Banner cycler

Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

24. okt 2017, 17:14

Hej,

Jeg plejer normalt vis, at oplade batteriet i mens det er tilsluttet bilen med min ctek mxs 7.0 lader. Nu trænger batteriet i midlertidig til, at få kørt et 'recond' program. Spørgsmålet er om jeg kan gøre det med batteriet tilsluttet bilen, eller om det skal kobles fra? I tilfælde af, at det skal kobles fra, hvad er så konsekvensen af dette?


Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

24. okt 2017, 18:38

Konsekvensener er meget afhængigt af hvilken bil du har !!
Men generelt set er det ikke nødvendigt at kører en recond med et ikke tilsluttet batteri.
Jeg har kun et spørgsmål hvordan er du nået frem til din konklusion, at den behøver en recond ladning ???
Hvis batteriet er relativt nyt, så er det et forsøg værd, men hvis det er gammelt, så er det byt til nyt, det er min erfaring.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

24. okt 2017, 22:23

CTEK "Recond" er vel til batterier i hvile, altså til garagebatterier?
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

24. okt 2017, 23:36

Jeg ville nok afmontere batteripoler for ikke at riste bilens elektronik. Programmet hæver spændingen til 16 volt, hvilket hverken batteri eller bil har godt af.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

25. okt 2017, 00:04

"Recond" er noget $ludder. :roll:

Ikke nødvendig for en bil i trafik. Start og generatorladninger sætter gang i elektrolytten. Bil-elektronik er lavet for at holde til 8-16 Volt. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

25. okt 2017, 00:26

CTEK er opgøglet svensk lir. Kinøjsergejl med "fint" navn. Men betal bare for yuppies, for Rolex drengene til Champagne i Berns Salonger. :mrgreen:

Denne fætter gør det samme i mit SAAB Fort:

https://www.harald-nyborg.dk/p5735/batterilader
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

25. okt 2017, 06:45

Jeg har en 9-3 TTID4 MY12 og jeg tænker det er pga. fyret det er nødvendigt. Jeg fik nyt batteri i bilen for 2 år siden da jeg købte den og det har været afladet en del i mellemtiden. Jeg har efter det er blevet kørt 'tomt' ladet det jævnligt, og jeg kan ikke få mere end maks. 60% procent kapacitet på det (i følge eSID2) - det svare også meget godt til det jeg kan måle på batteriet med voltmeter, tænker jeg, da hvilespændingen på batteriet kun ligger på 12,3V. Jeg mener hvilespændingen burde ligge på 12,9V? Derfor vil jeg gerne puste noget nyt liv i batteriet med laderen, hvilket jeg har gode erfaringer med fra mine AGM forbrugsbatterier.

Så igen, hvad er konsekvensen ved, at frakoble batteriet fra bilen - kan jo se der er delte meninger om bilen kan tåle det eller ej (batteriet kan selvfølgelig tåle det! - som sagt så er det ret effektivt)
Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

25. okt 2017, 06:48

@ Edwins: Jeg har også haft en 'billig' Raze lader fra T Hansen: den kunne ikke genopfriske et kraftigt afladet AGM batteri jeg fik af en kollega - det kunne laderen fra CTEK :wink: Men enig i den kan smide strøm på batteriet, hvis det er i god stand 8)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

25. okt 2017, 17:51

Du har nok ladet forkert, eller får forkert information fra Esid.
Har du en sort dims med 2 ledninger på din batteri - polsko ?
Hvis ja så skal laderens - ledning sættes på en karosseri stel.
Ellers kan elektronikken ikke finde ud af det. og giver en forkert batteri værdi.
De 12,3 volt lyder som en rimelig hvilespænding når batteriet sidder i bilen.
På et 100% opladet batteri, målt en halv time efter opladning, og ved stue temperatur, mener jeg skal ligge på 12,5 volt
Og hvis elektronikken i bilen ikke kan tåle 16 volt, så har du en defekt komponent.
Da langt de fleste komponenter er konstruerede til en højere spænding..
Men hvis du vil være sikker så lad på batteriet inde i bryggerset, mål hvilespændingen, og se hvad esid nu giver af batteri helbred efter et døgns tid.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

