Banner cycler

Motorvarmer tager sikringen

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

JacobE
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 26. feb 2017, 23:57

Motorvarmer tager sikringen

8. jan 2018, 20:45

Hejsan, vi er for alvor begyndt at benytte motorvarmeren (Calix dypkoger model) men her til aften bemærkede jeg, at sikringen i garagen (ikke bilen) går, når jeg tilslutter kablet. Det har ingen betydning om den kører igennem tidsuret eller ej; lige så snart den kobles til går sikringen. Uden kablet tilsluttet virker strømmen fint. Underligt nok, så var bilen til Service så sent som i fredags, men han har svjv ikke rørt noget som helst som vedrører motorvarmeren!

Inden jeg går i gtang med den helt store fejlsøgning, er der mon nogen som har oplevet noget lignende og har en forklaring/løsning?


2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Motorvarmer tager sikringen

8. jan 2018, 22:27

Calix styrer hårdt udi dyppekogere. Godt grej.
Du må Ohme kogeren. Den har ca. 740 Watt effekt. En god Calix skal således have 71.5 Ohm.
Der løber 3.2 Amps til en god Calix. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Motorvarmer tager sikringen

8. jan 2018, 22:30

Tjek ledninger og stik.
Hvis det er selve varmelegemet der er gået vil HPFI'en normalt hoppe ud...
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
JacobE
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 26. feb 2017, 23:57

Re: Motorvarmer tager sikringen

8. jan 2018, 22:42

Tak for svar - Edwins, kan du (eller en anden) give mig et lynkursus i, hvad og hvor det er jeg skal måle? :oops:

Carlsson - vi har en lille sikringsboks ude i garagen, med to sikringer og en hovedafbryder (samt et hovedrelæ inde i huset, selvfølgelig) og det er hovedafbryderen som slår fra ude i garagen. Bør jeg være nervøs?

Ved ikke om det betyder noget, men jeg opdagede det ved at jeg blot satte kablet i stikket nede i kofangeren. På det tidspunkt var der ikke strøm i kablet, da tidsuret ikke var koblet ind - det undrede mig faktisk lidt ...
2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Motorvarmer tager sikringen

8. jan 2018, 22:53

Den hovedafbryder du snakker om er sikkert en HPFI. Hvis den hopper ud er der følgende muligheder:
1) Der er gnavet hul i isoleringen på ledningen i bilen.
2) Der er vand i stikket.
3) Der er overgang i varmelegemet.

Tidsuret afbryder som regel kun fasen eller nullen, så HPFI'en kan godt hoppe ud selvom uret er ude....
Automekanikere lader ofte bare ledningen fra stikket til varmelegemet ligge og daske inde i motorrummet så der bliver gnavet hul eller turbo'en/udstødningen smelter den :roll:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Motorvarmer tager sikringen

9. jan 2018, 00:13

- En sikring er en ting. Den sikrer mod kortslutning. Den brænder over og skal byttes, efter fejlen er rettet.
- Anden ting er et HPFI relæ. HPFI afbryder ved en lækstrøm.

Carlsson har givet et godt svar..
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
JacobE
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 26. feb 2017, 23:57

Re: Motorvarmer tager sikringen

9. jan 2018, 12:54

Jeg skal beklage, at jeg fik roddet rundt i begreberne, men tak, Carlsson, nu ved jeg hvor jeg skal starte med at fejlsøge!
2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Motorvarmer tager HPFI ud

9. jan 2018, 17:59

Tag stikket ved dyppekogeren ud.
Sæt strøm til bilen. Check om HPFI bliver inde. Hvis HPFI hopper ud er ledningen fra dyppekogeren til kofangeren er syg.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Motorvarmer tager sikringen

10. jan 2018, 00:48

Hej Jacob

Jeg ville ikke være tryg ved tidsuret: Hvis der er konstant fase tilsluttet, er du i risiko for dødeligt stød, hvis der er fejl på kablet (du kan selvfølgelig også nøjes med at forlade dig på, at HPFI-relæet redder dig).

Hvis din "hovedafbryder" i garagen er et HPFI-relæ, må fejlen ligge i en fejlstrøm i kablerne eller selve varmelegemet (altså at der er opstået forbindelse mellem fase og jord). Det defekte kabel eller varmelegemet skal repareres/udskiftes. Hvis der er tale om en elektronisk sikring (den "brænder ikke af", men kan slås til igen), er der tale om en kortslutning. Det kan i princippet være samme fejlkilde, men fejlstrømmen går blot mellem fase og nul i stedet for mellem fase og jord. Jeg hælder nu mest til den første forklaring.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Motorvarmer tager sikringen

10. jan 2018, 15:07

Jooee, jeg er gammel hardcore dyppekoger og kabinevarmer-dreng. Disse ting har været altid OK. 8)
Hvis jeg får aben med HPFI relæ som tripper med mit varmercirkus vil jeg strax fremdrage min Megger fra skuffen i Fort SAAB. (Jeg har ikke råd til et reflektometer..)
Jeg vil finde ud om det er dyppekogeren, kabinevarmeren eller 230 Volt ledningen i bilen som er syge. :ugeek
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 368
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

