Hej.
Jeg fik engang at vide af en mekaniker at temperaturmåleren altid skulle stå på halv.
Men det gøre den sjældent i min saab 93/2005.
Jeg lagde særligt mærke til det igår da jeg kørte en længere tur i det det kolde vejr (-1)
Der stod den som på billedet, efter jeg havde kørt en halv time. Da jeg kom på motorvej var det som om den steg en smule, men op på halv var den langtfra.
Er der nogen der ved hvad der er galt, og hvad det evt. kan have af konsekvenser, og om det er vigtigt at få lavet.
Kan i øvrigt fortælle at jeg for et par md siden kørte ind i en grævling, som ødelagde køleren, og da steg temperaturmåleren betragteligt!
PFT
mikkel
Temperaturmåler
Redaktør: Bestyrelsen
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Temperaturmåler
Hej Mikkel
Jeg kender ikke lige 93-eren, men fejlvisninger på temperaturmåleren er kendt på "nyere" SAAB (fra '78 og frem...). Så prøv at få tjekket måleren. Et hint kan være, om kølerventilatoren starter efter nogle minutter i tomgang (uanset at temperaturmåleren står i den lave ende). Ellers kan det være en defekt termostat, og det skal du absolut få rettet ASAP.
Mvh/NC
Jeg kender ikke lige 93-eren, men fejlvisninger på temperaturmåleren er kendt på "nyere" SAAB (fra '78 og frem...). Så prøv at få tjekket måleren. Et hint kan være, om kølerventilatoren starter efter nogle minutter i tomgang (uanset at temperaturmåleren står i den lave ende). Ellers kan det være en defekt termostat, og det skal du absolut få rettet ASAP.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Temperaturmåler
Hvis du har en Android tlf så køb denne dims.
https://www.thansen.dk/bil/autovaerktoj ... 449980796/
Den findes også til Iphone.
Med denne kan du læse de fleste værdier i motorstyringen, og læse og slette fejl.
MVH
Morten
https://www.thansen.dk/bil/autovaerktoj ... 449980796/
Den findes også til Iphone.
Med denne kan du læse de fleste værdier i motorstyringen, og læse og slette fejl.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Temperaturmåler
Min 9-5 fra 2008, er jeg for nyligt blevet opmærksom på, at den gør præcis det samme. Forleden satte den endda en fejlkode, hvor jeg var forbi slettet grundet GDPR...., for at finde ud af, hvad dne nu brokker sig over. Fejlkoden var for lav temperatur, og mekanikeren mente at det er termostaten (bilen skal til service hos dem på fredag)
Jeg har efterfølgende lagt mærke til, at visningen af temperaturen er helt som vinden blæser - nogen gange står den helt normalt i midten, andre gange som på det billede der blev lagt op her, og endelig er der tidspunkter hvor den er helt i bund, og ikke rører sig ud af stedet. På alle tidspunkter giver varmeanlægget rigeligt varme, helt som den plejer, så jeg mistænker at det netop ikke er termostaten, men en føler der er defekt, men nu må vi se hvad Anders siger på fredag.
Jeg har efterfølgende lagt mærke til, at visningen af temperaturen er helt som vinden blæser - nogen gange står den helt normalt i midten, andre gange som på det billede der blev lagt op her, og endelig er der tidspunkter hvor den er helt i bund, og ikke rører sig ud af stedet. På alle tidspunkter giver varmeanlægget rigeligt varme, helt som den plejer, så jeg mistænker at det netop ikke er termostaten, men en føler der er defekt, men nu må vi se hvad Anders siger på fredag.
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Temperaturmåler
Der er tabeller for følermodstand ved forskellige temperaturer. Man må ohme føleren.
Harald Tuborg har en infrarød temperaturpistol. Skyd thermostathuset under motordrift..
Check for korrosion ved stik og spade ved føleren.
Hvis jeg får aben vil gøre jeg som beskrevet.
Harald Tuborg har en infrarød temperaturpistol. Skyd thermostathuset under motordrift..
Check for korrosion ved stik og spade ved føleren.
Hvis jeg får aben vil gøre jeg som beskrevet.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Temperaturmåler
Der er muligtvis en thermostat som hænger åben.
Spørgsmålet er så: Er virkeligt motoren for kold? Lyver temp.visningen i en nyere SAAB?
Den infrarøde pistol vil vise temperaturen. Disse pistoler er i reglen ganske gode. Den ligger i skuffen..
Mange bruger tegnedrengen til fejlsøgning. Godtså, køv en ny thermostat.
En fedtspiller, som jeg, prøver t'staten i kasserollen. Anbring den i det varme vand og se den åbne. Kend vandtemperaturen.
Eller køb en ny thermo$tat. Kom til lommerne..
Spørgsmålet er så: Er virkeligt motoren for kold? Lyver temp.visningen i en nyere SAAB?
