Hej Kære Saab-interesserede
Ejer af en 9-3 TiD 150 årgang 2006/07 m. 260.000km på uret
Så fik jeg sgu da et alvorligt problem.
Periodisk syn: stor service + diverse
Mekaniker tager den til syn. Den bliver kasseret ! For højt sodtal (max 0,5 mit er 1,2)
Mekaniker råder til: rensemiddel i tanken brug man. gear og hold omdr. mellem 2500 og 3000 rpm. 20 minutter adgangen for at opnå høj varme og dermed udrensning af aflejret sod.
Dette råd blev fulgt gennem 4 dage og ca 250km.
Mekaniker tager den til om-syn. Kasseret igen For højt sodtal (max 05, mit er 1,4)
Værksted river sig i håret og taler om kemi som kan blæses ind i manifold og luftfilter og som renser som et mirakel.
Noget input fra nogle garvede diesel-motor ejere (please - har hørt alle vitserne om "ækelmotor" "fuel from hell" m.m.fl. - kan vi ikke springe dem over denne gang ? )
Daglig kørsel 2 * 75 km blandet kørsel og stort set ingen "små" ture...
Hjælp venligst min dejlige pendlerbus (og mig...)
9-3 TiD soder for meget, kan ikke synes
Redaktør: Bestyrelsen
- jvishartdk
- SAAB NET NYBEGYNDER
- villeogtorsten@gmail.com
- SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-3 TiD soder for meget, kan ikke synes
Havde problemet med 2008 tid, det endte med ny partikelfilter.
Gammel bil tosse, som har følgende:
nu SAAB 9.5 combivert tid hirsch - og har tidligere haft 28 andre biler
nu SAAB 9.5 combivert tid hirsch - og har tidligere haft 28 andre biler
- Jannek_uldal
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-3 TiD soder for meget, kan ikke synes
Mange af os med korte turer fylder Bell-add Diesel City i tanken hver gang. Det hjælper ved mig og jeg har ingen sod.
Når "skaden" er sket, kan det hjælpe med en service rens - Bell Adds 1D eller 1D+ bruges tit på dieselbiler. Mange værksteder bruger en 2D'er ved alm service.
Hvis det virkelig er kokset til så kan man også vha specialudstyr og væsker rense hele systemet igennem.
MEN - med dit kørselsmønster og de lange turer du kører, så må der være noget andet galt. Jeg gætter også på en defekt EGR ventil. Ellers burde den ikke kokse så meget til at du har syn-problemer.
Har du haft den forbi et SAAB værksted, hvor de kender bilen?
/Jannek
Når "skaden" er sket, kan det hjælpe med en service rens - Bell Adds 1D eller 1D+ bruges tit på dieselbiler. Mange værksteder bruger en 2D'er ved alm service.
Hvis det virkelig er kokset til så kan man også vha specialudstyr og væsker rense hele systemet igennem.
MEN - med dit kørselsmønster og de lange turer du kører, så må der være noget andet galt. Jeg gætter også på en defekt EGR ventil. Ellers burde den ikke kokse så meget til at du har syn-problemer.
Har du haft den forbi et SAAB værksted, hvor de kender bilen?
/Jannek
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
- jvishartdk
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: 9-3 TiD soder for meget, kan ikke synes
Tak Jannek
Jeg har først nu, hvor problemet er opstået, hørt om rense-middel-tilsætning, som selvfølgelig også er anskaffet og taget ibrug.
Jeg må beklagelivis også tilføje at jeg har benyttet et autoriseret Saab/Opel værksted, derfor er det også så meget mere frustrerende at skulle høre "nu er diselmotorer ikke lige min spids-kompetence" !
Jeg har taget kontakt til et andet værksted som hævder at være specialister i diesel-maskiner - og håber selvfølgelig at få min bil synet - og helst uden at skulle slippe en hel "million-milliard-kilo-kroner" for det.
Jeg har først nu, hvor problemet er opstået, hørt om rense-middel-tilsætning, som selvfølgelig også er anskaffet og taget ibrug.
Jeg må beklagelivis også tilføje at jeg har benyttet et autoriseret Saab/Opel værksted, derfor er det også så meget mere frustrerende at skulle høre "nu er diselmotorer ikke lige min spids-kompetence" !
Jeg har taget kontakt til et andet værksted som hævder at være specialister i diesel-maskiner - og håber selvfølgelig at få min bil synet - og helst uden at skulle slippe en hel "million-milliard-kilo-kroner" for det.
9-3 TID 150 Vector SportCombi 2006/2007
- ttp
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-3 TiD soder for meget, kan ikke synes
Håber sgu den er til at få på plads uden de helt store sværdslag - Vi skulle jo nødig have at det blev din første og eneste Saab
God pinse!
/Thomas
God pinse!
/Thomas
Mvh. Thomas
Aktuelt:
SAAB 9-3 SC 1.8t hirsch, my 2007
Tidligere biler:
SAAB 900 SET, NG 1995
SAAB 900i, 1987
SAAB 900GLi, 1984
SAAB 99L, 1978
Aktuelt:
SAAB 9-3 SC 1.8t hirsch, my 2007
Tidligere biler:
SAAB 900 SET, NG 1995
SAAB 900i, 1987
SAAB 900GLi, 1984
SAAB 99L, 1978
- Peter
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 TiD soder for meget, kan ikke synes
Hvad endte det med?
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
- jvishartdk
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: 9-3 TiD soder for meget, kan ikke synes
Jeg har foreløbigt lavet en værkstedsaftale med et værksted som har diesel-kværne som "spidskompetence".
