Banner cycler

Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

6. okt 2017, 17:57

Det var da underligt at jeg lige i dag lavede en opfølgning her på SKD, for her i eftermiddags tændte motorkontrollampen igen: Jeg havde lige sat igang og så gav det et nyk, men bilen gik ikke i stå, men så opdagede jeg at lampen nu lyste konstant. Da jeg kom hjem satte jeg min mobilscan på og den viste fejl P1312 : http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... ecc0f00ef5 jeg har nulstillet fejlen og så må jeg se om den kommer igen. Øv hvad mon der nu er galt?


Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

6. okt 2017, 21:01

Så vidt jeg husker var det den fejl jeg fik da min tændkassette var dårlig. Inden du køber en ny kassette er der dog en række ting du kan prøve. som jeg ikke lige var klar over dengang.
Tjek at tændrørene er OK. Lav evt. lidt kortere gnistgab. 0,9mm burde være fint nok.
Tjek at der er god kontakt i fjedrene der sidder inden i hver tændspole ned imod toppen af tændrøret. Stræk evt. fjedrene lidt.
Hvis plastikdelen på undersiden af kassetten er revnet kan det anbefales at lime det.
Det er ikke sikkert at ovenstående hjælper men det er da noget billigere at prøve end at købe en ny kassette.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

15. okt 2017, 11:37

Øv, så tændte motorkontrollampen efter 8 dage og ca. 400 km. Nu er der 2 fejlkoder P1312 og P1334. Se fejlrapport: http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... 93fe05988f Det må være noget periodisk, for når jeg nulstiller fejlene, går der et stykke tid/dage inden kontrollampen tænder igen. Jeg tror jeg har haft begge fejl tidligere hvor jeg har efterset tændrør som er forholdsvis nye og det rigtige mærke. Jeg har også undersøgt stikforbindelserne mv. Jeg har ikke undersøgt fjederforbindelserne ved tændrørerne og selve DI kasstetten for revner, men det vil jeg gøre når/hvis motorlampen tænder igen.

Min tillid til SAAB efter snart et år som ejer er meget lille. Før den havde jeg en Opel Astra 1,4i 1992, den solgte jeg efter 24 år for 7500 kr 215000 km og kun een gang lyst mototkontrollampen pga en tynd slange var faldet af.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

15. okt 2017, 14:20

Det plejer, at betyde nye tændrør...

Har du kontrolleret afstanden på dem?

Og hvad meder du, at at de rigtige er?

NGK BCPR6ES-11

Hvis den har fået en update til service, så bruger alle fra 2001 og frem dem oven for...
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

16. okt 2017, 14:48

Tændrørerne blev skiftet af en mekaniker den 26 september 2016 da motorlampen lyste. Det var før jeg overtog bilen, så jeg gik ud fra at det var de rigtige tændrør der sad i. De hedder NGK BCPR7ES, men ganske rigtigt i min instruktionsbog står der at tændrørerne hedder NGK BCPR6ES-11. Dem der sidder i passer til vist til en SAAB 9000, men har det nogen betydning? Kan det være årsag til at motorkontrollampen lyser af og til?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

16. okt 2017, 16:31

Angående tændrør: Du kan sagtens køre på 7'ere bare det er NGK og med radiostøjdæmpningsmodstand. 7'erne er dog koldere og bedst hvis man køre mange km mellem hver start. Har du derimod mange koldstarter er 6'erne lidt bedre.

Angående motorlampen, så havde jeg heller ikke meget erfaring med denne inden jeg fik min B205 9-3er. Det første halve års tid jeg havde bilen var der en masse forskellige fejl der dukkede frem, hvilket nok skyldtes bilens alder samt at den nok var blevet forsømt lidt i sine sidste leveår af sin oprindelige ejer. Derefter stod den stille hos en forhandler i over et år.
Fejlene viste sig dog (relativt) let løst. Første fejl var en periodisk defekt tændkassette. Vi havde en ny på lager, så den blev skiftet og problemet forsvandt.
Næste fejl var møre vakuumslanger og en defekt BOV.

