Hejsa experter
Jeg skriver til jer fordi jeg står i den uheldige situation at et eller flere plejllejer er færdige i min motor.
Jeg skal derfor have fat i en (ny) brugt motor som jeg har set de sælger en del af i sverige.
Spørgsmålet er følgende:
Kan jeg skifte til en motor fra senere årgange?
Skal motoren være den samme som den der sidder i min?
Og er der noget jeg skal være ekstra opmærksom på?
Min saab:
Saab 9-5 2,0 T 1999 (kørt 333.000 km)
Standard 150 hk
Har fået monteret
do88 intercooler
td04 15t aero turbo
BSR udstødning
Maptun program
Røde dyser
Ny benzin pumpe (op til 400hk)
Ved ikke hvad den haver af HK nu, har ikke fået den målt.
Venlig hilsen
Casper
Ny motor i saab 9-5 1999
Redaktør: Bestyrelsen
- nsb
- SAAB-PSYCHO
Indlæg
Re: Ny motor i saab 9-5 1999
2001 og frem kører med andre sensorer (bl.a. 2 x lambda) og har en anden kompression.
... og der af en anden software.
Men, hvis du få det hele med til motoren, så ja.
Men, der bliver noget med stik og ledninger til 2. lambda fra ECU'en.
Softwaren er der flere af os der kan fixe for dig.
Der burde være en del der har erfaringer med dette.
Du kan også se om der stadig er nye maskiner til en god pris.
... og der af en anden software.
Men, hvis du få det hele med til motoren, så ja.
Men, der bliver noget med stik og ledninger til 2. lambda fra ECU'en.
Softwaren er der flere af os der kan fixe for dig.
Der burde være en del der har erfaringer med dette.
Du kan også se om der stadig er nye maskiner til en god pris.
NSB
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Ny motor i saab 9-5 1999
Opgrader til en 2,3 l motor, det fortryder du aldrig.
Op til 2004 er der ingen problemer, derefter bliver krumtapshus ventilationen ændret, så det skal være med.
Resten er i princippet ligegyldigt, da man indlæser et areo program, der passer til årgangen dyser og sensorene.
Ikke det helt store hokuspokus.
Har selv lavet tilsvarende opgradering på mine forældres bil, dog ikke en aero
MVh
Morten
Op til 2004 er der ingen problemer, derefter bliver krumtapshus ventilationen ændret, så det skal være med.
Resten er i princippet ligegyldigt, da man indlæser et areo program, der passer til årgangen dyser og sensorene.
Ikke det helt store hokuspokus.
Har selv lavet tilsvarende opgradering på mine forældres bil, dog ikke en aero
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- CasperErichsen
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Ny motor i saab 9-5 1999
Ville lige nævne at det er ikke en aero, har bare smidt aero dele i bilen.
Ang det med lambdasonderne kan man fortælle computeren at der kun skal være en eller hvad gør man for at komme ud af det problem?
Ang det med lambdasonderne kan man fortælle computeren at der kun skal være en eller hvad gør man for at komme ud af det problem?
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Ny motor i saab 9-5 1999
Det er en lan række ændringer der skal til, men ikke særligt svært, hvis man er omhyggelig.
Dyser skal ændres, temp.føler, og tryk følere skal ændres. den bageste labdasonde skal fjernes.
Og nok noget jeg har overset.
Men alt sker i softwaren.
Og med en 2,3 l motor, med en areo turbo, og en original modificeret fil, så står du pludselig med 250 hk, og et moment hvor du begynder at ønske du havde tracktion control.
Prøv at kontakte Lars her inde hvis du ikke kan gøre det selv, han kan garanteret også få lidt mere ud af motoren.
Ps husk at rense bundkar, og en ny olie si på den nye motor
MVH
Morten
Dyser skal ændres, temp.føler, og tryk følere skal ændres. den bageste labdasonde skal fjernes.
Og nok noget jeg har overset.
Men alt sker i softwaren.
Og med en 2,3 l motor, med en areo turbo, og en original modificeret fil, så står du pludselig med 250 hk, og et moment hvor du begynder at ønske du havde tracktion control.
Prøv at kontakte Lars her inde hvis du ikke kan gøre det selv, han kan garanteret også få lidt mere ud af motoren.
Ps husk at rense bundkar, og en ny olie si på den nye motor
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- CasperErichsen
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Ny motor i saab 9-5 1999
Okay, hvis det bare er et software problem så er jeg ikke så nervøs, der er nok nogle stykker som du skriver der kan hjælpe med med det.
Jeg siger mange tak for hjælpen, sætter jeg meget pris på.
Skal nok huske det med bundkarret, mon ikke jeg også skifter lidt forskellige pakninger når nu jeg har motoren ude af bilen.
God aften
Jeg siger mange tak for hjælpen, sætter jeg meget pris på.
Skal nok huske det med bundkarret, mon ikke jeg også skifter lidt forskellige pakninger når nu jeg har motoren ude af bilen.
God aften
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Ny motor i saab 9-5 1999
Skift kun dem der er utætte, og du skal have dem til indsugning, og udstødnings manifold, samt en oring til bundkarret, og det riktige flydende pakning.
Og jeg havde nok skiftet vandpumpen, med motoren ude, da det er et halvdags projekt når motoren sidder i bilen.
En AERO kobling er en god fremtids sikring, en standart vil med garenti ikke kunne holde ret længe
MVH
Morten
Og jeg havde nok skiftet vandpumpen, med motoren ude, da det er et halvdags projekt når motoren sidder i bilen.
En AERO kobling er en god fremtids sikring, en standart vil med garenti ikke kunne holde ret længe
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Ny motor i saab 9-5 1999
slettet grundet GDPR.... har vist fabriksnye motorer på lager...
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- nsb
- SAAB-PSYCHO
Indlæg
Re: Ny motor i saab 9-5 1999
250 HP uden traction control
Træd den ikke i bund før du er over 70, km/t
Træd den ikke i bund før du er over 70, km/t
NSB
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!