Banner cycler

Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktører: Bestyrelsen, Casper_Ankersen

Brugeravatar
GBNielsen
SAAB FREAK
Indlæg: 79
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

15. aug 2017, 00:46

Så er det desværre galt med motorkontrollampen igen, den lyser konstant. Jeg har testet med mobilscan og fejlkoden er nu en helt anden
PO134 Se: http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... a34bac3a84 Kan det være et begyndende hul i udstødningen, jeg kan ikke høre om der er hul, men udstødningen har aldrig været skiftet (221000 km 16 år). Der er også noget med en O2- sensor, hvor sidder den? Jeg har haft de fleste lednings stik åbnet og givet dem kontaktrens, men intet har hjulpet.


Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 575
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

15. aug 2017, 06:19

O2 sensor 1 sidder imellem turbo, og katalysator.
Stikket til sensoren sidder lige ved stelpunktet til motorstyringen.
Og det er helt forbudt at bruge kontakt rens i stikket imod sensoren.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
SAAB FREAK
Indlæg: 79
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

15. aug 2017, 11:21

Jeg har nok brugt kontaktres, hvis det er der hvor der sidder 3 stik på linie i den samme holder, men jeg lod det fordampe inden jeg samlede stikkene igen. Sensoren må være den der hedder Lambda sonde, den kunne jeg måske prøve at skifte (499 kr. i Biltema)?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 575
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

15. aug 2017, 12:06

Det rigtige navn.
Men for satan i helvede det helt forkerte sted at købe den :twisted:
Minimums kravet er at den er produceret af Bosch, og det ikke er en kina ting der er købt på ebay der er faldet igennem samle båndet.
En billig sensor kan i yderste konsekvens betyde en ødelagt motor.
Så det er et dumt sted at spare.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Geografisk sted: ALS
Indlæg: 4285
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

15. aug 2017, 13:01

Blot et undrende spørgsmål og dermed ikke en "fjerndiagnose": Hvorfor får du ikke målt sensorens funktion som det første, inden der bevidstløst kastes $$$ efter alskens dele og i værste fald til ingen verdens nytte???

En udlæsning af fejlkoden suppleret med en tekst - som eks. vis longterm fueladaption failure - ville da være ideelt her, vil jeg mene. Husk blot på, at en fejlkode ikke fortæller noget som helst om, hvad der skal gøres af tiltag. Det er alene op til operatøren/mekanikeren/teknikeren at vurdere :!:

Men ja, umiddelbart kunne noget da tyde på, at O2 sensoren ikke regulerer optimalt længere. Så, frem med et multimeter og mål, mens maskinen kører tomgang. Den skal regulere pænt hurtigt mellem 0,2 og 1,0 V (som jeg mindes det). Hvis visningen er meget træg eller måske ligefrem statisk, er den skrotmoden (altså sensoren :shock: )

/Henrik
Brugeravatar
GBNielsen
SAAB FREAK
Indlæg: 79
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

16. aug 2017, 11:25

Jeg har et multimeter, men hvordan skal jeg helt praktisk måle det, der er jo fire ledninger ned til sensoren fra stikket, men det er jo lukket? Hvilke ledninger skal jeg måle på?
Jeg har ellers fundet en bosch sensor som jeg tror passer, bortset fra at kabellængen er temmelig lang 1120 mm og jeg har målt min til ca. 700-800 mm https://www.autodoc.dk/bosch/1149532 måske har det ingen betydning?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 575
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

17. aug 2017, 07:43

Grå og sort ledning
Sonden du har fundet er ikke beregnet til blyfri benzin, men til blyholdig benzin.
Hvad det giver af følgefejl
Aner jeg ikke

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
SAAB FREAK
Indlæg: 79
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

17. aug 2017, 11:23

Lambdasonder jeg har fundet er til blyfri benzin.
Men når man trykker på detaljer kommer følgende frem:
Tillægsartikel / Yderligere info 2: til blyholdig benzin, og det er jo misvisende.
Men nu har jeg fundet en med den rigtige længde et sted hvor jeg har handlet flere gange: www.autodeleshop.dk/bosch-1149043.html

Nu vil jeg se om jeg kan måle noget på den gamle, inden jeg bestiller en ny.
Jeg har søgt på: www.google.dk/search?q=wiring+BOSCH+Lam ... e&ie=UTF-8
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
SAAB FREAK
Indlæg: 79
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

17. aug 2017, 21:58

Nu har jeg målt hvad jeg kan med et multimeter ved hjælp af følgense side: http://www.bosch-lambdasonde.de/en/down ... sonden.pdf og ved hjælp af oplysninger i min Haynes Service and Repair Manual.
I bogen står der Typen på sensoren Bosch LSF 4.7 (with preheating) og modstand ved 20 grader (pins 1 and 2 ) 9.0 ohms
Dette har jeg målt med adskilt stik imellem de to hvide ledninger og jeg målte også 9 ohm. Herefter målte jeg med tændingen sat til spændingen over det der svare til den sorte og grå ledning på sensorstikket . Og her målte jeg 0,445 Volt , dog ikke med varm motor.
Da stikket til bagerste sensor sidder lige ved siden af målte jeg også på dette og her fik jeg stort set de 2 samme målinger.
De 2 målinger ser vel fornuftige ud? jeg er lidt i tvivl med de 0.445 volt. Hvad menes med Rich values > 0,6 V og Lean values <0,4 V?

