Hej alvidende Saab-folk
Min elskede Saab 9-5 er begyndt at klikke/knage/klapre foran i højre side. Det kommer når man drejer til venstre, og høres ellers ikke. Jeg gætter på, at det er noget drivaksel, men jeg kan se på reservedelssiderne, at der er 2 dele i drivakslen på sådan en sag: et indre og et ydre led (hvor det ydre ligner de "normale" kardankryds jeg synes at have set på andre biler.
Er det nogen der har erfaring med, om der er noget der normalt går i stykker på disse biler? (Altså vil det normale være, at det er det ydre, det indre, begge, eller er der ikke noget mønster i, hvad der går?). Specielt ser det ud til, at det indre er ret kostbart...
Den har gået 180.000 km. og er en Hirsch med automatgear.
På forhånd tak for hjælpen
Jakob
Drivaksel - 9-5 2008 Aut.
Redaktør: Bestyrelsen
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Drivaksel - 9-5 2008 Aut.
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Drivaksel - 9-5 2008 Aut.
Klik ved drej det er slidte udvendige led.
Slidte indvendige led giver vibrationer ved acceleration.
Min fornemmelse siger mig at der går 100 udvendige led på et indvendigt,
men jeg har ikke ført statistik på dette møg beskidte arbejde
MVH
Morten
Slidte indvendige led giver vibrationer ved acceleration.
Min fornemmelse siger mig at der går 100 udvendige led på et indvendigt,
men jeg har ikke ført statistik på dette møg beskidte arbejde
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- nsb
- SAAB-PSYCHO
Indlæg
Re: Drivaksel - 9-5 2008 Aut.
Som skrevet er det sikkert det yderste led.
De koster ikke alverden og kan købes sammen ned gummi mancheten...
Fejlen er oftest en skade/revne i gummi mancheten, så der kommer salt ind til resten om vinteren.
De er også meget nemme at skifte...
De koster ikke alverden og kan købes sammen ned gummi mancheten...
Fejlen er oftest en skade/revne i gummi mancheten, så der kommer salt ind til resten om vinteren.
De er også meget nemme at skifte...
NSB
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Drivaksel - 9-5 2008 Aut.
Tak til Morten og NSB! Det tyder jo, som jeg også håbede og forventede, på at det er det yderste led.
NSB: når du skriver, at det er det let at skifte, HVOR let er det så? Er det til at klare i indkørslen, eller bliver det bøvlet uden at have den på en lift? (Skal se om det er noget jeg vil give mig i kast med selv, eller om jeg må til lommerne...)
Jakob
NSB: når du skriver, at det er det let at skifte, HVOR let er det så? Er det til at klare i indkørslen, eller bliver det bøvlet uden at have den på en lift? (Skal se om det er noget jeg vil give mig i kast med selv, eller om jeg må til lommerne...)
Jakob
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Drivaksel - 9-5 2008 Aut.
Jeg ville gå til lommerne.
Et det er et beskidt arbejde,
2. narvmøtrikken er spændt med 230 nm, så der skal et solidt værktøj til at løsne det
3 Skidet kan være rustet fast, og skal presses, bankes ud af navet.
Ikke noget jeg ville give mig i kast med på p. pladsen.
MVH
Morten
Et det er et beskidt arbejde,
2. narvmøtrikken er spændt med 230 nm, så der skal et solidt værktøj til at løsne det
3 Skidet kan være rustet fast, og skal presses, bankes ud af navet.
Ikke noget jeg ville give mig i kast med på p. pladsen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- nsb
- SAAB-PSYCHO
Indlæg
Re: Drivaksel - 9-5 2008 Aut.
Hvis der ikke er problemer, så er det nemt og kan gøres i carporten uden lift.
Men, man skal vide hvad man laver og have værktøjet til det... det tung værktøj.
Er det problemer vil man ønske at have et værksted
Jeg vil sige... smid den hen på værkstedet.
Det er ikke et større problem for dem.
Jeg skiftede begge mine i carporten på et par timer... jeg løb over et kit med både højre og venstre - til samne pris som en gummi manchet, som var mit problem. Jeg har tidligere lavet dem på flere OG900 og vidste derfor hvordan man laver dem.
Men, man skal vide hvad man laver og have værktøjet til det... det tung værktøj.
Er det problemer vil man ønske at have et værksted
Jeg vil sige... smid den hen på værkstedet.
Det er ikke et større problem for dem.
Jeg skiftede begge mine i carporten på et par timer... jeg løb over et kit med både højre og venstre - til samne pris som en gummi manchet, som var mit problem. Jeg har tidligere lavet dem på flere OG900 og vidste derfor hvordan man laver dem.
NSB
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!