Dette er ikke en komplet guide, og ikke til alle typer radioer, de fleste etablerede mærker kræver deres eget modul til rat betjeningen.
Vejl ledningen er baseret på kineser radioer af denne type
https://www.carjoying.de/android-6-0-ca ... radio.html
Første problem original radioen er ikke i 2 dins størrelsen, Så man mister kopholderen eller blænd pladen under Sid displayet.
Så der skal skæres lidt i instrument bordet og i metal rammen til sid displayet.
Før
Efter
Til basis monteringen skal der bruges en antenne adapter, feks denne
http://www.thansen.dk/bil/udstyr/hifi/a ... 220716706/
En monterings ramme feks denne
http://www.thansen.dk/bil/udstyr/hifi/h ... 020527663/
Værktøj
En loddekolbe, kabelsko eller i værste fald strømtyve , til at samle ledninger med.
Et multimeter
En nedstyger.
Og en limpistol, kan være nyttig.
Radioen kommer med en iso adapter så det er næsten plug and play.
Højtaler stikket passer, men strøm stikket det skal man måle lidt på For at være sikker.
Rat knapperne tilsluttes således Brun ledning key1 fra radio til sort gul ledning på sid pin 18
Illum gul hvid monteres på lyskontaktens rød grønne ledning pin 4
Gps antennen monteres nemmest under dækpladen i midten af instrumentbordet. ikke brække i pladen men skub den frem eller tilbage, og den løsner sig.
Mikrofonen bag gitteret ved bakspejlet, hvor original mikrofonen sidder, smelte lim er din ven her
Resultatet for en basis montering kan se således ud
Rammerne omkring sid og radio er blevet malet om til en halvblank sort efter billedet blev taget Fortsættelse følger når jeg får tid, og overskud.
MVH
Morten
Android Radio i en OG 9-3 og generelt om lyd.
Redaktør: Bestyrelsen
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Android Radio i en OG 9-3 og generelt om lyd.
Senest rettet af Mortenvig 27. jul 2018, 15:19, rettet i alt 3 gange.
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Android Radio i en OG 9-3 guide
Højtalere opgradering..
Der findes 2 udgaver.
Basis 2 højtalere i instrument bordet. og 2 i hattehylden.
Det store system har 2 højtalere i dørene, med tilhørende forstærker. For at give mere bas.
Og det er muligt at eftermontere forstærker og højtalere i dørene, da alle ledninger findes i bilen, undtagen signal kablet imellem radio, og forstærker
Størrelse og impedans Impedansen er vigtig specielt hvis man vil opgradere original systemet, ellers kan man få et noget underligt lydbillede.
JBL har forskellige størrelser, og impedans der passet med originalerne.
Og der er sikkert andre der har noget tilsvarende
Det kræver dog en højtaler monterings ring hvis man vil skifte højtalerne i dørene, en monterings ring fra en AUDi A3 passer bedst.
Og det var løgn og latin den er ganske simpelt for dyb Ideelt så laver man nogle ringe der er 30 mm tykke, Og tætner ud imod dørpappet med lidt skumtape. Denne er på 25 mm. så der er kompenceret med tykkere tape.
MVH
Morten
Der findes 2 udgaver.
Basis 2 højtalere i instrument bordet. og 2 i hattehylden.
Det store system har 2 højtalere i dørene, med tilhørende forstærker. For at give mere bas.
Og det er muligt at eftermontere forstærker og højtalere i dørene, da alle ledninger findes i bilen, undtagen signal kablet imellem radio, og forstærker
Størrelse og impedans Impedansen er vigtig specielt hvis man vil opgradere original systemet, ellers kan man få et noget underligt lydbillede.
JBL har forskellige størrelser, og impedans der passet med originalerne.
Og der er sikkert andre der har noget tilsvarende
Det kræver dog en højtaler monterings ring hvis man vil skifte højtalerne i dørene, en monterings ring fra en AUDi A3 passer bedst.
Og det var løgn og latin den er ganske simpelt for dyb Ideelt så laver man nogle ringe der er 30 mm tykke, Og tætner ud imod dørpappet med lidt skumtape. Denne er på 25 mm. så der er kompenceret med tykkere tape.
MVH
Morten
Senest rettet af Mortenvig 27. maj 2018, 14:14, rettet i alt 1 gang.
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Android Radio i en OG 9-3 og generelt om lyd.
Ny radio, og hvad med højtalere ?
Hvis man har basis systemet så kan de gamle genbruges, og man kan nyde dåselyden
Det store system er mere besværligt, og måske umuligt at få en god lyd.