25. okt 2017, 18:31

Hvilespændingen på et blybatteri er 12.7.
Man bruger et stelpunkt på skroget. En gnist kan sende batteriet op i et hoved. Et blybatteri afgiver brint (knaldgas) ved ladning.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

25. okt 2017, 21:06

Svar på spørgsmålet, om "Recond":

Ja, brug Recond med batteriet tilsluttet. Men afbryd tændingen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Jeg har "kun" min spare-lader. Den gør jobbet godt. Min Classic Cab går i hi. Min speedbåd er i indkørslen. Disse to batterier holdes i god stand og opladet. Ingen sulfaterede celler. Men jeg har en Selmar Turbo 12 (amps) lader. Den går til vaflerne, der går saftsusemig amperebasser i batterierne. Ingen overvågning, men hold øje på amperemeteret.
Så, hvis jeg lyst til at koge et batteri kan min Selmar gøre det. Min egen "Recond", men det sker ikke. Det er ikke nødvendigt.
Jeg greb min Selmar på vej til metalskrotten i firmaet. Den var død. Jeg byttede en diodebro. Nu kørte Selmar igen. Mit ladecirkus har kostet 170 dask for den lille røde lader. Behold en overpoppede CTEK. :mrgreen: :mrgreen:
CTEK er fed nok, men aaalt for dyr. Der er ikke guld og platin i laderen..
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

26. okt 2017, 10:03

Yes, den nævnte sorte boks sidder på minus polen på polskoen på batteriet. Jeg plejer normalt vis altid, at lade med minuskabel fra lader til stel.

Jeg kan kun give dig ret i, at det er en klækkelig sum for en lader fra ctek :wink:
Kan godt se du har sparet en del gryn i forhold til mig 8)

Jeg forsøger mig med et recond program og håber det bedste. Regner med jeg forstår dig korrekt når du siger, at det skal gøres med afbrudt tænding, at nøglen skal være fjernet fra tændingen så elektronikken i bilen er helt slukket?
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

26. okt 2017, 13:05

Nogle biler hyler og blipper og lyser med små lamper bare nøglen stikkes i tændingslåsen. Mine gamle ægte SAABer har ikke sådanne tændingslåse. Der sker ingenting, før man drejer nøglen. Men tag nøglen ud. Dog, jeg tror at CTEK kan ikke fucke en bils strøm. Hvis det er tilfældet, vil det give et alvorligt legalt problem for CTEK..
Godtså, nu har jeg svaret spørgmålet. Nu spørger jeg så: Hvem siger at det er tid til en "Recond"?
Man taler om lagdeling på syren i batteriet. Dette kan opstå i et batteri i komplet stilhed, uden rystelser og bevægelser.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

26. okt 2017, 18:29

Edwins i dette tilfælde er det batteri overvågnings systemet i bilen, der påstår at batteriet er halvgående.
Den sorte boks på - polen er bare et amperemeter, som den bruger i sin udregning af ladetilstand.
Men hvis man ikke har programmeret styreboksen ved batteriskift med de riktige parametre, så vil systemet vise forkerte værdier
Det kan være så grelt at man skal have tester på hvis man har skiftet en pærer, ellers vil den ikke lyse.
Moderne biler :twisted:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

26. okt 2017, 19:29

Javel.
Må jeg være væmmelig at gentage: Recond mode er til garagebatterier, ikke til batterier i drift i kørende biler.
Copy/paste fra CTEK MXS manualen:
STEP 6 recond
Vælg Recond-programmet for at føje Recond-trinnet til opladningsprocessen. Under Recond-trinet stiger
spændingen for at skabe kontrolleret gasudvikling i batteriet. Gasudvikling blander batterisyren og giver
energi tilbage til batteriet.


