Banner cycler

Uoriginale bærearme SAAB 9-5

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Uoriginale bærearme SAAB 9-5

2. dec 2017, 21:38

Inspireret af dette indlæg på Facebook følte jeg mig nødsagt til at skulle inspicere de nye uoriginale bærearme jeg monterede på min mors SAAB 9-5 da den skulle synes her lidt tidligere på året.
https://www.facebook.com/groups/7929847 ... 943947978/
Jeg er ikke så god til Facebook, så jeg tænkte at jeg ville lave opslaget herinde i stedet of høre om der var andre med dårlige erfaringer med uoriginale bærearme.

Her er armene jeg monterede:
http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile ... s/1015126/
http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile ... s/1015127/
Dengang kostede de dog kun € 89 pr. stk. hvilket jo er afsindigt billigt og måske for godt til at være sandt...
Jeg mener at de dengang stod som "Hausmarke" eller "Own brand" som fabrikant, men jeg tror at de er fremstillet af samme som fabrikant som "Professional parts sweden" og "Scantech" som vist er samme firma der bare har skiftet navn. Dette borger jo ikke ligefrem for kvaliteten.

Her er de billeder jeg tog af armene:
Venstre fra 4 forskellige vinkler:
Billede Billede Billede Billede

Højre fra 4 forskellige vinkler:
Billede Billede Billede Billede

Det kan være svært at se uden at afmontere armene, og selvom svejsningerne ser fine ud kan de jo godt være dårlige.
Jeg synes dog at disse svejsninger ser ud til at have godt fat hele vejen rundt. Der er ingen klatter eller steder hvor svejsningen ser ud til at ramme helt ved siden af, så jeg føler mig nogenlunde tryg indtil videre.

Hvad synes i?

MVH Mads


Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Uoriginale bærearme SAAB 9-5

3. dec 2017, 06:36

Jeg ville ikke være bange for at dine arme knækker ved bøsningen, da de er fuldsvejst
Modsat dem der vist på face book, der kun lige er hæftet inderst på bærearmen.
Og så beskrivelsen købt på nettet hmm. Ebay eller lignene, af en privat person, måske, der nok har fundet dem i en jern container.
Uden for et reservedels firma.
Det er mit bud.
Negative erfaringer med uoriginale bærearme.
Helt generelt kvaliteten kan svinge meget, her tænker jeg på bøsninger, og mål på bærearmen.
Som et minimum bør man altid kontrolere sporingen efter udskiftning, da den kan ændre sig meget.
Specielt med uoriginale arme.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Uoriginale bærearme SAAB 9-5

3. dec 2017, 08:39

Tak Morten, det gør mig lidt mere tryg.
Bilen skal spores, men det er nok mest på grund af at jeg skiftede styrekugler cirka samtidig. Bærearmene ændrede faktisk ikke meget på sporingen.
Jeg skiftede den ene støddæmper + en drop link i går. Når jeg har fået skiftet i den anden side kører jeg nok bilen til en prof der kan 4-hjuls udmåle den.

Jeg har faktisk været ansat et sted hvor vi bl.a. lavede uoriginale bærearme. Jeg mener at det var til en Iveco eller tilsvarende. Jeg punktsvejsede dog kun over- og underdel sammen. Jeg var ikke ansat så længe men var sikkert kommet til at MIG-svejse noget tilsvarende hvis jeg var blevet der længere. Min chef gik meget op i diverse certifikater, så jeg skulle nok have været på et svejsekursus før jeg kom til at MIG svejse bærearme. Det er dog ingen garanti for at det ville være blevet 100% godt :? Min chef var også usædvanlig regelret for hvad jeg har oplevet ved mine ansættelser i industrien, så jeg kan sagtens forestille mig fabrikanter med en noget mere afslappet holdning til kvalitetskontrol, selv i Danmark.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99

Tilbage til "Modern Forum"