Når jeg får svar på hvad der faktisk er "på tværs" skal jeg nok sørge for at opdatere her - til gavn for evt. andre Diesel-Saab'ere
Når jeg får svar på hvad der faktisk er "på tværs" skal jeg nok sørge for at opdatere her - til gavn for evt. andre Diesel-Saab'ere
9-3 TID 150 Vector SportCombi 2006/2007
- nsb
- SAAB-PSYCHO
Indlæg
Re: 9-3 TiD soder for meget, kan ikke synes
Efter af have læst lidt om emnet, så er buddet på EGR ventil systemet formentlig årsagen.
På disse motorer er EGR en vital del af motorens virkemåde.
Er ventilen defekt eller sodet til så den ikke virker, så mister man motor ydelse, brændstoføkonomi og motoren bliver sodet til.
Dette giver miljøproblemer...
Her er how-to:
http://www.saabplanet.com/diy-remove-cl ... l-engines/
Jeg prøvede på vores TTiD4, den er noget anderledes, da EGGR-ventilen er en anden der kun sikker med 2 skruer.
Men, princippet er det samme.
Den sidder bag på motoren, inden mod ruden, ca. midt i.
Man kan købe noget EGR-rens (e.g T Hansen), hvilket jeg prøvede på vores - de virker godt sammen med et par vatpinde.
Ventil en kan stå i blød i låget til dåsen, når vi taller TTiD4 modelen.
Jeg næsten ingen sod efter 150.000 km. Den fik en service rens omkring 100.000 km.
Men, jeg har i altid kørt på Circle K's diesel m. tilsat rens - koster det halv i drift, sammenlignet med en add-on flaske.
Så måske du skulle start med en EGR-ventil rengøring og en gang service-rens.
- eller måske motoren til ventilen er død?
På disse motorer er EGR en vital del af motorens virkemåde.
Er ventilen defekt eller sodet til så den ikke virker, så mister man motor ydelse, brændstoføkonomi og motoren bliver sodet til.
Dette giver miljøproblemer...
Her er how-to:
http://www.saabplanet.com/diy-remove-cl ... l-engines/
Jeg prøvede på vores TTiD4, den er noget anderledes, da EGGR-ventilen er en anden der kun sikker med 2 skruer.
Men, princippet er det samme.
Den sidder bag på motoren, inden mod ruden, ca. midt i.
Man kan købe noget EGR-rens (e.g T Hansen), hvilket jeg prøvede på vores - de virker godt sammen med et par vatpinde.
Ventil en kan stå i blød i låget til dåsen, når vi taller TTiD4 modelen.
Jeg næsten ingen sod efter 150.000 km. Den fik en service rens omkring 100.000 km.
Men, jeg har i altid kørt på Circle K's diesel m. tilsat rens - koster det halv i drift, sammenlignet med en add-on flaske.
Så måske du skulle start med en EGR-ventil rengøring og en gang service-rens.
- eller måske motoren til ventilen er død?
NSB
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
- jvishartdk
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: 9-3 TiD soder for meget, kan ikke synes (SOLVED!)
Hej Alle
Tak for venlige indspark. "Pendlerbussen" er nu synet uden kommentarer. Så har jeg osse FED BIL de næste to år !
Fra sodtal 1.4 til 0,28 (!)
Renset indsugning og EGR-ventil (som flere også var inde på)
Jeg lovede at poste resultatet - det være hermed gjort.
Ses - derude og kørt klogt.
Venlig hilsen
John Vishart
Tak for venlige indspark. "Pendlerbussen" er nu synet uden kommentarer. Så har jeg osse FED BIL de næste to år !
Fra sodtal 1.4 til 0,28 (!)
Renset indsugning og EGR-ventil (som flere også var inde på)
Jeg lovede at poste resultatet - det være hermed gjort.
Ses - derude og kørt klogt.
Venlig hilsen
John Vishart
9-3 TID 150 Vector SportCombi 2006/2007
- ttp
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-3 TiD soder for meget, kan ikke synes
Fedt at høre
Mvh. Thomas
Aktuelt:
SAAB 9-3 SC 1.8t hirsch, my 2007
Tidligere biler:
SAAB 900 SET, NG 1995
SAAB 900i, 1987
SAAB 900GLi, 1984
SAAB 99L, 1978
Aktuelt:
SAAB 9-3 SC 1.8t hirsch, my 2007
Tidligere biler:
SAAB 900 SET, NG 1995
SAAB 900i, 1987
SAAB 900GLi, 1984
SAAB 99L, 1978
- Urte
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: 9-3 TiD soder for meget, kan ikke synes
Hej Jvishart
Du er sikkert videre i teksten, men skulle du komme tilbage og se dette, så kan jeg anbefale kun at køre på circle K diesel eller lign.
Jeg har lillebroren eller jødegryden som jeg kalder den. Det er den første diesel jeg har haft med sod/os ud af røven. Efter jeg er gået over til den diesel jeg altid har ment var snyd og humbuk så er bilen også blevet mere kvik
Du er sikkert videre i teksten, men skulle du komme tilbage og se dette, så kan jeg anbefale kun at køre på circle K diesel eller lign.
Jeg har lillebroren eller jødegryden som jeg kalder den. Det er den første diesel jeg har haft med sod/os ud af røven. Efter jeg er gået over til den diesel jeg altid har ment var snyd og humbuk så er bilen også blevet mere kvik
9-3 1.9 tid 120HK SC MY08
Tidligere:
900i 3d
900i 3d aut.
9000 turbo aut.
og så en masse skrammel
Tidligere:
900i 3d
900i 3d aut.
9000 turbo aut.
og så en masse skrammel