Blande syren? Suppen bliver tæsket rundt i batteriet når bilen kører. :roll: :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

26. okt 2017, 19:35

Vedkommende der mener, at recond programmet var nødvendigt er undertegnet :wink: grunden til, at jeg vil forsøge mig med det, er pga. gentagne ladninger over det sidste år, hvor jeg som sagt har kunne se, at esid'en viser under 60% SOC og jeg har kunne måle en spænding på batteriet på 12.3V. Jeg ved, at agm batterier kan tåle dybdeafladning, nogle bedre end andre og, at blysyre batterier ikke har ret godt af det. Jeg har oplevet, nogle gange, at der ikke har været saft nok til, at kunne hive motoren i gang - det er f.eks sket 14 dage efter jeg har haft en lader på. Derfor tænkte jeg, at det kunne være godt for batteriet, eftersom det har været 'afladet'.

Der er dog noget der undre mig; da jeg fik bilen og batteriet var nyt, der gik der 9 måneder før en opladning var nødvendig - mener også, at huske at esid'en viste en væsentlig højere kapacitet på batteriet, da jeg fik den monteret et par måneder efter købet af bilen. Men siden det var nødvendigt, at oplade første gang, så har det været nødvendigt, at gøre det med jævne mellemrum siden for, at være sikker på, at bilen kan starte.

Jeg har kørt en ladning i dag med recond programmet. Det er flere timer siden, at det blev færdig og jeg har lige målt på bilen: 12.34V med amperemeter og 53% soc på esid2. Jeg ved godt, at temperaturen udendørs har noget med spændingsniveauet på batteriet, at gøre, men tænker umiddelbart det er lavt?
Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

26. okt 2017, 19:53

Jeg har ikke tid til, at følge op lige pt. og kan ikke huske eksakt, hvad jeg tidligere har læst der sker med et batteri der er kraftigt afladet - dog er det det samme som du skriver med garage batterier som også kan tage skade af, at stå for længe så det mister for meget spænding. Som sagt, forbrugs batterier og især agm batterier kan tåle en dyb afladning, hvorimod et startbatteri ikke har godt af, at blive afladet ret meget og mister kapacitet for hver gang det sker - her kan et recond program (eller en højere ladespænding end normalt) afhjælpe dette og tilføre øget kapacitet tilbage til batteriet. Mener man kun må aflade et startbatteri med 20%, altså ned til 80% kapacitet, derunder begynder det, at tage skade og levetiden forringes væsentlig... Kan være batteriet allerede har taget så meget skade efter at være 'fladt', hvilket er grunden til, at det ikke kan holde en højere spænding/kapacitet.
villeogtorsten@gmail.com
SAAB FREAK
Indlæg: 71
Tilmeldt: 24. mar 2013, 19:30

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

26. okt 2017, 20:01

Det er et meget specielt amperemeter der kan måle de angivne volt? Du måler tingene med et voltmeter, og det angivne resultat er ikke himmelråbende. For mig og se, har du et problem som enten andrager et dårligt batteri, eller også lader din bil ikke det den skal. Gentagende ladning burde ikke være nødvendig.
Gammel bil tosse, som har følgende:
nu SAAB 9.5 combivert tid hirsch - og har tidligere haft 28 andre biler
Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

26. okt 2017, 21:18

Sorry, ja selvfølgelig et voltmeter/multimeter :?

Bilens generator er blevet testet ved sidste service og det generere det den skal, hvilket stemmer med det eSID'en viser når motoren er tændt.

Jeg har lige læst lidt på start batterier og afladning; det er nok batteriet der har taget skade af, at være afladet for meget. Jeg skulle have sørget for, at få en lader på meget før, da batteriet var nyt.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

26. okt 2017, 21:27

CTEK, trods den vanvittige pris, kan ikke udvirke mirakler på batterier.
Sovende batterier tager skade uden hyppige opladninger.
@ Villeogtorsten roder rundt i Ampere og Volt?
eSID er ikke et rullende el-laboratorie. Mål evt. afladning med et amperemeter. Min Classic Cab, med blinkende rød LED sutter ca. 20 mA fra batteriet. Den skal sove om lidt, i et halvt år, mens jeres biler bliver ædt af saltsuppe.

Derfor fjernes minus polskoen fra batteriet. Min Harald Tuborg lader holder batteriet på mærkerne. 8) :mrgreen:
( Batterispænding fortæller INTET om batterikapacitet..)
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

26. okt 2017, 21:57

Jeg ved godt esid'en højest kan betragtes som vejledende. Dog stemmer det den viser indtil videre ret godt.

