Banner cycler

Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktører: Ole-Bendtsen, Casper_Ankersen, Jensen, khrisdk, Bestyrelsen

Brugeravatar
GBNielsen
SAAB FREAK
Indlæg: 65
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

6. okt 2017, 17:57

Det var da underligt at jeg lige i dag lavede en opfølgning her på SKD, for her i eftermiddags tændte motorkontrollampen igen: Jeg havde lige sat igang og så gav det et nyk, men bilen gik ikke i stå, men så opdagede jeg at lampen nu lyste konstant. Da jeg kom hjem satte jeg min mobilscan på og den viste fejl P1312 : http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... ecc0f00ef5 jeg har nulstillet fejlen og så må jeg se om den kommer igen. Øv hvad mon der nu er galt?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Geografisk sted: Vendsyssel - lidt nord for Storskoven.
Indlæg: 6205
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

6. okt 2017, 21:01

Så vidt jeg husker var det den fejl jeg fik da min tændkassette var dårlig. Inden du køber en ny kassette er der dog en række ting du kan prøve. som jeg ikke lige var klar over dengang.
Tjek at tændrørene er OK. Lav evt. lidt kortere gnistgab. 0,9mm burde være fint nok.
Tjek at der er god kontakt i fjedrene der sidder inden i hver tændspole ned imod toppen af tændrøret. Stræk evt. fjedrene lidt.
Hvis plastikdelen på undersiden af kassetten er revnet kan det anbefales at lime det.
Det er ikke sikkert at ovenstående hjælper men det er da noget billigere at prøve end at købe en ny kassette.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
'03 OG9³ jubi ('97 NG900SE 2,5 V6 -> AOG)
Brugeravatar
GBNielsen
SAAB FREAK
Indlæg: 65
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

15. okt 2017, 11:37

Øv, så tændte motorkontrollampen efter 8 dage og ca. 400 km. Nu er der 2 fejlkoder P1312 og P1334. Se fejlrapport: http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... 93fe05988f Det må være noget periodisk, for når jeg nulstiller fejlene, går der et stykke tid/dage inden kontrollampen tænder igen. Jeg tror jeg har haft begge fejl tidligere hvor jeg har efterset tændrør som er forholdsvis nye og det rigtige mærke. Jeg har også undersøgt stikforbindelserne mv. Jeg har ikke undersøgt fjederforbindelserne ved tændrørerne og selve DI kasstetten for revner, men det vil jeg gøre når/hvis motorlampen tænder igen.

Min tillid til SAAB efter snart et år som ejer er meget lille. Før den havde jeg en Opel Astra 1,4i 1992, den solgte jeg efter 24 år for 7500 kr 215000 km og kun een gang lyst mototkontrollampen pga en tynd slange var faldet af.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: On the road...
Indlæg: 2859
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

15. okt 2017, 14:20

Det plejer, at betyde nye tændrør...

Har du kontrolleret afstanden på dem?

Og hvad meder du, at at de rigtige er?

NGK BCPR6ES-11

Hvis den har fået en update til service, så bruger alle fra 2001 og frem dem oven for...
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
GBNielsen
SAAB FREAK
Indlæg: 65
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

16. okt 2017, 14:48

Tændrørerne blev skiftet af en mekaniker den 26 september 2016 da motorlampen lyste. Det var før jeg overtog bilen, så jeg gik ud fra at det var de rigtige tændrør der sad i. De hedder NGK BCPR7ES, men ganske rigtigt i min instruktionsbog står der at tændrørerne hedder NGK BCPR6ES-11. Dem der sidder i passer til vist til en SAAB 9000, men har det nogen betydning? Kan det være årsag til at motorkontrollampen lyser af og til?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Geografisk sted: Vendsyssel - lidt nord for Storskoven.
Indlæg: 6205
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

16. okt 2017, 16:31

Angående tændrør: Du kan sagtens køre på 7'ere bare det er NGK og med radiostøjdæmpningsmodstand. 7'erne er dog koldere og bedst hvis man køre mange km mellem hver start. Har du derimod mange koldstarter er 6'erne lidt bedre.

Angående motorlampen, så havde jeg heller ikke meget erfaring med denne inden jeg fik min B205 9-3er. Det første halve års tid jeg havde bilen var der en masse forskellige fejl der dukkede frem, hvilket nok skyldtes bilens alder samt at den nok var blevet forsømt lidt i sine sidste leveår af sin oprindelige ejer. Derefter stod den stille hos en forhandler i over et år.
Fejlene viste sig dog (relativt) let løst. Første fejl var en periodisk defekt tændkassette. Vi havde en ny på lager, så den blev skiftet og problemet forsvandt.
Næste fejl var møre vakuumslanger og en defekt BOV.