Faktum er i hvert fald at jeg ikke har haft lys i motorlampen det sidste 1½ år.
Find evt. et "slangediagram" og skift alle de små vakuumslanger og monter en metal BOV så burde der ikke være fejl herfra de næste par år.
Et nyt krumtapsudluftningskit kan også være en god ide, selvom du sikkert allerede har det korrekte monteret. Det koster ikke mange kroner. Der er et par slanger der ikke følger med "grund-kittet" som skal købes separat hvis du vil skifte alle slange.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

16. okt 2017, 20:25

GBNielsen skrev:
16. okt 2017, 14:48
De hedder NGK BCPR7ES, men ganske rigtigt i min instruktionsbog står der at tændrørerne hedder NGK BCPR6ES-11.
11-tallet betyder en elektrodeafstand på 1,1mm. Det skal Saab'en have, så hvis ikke der står 11 på de monterede tændrør skal afstanden ændres. NGK rør uden angivelse af elektrodeafstanden har så vidt jeg husker en afstand på 0,8mm.
GBNielsen skrev:
16. okt 2017, 14:48
Min tillid til SAAB efter snart et år som ejer er meget lille.
Hvis du har købt Saab fordi du tror at sådan en fin dyr svensk bil ikke går i stykker, skal du skynde dig at sælge den igen :wink:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

17. okt 2017, 00:17

Der står ikke -11 på mine tændrør, men i øjeblikket kører jeg uden at motorkontrollampen er tændt efter jeg har nulstillet igen igen.
Efterse og udskifte diverse slanger det er en mulighed, men hvad er BOV? hvor sidder det?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

17. okt 2017, 06:08

Kontroller elektrode afstanden, og juster om nødvendigt.
Det kan meget vel tænkes at det er her problemet ligger.
Hvis det ikke hjælper så køb 4 nye rør med standart varme tallet.
og kontroller altid elektrode afstanden inden montering.
Den eneste grund til at bruge et 7 rør er hvis motoren er tunet.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

17. okt 2017, 14:49

Jeg vil prøve at kontrollere elektrodeafstanden og evt. justere til 1,1 mm og ellers købe de rigtige tændrør NGK BCPR6ES-11.
Lige et spørgsmål igen. Er BOV det samme som AirMass/Flou meter? og en forkortelse af?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

17. okt 2017, 15:38

Hej
Jeg vil gerne melde mig i koret vedr. brug af forkortelser: Når man googler BOV, kommer der mange interessante forslag -herunder et kødstykke og en grænseby med en god kro :wink: . På abbreviationfinder.org er der mange flere -herunder Blowoff Valve, hvilket vel er det rette?
Når det nu er Mads, der "har bolden" i denne tråd, kunne man måske foreslå, at der igen blev oprettet et forum med forkortelser, hvor man så kunne tilføje "oversættelsen" første gang, man bruger den. Det er jo helt OK at bruge dem, hvis de forstås eller kan findes af alle, så man ikke hver gang skal skrive Boost Pressure Control ventil (af nogle også kaldet APC-ventil), NiederDrücker og hvad der nu har været af forkortelsesforbistringer på det seneste.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

17. okt 2017, 18:16

Det officielle saab navn for en BOV er en by pass ventil
2017-05-25 08.jpg
Den ventil der sidder for enden af røret, der går på tværs af udstødnings manifolden
Engentligt burde den hedde en recirkulerende by pass ventil, der reducerer trykket efter turboen, når man slipper gassen efter en accelration
Forkortelser, og navne kommer fra i hvilket land man handler
Din APC ventil, hedder bare en magnetventil officielt
men det navn er vel relativt uofficielt et meget brugt navn på denne komponent.
På dansk kan den oversættes til en ladetryks regulerings ventil.

Så det er ikke kun forkortelser der er problemet, men også de forskellige navne der findes på forskellige sprog på en enkelt komponent


MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

17. okt 2017, 19:24

Hej SKD. :wink:

Hvis der er problemer med bilens BOV = Blow Off Valve, kan det være en god løsning, at udskifte den med en stempelstyret udgave (fx. FORGE), som er flere kavlitetsniveauer over den stasndardmonterede. :idea:

http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1127

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

17. okt 2017, 20:12

Den med de små vakuumslangr er billig, ca. 20 kr for turbo silikone slanger. Er der en læk her så er der kuk i alt.

De mest slm. fejl med alder er vakuumslanger, BOV, forkerte tændrør (ændret undervejs) og en EVAP ventil, samt PCV ventil hvis den bruger olie.