Det er korrekt, spændingen på batteriet fortæller afladningsgraden og ikke kapaciteten på batteriet, som jeg skrev - men, hvis ikke batteriet kan lades helt op, så er kapaciteten vel også mindre, i forhold til hvornår der skal en lader på igen. Alt efter hvordan man ser på det :wink:

Mit næste batteri bliver et kombineret start/forbrugsbatteri, så jeg kan tillade mig, at aflade det ned til 50%.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

26. okt 2017, 22:20

Jeg er god ved kvinder og dyr og batterier.
Men jeg aflader ikke mine blybatterier ned til 50%. Det stjæler levetiden.. :cry:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

27. okt 2017, 00:32

DEr er noget galt her.
En normal bil skal ikke oplades 7 gange på 2 år for at være sikker på at den kan starte.
medmindre den kun bliver brugt om søndagen til at hente brød hos bageren med.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

27. okt 2017, 09:03

Nej, batteriet skulle aldrig have været afladet til 50%. Jeg var et fjols dengang, jeg tænkte slet ikke over det. Da jeg bestilte bilen bad jeg om, at få et stort batteri i, det der sidder der er på 85ah, men jeg skulle have bedt om, at få et der var et kombineret start og forbrugsbatteri. Som f.eks et Varta LFD90. Hvis dette batteri havde siddet i ville det aldrig have givet problemer.

Det hele bunder i, at jeg bruger fyret rigtig meget og jeg ofte ikke køre tilsvarende den tid som fyret har kørt og taget strøm fra batteriet, så det gradvist bliver afladet. Jeg bruger primært bilen på job, hvor dette er et problem. Kommer jeg så ind i en periode, hvor konen eller jeg selv ikke er på lange ture så ofte, så får bilen jo ikke tilføjet den nødvendige energi til batteriet, som jeg tapper med fyret. Dette kørselsmønster var jeg bevidst om da vi købte bilen. Jeg har fået tjekket den til service for, at være sikker på jeg ikke soder motor, egr ventil osv. til og konklusionen var, at motor og forbrændingssystem er helt fin og ren. Jeg har på intet tidspunkt tilføjet additiver - vi sørger for, at bruge fyret flittigt og prioritere, at bilen bliver brugt til alle længere ture frem for benzineren som min kone primært bruger til og fra job.
villeogtorsten@gmail.com
SAAB FREAK
Indlæg: 71
Tilmeldt: 24. mar 2013, 19:30

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

27. okt 2017, 12:21

Edwins, jeg tro nu ikke det er mig der roder rundt i volt og AMP, en gammmel elektriker har godt styr på de dele, så mon ikke det er dig der roder!
Gammel bil tosse, som har følgende:
nu SAAB 9.5 combivert tid hirsch - og har tidligere haft 28 andre biler
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

27. okt 2017, 12:45

Hmm.
"Recond" er en misforståelse i denne sammenhang.
Sagde Edwins, som er hardcore elektrisk motorvarme/kabinevarmer-dreng.. 8)
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

27. okt 2017, 19:24

Update: kørte som sagt recond programmet igår og målte flere timer efter en spænding på batteriet på 12.34V. Jeg havde bilen tændt i aftes for, at sikre det hele virkede, hvilket det gjorde.
Jeg har så lige haft fyret til, at køre i 30 min. og nu kan bilen ikke starte - spændingen er nu 11.9V!?

Enten er batteriet helt færdig eller så kan laderen ikke finde ud af, at lade optimalt i mens det er tilsluttet bilen! Jeg må forsøge, at lade det inde i tilpas temperatur og hvor det ikke er tilsluttet.

Igen, hvad er konsekvensen af, at frakoble batteriet i længere tid? Hvor meget skal stilles i bilen igen? Jeg kender til ruder, tid og hukommelse i sæder. Hvad med Hirsch og diverse jeg ikke kender til?
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

27. okt 2017, 22:46

Der gættes:

Batteriet er reduceret fra et voksent bilbatteri til et snottet lille lommelygte batteri. Gentagne dybafladninger og sønderkogte celler i batteriet. :cry:
Er "Recond" et forsøg for at kompensere for en lille lader? Temp. er ikke en væsentlig faktor. Det er ikke koldt nok.

