Banner cycler

Udsættere og motorlampe - ny tilføjelse, kom nu - vi har ingen Auto Anders på Bornholm

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktører: Bestyrelsen, Casper_Ankersen

LarsB
SAAB NET NYBEGYNDER
Geografisk sted: Bornholm
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26. mar 2015, 10:34

Udsættere og motorlampe - ny tilføjelse, kom nu - vi har ingen Auto Anders på Bornholm

12. feb 2018, 11:10

8) Lad mig høre jeres tanker:
Ved acceleration har jeg nu 3 gange oplevet, at motoren hakker og sætter ud på en eller flere cylindre, samtidig med at motorlampen lyser.
Når jeg så tager farten af, går lampen ud og motoren kører igen normalt. Det virker som en eller flere cylindre "drukner", når jeg giver gas og når det overskydende benzin så er forbrændt, kører den igen.
Hva´er der galt ?

Tak, Henrik :oops: Saab 9-5, 2,0 T med Hirsch fra 2008.

Så er babyen blevet aflæst. Den giver kun fejlkode 1300 og har fejltændinger på cylinder 1 og 4. Fejlen opstår ved 3500 RPM eller mere.
Tændkassetten er ca. 2 år gammel og har kørt ca. 40.000 km. Bankesensoren har samme alder. Tændrørene er skiftet for ca. 8.000 km. siden.

Nu er der åbent for gode ideer :idea:
Senest rettet af LarsB 16. feb 2018, 16:15, rettet i alt 4 gange.


Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Geografisk sted: ALS
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Udsættere og motorlampe

12. feb 2018, 13:32

Kunne man få oplyst hvilket køretøj, der er tale om? En Trabi? En ATV? En Ursus? Eller måske ligefrem en slags SAAB? :roll:

Er den evt. af nyere dato, vil en udlæsning af log´en være til stor hjælp. Hvad har drillet? Og hvor i mapperne er problemet opstået? Fejltænding, måske? Ja, det kan være 1000 ting...

/Henrik
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 11747
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Udsættere og motorlampe

12. feb 2018, 13:51

Lars er det din 9-5 2008 ???

Jeg har prøvet det samme på en Saab 9000 2,3T

Der var det stikket på MAP sensoren der sad løst.

Har 9-5 MAP sensor ??? det ved jeg ikke, jeg ved kun at 9-5 har LMM.

Prøv at tjekke om de vitale stil sidder rigtigt og er sikret med klik....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 622
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Udsættere og motorlampe

12. feb 2018, 17:35

Hvis motorlampen har lyst så har den gemt en fejlkode.
Denne fejlkode kan vise hvor fejlen ligger.
Så få udlæst fejlkoderne først.
Derefter kan vi begynde at lege gætteleg.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 622
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Udsættere og motorlampe - ny tilføjelse, kom nu - vi har ingen Auto Anders på Bornholm

18. feb 2018, 12:49

Kontroller og rens stelpunkterne ved termostat huset, og indsugnings manifolden.
Lån en tændkasette. specielt hvis din er uoriginal.
Kontroller vakuum slanger, og indsugnings systemet for lækage.
Download Wis.
Og skiv et nyt indlæg når du har nye oplysninger, rettelser i det gamle vises ikke i forummet, som der er kommet nyt

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Geografisk sted: Vendsyssel - lidt nord for Storskoven.
Indlæg: 6289
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Udsættere og motorlampe - ny tilføjelse, kom nu - vi har ingen Auto Anders på Bornholm

18. feb 2018, 21:17

Hej Lars
Bankesensor på en T7 motor? Enten har du misforstået noget eller også har værkstedet taget fusen på dig.
Hvis det er samme værksted der angiveligt har skiftet din tændkassette vil jeg nok ikke have for meget tiltro til dem...

Hiv evt. tændrørene ud og kig hvordan de ser ud. Selvom de "burde" være nye kan det godt være at de skal justeres lidt.

