Banner cycler

Drivaksel - 9-5 2008 Aut.

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Drivaksel - 9-5 2008 Aut.

29. jul 2017, 16:05

Hej alvidende Saab-folk

Min elskede Saab 9-5 er begyndt at klikke/knage/klapre foran i højre side. Det kommer når man drejer til venstre, og høres ellers ikke. Jeg gætter på, at det er noget drivaksel, men jeg kan se på reservedelssiderne, at der er 2 dele i drivakslen på sådan en sag: et indre og et ydre led (hvor det ydre ligner de "normale" kardankryds jeg synes at have set på andre biler.

Er det nogen der har erfaring med, om der er noget der normalt går i stykker på disse biler? (Altså vil det normale være, at det er det ydre, det indre, begge, eller er der ikke noget mønster i, hvad der går?). Specielt ser det ud til, at det indre er ret kostbart...

Den har gået 180.000 km. og er en Hirsch med automatgear.

På forhånd tak for hjælpen

Jakob


Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Drivaksel - 9-5 2008 Aut.

30. jul 2017, 06:00

Klik ved drej det er slidte udvendige led.
Slidte indvendige led giver vibrationer ved acceleration.
Min fornemmelse siger mig at der går 100 udvendige led på et indvendigt,
men jeg har ikke ført statistik på dette møg beskidte arbejde

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Drivaksel - 9-5 2008 Aut.

31. jul 2017, 08:29

Som skrevet er det sikkert det yderste led.
De koster ikke alverden og kan købes sammen ned gummi mancheten...

Fejlen er oftest en skade/revne i gummi mancheten, så der kommer salt ind til resten om vinteren.

De er også meget nemme at skifte...
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: Drivaksel - 9-5 2008 Aut.

31. jul 2017, 09:39

Tak til Morten og NSB! Det tyder jo, som jeg også håbede og forventede, på at det er det yderste led.

NSB: når du skriver, at det er det let at skifte, HVOR let er det så? Er det til at klare i indkørslen, eller bliver det bøvlet uden at have den på en lift? (Skal se om det er noget jeg vil give mig i kast med selv, eller om jeg må til lommerne...)

Jakob
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Drivaksel - 9-5 2008 Aut.

31. jul 2017, 17:18

Jeg ville gå til lommerne.
Et det er et beskidt arbejde,
2. narvmøtrikken er spændt med 230 nm, så der skal et solidt værktøj til at løsne det
3 Skidet kan være rustet fast, og skal presses, bankes ud af navet.
Ikke noget jeg ville give mig i kast med på p. pladsen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Drivaksel - 9-5 2008 Aut.

31. jul 2017, 19:29

Hvis der ikke er problemer, så er det nemt og kan gøres i carporten uden lift.
Men, man skal vide hvad man laver og have værktøjet til det... det tung værktøj.
Er det problemer vil man ønske at have et værksted ;-)

Jeg vil sige... smid den hen på værkstedet.
Det er ikke et større problem for dem.

Jeg skiftede begge mine i carporten på et par timer... jeg løb over et kit med både højre og venstre - til samne pris som en gummi manchet, som var mit problem. Jeg har tidligere lavet dem på flere OG900 og vidste derfor hvordan man laver dem.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!

Tilbage til "Modern Forum"