg har betalt for at få det repareret - men det er det jo ikke. Hvad tænker I?
Mvh
Nå, det var ikke lang tid den reparation gav lykke! Motor-temp-viseren i instrumentbrættet har fundet sig et nyt nul-punkt (altså når bilen er kold) og det er nu mellem laveste og næst-laveste streg. Det betyder at bilens driftstemperatur nu ligger lige over midt ... øv
Har lige været 400km oppe i Sverige og tilbage igen uden motor-problemer blot en temperaturmåler der viser for højt.
Når motoren er slukket og bilen kold står viseren mellem laveste og næst-laveste streg.
Jeg vil mene at jeg har betalt for at få det repareret - men det er det jo ikke. Hvad tænker I?
Mvh
Saab 9-3 Sport Combi Hirsch 2006
Saab 900i 16V 1992
Saab 900i 16V 1992
- Høyer
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Hej! Er der nogle af jer kloge hoveder der har input?
Jeg har fundet en lignende beskrivelse af mit problem her: http://saabworld.net/showthread.php?t=31134
Måske virkede min temp-viser i et stykke tid, fordi City Auto tog strømmen for at skifte temperatur-sensoren - og ikke så meget pga. skiftet af sensor....?
I artiklen er der en der kommer med dette forslag til fejlsøgning: "Unplug the connector at the sensor, at cold, not running engine, and note any change of the gauge reading".
Det kunne jeg jo prøve...
Jeg har fundet en lignende beskrivelse af mit problem her: http://saabworld.net/showthread.php?t=31134
Måske virkede min temp-viser i et stykke tid, fordi City Auto tog strømmen for at skifte temperatur-sensoren - og ikke så meget pga. skiftet af sensor....?
I artiklen er der en der kommer med dette forslag til fejlsøgning: "Unplug the connector at the sensor, at cold, not running engine, and note any change of the gauge reading".
Det kunne jeg jo prøve...
Saab 9-3 Sport Combi Hirsch 2006
Saab 900i 16V 1992
Saab 900i 16V 1992
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 Hirsch viser høj motor temperatur - men ikke varm
Efter at have læst om varme nålens mystiske 0 punkts ændring uden tænding tilsluttet.
Så skal du ud at købe noget blå røg, og putte det ind i instrumentet igen
Det tyder mest på ad den kreds der driver instrumentet er begyndt at lække lidt spænding, så derfor går nålen ikke i nul, og viseren får læk spænding plus den rigtige spænding, og viser dermed for meget.
Byt til nyt, det er min anbefaling, et brugt kan have samme problem desværre
MVH
Morten
Så skal du ud at købe noget blå røg, og putte det ind i instrumentet igen
Det tyder mest på ad den kreds der driver instrumentet er begyndt at lække lidt spænding, så derfor går nålen ikke i nul, og viseren får læk spænding plus den rigtige spænding, og viser dermed for meget.
Byt til nyt, det er min anbefaling, et brugt kan have samme problem desværre
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Høyer
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: 9-3 Hirsch viser høj motor temperatur - men ikke varm
Hej Morten
Tak for svaret.
(Nå, nu tror jeg faktisk at jeg har fået slået notifikationer som e-mail til så jeg ser når nogen svarer på mine indlæg )
Byt til nyt - skriver du. Hvor meget vil du mene skal skiftes?
Hvordan fandt du frem til det du skriver? Det lyder meget specifikt og sagligt!
Mvh
Peter
Tak for svaret.
(Nå, nu tror jeg faktisk at jeg har fået slået notifikationer som e-mail til så jeg ser når nogen svarer på mine indlæg )
Byt til nyt - skriver du. Hvor meget vil du mene skal skiftes?
Hvordan fandt du frem til det du skriver? Det lyder meget specifikt og sagligt!
Mvh
Peter
Saab 9-3 Sport Combi Hirsch 2006
Saab 900i 16V 1992
Saab 900i 16V 1992
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 Hirsch viser høj motor temperatur - men ikke varm
Desværre er det hele instrumentet der skal skiftes, medmindre du kan finde en der kan reparere det.
Prøv google.
Vejen til diagnosen, er 30 års erfaring som automekanikker, en stor interesse for elektronik, og styresystemer.
En del efterundanelse.
Og en original reparations manual.
MVH
Morten
Prøv google.
Vejen til diagnosen, er 30 års erfaring som automekanikker, en stor interesse for elektronik, og styresystemer.
En del efterundanelse.
Og en original reparations manual.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Høyer
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: 9-3 Hirsch viser høj motor temperatur - men ikke varm
Hej Morten
Tak for svaret!
Er det så hele instrument-gruppen der skal skiftes - noget i stil med den her som dog vist er for ny til min bil:
https://webshop-dk.saabparts.com/9-3-ge ... ntenhet621
Mvh
Peter
Tak for svaret!