Ikke noget jeg gider at bruge tid på, da jeg kun har basis systemet.
Det nemmest er et finde et par gode 3,5" og et par gode 6*9" højtalere, slam bam original højtaler kablerne kan bruges, og impedansen er underordnet.
Mere bas en aktiv subwoofer i reservehjulet.
Pioneer laver en der burde passe, men jeg har ikke målt efter.
Hvis man har en interesse for lyd og kan lide at rode med det, så er mulighederne uendelige.
Personligt går jeg efter det mest enkle system.
Mit system som venter på varmere vejr og bedre tid.
Et 2 vejs komponent sæt med en 6,5" til fordørene, og en løs diskant monteret i instrument bordet .
Baghøjtalerne afmonteres, og skrottes.
En 8" sub i reservehjulet, kabinet støbt i beton, fordi jeg kan lide en udfordring
Og en 4 kanals forstærker, i en 2+1 opsætning til at drive det hele.
Og en masse nye kabler der skal trækkes.
MVH
Morten
Hvis man har basis systemet så kan de gamle genbruges, og man kan nyde dåselyden
Det store system er mere besværligt, og måske umuligt at få en god lyd.
Ikke noget jeg gider at bruge tid på, da jeg kun har basis systemet.
Det nemmest er et finde et par gode 3,5" og et par gode 6*9" højtalere, slam bam original højtaler kablerne kan bruges, og impedansen er underordnet.
Mere bas en aktiv subwoofer i reservehjulet.
Pioneer laver en der burde passe, men jeg har ikke målt efter.
Hvis man har en interesse for lyd og kan lide at rode med det, så er mulighederne uendelige.
Personligt går jeg efter det mest enkle system.
Mit system som venter på varmere vejr og bedre tid.
Et 2 vejs komponent sæt med en 6,5" til fordørene, og en løs diskant monteret i instrument bordet .
Baghøjtalerne afmonteres, og skrottes.
En 8" sub i reservehjulet, kabinet støbt i beton, fordi jeg kan lide en udfordring
Og en 4 kanals forstærker, i en 2+1 opsætning til at drive det hele.
Og en masse nye kabler der skal trækkes.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- nsb
- SAAB-PSYCHO
Indlæg
Re: Android Radio i en OG 9-3 og generelt om lyd.
Genbruges forstærkeren i bilen, skal der en Hi-Low converter med galvanisk adskiller til.
Efter at have prøvet forskellige er jeg kommet frem til at den her er bedst og ikke dræber diskant og bas.
Biltema "Højniveau omformer"
84598
Efter at have prøvet forskellige er jeg kommet frem til at den her er bedst og ikke dræber diskant og bas.
Biltema "Højniveau omformer"
84598
NSB
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Men det åbner for en masse andre potentielle problemer, rent lydmæssigt.
Hvor kobler jeg converteren på radioen.? for eller bag højtalere ?
Hvordan bliver lydstyrken, for høj eller ingen bas, og hvad skal der til for at regulere det?
Derfor alternativet skrot systemet, og erstat det med noget nyt der kan justeres.
Det behøver ikke at blive sindsygt dyrt eller besværligt.
MVH
Morten
Re: Android Radio i en OG 9-3 og generelt om lyd.
Den elektriske del er ikke så besværlig, det kræver bare et lednings diagram. og din hi-low converter, som du skriver.
Men det åbner for en masse andre potentielle problemer, rent lydmæssigt.
Hvor kobler jeg converteren på radioen.? for eller bag højtalere ?
Hvordan bliver lydstyrken, for høj eller ingen bas, og hvad skal der til for at regulere det?
Derfor alternativet skrot systemet, og erstat det med noget nyt der kan justeres.
Det behøver ikke at blive sindsygt dyrt eller besværligt.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- nsb
- SAAB-PSYCHO
Indlæg
Re: Android Radio i en OG 9-3 og generelt om lyd.
Hi-low konverteren skal på de forstærkede udgange på radio. Der skal altså 2 til for de 4 kanaler. Derefter bare vidre til forstærkeren som før.
Den model jeg henviser til har også variable output. Hvilket gør den nem at bruge.
Dette fungere upåklageligt... og denne model lader bassen komme igennem.
Bilens forstærker er bestemt ikke dårlig.
Men, enhederne kan skiftes til f.eks. JBL!
Den model jeg henviser til har også variable output. Hvilket gør den nem at bruge.
Dette fungere upåklageligt... og denne model lader bassen komme igennem.
Bilens forstærker er bestemt ikke dårlig.
Men, enhederne kan skiftes til f.eks. JBL!
NSB
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!