Som Morten skriver behøver "fejltænding" ikke nødvendigvis at betyde at det er tændingssystemet der er fejl på, men kan også skyldes alle de ting han nævner.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
'03 OG9³ jubi ('97 NG900SE 2,5 V6 -> AOG)
Brugeravatar
Carlsson
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Holbæk
Indlæg: 745
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Udsættere og motorlampe - ny tilføjelse, kom nu - vi har ingen Auto Anders på Bornholm

18. feb 2018, 23:22

Mon ikke sådan en moderne Saab motor er lige så kritisk med tændrørstypen som B204/B234 :?:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 622
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Udsættere og motorlampe - ny tilføjelse, kom nu - vi har ingen Auto Anders på Bornholm

19. feb 2018, 06:26

Tændrørene er vigtige.
Der skal altid være NGK rør og det skal være standart rør, ikke noget med fancy materialer eller specielle elektroder.
Den burde køre med NGK PFR7H-10 tændrør,
medmindre hirsch foreskriver noget andet.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Skævinge
Indlæg: 380
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: Udsættere og motorlampe - ny tilføjelse, kom nu - vi har ingen Auto Anders på Bornholm

19. feb 2018, 13:45

Mortenvig skrev:
19. feb 2018, 06:26
Tændrørene er vigtige.
Der skal altid være NGK rør og det skal være standart rør, ikke noget med fancy materialer eller specielle elektroder.
Den burde køre med NGK PFR7H-10 tændrør,
medmindre hirsch foreskriver noget andet.
Min 9-5 2008 Hirsch har da altid kørt med NGK BCPR7ES-11? Så vidt jeg ved, er det også det tændrør SAAB anbefaler til den.
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008
Skoda Citigo 2014
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Geografisk sted: Knastrup, civilisationens vugge.
Indlæg: 11855
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Udsættere og motorlampe - ny tilføjelse, kom nu - vi har ingen Auto Anders på Bornholm

19. feb 2018, 14:31

For små gnistgab giver "kolde" gnister.
For store gnistgab stresser tændspolen..
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Carlsson
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Holbæk
Indlæg: 745
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Udsættere og motorlampe - ny tilføjelse, kom nu - vi har ingen Auto Anders på Bornholm

19. feb 2018, 19:07

Det sidste tal på NGK rørene er bare elektrodeafstanden så den kan man selv lige justere hvis det er det forkerte endetal.
Når man har T5/T7 suite på ser det ud som den måler ioniseringen forkert hvis det ikke er NGK rør.
Jeg tror at det er endnu en defekt tændkassette. At den kun har kørt 40.000 betyder ingenting.
Så vidt jeg ved har man genindført luftmassemåleren på T7. Jeg husker fra min gamle 900T at denne komponent kan give mærkelige fejl, hvor man umiddelbart tror at det er et tændingsproblem.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 622
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Udsættere og motorlampe - ny tilføjelse, kom nu - vi har ingen Auto Anders på Bornholm

19. feb 2018, 19:14

kobbernagel skrev:
19. feb 2018, 13:45
Mortenvig skrev:
19. feb 2018, 06:26
Tændrørene er vigtige.
Der skal altid være NGK rør og det skal være standart rør, ikke noget med fancy materialer eller specielle elektroder.
Den burde køre med NGK PFR7H-10 tændrør,
medmindre hirsch foreskriver noget andet.
Min 9-5 2008 Hirsch har da altid kørt med NGK BCPR7ES-11? Så vidt jeg ved, er det også det tændrør SAAB anbefaler til den.
Det er næsten ens rør samme varmetal. det ene er i kobber, det anden er i platin, og så er der lige gnistgabet til forskel.
Platinrøret hae 0.1 mm mindre gnist gab.
Og som Edvins skriver så stresser et stork gab tændspolen, men et lille sikrer at gnisten kan springe ved høje cylinder tryk.
Jeg kører selv med NGK BCPR7ES-11 Dog med et reduceret gnist gab på 0,9 mm istedet for de 1,1 mm tændrøret kommer med standart
Og det virker fint indtil videre.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 622
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Udsættere og motorlampe - ny tilføjelse, kom nu - vi har ingen Auto Anders på Bornholm

19. feb 2018, 19:25

Carlsson skrev:
19. feb 2018, 19:07
Det sidste tal på NGK rørene er bare elektrodeafstanden så den kan man selv lige justere hvis det er det forkerte endetal.
Når man har T5/T7 suite på ser det ud som den måler ioniseringen forkert hvis det ikke er NGK rør.
Jeg tror at det er endnu en defekt tændkassette. At den kun har kørt 40.000 betyder ingenting.
Så vidt jeg ved har man genindført luftmassemåleren på T7. Jeg husker fra min gamle 900T at denne komponent kan give mærkelige fejl, hvor man umiddelbart tror at det er et tændingsproblem.
Nu er luftmasse måleren, meget nem at rense PÅ en T7 motor ikke noget med tynde platin tråde, men kraftige modstande der kan rengøres med en pensel, og hospitals sprit, når man først har fået den skilt ad.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Modern Forum"