Den infrarøde pistol vil vise temperaturen. Disse pistoler er i reglen ganske gode. Den ligger i skuffen..
Mange bruger tegnedrengen til fejlsøgning. Godtså, køv en ny thermostat.
En fedtspiller, som jeg, prøver t'staten i kasserollen. Anbring den i det varme vand og se den åbne. Kend vandtemperaturen.
Eller køb en ny thermo$tat. Kom til lommerne..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Temperaturmåler
På en moderne bil er temperatur måleren designet til at stå i midten, da det ser pænest ud.
Midter stillingen på måleren kan typisk have et temperatur spænd på 40-50 grader.
SAAB har denne type temperatur måler fra NG 900 og frem, dvs. fra 1995 og frem.
Om sene 9000 modeller har samme system, det ved jeg ikke, men det er nemt at se.
En temp. føler på motoren, og de kan designe måleren som de vil.
Og der er noget der kan tyde på at de instrumenter med SID i speedometret, har et problem med elektronikken der styrer temperatur måleren.
MVH
Morten
Midter stillingen på måleren kan typisk have et temperatur spænd på 40-50 grader.
SAAB har denne type temperatur måler fra NG 900 og frem, dvs. fra 1995 og frem.
Om sene 9000 modeller har samme system, det ved jeg ikke, men det er nemt at se.
En temp. føler på motoren, og de kan designe måleren som de vil.
Og der er noget der kan tyde på at de instrumenter med SID i speedometret, har et problem med elektronikken der styrer temperatur måleren.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Hvis jeg havde tid/evner/faciliteter til selv at hive termostaten ud og smide den i en gryde, ville jeg gøre det. Det er desværre ikke en mulighed, så jeg må smile og betale til værkstedet..
Har dog rimelig tillid til at slettet grundet GDPR.... ved hvad han gør, og skifter det korrekte..
Re: Temperaturmåler
Den umiddelbare reaktion fra mekanikeren, da han satte Tech2 til, var at thermostaten måtte være syg, og skulle skiftes. Jeg føler mig dog ikke overbevist, da jeg synes at temperaurvisningen indikerer et følerproblem (indimellem går visningen fra normal til helt i bund og op igen til normal, indenfor få minutter.) Jeg har faktisk sådan en infrarød pistol, så jeg kan selvfølgelig prøve lidt i aften (men hvor sidder termostaten i sådan et dyr?)Edwins skrev: ↑8. feb 2018, 01:24Der er muligtvis en thermostat som hænger åben.
Spørgsmålet er så: Er virkeligt motoren for kold? Lyver temp.visningen i en nyere SAAB?
Den infrarøde pistol vil vise temperaturen. Disse pistoler er i reglen ganske gode. Den ligger i skuffen..
Mange bruger tegnedrengen til fejlsøgning. Godtså, køv en ny thermostat.
En fedtspiller, som jeg, prøver t'staten i kasserollen. Anbring den i det varme vand og se den åbne. Kend vandtemperaturen.
Eller køb en ny thermo$tat. Kom til lommerne..
Hvis jeg havde tid/evner/faciliteter til selv at hive termostaten ud og smide den i en gryde, ville jeg gøre det. Det er desværre ikke en mulighed, så jeg må smile og betale til værkstedet..
Har dog rimelig tillid til at slettet grundet GDPR.... ved hvad han gør, og skifter det korrekte..
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Temperaturmåler
Jeg hælder nok også til Edwins ide med termostaten. Min røg for nogle år siden i den gamle 9-3 og der hang den også omkring 50 grader ved normal kørsel. Hvis jeg lod bilen stå i tomgang nogle minutter efter en køretur steg den op på 90 som den skulle, men faldt så igen hvis jeg kørte.
Du kan jo prøve om den har samme mønster, for så er der nok ikke tvivl om at det er termostaten.
Du kan jo prøve om den har samme mønster, for så er der nok ikke tvivl om at det er termostaten.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Temperaturmåler
Det ville nok være den korrekte fremgangsmåde. Desværre kører min hustru i bilen til daglig, og den ryger på værksted i morgen tidlig, så jeg når det næppe. Skal nok opdatere herinde med hvad værkstedet finder frem til, og om deres løsning har virket.Esbenw skrev: ↑8. feb 2018, 10:00Jeg hælder nok også til Edwins ide med termostaten. Min røg for nogle år siden i den gamle 9-3 og der hang den også omkring 50 grader ved normal kørsel. Hvis jeg lod bilen stå i tomgang nogle minutter efter en køretur steg den op på 90 som den skulle, men faldt så igen hvis jeg kørte.
Du kan jo prøve om den har samme mønster, for så er der nok ikke tvivl om at det er termostaten.
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Temperaturmåler
Fik du løst din manglende temperatur
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Temperaturmåler
Bilen har i dag været omkring slettet grundet GDPR...., og har fået skiftet termostaten. Temperaturmåleren står nubpræcis i midten igen
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020