Andre må svare om nyere GM SAABer.. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

27. okt 2017, 22:56

Hvis det er en CTEK-krampe skal nok min klodsede britiske Selmar mokke nogle elektronbasser i batteriet. :evil: Denne lader har et amperemeter, ikke nogle fancy juletræ-dioder..
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

28. okt 2017, 03:15

Så vidt jeg kan se, så er 'Recondition' programmet en tilføjelse til det almindelige lade program. Her smider laderen 15.8V på batteriet med 1.5A - det vil sige den stepper ned med mængden af strøm, men øger styrken. Den lader med 7A ellers.

Prøv at læs sidste afsnit om 'GENEREL INFORMATION OM BATTERIER' her:

http://www.baadservice.dk/gode-rad-om-batterier.html
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

28. okt 2017, 12:30

Der er en regel om fyr på biler: Man skal køre i bilen med samme tid, hvor fyret buldrer. Dvs, f.eks ½ time fyr, ½ time bilkørsel. 20 min. fyr, 20 min. bilkørsel.

Det er vel ikke nødvendigt at være batteridoktor. Det er vel ikke nødvendigt at have et større ladecirkus med en bil.
Glem om en større generator i bilen. Der løber ikke større ladestrøm til batteriet. (Gammel ammestuesnak om emnet..)
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

28. okt 2017, 19:58

Kender godt til reglen om brug af fyret kontra drift tid i bilen. Men har ikke haft sat mig nok ind i selve batteriet og hvor meget det må aflades, før det var 'for sent', desværre.

Kan se der findes en løsning hvor der kan monteres en 'fanmaster' i bilen. Det er en PWM controller som styre ventilatoren til kabinen når fyret køre, så der burde kunne spares omkring 50% af den energi der normalt trækkes fra batteriet. Jeg er i tvivl om hvordan 9-3'eren er lavet, men det virker sandsynligt, at der sidder modstande som sørger for ventilator-motorens hastighed, hvilket er lig med spildt energi. Et PWM modul er en trinløs regulering af en dc motor og tilføjer kun den nødvendige energi i impulser i forhold til den ønskede ydelse, hvorimod en begrænsning af ydelsen med modstande resultere i spildt energi (varme).

Har haft batteriet koblet fra bilen (og bilen koblet til et andet batteri i mens) og kørt en ladning mere med 'recond' programmet. Denne gang kunne jeg måle en hvile spænding på 12.72V fire timer efter lader blev koblet fra og en spænding på 12.43V da batteriet blev koblet til bilen. eSID'en viser nu 79% soc. Det virker umiddelbart til, at det har hjulpet, men det må vise sig i løbet af de kommende dage.
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

28. okt 2017, 22:34

Hej

Du har vist efterhånden fået svar på dit oprindelige spørgsmål: Om man kan "recond"-lade med batteriet i bilen :wink:

Og om det hjælper... Som det også fremgår af anden tråd i forummet, hjælper hverken overstørrelse batterikapacitet (i Ah) eller overstørrelse generator (endsige en CTEK-lader) på dit problem -der skal, som du selv er inde på, et bedre batteri til (eller omhyggelig vedligeholdelsesladning af standardbatteriet). Og så er det jo en smagssag, om man vil købe en billig lader og bruge pengene på batteriet i stedet -den billige lader er OK, så længe batteriet er det.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

29. okt 2017, 00:14

En gammeldag blæserformodstand reducerer strømmen, det er ikke bare varme i formodstanden. Den store forbruger er Eberspächeren, dens blæser og dens højtrykspumpe. En buck converter foran kabineblæseren laver nok ikke mirakler. :cry:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

29. okt 2017, 00:25

Hej,

Yes, det har jeg :wink:

Jeg må se hvordan batteriet har det, hvis det er for skadet så må jeg have et nyt, som er bedre egnet og så passe ordenligt på det fra start 8)
Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

29. okt 2017, 00:38

Jeg ved modstanden reducere strømmen, men der kan være meget, at hente. Jo lavere hastighed på motoren/større modstand, jo større spild af energi - har erfaringer med det fra elmotor til båd.