Er det så hele instrument-gruppen der skal skiftes - noget i stil med den her som dog vist er for ny til min bil:
https://webshop-dk.saabparts.com/9-3-ge ... ntenhet621
Mvh
Peter
Saab 9-3 Sport Combi Hirsch 2006
Saab 900i 16V 1992
Saab 900i 16V 1992
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 Hirsch viser høj motor temperatur - men ikke varm
Hvis det er prisen på grisen, så ville jeg ikke forlade mig på internet diagnoser.
Men få en med kendskab til at se på den.
Feks. slettet grundet GDPR...., eller Saab i birkerød.
Jeg er godnok 99% sikker på diagnosen, med de oplysninger du har givet, men djævelen ligger i detaljerne.
Så 6000 kr smidt ud på en internet diagnose, det ville jeg ikke personligt risikere.
MVH
Morten
Men få en med kendskab til at se på den.
Feks. slettet grundet GDPR...., eller Saab i birkerød.
Jeg er godnok 99% sikker på diagnosen, med de oplysninger du har givet, men djævelen ligger i detaljerne.
Så 6000 kr smidt ud på en internet diagnose, det ville jeg ikke personligt risikere.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-3 Hirsch viser høj motor temperatur - men ikke varm
Prøv evt. at kontakte ham her:
http://nic-tec.com/product/saab-95-inst ... r-rep-928/
Det er godt nok 9-5 speedometer han skriver om her, men det kan være at han også kan klare ét fra en 9-3.
MVH Mads
http://nic-tec.com/product/saab-95-inst ... r-rep-928/
Det er godt nok 9-5 speedometer han skriver om her, men det kan være at han også kan klare ét fra en 9-3.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Høyer
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: 9-3 Hirsch viser høj motor temperatur - men ikke varm
Hej Morten og Mads
Tak for jeres svar - det er meget værdsat!
(Mads, hvordan kan det være at jeg ikke får tilsendt notifikationer som mail? Jeg mener at have tilmeldt mig alt...)
Jeg prøver at kontakte ham Nic-tec.
Jeg vil ikke selv prøve at reparere det - dertil rækker mine automekaniker-færdigheder ikke
Ellers har jeg tid hos slettet grundet GDPR.... d. 27. juni. Da jeg kontaktede ham virkede det ganske vist ikke som om han kendte til problemet - men Anders er jo heller ikke til for meget sniksnak - forståeligt nok.
Mvh
Peter
Tak for jeres svar - det er meget værdsat!
(Mads, hvordan kan det være at jeg ikke får tilsendt notifikationer som mail? Jeg mener at have tilmeldt mig alt...)
Jeg prøver at kontakte ham Nic-tec.
Jeg vil ikke selv prøve at reparere det - dertil rækker mine automekaniker-færdigheder ikke
Ellers har jeg tid hos slettet grundet GDPR.... d. 27. juni. Da jeg kontaktede ham virkede det ganske vist ikke som om han kendte til problemet - men Anders er jo heller ikke til for meget sniksnak - forståeligt nok.
Mvh
Peter
Saab 9-3 Sport Combi Hirsch 2006
Saab 900i 16V 1992
Saab 900i 16V 1992
- Høyer
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: 9-3 Hirsch viser høj motor temperatur - men ikke varm
Hej
Har nu haft bilen forbi slettet grundet GDPR.... og han konkluderede at det er instrumentet (motor-temp-viseren) den er gal med. Motoren er i hvert fald ikke for varm.
Jeg spurgte for sjov skyld hos Andersen og Martini i Høje Tåstrup hvad et nyt instrumentpanel ville koste: ca. 8600kr inkl. moms. Av!
Jeg har taget fat i Kim fra Verninge auto for at høre om han kan skaffe noget.
Der er noget at finde på nettet også ... ofte brugt - men til en hel anden pris.
Nå, jeg dykker ned i det om et par uger.
Mvh
Peter
Har nu haft bilen forbi slettet grundet GDPR.... og han konkluderede at det er instrumentet (motor-temp-viseren) den er gal med. Motoren er i hvert fald ikke for varm.
Jeg spurgte for sjov skyld hos Andersen og Martini i Høje Tåstrup hvad et nyt instrumentpanel ville koste: ca. 8600kr inkl. moms. Av!
Jeg har taget fat i Kim fra Verninge auto for at høre om han kan skaffe noget.
Der er noget at finde på nettet også ... ofte brugt - men til en hel anden pris.
Nå, jeg dykker ned i det om et par uger.
Mvh
Peter
Saab 9-3 Sport Combi Hirsch 2006
Saab 900i 16V 1992
Saab 900i 16V 1992
- Høyer
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: 9-3 Hirsch viser høj motor temperatur - men ikke varm
Hej igen
Nic-tec tænker at det er en "lille" fejl og estimerer en rep. til 1000kr + moms. Det lyder jo ikke så tosset og slet ikke set i lyset af at et nyt instrumentpanel koster 7-8000kr - av av av!
Ved I hvor avanceret en øvelse det er selv at hive instrumentpanelet ud? Jeg er ikke nogen automekaniker, men vant til at fixe ting.
Og... hvis jeg nu på et tidspunkt ville skifte hele instrumentpanelet ved I så om jeg ville kunne opgradere så jeg også fik visning af turbotryk? Det kunne jo være sjovt.
