Banner cycler

9-5 MY08 fejlkode P0300

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

9-5 MY08 fejlkode P0300

9. sep 2017, 19:57

Hej alle

Min Saab 9-5 2.0t Hirsch 2008 tændte "check engine" i dag. Jeg sluttede min kina-obdc dims til, og fik fejlkode P0300. Jeg slettede koden igen, og prøvede at starte bilen igen. Den tændte ikke koden umiddelbart, men jeg har ikke været ude at køre i den siden.

Motoren går også lidt ustabilt i tomgang, men der er ikke noget at mærke når man kører.

Jeg har også engang imellem en brummen ude fra højre side af motorrummet, typisk når jeg accelererer langsomt/dellast. (Det kan man selvfølgelig også bare lade være med - det er jo en Saab, så den skal bare have noget at leve af 8) ) Dette kunne vel tyde på en defekt dump-ventil? Denne brummen har faktisk været der sporadisk gennem et godt stykke tid :oops:

Kan en defekt dumpventil give disse symptomer? Og vil det også kunne give en fejl P0300?

Er der nogen der har ideer til, hvor jeg skal fejlsøge? (Og hvor forsigtig skal jeg være med at køre i den nu?)


Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 MY08 fejlkode P0300

9. sep 2017, 23:19

Google den:
Saab 9-5 fault code P0300

Svaret er "Random Misfire". Det kan være en dårlig DI kassette. Måske kedelig krumtapføler.

Største problem med CHECK ENGINE er synsmanden.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 MY08 fejlkode P0300

10. sep 2017, 06:34

Som skrevet oven for så er fejlkoden tændings relateret.
kontrol af Tændrør, og forbindelser til tændkasetten.

Jeg er lidt uenig i at synsmanden er det største problem.
Tændings udsættere, kan i yderste konsekvens betyde ned smeltning af katalysatoren !
Så det er ikke noget jeg ville køre alt for længe med.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: 9-5 MY08 fejlkode P0300

11. sep 2017, 16:14

Tak for svar :D

Tændkassette og krumtapføler er begge skiftet indenfor det sidste års tid. Jeg endte med at stikke forbi slettet grundet GDPR.... i dag. Han satte Tech2 til, og gik kort efter resolut ud og fiskede 2 knækkede vakumslanger op fra bag motoren. Nye på, og så kører den som en drøm igen. Tror bare at jeg skal lade være med at forsøge mig selv fremover, og så bare køre den ud til Anders :wink:

(Jeg havde dog også selv ræssoneret mig frem til, at det måtte være noget i den stil. Jeg havde endda haft plastikdækslet over motoren af, for at se efter knækkede slanger, men uden at finde dem)
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 MY08 fejlkode P0300

12. sep 2017, 12:42

Kobbernagel, det gik ikke så godt som hjemmemekaniker.

Der var 2 fejlkoder. Nok P0171.

P0171 udløste P0300. :idea:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: 9-5 MY08 fejlkode P0300

12. sep 2017, 21:13

Edwins skrev:
12. sep 2017, 12:42
Kobbernagel, det gik ikke så godt som hjemmemekaniker.

Der var 2 fejlkoder. Nok P0171.

P0171 udløste P0300. :idea:
Nej, det gik ikke så godt med at være hjemmemekaniker. Hvis jeg havde haft lidt bedre tid, havde jeg nu nok fundet de knækkede slanger, men min hustru SKULLE have bilen i dag. (Hun er trafikskadet, og kan kun køre med automatgear p.g.a. en sine skader, ligesom 9-5'erens sæde er det eneste hun sidder ordentligt i.

Min kinatester viste kun fejlkode P0300. Jeg prøvede først at slette koden, og den kom igen på næste køretur. Igen kun P0300.

Men min stolthed er godt nok noget såret....
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: 9-5 MY08 fejlkode P0300

12. sep 2017, 21:23

Edwins skrev:
9. sep 2017, 23:19
Saab 9-5 fault code P0300

Svaret er "Random Misfire". Det kan være en dårlig DI kassette. Måske kedelig krumtapføler.
Ja, det med Random Misfire, havde jeg også fundet ud af. Det var mere hvor jeg skulle lede efter årsagen. Så vidt jeg er kommet frem til med disse saab'er, er "the usual suspects", tændkassette, krumtapføler og vakumslanger. Både tændkassette og krumtapføler er skiftet indenfor de sidste 30K, (det havde jeg ikke skrevet, så Edwins er vel lovligt undskyldt for at være på vildspor!). Så var der jo vakumslangerne tilbage, og det viste sig jo også, at det var der fejlen skulle findes :D
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020

Tilbage til "Modern Forum"