Altsammen noget til meget få kr. Så man kan også overveje at skifte det hele på en gang, når man vil beholde bilen mange år frem.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

2. nov 2017, 14:04

Jeg har efterset tændrør og selvom de ikke er de helt rigtige iflg. instruktionsbogen, så ser de fine og hele ud. Elektrodeafstanden har jeg målt/vurderet til 1,0 - 1,1 millimeter. Jeg opdagede at der var en revne i bunden af tændkassetten ved en plastknub imellem 2 hylstre for tændrør. Jeg ved ikke om det har nogen betydning for der var ikke direkte hul, men for en sikkerhed skyld fik hele revnen super loctite.
20171020_123621.jpg
Jeg efterså tændrør og limede tændkassetten den 20 oktober og allerede den 14 oktober nulstillede jeg fejlkoden og kontrollampen har ikke ikke lyst siden hvor jeg har kørt ca. 700 kr, men jeg er ikke sikker på at revnen kan have nogen betydning, eller kan den?
I Haynes Service and Repair Manual står der at hvis man vender tændkassetten på hoved et stykke tid, så skal man når man vender den rigtigt igen og montere den i bilen vente et par timer inden man starter. Hvorfor mon det? Er der væske inden I?
Senest rettet af GBNielsen 20. okt 2018, 10:16, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

2. nov 2017, 17:44

Jeg kan ikke lige se det i de originale Rep manualer, at der der er et problem med at vende dem på hovedet.
Så det er nok Haynes der går med seler og livrem. I denne tid er 700 kr ikke særligt langt, mener du ikke Km. ?
Jeg kører selv med 7 er rør i min, og selvom det er morfarkørsel, med maks. en halv times kørsel hver vej til dagligt, så har jeg ikke haft de problemer, men mange andre småting.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

3. nov 2017, 00:36

Ja, der skulle have stået 700 km. Så nu venter jeg og ser hvor mange km jeg kan kører inden kontrollampen lyser igen.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

6. nov 2017, 00:42

øv kun kørt 853 km så lyser kontrollampen igen. Denne gang er der 2 fejlkoder samtidig, som jeg har haft 2-3 gange før.
http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... c27201af0e . Når jeg nulstiller fejlkoderne kan jeg køre et godt stykke tid inden kontrollampen tænder igen, så derfor tænker jeg, at det ikke kan være en alvorlig fejl, for så vil kontrollampen vel tænde med det samme igen eller hvad? Jeg forstår ikke helt fejlkoderne.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

6. nov 2017, 05:15

Koderne betyder fejl på forbrændings overvågningen, cyl. 1-2-3-4
Så skift tændrørene ud med de korrekte, hvis det ikke hjælper så skift tændkassetten

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

6. nov 2017, 10:15

Ok tak Morten, jeg har nu bestil nye tændrør. NGK BCPR6ES-11
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

6. nov 2017, 20:08

Med hensyn til Haynes og udskiftning af tændrør og deres angst for "olien" i kasetten så starter du med at hælde en frisk kop kaffe op og stiller den på file bænken. der efter er det op med hjælmen løsne kassetten, hive den lodret op og fragt den over til filebænken med benene ned af og placer den stående på benene op af et eller andet hvor den ikke lige vælter, nu er det ud med de gamle pløkke og i med de nye, her efter fragtes kassetten retur til bilen med benene ned af og monteres,

Nu er det tid til at drikke kaffen, og når koppen er tom ja så er det tid til at starte bilen,

Ps: Der er rigtig nok lidt olie i hvert "ben" på kassetten men det er ikke meget mere en 5-10ml i hver og det ligger i et lille lukket kammer ned mod tændrørene, Det det bruges til er at køle den lille metal skive der sidder i bunden af spolen i benet. metal skiven trykker på den fjeder der sidder imellem kassetten og tændrøret, men det er ikke noget der render rundt i hele spolen fordi den lægges ned eller vendes på hovedet,
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

6. nov 2017, 21:27

Tak for oplysningerne Casper_Ankersen. Nu ved jeg hvorfor jeg skal holde tændkassetten vandret på samme måde som når den er monteret.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

28. nov 2017, 10:26

Lige en opfølgning. Jeg har modtaget tændrørerne for længe siden, men jeg har ikke skiftet dem endnu, da jeg dels har været på ferie på Tenerife og dels har motorkontrollampen ikke lyst siden sidste nulstilling, så jeg venter på at lampen skal lyse igen.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

24. mar 2018, 09:56

Så skete det desværre igen at motorkontrollampen lyser efter at have kør 4417 km på 138 dage. Fejlkoden denne gang er kun P1312, den 5. november 2017 havde den også fejlkode P1334. Den gang kiggede jeg alle tændrør efter og også stik og jeg limede små revner ved kassetten og derefter har jeg kør 4417 km. Jeg bestilte også dengang de rigtige tændrør, som jeg stadigvæk har liggende, så den vil jeg prøve at montere i . Jeg har prøvet at nulstille fejlkoden, som jeg havde held med sidst, men nu kommer den tilbage med det samme. Jeg kan hører at der er et lille hul på udstødningen oppe foran et sted. Men jeg kan ikke lige se hvor hullet er og jeg har kørt med det et stykke tid. Kan hullet i udstødningen påvirke motorkontrollampen?