Tak for hjælpen!
Mvh
Peter
Nic-tec tænker at det er en "lille" fejl og estimerer en rep. til 1000kr + moms. Det lyder jo ikke så tosset og slet ikke set i lyset af at et nyt instrumentpanel koster 7-8000kr - av av av!
Ved I hvor avanceret en øvelse det er selv at hive instrumentpanelet ud? Jeg er ikke nogen automekaniker, men vant til at fixe ting.
Og... hvis jeg nu på et tidspunkt ville skifte hele instrumentpanelet ved I så om jeg ville kunne opgradere så jeg også fik visning af turbotryk? Det kunne jo være sjovt.
Tak for hjælpen!
Mvh
Peter
Saab 9-3 Sport Combi Hirsch 2006
Saab 900i 16V 1992
Saab 900i 16V 1992
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 Hirsch viser høj motor temperatur - men ikke varm
Download Wis
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=622081
Så får du svaret, om hvor besværligt det er
MVH
Morten
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=622081
Så får du svaret, om hvor besværligt det er
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Høyer
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: 9-3 Hirsch viser høj motor temperatur - men ikke varm
Hej igen
Nu har jeg fundet og købt et spritnyt instrumentpanel fra Ebay Australien for ca. 2500kr inkl told, moms og fragt.
Verninge Auto var så flink at oplyse mig serienummeret på det der passer til min bil: 12802330 - jeg har læst mig til at det reelt erstatter den gamle model: 12802917. Så jeg må kompensere Verninge på en eller anden måde
https://www.deroure.com/partinfo.asp?MA ... BID=484105
Spørgsmålet er nu: Er det bare at skrue det gamle ud og sætte det nye ind? Skal/bør man justere kilometertælleren og hvad kræves der for at gøre det? Kan et almindeligt værksted gøre det?
Tak for hjælpen!
Mvh
Peter
Nu har jeg fundet og købt et spritnyt instrumentpanel fra Ebay Australien for ca. 2500kr inkl told, moms og fragt.
Verninge Auto var så flink at oplyse mig serienummeret på det der passer til min bil: 12802330 - jeg har læst mig til at det reelt erstatter den gamle model: 12802917. Så jeg må kompensere Verninge på en eller anden måde
https://www.deroure.com/partinfo.asp?MA ... BID=484105
Spørgsmålet er nu: Er det bare at skrue det gamle ud og sætte det nye ind? Skal/bør man justere kilometertælleren og hvad kræves der for at gøre det? Kan et almindeligt værksted gøre det?
Tak for hjælpen!
Mvh
Peter
Saab 9-3 Sport Combi Hirsch 2006
Saab 900i 16V 1992
Saab 900i 16V 1992
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 Hirsch viser høj motor temperatur - men ikke varm
Det skal kodes til bilen med en Tec 2 tester.
Så du kommer nok til at takke Verringe med hård valuta, når de koder instrumentet til bilen.
MVH
Morten
Så du kommer nok til at takke Verringe med hård valuta, når de koder instrumentet til bilen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Høyer
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: 9-3 Hirsch viser høj motor temperatur - men ikke varm
Okay, så det vil ikke virke bare at sætte det nye instrument ind? Som jeg forstår dig skal det nye instrument kodes til bilen for at det overhovedet kan fungere...?
Jeg bor i København så det kan være at jeg hellere må en smut forbi ..Slettet grundet GDPR... og så takke Kim i Verninge på en anden måde.
Jeg bor i København så det kan være at jeg hellere må en smut forbi ..Slettet grundet GDPR... og så takke Kim i Verninge på en anden måde.
Saab 9-3 Sport Combi Hirsch 2006
Saab 900i 16V 1992
Saab 900i 16V 1992
- Høyer
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: 9-3 Hirsch viser høj motor temperatur - men ikke varm
Hov, vi skal da lige have en afslutning på historien her! Og en lykkelig en af slagsen. Verninge Auto skiftede uden problemer instrumentpanelet ud og jeg har nu i adskillige måneder haft retvisende motortemperatur i min Saab
Ved samme lejlighed fik jeg også skiftet samtlige kølere: Intercooler, aircondition og alm køler, da Verninge Auto heldigvis ved reparation af aircondition opdagede at intercooler ekspandere og lameller var ved at drysse bort.
Jeg har nu en velkørende Saab 9-3. Hvor det eneste der driller mig er ESP'en der til tider slår fra. Det må jeg hellere oprette som et nyt emne
Tak for hjælpen til alle!
Peter
Ved samme lejlighed fik jeg også skiftet samtlige kølere: Intercooler, aircondition og alm køler, da Verninge Auto heldigvis ved reparation af aircondition opdagede at intercooler ekspandere og lameller var ved at drysse bort.
Jeg har nu en velkørende Saab 9-3. Hvor det eneste der driller mig er ESP'en der til tider slår fra. Det må jeg hellere oprette som et nyt emne
Tak for hjælpen til alle!
Peter
Saab 9-3 Sport Combi Hirsch 2006
Saab 900i 16V 1992
Saab 900i 16V 1992