Banner cycler

Xenon lys til 9-3

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

bøg
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 1. mar 2006, 20:03

Xenon lys til 9-3

13. feb 2018, 17:48

Har hørt at man kan få sine H7 pære skiftet ud med et xenon H7 sæt, ( plug in) til en pris på ca 500-700kr
Bilen er en 9-3 fra 2008, nogen der kender til det? Og hvor man kan købe det.


Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Xenon lys til 9-3

13. feb 2018, 18:01

En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
bøg
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 1. mar 2006, 20:03

Re: Xenon lys til 9-3

13. feb 2018, 19:12

Tak for linket, men hvilken af de 100 muligheder som kommer op skal jeg vælge?
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Xenon lys til 9-3

14. feb 2018, 20:18

Hvorfor bygge om til xenon ?

Det kræver en COG modul og automatisk justerbar linser, ellers blænder de.

Har selv en vogn med xenon og den skal have friske pærer og det ene elektronik modul er suspekt. 650 kr pr. Lyspære

Efter min subjektive holdning et xenon bare et overgangsfænomen mellem halogen og LED.

Hvorfor ikke prøve nogle LED enheder:
De brænder ikke alting i stykker, blænder ikke og passer i fatningen..
https://landberg.dk/philips-x-treme-ult ... stk-p10557
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
kesr
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 785
Tilmeldt: 7. sep 2004, 14:53

Re: Xenon lys til 9-3

14. feb 2018, 21:12

Punkt ét det er ulovligt!

Punkt to, der er elendigt halogen H7 lys på ng9-3. Derfor har jeg også selv lavet konverteringen på min ng9-3 2008.

Og lad mig slå fast: Jeg har ikke fortrudt et eneste sekund. Men jeg var længe i tvivl om jeg ville, kunne og ønskede det. Derfor læste alt hvad svenskerne på Saab Turbo Club Sweden havde af erfaringer. De pegede på et sæt der 1) ikke gav fejlmeldinger om sprængte pærer, 2) et som gav et godt lys, 3) et som minder om standard original-xenon, 4) et sæt af god kvalitet med god holdbarhed 5) og et som ikke var til gene for modkørende trafikanter. Her fandt jeg også anvisning på hvordan det kan monteres helt uden det kan ses ved at kigge ned i motorrummet. Det er 6 mdr. siden jeg lavede konverteringen og jeg er aldrig blevet blinket af eller lignende. Jeg har "mødt min egen bil" i trafikken om natten, siddende i en anden bil - og der er INTET generende ved disse lygter. De kaster også det originale asymetriske lys. Jeg har ikke fortrudt et eneste sekund!

Ønsker man en usynlig montering som ikke kan ses ved et kig i motorrummet, så skal forkofangeren afmonteres, og lygterne skal også afmonteres. Begge dele er dog forholdsvis simpelt, men bedst er det hvis man er to personer. Jeg lavede det sammen med min far, der dog primært sad på en skammel og drak kaffe. Når forlygterne afmonteres kan man nemlig placere xenon-ballasten under forlygten og det krævede hul ind i lygtehuset, kan bores på undersiden af lygtehuset.

Jeg valgte det her sæt fra xxx.xenonkungen.se
Canbus 40W Xenonljus
895 SEK/Kit
H7 (projektorlins eller helljus)
4300K = 3500±150 lm, Standard white https://www.xenonkungen.com/se/xenon/x ... ljus.html

Der er projektorlinser på Saab'en, det er for det første årsagen til at det kan eftermonteres uden at blænde modkørende, og vigtigt du får krydset det af.
Jeg valgte 4300 K, som er standard hvid - ligesom de originale fra Saab - altså ikke noget med at vælge 6000K der giver et T-Hansen agtigt blålys, hvor man beder om at blive stoppet af politiet eller til syn.

Årsagen til at det er ulovligt er, at sådan en eftermontering ikke automatisk justerer lygtehøjden efter hvor meget bilen er lastet ved start af bilen. Men vi har jo lygte-højde-justeringsknappen allerede, og som ansvarlig premium bilist, så kan jeg sgu godt finde ud af justere mit lys ned.

Go ahead!
Saab CV
2014 - Saab 9-3 2.0t '08
2007-14 Saab 9-3 2.0t SE '01
2004-07 Saab 900 S 2.0 '96
snygg, snabb, snål
Far, mor, storesøster, lillesøster og Saab'en
- familie på 5
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: Xenon lys til 9-3

15. feb 2018, 11:31

Hej SKD.

Er der nogen, som har erfaringer med de LED-H7 pærer, som viking linker til :?: 8) :
https://landberg.dk/philips-x-treme-ult ... stk-p10557

De er pt. ulovlige at køre med på offentlig vej :o , men har nogle fået dem gennem syn :?: og kan de være i lygtehuset :!:
Alligevel lyder det fristende at eftermontere dem. :wink:

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 368
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

Re: Xenon lys til 9-3

15. feb 2018, 18:25

Viggen skrev:
15. feb 2018, 11:31
Hej SKD.

Er der nogen, som har erfaringer med de LED-H7 pærer, som viking linker til :?: 8) :
https://landberg.dk/philips-x-treme-ult ... stk-p10557

De er pt. ulovlige at køre med på offentlig vej :o , men har nogle fået dem gennem syn :?: og kan de være i lygtehuset :!:
Alligevel lyder det fristende at eftermontere dem. :wink:

SAAB hilsen Ole
Der må blive nogle problemer med at låse den model pærer i de originale lygter, hvor det jo er fatningen/stikket, der virker som (bajonet-)lås.
Jeg er da spændt på at læse om det, hvis du forsøger :D
Sláinte
Mick
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: Xenon lys til 9-3

15. feb 2018, 19:08

Hej Mick, SSG 8)

Da jeg har Xenon i nærlyshuset, bruges der efter WIS almindelige H7 halogenpærer til fjernlys. :?
Men hvis der er halogen til nærlys, er der monteret H9 pærer til fjernlys i følge WIS. :o Låses H9-pærer med bajonet :?: Jeg har ingen erfaringer med H9.
Almindeligvis låses H7 jo med fjederklemme efter pæren er monteret i sine styrespor.
Så det ser umiddelbart ud som om, de nye fjernlys-LED-pærer kun kan eftermonteres i biler med xenon. :?: :?
De nye LED-pærer findes også i H4 udgave. :D

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)

Tilbage til "Modern Forum"