http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... 5aba8aeb30
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

24. mar 2018, 11:28

Utæt udstødning inden lambdasonden, giver en for fed blanding, hvilket kan give tilsodede tændrør, hvilket iflg. Saab er den mest almindelige fejl når denne fejlkode vises.
Find lækken og skift tændrørene.
Pindboltene til udstødnings manifolden har en kedelig tendens til at knække.
Hvilket betyder en læk, og en særdeles forvirret lambdasensor

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

24. mar 2018, 11:53

Ok tak Morten, det lyder rigtigt.
Jeg vil se om jeg kan finde lækken og så skifte tændrør.
Først ser jeg lige på tændrørene.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

26. mar 2018, 09:11

ok jeg har undersøgt om der skulle være utæt udstødning inden lambdasonden, men jeg kunne hverken høre eller se noget. Utætheden kommer et sted imellem midterste og forreste udstødning. I øjeblikket har jeg ikke mulighed for at komme helt ind under bilen. Men da jeg startede bilen lørdag lyste motorkontrollampen ikke heller ikke efter en tur på 35 km med 2-3 pauser under vejs. Søndag kørte jeg stort samme tur uden at motorkontrollampen lyste og jeg har ikke skiftet tændrør endnu. Det er mærkeligt med den kontrollampe, måske kan jeg køre 4000 km igen før den lyser?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

26. mar 2018, 09:40

Bilens motorstyring benytter tændrørene til at måle på forbrændingen, og gode tændrør er derfor en forudsætning for at alting fungerer. Hvis rørene bliver tilstrækkeligt ringe, så kan motorstyringen ikke finde ud af noget som helst - og så kan det sætte fejlkoder på både lambda og endda luftmassemåler, uden at det fejler noget som helst. Fejlkoder er en god hjælp til fejlsøgning, men man kan ikke gå ud fra at bilen selv er i stand til at tænke logisk.

Hvis du har nye rør af korrekt type liggende, så er "nu" et godt tidspunkt at skifte dem.

Hvis problemet ikke er forårsaget af dårlige tændrør, så skal fejlkoderne nok komme igen, bare rolig...
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

16. maj 2018, 00:42

Nu er jeg efterhånden træt af at nulstille fejlene P1312 og P1334 for de kommer hyppigere, så nu har jeg skiftet til nye tændrør, som jeg har haft liggende længe. Men men men fejlene kom ret hurtigt igen efter at jeg skiftede tændrør, så nu er der nok ingen vej uden om at skifte tændkassetten. Jeg ved ikke lige hvor jeg skal købe en ny tændkassette/ tændspole, men jeg har fundet følgende tændspole Tesla hvor jeg får 19% de næste 23 timer. Se www.bildeleshop.dk/tesla/8101764?grmk=1 ... lsrc=aw.ds

Er det et OK mærke? Eller har I andre forslag til køb af tændkassette?

For øvrigt har jeg bemærket at motoren er begyndt at "synger" lidt når jeg starter om morgenen, men efter nogle minutter så holder det op. Hvad kan det være?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

16. maj 2018, 00:50

Det er nok bedre at købe tændkassetten hos Saab Webshop, hvis ellers jeg kan handle der?
https://webshop-dk.saabparts.com/9-5-ge ... n-cassette
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

16. maj 2018, 06:22

Køb den originale.
Hylelyden , al hvad der roterer rundt sammen med motoren.
Har den nogensinde fået renset bundkar.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

16. maj 2018, 09:43

Jeg bestiller den originale hos SAAB Webshop, den er ikke så meget dyrere.

Jeg ved ikke om den nogen sinde har fået renset bundkaret , men den tidligere ejer komme i dag, så kan jeg spørge har, men han ved det sikker ikke, for han kørte bare på værksted når der var noget galt.
Jeg tænkte også at hylelyden måske kunne komme fra en drivrem?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

16. maj 2018, 17:34

Den eneste måde er åbn motorhjelmen start bilen og gå ud og lytte.
En slidt drivrem hyler normalt ikke den skriger.
Men bestil en drivrem sammen med en tændkasette. og skift den.
Den koster ikke mange penge.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Modern Forum"