Der skete noget mærkelig efter at jeg havde samlet stikkene igen. Det var som om at et relæ stod og klaprede voldsomt og blæserne gik også igang. Jeg prøvede at starte, men det kunne jeg ikke, der var ikke strøm nok. Jeg målte på batteriet, og der var kun 8 volt. Jeg har så ladet batteriet op, og nu kan jeg starte igen og motorkontrollampen lyser nu ikke. Skal jeg juble eller græde. Jeg tror at fejlen kommer igen, men kan jeg udelukke lambdasensorerne ?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 575
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

18. aug 2017, 06:56

Du mangler lige den sidste måling der endegyldigt dømmer sonden død.
Med drifts varm motor, og motoren i tomgang. og sonden monteret.
Nu stikker du et par papirclips ned langs sensor ledningerne indtil du får kontakt.
Mål med multimetret spændingen skal svinge imellem 0,2 og 0,8 volt ca 4 gange i sekundet på en frisk sonde.
Bemærk dette gælder kun den forreste sonde!!
De 0,4 og 0,6 volt er grunden til at fejlkoden sættes!
Motorstyringen ser ingen højere eller lavere spænding, og siger der er noget galt med sonden.
Den vis helst se et sving på 0,2 til 0,8 volt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
SAAB FREAK
Indlæg: 79
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

18. aug 2017, 11:45

Nu har jeg målt på den grå og den sorte ledning med clips på i mens bilen har kørt i tomgang i lang tid. og efter nogle minutter tændte motorkontrollampen igen. Mit multimeter er digitalt, så det kan jo ikke vise 4 svingninger i sekundet, men det talte meget langsomt op, og herefter ned på treide decimal efter kommaet. Nogen gange med negativ fortegn selvom jeg ikke havde flytte på ledningerne.
Det startede med at gå fra +0,014v til ca. + 0,29v men det gik meget langsomt og pluseligt opdagede jeg at der var minus fortegn og gik fra -0,000 til -0,06v men herefter prøvede jeg at noterer hvad der skete. Intrumentet gik meget langsomt fra -0,030v og til - 0,700v hvorefter spændingen blev "mindre" -0,680 v - 0,664 v osv. så havde jeg ikke tålmodighed længer og stoppede efter ca. en ½ time.
Motoren var helt varm og blæseren kørte af og til. Men jeg opdagede også at der var spænding på stikket 0,445 v inden jeg satte tænding på.
Jeg ved ikke om du kan vurderer noget ud fra disse målinger Morten?

En ny Mobil scan vist samme fejlkode: http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... 511a7c7625
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 575
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

18. aug 2017, 13:57

Negativ spænding er en død sensor med garenti.
Selv et meget billigt digetalt multimeter burde kunne opdatere med 4 HZ, så en meget langsom spændings ændring er en død sensor.

Konklusion en død sensor

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
SAAB FREAK
Indlæg: 79
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

18. aug 2017, 17:11

Ok, mange tak Morten, så vil jeg prøve at købe en ny sensor, som passer til min bil, men jeg kan ikke lige finde en med denne type betegnelse: Bosch LSF 4.7 (with preheating) Men jeg har fundet følgende Varenummer.: 0 258 006 174 Producent: BOSCH til 602,95 kr.
se: https://www.autodeleshop.dk/bosch-1149043.html håber at den passer? Det står der jo.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
SAAB FREAK
Indlæg: 79
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

28. aug 2017, 12:56

Så har jeg modtaget den nye lambda sensor i dag den 28 august, det var alt for lang leveringstid i forhold til hvad de lover på hjemmesiden. Jeg bestilte den søndag den 20. august, så 8 dage synes jeg er i overkanten selv om den kommer fra Berlin. Nå, men det positiver er den passede helt nøjagtig og så med længden. Jeg har nu monteret den, og efter lidt besvær lykkedes det mig at slukke den gamle fejlkode,( bilen må kun stå med tænding på nå man bruger Mobilscan). Jeg har nu kørt i tomgang i ca. 15 min og herefter kørt en tur på ca. 10 km og motorkontrollampen har indtil videre ikke lyst. Så nu må jeg se hvor længe det holder. Tak for hjælpen og de gode instruktioner mv.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
SAAB FREAK
Indlæg: 79
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

6. okt 2017, 09:59

Lige en opfølgning på motorkontrollampen.

Jeg har nu kørt cirka 2000 km efter jeg skiftede lambda sensoren og motorkontrollampen har slet ikke lys, så mange tak
SKD.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn

Tilbage til "Modern Forum"