Side 1 af 2

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

: 2. nov 2017, 17:44
af Mortenvig
Jeg kan ikke lige se det i de originale Rep manualer, at der der er et problem med at vende dem på hovedet.
Så det er nok Haynes der går med seler og livrem. I denne tid er 700 kr ikke særligt langt, mener du ikke Km. ?
Jeg kører selv med 7 er rør i min, og selvom det er morfarkørsel, med maks. en halv times kørsel hver vej til dagligt, så har jeg ikke haft de problemer, men mange andre småting.

MVH
Morten

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

: 3. nov 2017, 00:36
af GBNielsen
Ja, der skulle have stået 700 km. Så nu venter jeg og ser hvor mange km jeg kan kører inden kontrollampen lyser igen.

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

: 6. nov 2017, 00:42
af GBNielsen
øv kun kørt 853 km så lyser kontrollampen igen. Denne gang er der 2 fejlkoder samtidig, som jeg har haft 2-3 gange før.
http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... c27201af0e . Når jeg nulstiller fejlkoderne kan jeg køre et godt stykke tid inden kontrollampen tænder igen, så derfor tænker jeg, at det ikke kan være en alvorlig fejl, for så vil kontrollampen vel tænde med det samme igen eller hvad? Jeg forstår ikke helt fejlkoderne.

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

: 6. nov 2017, 05:15
af Mortenvig
Koderne betyder fejl på forbrændings overvågningen, cyl. 1-2-3-4
Så skift tændrørene ud med de korrekte, hvis det ikke hjælper så skift tændkassetten

MVH
Morten

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

: 6. nov 2017, 10:15
af GBNielsen
Ok tak Morten, jeg har nu bestil nye tændrør. NGK BCPR6ES-11

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

: 6. nov 2017, 20:08
af Casper_Ankersen
Med hensyn til Haynes og udskiftning af tændrør og deres angst for "olien" i kasetten så starter du med at hælde en frisk kop kaffe op og stiller den på file bænken. der efter er det op med hjælmen løsne kassetten, hive den lodret op og fragt den over til filebænken med benene ned af og placer den stående på benene op af et eller andet hvor den ikke lige vælter, nu er det ud med de gamle pløkke og i med de nye, her efter fragtes kassetten retur til bilen med benene ned af og monteres,

Nu er det tid til at drikke kaffen, og når koppen er tom ja så er det tid til at starte bilen,

Ps: Der er rigtig nok lidt olie i hvert "ben" på kassetten men det er ikke meget mere en 5-10ml i hver og det ligger i et lille lukket kammer ned mod tændrørene, Det det bruges til er at køle den lille metal skive der sidder i bunden af spolen i benet. metal skiven trykker på den fjeder der sidder imellem kassetten og tændrøret, men det er ikke noget der render rundt i hele spolen fordi den lægges ned eller vendes på hovedet,

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

: 6. nov 2017, 21:27
af GBNielsen
Tak for oplysningerne Casper_Ankersen. Nu ved jeg hvorfor jeg skal holde tændkassetten vandret på samme måde som når den er monteret.

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

: 28. nov 2017, 10:26
af GBNielsen
Lige en opfølgning. Jeg har modtaget tændrørerne for længe siden, men jeg har ikke skiftet dem endnu, da jeg dels har været på ferie på Tenerife og dels har motorkontrollampen ikke lyst siden sidste nulstilling, så jeg venter på at lampen skal lyse igen.

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

: 24. mar 2018, 09:56
af GBNielsen
Så skete det desværre igen at motorkontrollampen lyser efter at have kør 4417 km på 138 dage. Fejlkoden denne gang er kun P1312, den 5. november 2017 havde den også fejlkode P1334. Den gang kiggede jeg alle tændrør efter og også stik og jeg limede små revner ved kassetten og derefter har jeg kør 4417 km. Jeg bestilte også dengang de rigtige tændrør, som jeg stadigvæk har liggende, så den vil jeg prøve at montere i . Jeg har prøvet at nulstille fejlkoden, som jeg havde held med sidst, men nu kommer den tilbage med det samme. Jeg kan hører at der er et lille hul på udstødningen oppe foran et sted. Men jeg kan ikke lige se hvor hullet er og jeg har kørt med det et stykke tid. Kan hullet i udstødningen påvirke motorkontrollampen?

http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... 5aba8aeb30

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

: 24. mar 2018, 11:28
af Mortenvig
Utæt udstødning inden lambdasonden, giver en for fed blanding, hvilket kan give tilsodede tændrør, hvilket iflg. Saab er den mest almindelige fejl når denne fejlkode vises.
Find lækken og skift tændrørene.
Pindboltene til udstødnings manifolden har en kedelig tendens til at knække.
Hvilket betyder en læk, og en særdeles forvirret lambdasensor

MVH
Morten

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

: 24. mar 2018, 11:53
af GBNielsen
Ok tak Morten, det lyder rigtigt.
Jeg vil se om jeg kan finde lækken og så skifte tændrør.
Først ser jeg lige på tændrørene.