Men det var på et andet forum som jeg tidligere i dag kom forbi, hvor 'fanmasteren' var nævnt. Der blev linket til denne side:

http://www.kjoeller.com/biludstyr/bilva ... bilvarmer/

Her skriver de, næsten nederst, at de montere det i alle de løsninger de laver.
Her er vist pris på 'fanmaster' alene samt info: http://www.kjoeller.com/biludstyr/bilvarmere/tilbehoer/

Jeg har sendt en mail og forespurgt på mulig montering i 9-3'eren, bare for, at vide om det er muligt. Skal nok vende tilbage med svar, hvis det skulle være i andres interessere.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

29. okt 2017, 01:12

Se, jeg kender ikke 9-3, ikke mere end en Moskvitch.

Jeg har monteret en Webasto i konens Classic 900. Strømmen til kabineblæseren gik til før formodstanden. Således kørte blæseren kørte mindste (mikro) blæserhastighed. Hvis man valgte blæserhastighed fuld hastighed, blev ædt af batteriet.

"Fanmaster" er en sød gimmick. 1000 pisk. Kan I høre dem skrige af grin, på vej til banken?

Min "Fanmaster", 75 slag:
https://www.banggood.com/DC-6-40V-To-1_ ... mds=search
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

29. okt 2017, 01:20

Hvordan er det med din bil når fyret starter? Kører kabineblæser med fuld blæs?
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

29. okt 2017, 06:33

Kabine blæseren er PWM styret Og bruger omkring 5 ampere når fyret er aktiveret.
Fyret bruger omkring 5 ampere når det kører med fuld knald, og omkring 10 ampere under opstart.
Hvad selve varme apparatet bruger er ikke opgivet, men lad os antage 1 ampere i gennemsnit
Så vi ender på omkring 11 ampere i forbrug, når fyret kører.
En fanmaster hjælper dig ikke, og er nærmest umulig at koble ind uden at systemet får en fejl.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

29. okt 2017, 08:55

Jeg ved ikke hvad hastighed den køre på, har indtryk af, at det ikke er særlig hurtigt. Men tænker vel det svinger en del alt efter temperatur udenfor, afrimning osv.

Men hvis der allerede fra fabrikken er optimeret med PWM, så er det jo lavet så effektivt som muligt, umiddelbart 8)

@Edwins: det du har fikset på fruens bil virker nice, jeg kender dog ikke til det modul du linker til - det er fedt når man kan kreere noget fancy og funktionelt for få gryn :wink: 8)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

29. okt 2017, 10:10

Jeg tror også det bliver svært at lave noget der er bedre end det fabriks monterende, mht. strømforbrug og virknings grad.
Alle dine problemer starter med at du insisterer på at bruge dit fyr forkert. og det kan selv verdens bedste batteri og ladesystem ikke klare.
Så du vil altid stå med problemet en reduceret batteri levetid. kan bilen starte, og jævnlige opladninger af batteriet. uanset batteri valg.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

29. okt 2017, 13:11

Det er korrekt - dog vil jeg med et andet batteri der tåler en større afladning kunne vente længere i mellem, at skulle have en lader på bilen og ikke bekymre mig så meget om batteriets tilstand.
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

29. okt 2017, 13:23

Duvall skrev:
29. okt 2017, 13:11
Det er korrekt - dog vil jeg med et andet batteri der tåler en større afladning kunne vente længere i mellem, at skulle have en lader på bilen og ikke bekymre mig så meget om batteriets tilstand.
Korrekt! Et AGM batteri er vejen frem her. Har selv oplevet nøjagtigt det, du beskriver her i min 9000. Aaalt for kort køretur, efter fyret havde brummet en halv times tid forinden. Det holder et normalt væskebatteri ikke til ret længe, når det har været "helt nede at ligge" nogle gange før genopladning. Det er den visse død!

Som jeg læser dine oplevelser og målinger, er dit batteri finito. For at være helt 100 på det, skal du efter fuldopladning have noget belastning på. 2-3 gange efter hinanden i en 5 sekunders tid pr. gang og med 100-200A. Voltmetret må ikke gå under ca. 10V inder denne manøvre.

