Banner cycler

Ny motor i saab 9-5 1999

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

CasperErichsen
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23. jul 2012, 16:19

Ny motor i saab 9-5 1999

19. jun 2017, 14:35

Hejsa experter :)

Jeg skriver til jer fordi jeg står i den uheldige situation at et eller flere plejllejer er færdige i min motor.
Jeg skal derfor have fat i en (ny) brugt motor som jeg har set de sælger en del af i sverige.

Spørgsmålet er følgende:
Kan jeg skifte til en motor fra senere årgange?
Skal motoren være den samme som den der sidder i min?
Og er der noget jeg skal være ekstra opmærksom på?

Min saab:

Saab 9-5 2,0 T 1999 (kørt 333.000 km)
Standard 150 hk

Har fået monteret
do88 intercooler
td04 15t aero turbo
BSR udstødning
Maptun program
Røde dyser
Ny benzin pumpe (op til 400hk)

Ved ikke hvad den haver af HK nu, har ikke fået den målt.

Venlig hilsen

Casper


Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Ny motor i saab 9-5 1999

19. jun 2017, 16:44

2001 og frem kører med andre sensorer (bl.a. 2 x lambda) og har en anden kompression.
... og der af en anden software.

Men, hvis du få det hele med til motoren, så ja.
Men, der bliver noget med stik og ledninger til 2. lambda fra ECU'en.

Softwaren er der flere af os der kan fixe for dig.

Der burde være en del der har erfaringer med dette.

Du kan også se om der stadig er nye maskiner til en god pris.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Ny motor i saab 9-5 1999

19. jun 2017, 17:27

Opgrader til en 2,3 l motor, det fortryder du aldrig.
Op til 2004 er der ingen problemer, derefter bliver krumtapshus ventilationen ændret, så det skal være med.
Resten er i princippet ligegyldigt, da man indlæser et areo program, der passer til årgangen dyser og sensorene.
Ikke det helt store hokuspokus.
Har selv lavet tilsvarende opgradering på mine forældres bil, dog ikke en aero

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
CasperErichsen
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23. jul 2012, 16:19

Re: Ny motor i saab 9-5 1999

20. jun 2017, 14:06

Ville lige nævne at det er ikke en aero, har bare smidt aero dele i bilen.

Ang det med lambdasonderne kan man fortælle computeren at der kun skal være en eller hvad gør man for at komme ud af det problem?
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Ny motor i saab 9-5 1999

20. jun 2017, 17:53

Det er en lan række ændringer der skal til, men ikke særligt svært, hvis man er omhyggelig.
Dyser skal ændres, temp.føler, og tryk følere skal ændres. den bageste labdasonde skal fjernes.
Og nok noget jeg har overset.
Men alt sker i softwaren.
Og med en 2,3 l motor, med en areo turbo, og en original modificeret fil, så står du pludselig med 250 hk, og et moment hvor du begynder at ønske du havde tracktion control.
Prøv at kontakte Lars her inde hvis du ikke kan gøre det selv, han kan garanteret også få lidt mere ud af motoren.
Ps husk at rense bundkar, og en ny olie si på den nye motor

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
CasperErichsen
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23. jul 2012, 16:19

Re: Ny motor i saab 9-5 1999

21. jun 2017, 21:10

Okay, hvis det bare er et software problem så er jeg ikke så nervøs, der er nok nogle stykker som du skriver der kan hjælpe med med det.
Jeg siger mange tak for hjælpen, sætter jeg meget pris på.
Skal nok huske det med bundkarret, mon ikke jeg også skifter lidt forskellige pakninger når nu jeg har motoren ude af bilen.

God aften
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Ny motor i saab 9-5 1999

22. jun 2017, 04:39

Skift kun dem der er utætte, og du skal have dem til indsugning, og udstødnings manifold, samt en oring til bundkarret, og det riktige flydende pakning.
Og jeg havde nok skiftet vandpumpen, med motoren ude, da det er et halvdags projekt når motoren sidder i bilen.
En AERO kobling er en god fremtids sikring, en standart vil med garenti ikke kunne holde ret længe

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: Ny motor i saab 9-5 1999

22. jun 2017, 21:12

slettet grundet GDPR.... har vist fabriksnye motorer på lager...
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Ny motor i saab 9-5 1999

22. jun 2017, 23:06

250 HP uden traction control :? :shock:
Træd den ikke i bund før du er over 70, km/t :wink:
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!

Tilbage til "Modern Forum"