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

: 26. mar 2018, 09:11
af GBNielsen
ok jeg har undersøgt om der skulle være utæt udstødning inden lambdasonden, men jeg kunne hverken høre eller se noget. Utætheden kommer et sted imellem midterste og forreste udstødning. I øjeblikket har jeg ikke mulighed for at komme helt ind under bilen. Men da jeg startede bilen lørdag lyste motorkontrollampen ikke heller ikke efter en tur på 35 km med 2-3 pauser under vejs. Søndag kørte jeg stort samme tur uden at motorkontrollampen lyste og jeg har ikke skiftet tændrør endnu. Det er mærkeligt med den kontrollampe, måske kan jeg køre 4000 km igen før den lyser?

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

: 26. mar 2018, 09:40
af Peter
Bilens motorstyring benytter tændrørene til at måle på forbrændingen, og gode tændrør er derfor en forudsætning for at alting fungerer. Hvis rørene bliver tilstrækkeligt ringe, så kan motorstyringen ikke finde ud af noget som helst - og så kan det sætte fejlkoder på både lambda og endda luftmassemåler, uden at det fejler noget som helst. Fejlkoder er en god hjælp til fejlsøgning, men man kan ikke gå ud fra at bilen selv er i stand til at tænke logisk.

Hvis du har nye rør af korrekt type liggende, så er "nu" et godt tidspunkt at skifte dem.

Hvis problemet ikke er forårsaget af dårlige tændrør, så skal fejlkoderne nok komme igen, bare rolig...

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

: 16. maj 2018, 00:42
af GBNielsen
Nu er jeg efterhånden træt af at nulstille fejlene P1312 og P1334 for de kommer hyppigere, så nu har jeg skiftet til nye tændrør, som jeg har haft liggende længe. Men men men fejlene kom ret hurtigt igen efter at jeg skiftede tændrør, så nu er der nok ingen vej uden om at skifte tændkassetten. Jeg ved ikke lige hvor jeg skal købe en ny tændkassette/ tændspole, men jeg har fundet følgende tændspole Tesla hvor jeg får 19% de næste 23 timer. Se www.bildeleshop.dk/tesla/8101764?grmk=1 ... lsrc=aw.ds

Er det et OK mærke? Eller har I andre forslag til køb af tændkassette?

For øvrigt har jeg bemærket at motoren er begyndt at "synger" lidt når jeg starter om morgenen, men efter nogle minutter så holder det op. Hvad kan det være?

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

: 16. maj 2018, 00:50
af GBNielsen
Det er nok bedre at købe tændkassetten hos Saab Webshop, hvis ellers jeg kan handle der?
https://webshop-dk.saabparts.com/9-5-ge ... n-cassette

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

: 16. maj 2018, 06:22
af Mortenvig
Køb den originale.
Hylelyden , al hvad der roterer rundt sammen med motoren.
Har den nogensinde fået renset bundkar.

MVH
Morten

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

: 16. maj 2018, 09:43
af GBNielsen
Jeg bestiller den originale hos SAAB Webshop, den er ikke så meget dyrere.

Jeg ved ikke om den nogen sinde har fået renset bundkaret , men den tidligere ejer komme i dag, så kan jeg spørge har, men han ved det sikker ikke, for han kørte bare på værksted når der var noget galt.
Jeg tænkte også at hylelyden måske kunne komme fra en drivrem?

Re: Motorkontrollampen lyser på SAAB 9-5 Estate 2,0 2001

: 16. maj 2018, 17:34
af Mortenvig
Den eneste måde er åbn motorhjelmen start bilen og gå ud og lytte.
En slidt drivrem hyler normalt ikke den skriger.
Men bestil en drivrem sammen med en tændkasette. og skift den.
Den koster ikke mange penge.

MVH
Morten