/Henrik
Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

29. okt 2017, 15:26

Hej Henrik,

Køre du selv rundt med et AGM batteri? Jeg har tænkt denne tanke, specielt med et batteri fra Optima. Har et Yellow Top til min elmotor til jollen som jeg er svært tilfreds med. Det eneste jeg har tænkt i denne forbindelse er angående opladning af det, eftersom det helst skal lades med 14.7V og ikke 14.4V som start batterierne - ved dog ikke om det er et reelt problem, eller man bare ikke får udnyttet alle batteriets ah. Det er klart, at det kan lades med 14.4V, men ved så ikke hvad der sker med batteriet i længden.

Hmm, tænker ikke umiddelbart jeg har mulighed for, at teste batteriet på den måde du foreslår. Det er mange ampere 8)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

29. okt 2017, 16:57

En motor start ca 110 ampere i 5 sekunder eller mere, gang selv op.
AGM og optima batterier er gode, men dyre.
Og jeg tror ikke de spiller sammen med det ladesystem der sidder i en årgang 2012 9-3
Samlet er det en særdeles avanceret batteri overvågning, og opladnings styring der sidder i bilen.
Men den er optimeret til et konventionelt batteri.
Så inden du investerer i et AGM batteri så vær sikker på at bilen kan programmeres til et batteri af denne type.
OPtima er sikkert et no go.
Man kunne eventuelt montere et forbrugs batteri i bagagerummet, til fyr og blæsermotor, men det skal også oplades jævnligt :wink:
Her er lidt læsestof

MVH
Morten
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2017-10-29 16.56.41.png
Skærmbillede 2017-10-29 16.56.36.png
Skærmbillede 2017-10-29 16.56.20.png
Skærmbillede 2017-10-29 16.55.58.png
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

29. okt 2017, 22:27

Holy smoke, det kan jeg sku godt se :? Det er alligevel vildt. Tænker så bare, hvem kan mon så programmere, hvis det er nødvendigt?

Jeps, løsningen med et særskilt batteri er jeg ikke så vild med, vil være fedest med et enkelt, som kommer så tæt på de krav til forbrug der er, som muligt.

Tak for info, det er ret fedt stof 8) . Er det oplysninger du ligger inde med i form af et program?
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

30. okt 2017, 06:01

Først skal man have tilgang til en Tec 2 for at se hvilke batteri options der er.
På de fleste biler med tilsvarende systemer, er der kun mulighed for at ændre amperetimer og startstrøm, ikke batteri type.
Men jeg ved ikke hvilke options der er i en SAAB.

Oplysningerne ligger på nettet i den originale værksteds håndbog kaldet Wis.
Den dækker de fleste modeller fra Ng 900 og frem
Reservedels kataloget Epc dækker 9000 og frem.
Her er et link til en version der kan køre Win 7 og frem, og ikke det forældede Win XP
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=622081

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

31. okt 2017, 19:11

Okay. Jeg havde ikke troet det var sådan et omfattende system med hensyn til batteri der sad i bilen.

Jeg takker for oplysningerne, der er meget godt og interessant læsestof, at finde :wink: 8)
Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Re: Ctek 'Recond' program på batteri tilsluttet bilen?

6. nov 2017, 17:15

Update: Måske var det ikke så smart, at køre et 'Recond' program med batteriet tilsluttet bilens net - jeg har i hvert fald opdaget, at jeg nu har en vandret række pixels midt i SID'en som mangler. Ved nogen visninger alt efter menu, der er der et par enkelte pixels der lyser halvt. Har andre oplevet pixelsfejl (hel række) på en nyere 9-3, og om det måske kan repareres 'nemt'?

Ligeledes kan jeg konstatere, at jeg ikke får en melding om, at sprinklervæske beholdningen er lav (beholderen er tom) :roll:

Kan ikke garantere, at det er grunden dertil, men stadig en advarsel, hvis andre skulle få samme ide.

På forhånd tak.

Mvh Simon.

Tilbage til "Modern Forum"