Faktum er i hvert fald at jeg ikke har haft lys i motorlampen det sidste 1½ år.
Find evt. et "slangediagram" og skift alle de små vakuumslanger og monter en metal BOV så burde der ikke være fejl herfra de næste par år.
Et nyt krumtapsudluftningskit kan også være en god ide, selvom du sikkert allerede har det korrekte monteret. Det koster ikke mange kroner. Der er et par slanger der ikke følger med "grund-kittet" som skal købes separat hvis du vil skifte alle slange.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
'03 OG9³ jubi ('97 NG900SE 2,5 V6 -> AOG)
Brugeravatar
Carlsson
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Holbæk
Indlæg: 684
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

16. okt 2017, 20:25

GBNielsen skrev:
16. okt 2017, 14:48
De hedder NGK BCPR7ES, men ganske rigtigt i min instruktionsbog står der at tændrørerne hedder NGK BCPR6ES-11.
11-tallet betyder en elektrodeafstand på 1,1mm. Det skal Saab'en have, så hvis ikke der står 11 på de monterede tændrør skal afstanden ændres. NGK rør uden angivelse af elektrodeafstanden har så vidt jeg husker en afstand på 0,8mm.
GBNielsen skrev:
16. okt 2017, 14:48
Min tillid til SAAB efter snart et år som ejer er meget lille.
Hvis du har købt Saab fordi du tror at sådan en fin dyr svensk bil ikke går i stykker, skal du skynde dig at sælge den igen :wink:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
GBNielsen
SAAB FREAK
Indlæg: 65
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

17. okt 2017, 00:17

Der står ikke -11 på mine tændrør, men i øjeblikket kører jeg uden at motorkontrollampen er tændt efter jeg har nulstillet igen igen.
Efterse og udskifte diverse slanger det er en mulighed, men hvad er BOV? hvor sidder det?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 327
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

17. okt 2017, 06:08

Kontroller elektrode afstanden, og juster om nødvendigt.
Det kan meget vel tænkes at det er her problemet ligger.
Hvis det ikke hjælper så køb 4 nye rør med standart varme tallet.
og kontroller altid elektrode afstanden inden montering.
Den eneste grund til at bruge et 7 rør er hvis motoren er tunet.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
SAAB FREAK
Indlæg: 65
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

17. okt 2017, 14:49

Jeg vil prøve at kontrollere elektrodeafstanden og evt. justere til 1,1 mm og ellers købe de rigtige tændrør NGK BCPR6ES-11.
Lige et spørgsmål igen. Er BOV det samme som AirMass/Flou meter? og en forkortelse af?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
NC_Ribe
SUPER SAAB FREAK
Geografisk sted: Ribe
Indlæg: 118
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

17. okt 2017, 15:38

Hej
Jeg vil gerne melde mig i koret vedr. brug af forkortelser: Når man googler BOV, kommer der mange interessante forslag -herunder et kødstykke og en grænseby med en god kro :wink: . På abbreviationfinder.org er der mange flere -herunder Blowoff Valve, hvilket vel er det rette?
Når det nu er Mads, der "har bolden" i denne tråd, kunne man måske foreslå, at der igen blev oprettet et forum med forkortelser, hvor man så kunne tilføje "oversættelsen" første gang, man bruger den. Det er jo helt OK at bruge dem, hvis de forstås eller kan findes af alle, så man ikke hver gang skal skrive Boost Pressure Control ventil (af nogle også kaldet APC-ventil), NiederDrücker og hvad der nu har været af forkortelsesforbistringer på det seneste.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 327
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

17. okt 2017, 18:16

Det officielle saab navn for en BOV er en by pass ventil
2017-05-25 08.jpg
Den ventil der sidder for enden af røret, der går på tværs af udstødnings manifolden
Engentligt burde den hedde en recirkulerende by pass ventil, der reducerer trykket efter turboen, når man slipper gassen efter en accelration
Forkortelser, og navne kommer fra i hvilket land man handler
Din APC ventil, hedder bare en magnetventil officielt
men det navn er vel relativt uofficielt et meget brugt navn på denne komponent.
På dansk kan den oversættes til en ladetryks regulerings ventil.

Så det er ikke kun forkortelser der er problemet, men også de forskellige navne der findes på forskellige sprog på en enkelt komponent


MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: 8700 Horsens
Indlæg: 547
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

17. okt 2017, 19:24

Hej SKD. :wink:

Hvis der er problemer med bilens BOV = Blow Off Valve, kan det være en god løsning, at udskifte den med en stempelstyret udgave (fx. FORGE), som er flere kavlitetsniveauer over den stasndardmonterede. :idea:

http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1127

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+


SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: On the road...
Indlæg: 2859
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

17. okt 2017, 20:12

Den med de små vakuumslangr er billig, ca. 20 kr for turbo silikone slanger. Er der en læk her så er der kuk i alt.

De mest slm. fejl med alder er vakuumslanger, BOV, forkerte tændrør (ændret undervejs) og en EVAP ventil, samt PCV ventil hvis den bruger olie.

Altsammen noget til meget få kr. Så man kan også overveje at skifte det hele på en gang, når man vil beholde bilen mange år frem.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!

Tilbage til "Modern Forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst