Banner cycler

Eibach eller

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
BAAS
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:18

Eibach eller

2. aug 2017, 23:10

http://www.neobrothers.co.uk/springs-1432-c.asp

min hverdagsbil 9-5 stc har fået knækket bageste fjerder, så det første spørgsmål er om der skal bare nye bagfjedre på eller montere en ny undervogn nu hvor man er igang. Og hvad forskellen er der mellem eibach og bilstein, vil det kunne mærkes ved "alm." brug?

https://www.billig-gevindundervogn.dk/s ... 2416p.html

https://www.maptunparts.dk/chassi/suspe ... -2010.html


9-5 2.3T ´03 AUT AERO ESTATE (260hk)
9-3 2.0T ´98 AUT CAB BLK MGC (185hk)
_______
Matra III børnecontainer (ikke flere F-biler !!)
9-5 2.0t ´00 ESTATE (192hk)
9000 2.0t ´97 JUBI (150hk)
9000 2.3T ´92 AUT (200hk)
900 2.0i ´93 (133hk)
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 368
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

Re: Eibach eller

3. aug 2017, 01:10

Jeg har lige været i samme situation som dig, blot kører jeg SAAB 9-3 (MY06).
Knækket bagfjeder....hvad nu?

Jeg er ikke tilhænger af, kun at udskifte den brækkede fjeder, så 2 nye, eller et sæt?
Jeg har købt bilen brugt for ca. 55.000 km siden, og jeg kender ikke undervognens historie, så hvis der skulle kortere fjedre på, så skulle dæmperne også skiftes 8)
Det endte med et sæt Eibach fjedre, og et sæt Bilstein H8,
http://www.partsforsaabs.com/index.php?cPath=2_189_206 ; det kan anbefales. :D
Bilen føles mere fast og præcis i styringen. Den har meget mindre tendens til stepperi, når man accelererer ud af et sving eller en rundkørsel i vådt føre, :D
Hvad så, kan man spørge, er komforten ringere , er der mere støj? :?
Der er ikke mere støj, hvis du ikke har løse ting til at ligge og rasle. Affjedringen er mere fast, og meget korte ujævnheder (vaskebræt) mærkes lidt tydeligere, men kun marginalt.
Jeg købte nye toplejer både for og bag (Orig. SAAB) bare for at være sikker.

Jeg fortryder ikke.

Jeg håber du kan bruge det til noget, ellers gør som du selv finder frem til. Vi vil gerne vide hvad du gør, og hvordan dit resultat bliver. :)
Sláinte
Mick
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Eibach eller

3. aug 2017, 19:01

Først - man må aldrig skifte en fjeder!
De skal skiftes i par, da det ellers påvirker køreegenskaberne (kan være farligt ved en katastrofeopbremsning)

Eibach er rigtig gode og giver en god oplevelse - men en sænkning på ca. 20-30 mm, hvilket nogle gange svare til det de gamle er sunket sammen. De giver en sportslig (moderne) undervogn, med et flot udseende - uden at komforten går fløjten. Dette er hvad de fleste ønsker.

Grunden til at fjenderne knækker er ofte at gummifladen/stoppet under fjederen slides i stykker af sand og skidt over tiden...
En billig løsning er at ligge en ekstra gummi "donut" ind af 6-8 mm tyk vibrationsgummi. Nå den originale er slidt igennem så står fjederen på den ekstra donut, og det kan redde fjederens liv... da, problem så kan ses til/før syn.

Hvis det var min, så ville jeg købe et sæt Eibach fjedre og vente med dæmperne - fjedrene bliver trætte før dæmperne.

På nogle udgaver giver sænkningen det problem at den forreste kofanger bliver til en sneplov ;-)
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 368
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

Re: Eibach eller

4. aug 2017, 07:27

nsb skrev:
3. aug 2017, 19:01
Først - man må aldrig skifte en fjeder!
De skal skiftes i par, da det ellers påvirker køreegenskaberne (kan være farligt ved en katastrofeopbremsning)

....
....
Hvis det var min, så ville jeg købe et sæt Eibach fjedre og vente med dæmperne - fjedrene bliver trætte før dæmperne.

På nogle udgaver giver sænkningen det problem at den forreste kofanger bliver til en sneplov ;-)
Vi er ganske enige om, at man aldrig børskifte fjedre, støddæmpere og lignende enkeltvis, men spørg på et værksted, om kunderne ikke forsøger det, "for at spare" :shock:

Grunden til at jeg skiftede dæmpere var, at med gamle standard-dæmpere og nye (sænknings)fjedre, flyttes atbejdsområdet for støddæmperne lidt, og det giver, i hvert tilfælde teoretisk, slid et andet sted i støddæmperne og øget tendens til utæthed.

I øvrigt er jeg nok uenig med dig i, at støddæmpere holder længere end fjedre, men jeg har kun egne erfaringer at bygge den påstand på.

En af fordelene ved Eibach er at de sænker bilen forholdsvis moderat, i mit tilfælde 3 cm, så faren for skader på kofanger (sneplov) er begrænsede :D
Sláinte
Mick
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Eibach eller

4. aug 2017, 10:15

Hvis der var gasdæmpere - så ja, så var se døde.
Men, Saab bruger oliedæmperer...

Ideen med Eibach og den "lille sænking" 20 mm er at dæmperne kan genbruges.

Hvis du bruger "rigtig sænkning" 35-45 mm, så kan du ikke bruge dæmperne.

En anden ting et camper og sporing efter en sænking...
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!

Tilbage til "Modern Forum"