Re: Motorvarmer tager sikringen

10. jan 2018, 17:40

Edwins skrev:
10. jan 2018, 15:07
(Jeg har ikke råd til et reflektometer..)
:ugeek
Edwins oplys en stakkels pensioneret flyver: Hvad er et reflektometer? :oops:
Mit første gæt ville være en hjerne, altså sådan en, man bruger hvis man reflekterer over tingene, men det er jo ikke en ting man sådan anskaffer :shock: .
Det er åbenbart et instrument, du kan ( i det mindste delvis) erstatte med en Megger, så hvad kan du med et reflektometer?
Sláinte
Mick
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Motorvarmer tager sikringen

10. jan 2018, 17:57

- Et reflektometer er "Radar" i ledninger. Den viser brud og kortslutninger og viser afstand til fejl i ledninger.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
JacobE
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 26. feb 2017, 23:57

Re: Motorvarmer tager sikringen

10. jan 2018, 19:17

Takker for alle svar!

NC, Jeg har vedhæftet et par billeder af min el-installation, så vi ikke snakker forbi hinanden. Det er afbryderen til venstre i boksen som slår fra. Selve kablet fra stikket/tidsuret og ned til kofangerstikket virker helt intakt, så jeg tror ikke det er synderen.

Jeg mistænker fugt eller varme. Relæet slår fra, hvis vi tilslutter kablet umiddelbart efter vi kommer hjem, men da jeg prøvede I går aftes havde bilen stået i garagen i adskillige timer, og da fungerede alt fint! Forskellen var, at bilen var tør og/eller kold.

Edwins, du foreslog en lille test, ved at tage stikket ved dypkogeren ud - her er det måske lige vigtigt at indskyde, at jeg ikke har den fjerneste idé om, hvor det er, ligesom jeg heller ikke ved, hvad en "megger" er! :oops:

Så forklar mig det, som om det var konen I skulle forklare det, så kan jeg forhåbentlig være med! :roll:
Vedhæftede filer
Relæ_lille.jpg
Tidsur_lille.jpg
2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Motorvarmer tager sikringen

10. jan 2018, 20:38

En Megger er et specielt Ohmmeter til måling af isolationsmodstand. Farligt grej som kan give meget voldsom spænding. 500 eller 1000 volt skal bruges varsomt. :shock:

https://en.wikipedia.org/wiki/Megohmmeter
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: Motorvarmer tager sikringen

10. jan 2018, 21:25

Ud over ledningen, eller selve dyppekogeren i blokken er der en tredje fejlmulighed.

Et gammelt HFI relæ kan blive defekt på en måde, så det bliver overfølsomt og afbryder i utide. Og jeg ser nettop et ur-gammelt HFI i tavlen. Prøv derfor at tilslutte varmeren en stikkontakt, der ikke er forsynet fra den viste tavle også, for at udelukke den mulighed.

Der er normalt en mindre lækstrøm i diverse apparater. Det er helt normalt og et sundt HFI kan tåle dette. Det er først når lækstrømmen bliver større, end normalt, at apparatet er "defekt".
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Motorvarmer tager sikringen

10. jan 2018, 21:26

Der er saltvand i bilens 230 Volt stik. Sydsverige sjasker i salt. Saltsyresuppe. :evil:
Saltvand har meget bedre ledningsevne end ferskvand.
Check om låget over stikdåsen er tæt.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
JacobE
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 26. feb 2017, 23:57

Re: Motorvarmer tager sikringen

10. jan 2018, 22:40

tknage skrev:
10. jan 2018, 21:25
... Prøv derfor at tilslutte varmeren en stikkontakt, der ikke er forsynet fra den viste tavle også, for at udelukke den mulighed.
Mjoe, kunne jeg selvfølgelig, men jeg har altså også haft en 2000W varmeblæser kørende på samme stikkontakt uden problemer, så jeg tror altså ikke relæet fejler noget.
Edwins skrev:Der er saltvand i bilens 230 Volt stik. Check om låget over stikdåsen er tæt.
Det synes jeg at det er, men nu har bilen stået for længe til at kunne vurdere, om der har været vand i stikket. Må kigge efter i morgen!

Men, hvis det er problemet, hvad gør man så - skifter stikket bare??
2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Motorvarmer tager sikringen

10. jan 2018, 22:54

Der er en forbindelsesledning fra dyppekoger til kofanger. Ledningen ligner en slange til telefönbruseren. Jeg tror at ledningen er én varme, dvs. stik og ledningen kan ikke skilles fra hinanden.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
JacobE
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 26. feb 2017, 23:57

Re: Motorvarmer tager sikringen

22. jan 2018, 22:52

Blot for lige at give en tilbagemelding, så var det ganske sandsynligt et fugt-problem, da vi har kunnet anvende motorvarmeren uden problemer i næsten to uger, så forhåbentlig er dén ged barberet. Tak for hjælpen!
2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.

Tilbage til "Modern Forum"