Banner cycler

Klima og den danske stat...

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Klima og den danske stat...

15. okt 2017, 11:47

Når, man nu tænker på klimaet, temperaturstigninger, vandstandsstigninger, CO2 udledninger og en fjern ø-stat, hvor de nu står i vand til knæene... :shock:

Så får man den ide at købe en LED-pære, som teoretisk vil spare en miljøet for en 1/8 dL diesel i hele bilens levetid :idea:

Endnu mere fromme er EU, som har tænkt meget og længe over dette... og har stillet krav!
... og er kommet frem til at pæren selv skal tænde og slukke efter behov ved hjælp af en indbygget lyssensor :ugeek

Dette fungere bare!

Ingen lys om dage, lys om aftenen, lys i tunler, lys i regnvejr osv... :D


OG får man en bemærkning til syn... :?
...i Danmark skal man have nummer pladelyset tændt om dagen! :roll:


NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
Mette Vuns
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 34
Tilmeldt: 14. jun 2017, 10:55

Re: Klima og den danske stat...

17. okt 2017, 10:10

LED er uden tvivl vejen frem når det kommer til miljø.
Lys-sensor ideen har dog det problem at den fejler i tåge. Lyset lige omkring bilen "ser ud til" at være fint, da lyset reflekteres på vandpartiklerne. Der er da vist en masse biler med dette efterhånden :P
Og så synes jeg man skal have kursus i tågelygter til alle bilister. Jeg tæller som regel 1 ud af 5 bilister der husker tågelygterne i tåge - resten går jeg udfra ikke ved hvor knappen er, eller antager de tænder selv :roll:

Men ja, LED-lygter, el/bioethanol, så er vi rimelig godt sikret - elektriciteten skal selvfølgelig komme fra bæredygtige kilder, ellers er vi næsten lige vidt. Desværre er det længe siden Danmark har været foregangsland på miljø... Det er ikke nemt at være grøn i Danmark.
Saab 9³ Sport Sedan 2.0t - 2008
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Klima og den danske stat...

17. okt 2017, 12:06

Mette Vuns skrev:
17. okt 2017, 10:10
Det er ikke nemt at være grøn i Danmark.
Nej, det er umuligt i et land som har 22 skatteministre :roll:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Mette Vuns
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 34
Tilmeldt: 14. jun 2017, 10:55

Re: Klima og den danske stat...

18. okt 2017, 08:53

Nå ja, og så kan man ikke bare sætte LED lygter på en Saab uden at ligne et fly der taxier rundt i en lufthavn.
De blinker hvert 3. sekund (hvis de er slukket) når systemet sender en test-impuls for at kontrollere at alt virker.

Jeg skiftede mine bak-pærer til LED, men må erkende jeg hellere må gå tilbage til glødepærer :idea:
Hvis man skifter til LED i de lygter der altid er tændt, går det nok - f.eks. baglygterne/nummerpladelygte.
Saab 9³ Sport Sedan 2.0t - 2008
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Klima og den danske stat...

18. okt 2017, 12:18

Sammen med LED skal der en last modstand på biler med CAN bus...
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Klima og den danske stat...

18. okt 2017, 18:04

Led pærer eftermonteret i udvendige lygter er ulovlige, da de ikke spreder lyset godt nok.
Og det kan jeg egentligt godt forstå efter at have kørt bag en Audi hvor kun 70% af nummerpladen var synlig.
Lys sensorer virker bare hvis de er ordentligt programmerende, og placeret rigtigt i bilen.
Jeg har en grim plan om at kombinere lys sensoren ind så ledes at tågelyset er tændt i stilling 0 og når det bliver mørkt så går den på nærlys, aka stilling 3 på lys kontakten.
Spørgsmålet er bare om jeg kan slukke for positions lyset lovligt på en OG 9-3
Tågelys er en hel anden historie, som mange ikke forstår at bruge, da det kræver at man skal trykke på en knap efter forholdene

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Modern Forum"