Her er en variant af et problem som mange ser ud til at være rendt ind i gennem tiden i forskellige saab-modeller.
Normalt står den runde kontakt til lyset på højre position så nærlys tænder når bilen starter på min 9-3 fra 1998. Men pludslig er der ingen nærlys og fjernlys blinker kun når jeg trækker pinden mod mig i stedet for at forblive tændt. Bageste og forreste tågelys lyser ikke, nummerpladelys heller ikke og heller ikke den grønne nærlys kontrollampe der normalt altid lyser på dashboardet eller det grønne lys der oplyser dashboardet.
Drejer jeg så lyskontakten helt til venstre, så lyser nærlyset fint. Fjernlys opfører sig på samme måde som når kontakten er helt mod højre. Forreste tågelys vil nu gerne lyse, men bageste tågelys vil ikke, nummerpladelys lyser og den grønne kontrollampe for nærlys lyser.
Jeg har kontrolleret alle sikringer - ingen fejl - og efterloddet kolde lodninger i det orange modul, men uden at det ændrer på sagen. Jeg kan nok leve med det, men det undrer mig godt nok hvad årsagen kan være!
Kan det være noget så simpelt som en bristet stelforbindelse eller en fejl på den runde lyskontakt?
Mvh.
Lauter
Ingen nærlys
Redaktør: Bestyrelsen
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Ingen nærlys
Det lyder mest som et slidt bundstykke i tændingslåsen
Slå tænding til mål på pind 1 på lys kontakten her skal være 12v.
hvis ikke så er det bundstykket,
hvis ok så kontroller pind 4 og 6 på lys kontakten her skal være 12 v.
Hvis ikke så er det lys kontakten.
Ps. det kan godt være at du kan leve med det, men tågebaglyset skal virke når bilen skal til syn
MVH
Morten
Slå tænding til mål på pind 1 på lys kontakten her skal være 12v.
hvis ikke så er det bundstykket,
hvis ok så kontroller pind 4 og 6 på lys kontakten her skal være 12 v.
Hvis ikke så er det lys kontakten.
Ps. det kan godt være at du kan leve med det, men tågebaglyset skal virke når bilen skal til syn
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Lauter
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Ingen nærlys
Tak for et brugbart svar. Ja, du har selvfølgelig ret i, at det skal virke. Det er dog et job der må vente til temperaturen er steget lidt. Bilen har i øvrigt kørt 317.000 og selve tændingslåsen/cylinder vidner om et vist slid. Det sjove (hvis man synes den slags er sjovt) er, at når der har været lejlighed til at kigge på et nye køretøj som ikke er SAAB, så ender det altid med, at jeg slår korsets tegn for mig og skruer videre på den gamle
Udover ovenstående problem kører den upåklageligt, dog med et ubetydeligt lille vandforbrug siden kæden blev skiftet ved 270.000 km (med motoren liggende i).
Mvh.
Lauter
Udover ovenstående problem kører den upåklageligt, dog med et ubetydeligt lille vandforbrug siden kæden blev skiftet ved 270.000 km (med motoren liggende i).
Mvh.
Lauter
SAAB 93, årg. 1998
SAAB 95, årg. 2005
SAAB 95, årg. 2005
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Ingen nærlys
Hej Lauter
Der er 3 mistænkte når ikke lyset virker som det skal. Som Morten siger er tændingskontakten nok den mest sandsynlige med de symptomer du beskriver.
Dernæst kan det være lampekontrolrelæet. Det er den orange "relæ" der sidder i elcentralen i motorrummet. Denne kan ofte reddes ved at omlodde benene på printet.
Tredje kandidat er selve lyskontakten. Denne trækker dog ikke ret meget strøm på en 9-3, så her er det sjældent at der er fejl.
Af de 3 ting er lampekontrolrelæet nok den nemmeste/billigste at fikse så prøv at tjekke den før du køber en (dyr) ny tændingskontakt.
Edit: Jeg ser nu at du allerede har været i gang med det orange relæ. Jeg synes at jeg havde læst første indlæg igennem, men jeg må have glemt det halve igen...
MVH Mads
Der er 3 mistænkte når ikke lyset virker som det skal. Som Morten siger er tændingskontakten nok den mest sandsynlige med de symptomer du beskriver.
Dernæst kan det være lampekontrolrelæet. Det er den orange "relæ" der sidder i elcentralen i motorrummet. Denne kan ofte reddes ved at omlodde benene på printet.
Tredje kandidat er selve lyskontakten. Denne trækker dog ikke ret meget strøm på en 9-3, så her er det sjældent at der er fejl.
Af de 3 ting er lampekontrolrelæet nok den nemmeste/billigste at fikse så prøv at tjekke den før du køber en (dyr) ny tændingskontakt.
Edit: Jeg ser nu at du allerede har været i gang med det orange relæ. Jeg synes at jeg havde læst første indlæg igennem, men jeg må have glemt det halve igen...
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Ingen nærlys
Hej Lauter
Uden at jeg skal gøre mig til ekspert på noget så nymodens som en 93 , lyder det, som om hovedlyset er gået, mens kørelyset (day running light) virker, som det skal: Altså nedsat spænding på alle pærer, blinkfunktion på det lange lys og som en ekstra gimmick: Intet tågebaglys (man skal jo ikke køre med nedsat spænding i tåge...). Da du åbenbart har elimineret relæet som fejlkilde, vil mit bud være lyskontakten, da jeg ikke lige kan se, hvordan tændingskontakten kan give fejl ved hovedlys, når samme fejl ikke er ved kørelyset.
Har du ikke en hugger, en SAAB-specialist eller et SKD-medlem i nærheden, hvor du evt. kan låne en rask stump?
Mvh/NC
Uden at jeg skal gøre mig til ekspert på noget så nymodens som en 93 , lyder det, som om hovedlyset er gået, mens kørelyset (day running light) virker, som det skal: Altså nedsat spænding på alle pærer, blinkfunktion på det lange lys og som en ekstra gimmick: Intet tågebaglys (man skal jo ikke køre med nedsat spænding i tåge...). Da du åbenbart har elimineret relæet som fejlkilde, vil mit bud være lyskontakten, da jeg ikke lige kan se, hvordan tændingskontakten kan give fejl ved hovedlys, når samme fejl ikke er ved kørelyset.
Har du ikke en hugger, en SAAB-specialist eller et SKD-medlem i nærheden, hvor du evt. kan låne en rask stump?
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Ingen nærlys
En og 9-3 har 2 lys systemer, en der er styret af en computer, og en der er styret af mekaniske kontakter.
Og skidtet overlapper hinanden. resultater er hvis et af systemerne bryder ned, så kan man næsten altid få lys på bilen.
Komponent udskiftning lyder nemt og bekvemt, men et multimeter til 75-100 kr, et lednings diagram, og tid. er langt billigere i længden
Fejlbeskrivelsen udelukker lys kontrol modulet. men giver et hint om lys kontakten, og tændingslåsen.
Men det kræver nogle simple målinger inden man skifter komponenten, bare for at prøve !
PS Saab og deres lys systemer har altid været overkomplicerede, men man kan næsten altid få en form for lys på bilen
MVH
Morten
Og skidtet overlapper hinanden. resultater er hvis et af systemerne bryder ned, så kan man næsten altid få lys på bilen.
Komponent udskiftning lyder nemt og bekvemt, men et multimeter til 75-100 kr, et lednings diagram, og tid. er langt billigere i længden
Fejlbeskrivelsen udelukker lys kontrol modulet. men giver et hint om lys kontakten, og tændingslåsen.
Men det kræver nogle simple målinger inden man skifter komponenten, bare for at prøve !
PS Saab og deres lys systemer har altid været overkomplicerede, men man kan næsten altid få en form for lys på bilen
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk