Banner cycler

Chip/optimering eller større turbo? (B207L)

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktører: Ole-Bendtsen, Casper_Ankersen, Jensen, khrisdk, Bestyrelsen

Brugeravatar
Mette Vuns
SAAB NET NYBEGYNDER
Geografisk sted: Aalborg
Indlæg: 29
Tilmeldt: 14. jun 2017, 10:55

Chip/optimering eller større turbo? (B207L)

12. okt 2017, 14:32

Hejsa!

I min 9-3SS fra 08 (2.0t B207L) kunne jeg godt tænke mig lidt mere spark.

Men så er spørgsmålet, hvad giver mest mening - en større turbo (B207R turbo, plus dyser?) eller en simpel chiptuning til lignende styrke.
Hvis de begge rammer 210 HK er der så forskel i moment-stigningen på større turbo kontra chipping? Er der forskel i benzinøkonomien? Hvad med slid og pris generelt?

Jeg kan se på en søgning at begge dele er muligt, men hvad ville i vælge?

PS: Bonus spørgsmål: Jeg vil også gerne have mindre turbo-lag. Hvad giver nemmest lavere spool-up tid?
Saab 9³ Sport Sedan 2.0t - 2008
Brugeravatar
Mortenvig
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 380
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Chip/optimering eller større turbo? (B207L)

12. okt 2017, 18:21

Hvis jeg læser dette korret så er 230 hk fuldt opnåeligt med standart dyser, og turbo
https://www.maptunparts.dk/trim-kits/sa ... 6/mt5/2592
Større turbo giver mere lag, men hvordan definerer du turbo lag ?
Som den er sløv til at bygge ladetryk op i de lave omdrejninger,. eller du føler en forsinkelse når, du træder speederen i bund hvor turboen er i sit aktive område.
Saab har generelt små turboer, for at minimere turbolag.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: On the road...
Indlæg: 2868
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Chip/optimering eller større turbo? (B207L)

12. okt 2017, 19:00

Hverken det ene eller det andet...

Det hele er software!

Det der begrænser dens HP er et software momentspær, der ligger som et map.
Ved at ændre begrænsningen, kan du tillade mere luft og der af mere brændstof.

En kort spool Up tid, kan give mere moment ved lave rpm - dette kan gøres med et sportsluftfilter.
På den anden side er det hvor meget luft du kan komme af med...

Turbo og dysser er ikke umiddelbart problemet...
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
Mette Vuns
SAAB NET NYBEGYNDER
Geografisk sted: Aalborg
Indlæg: 29
Tilmeldt: 14. jun 2017, 10:55

Re: Chip/optimering eller større turbo? (B207L)

12. okt 2017, 20:55

Tak for svarene!
Mortenvig skrev: Større turbo giver mere lag, men hvordan definerer du turbo lag ?
Som den er sløv til at bygge ladetryk op i de lave omdrejninger,. eller du føler en forsinkelse når, du træder speederen i bund hvor turboen er i sit aktive område.
Hmm, nok lidt af begge faktisk :P der er ikke meget lag i forvejen, sammenlignet med andet jeg har kørt i, men endnu mindre ville kun være bedre.

Jeg troede faktisk når man omtalte "chip-tuning" at det så netop var software. Lidt læsning fortæller mig at chip-tuning er uddateret, til fordel for simpel remapping over OBD stikket?

Men det lyder da fantastisk simpelt hvis jeg kan få noget mærkbart ud af et sportsfilter, og en remap! (Remap som det sidste, selvfølgelig)
Bedre moment i lave omdrejninger er noget jeg virkelig savner, så hvis de 2 ting hjælper her er det helt klart på ønskelisten.
Saab 9³ Sport Sedan 2.0t - 2008
Esbenw
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 175
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Chip/optimering eller større turbo? (B207L)

12. okt 2017, 22:45

Hej

Jeg kører med et tun fra Britt&Lars herinde fra og det kører ganske godt i forhold til standard, og det er til at betale. Maptun er sikkert også rigtig fint

Jeg kører med en anden filter boks og sportsfilter, men jeg syntes nu det er begrænset hvor meget det giver i bunden, måske lidt hurtigere spool men ikke meget. Når den bliver tunet kan der ikke ændres på de fysisk begrænsninger på turboen... Den skal have luft nok til selv at kunne give luft. Det man ændre ved tuning er mulighed for at hæve ladetryk, mængde af brændstof, tænding og moment.

Hvis du kan klare dig med ca 230 HK så ville jeg nøjes med chip... De td04 skulle være OK holdbare
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: On the road...
Indlæg: 2868
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Chip/optimering eller større turbo? (B207L)

13. okt 2017, 14:26

At få mere bundtræk krævet en lille turbo der bliver optimeret til dette - kan gøres med eg "den lille" på 2.0 T7. Mens, en stor giver turbolag og HP i høje rpm...

Vil man begge dele så er vi ovre i en Twin-turbo med to forskellige størrelser turbo, som på TTiD'erne...
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
Mortenvig
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 380
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Chip/optimering eller større turbo? (B207L)

13. okt 2017, 16:52

Bedre bundtræk, her kender jeg kun en effektiv løsning en større motor med længere slaglængde.
Turbolag i det område hvor turboen er effektiv, det mener jeg SAAB fik næsten fjernet for over 20 år siden.
Hvis man syntes den har for meget så bør man nok kontrollere indsugnings systemet for tæthed.
Og udstødningen for en prop.
Sports luft filtre, og andre løsninger med at fjerne den originale kasse og erstatte det med noget andet.
Det holder jeg mig fra da de fleste er behandlet med olie der sætter sig i luftmassemåleren, og får den til at måle for lidt luft.
Dette kan ende i meget dyre motorskader. eller mystiske kørbarheds problemer.
En opgradering af udstødning, og intercooler, er vel nok det sted jeg har mærket størst forskel når vi snakker turbo lag.

MVH

Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
NC_Ribe
SUPER SAAB FREAK
Geografisk sted: Ribe
Indlæg: 131
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Chip/optimering eller større turbo? (B207L)

13. okt 2017, 18:16

Hej

Mine erfaringer ('98 9K LPT chippet til 210 hk): Ikke det vilde moment, men masser af power ved højere omdrejninger. Da turboen så stod af og blev erstattet af en ny, blev den totalt hysterisk (max tryk efterfulgt af fuel cut out). Det viste sig, at den monterede BPC-ventil var stået af (en typisk fejl), hvilket var afhjulpet med en mekanisk justering af wastegaten. Hvis jeg kørte den forsigtigt, kom der max moment fra lave omdrejninger og en meget jævn effektkurve hele vejen op -det krævede blot en meget følsom speederfod, som jeg (endsige mine døtre) ikke kunne levere i praksis.

Konklusion: Der er intet mekanisk til hinder for at få hurtig respons, masser af moment og ditto effekt fra en 2,0'er. Tværtimod: Jeg savner stadig den respons og gangkultur, der var i B204'eren, selvom jeg nu har en 200hk/300nm 2,3 liters. Så optimer bare i første omgang -bliver det gjort rigtigt, og virker alt, som det skal, bliver du :D .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: 8700 Horsens
Indlæg: 551
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: Chip/optimering eller større turbo? (B207L)

13. okt 2017, 19:38

Hej Mette.

Jeg har gode erfaringer med at eftermontere en højtydende intercooler med passende silikoneslanger som en vigtig del af at få højere moment med mindre turbolag. :idea: 8)
do88 tilbyder flere gode alternativer, fx.: http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4593

Højere moment passer godt sammen med bedre bremser og tilsvarende undervogn. (Har bemærket dine bremseskive indkøb) Harmonisk tuning er ikke alene noget, der sker med motoren. :!: :wink:

SAAB hilsen OLe
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+


SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: On the road...
Indlæg: 2868
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Chip/optimering eller større turbo? (B207L)

13. okt 2017, 20:02

Borg Warner er ud med en Twin-turbo som på TTiD, men nu til benzin... Øhøhæhø

Det næste problem efter et software tun på standard hardware - er at få kræfterne overført til vejen, hvis man tuner mere end 250 HP... her skal der så et Haldex til, som på TurboX eller TX. ;-)
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
Mette Vuns
SAAB NET NYBEGYNDER
Geografisk sted: Aalborg
Indlæg: 29
Tilmeldt: 14. jun 2017, 10:55

Re: Chip/optimering eller større turbo? (B207L)

13. okt 2017, 20:41

Mange tak for svarene!

Det er spændende at høre om. En sammenfatning fortæller mig at min lille turbo faktisk er bedst i forhold til hvad jeg vil opnå. Derimod er en remap/optimering helt klart det bedste. Intercooler og måske sportsfilter er noget jeg kan sigte efter (tak for DO88 linket, Ole). Med forbehold for snask i luftmåleren fra filtermaterialet - er det noget man kan vedligeholde sig ud af med noget regelmæssig rensning?

Og mht. remap/optimering, skal det ske efter hver gang man har udskiftet hardware? Eller klarer Trionic tilpasningen efterfølgende? Og kan jeg bede om at få en optimering til oktan 99? :ugeek
Saab 9³ Sport Sedan 2.0t - 2008
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: On the road...
Indlæg: 2868
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Chip/optimering eller større turbo? (B207L)

13. okt 2017, 21:38

Den måler og beregner selv alt.
Hvis du får BioPower software i, så kan den kører på alt fra oktan 89 til 102 benzin, samt 0-85% iblanding af bioethanol oktan 106,5.

Jeg har et sportsfilter i kassen til min 9-5 samt et high-flow-inlet rør (diesel rør), samt diesel udstødning efter kat - det har aldrig givet problemer og helt jævn moment kurve - uden inlet rør laver den vakuum i kassen og suger olie!

På 9-3 kan standard systemet give luft nok til en TTiD'er m 221HP/480 Nm.. Skal den på 260HP/500 Nm er det kun DPF der skal væk.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Esbenw
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 175
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Chip/optimering eller større turbo? (B207L)

14. okt 2017, 08:59

Jeg tror nærmest alle tun er optimeret efter oktan 99, men kan også sagtens kører på 95. Den standard software du kører med nu er også optimeret efter de to oktan tal du kan bare ikke mærke forskel da motoren godt ved hvor meget eller hvor lidt moment den skal lave. Det er hovedsageligt tænding man skruer på. Når man tuner kan man bare slippe tøjlerne noget mere så der kan man godt mærke forskel på hvilke brændstof man bruger.

Personligt kan jeg mest mærke det på hvor stabil den er til at lave ladetryk, ved 99 laver den altid 1,1 -1,2 bar hvor den ved 95 er ustabil i ladetryk og lige pludselig kun laver f.eks. 0,7 ved en enkelt acceleration.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002

Tilbage til "Modern Forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster