Banner cycler

Xenon forlys, en lille guide

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Xenon forlys, en lille guide

19. feb 2018, 15:08

Forlygter med Xenon.

Det er jo ”moderne” med Xenon lygter på nye biler.

Systemet blev indført omkring år 2000 på lux biler og er efterhånden ret normalt på nye biler.

Systemet blev indført for at få bedre lys end halogen, samt optimerer levetiden og det kan ses som en overgang mellem Halogen og LED forlys.

På Saab kunne det tilkøbes både til 9-3 fra årgang 2003 og 9-5 fra årgang ca. 2002.

Systemet på Saab bilerne består af en speciel forlygte med linsesystem.

Linsen justeres elektrisk med signal en ECUen, der bl.a. får input fra en COG enhed ”centre of gravity sensor”

Xenon lyssystemet består af ”ballast enhed” med det mundrette danske navn: ”Forkoblingsapparat, afladerlampe” fra Valero, type LAD5G ( benyt ikke type LAD5GL, der passer soklerne og kabler ikke til Saab).

Hvis lyset glimter eller det virker som der er møl i forlygterne, dvs. lyset tænder og slukker ukontrolleret, så er det Valero boksen der er klar til ombytning.

http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=5159
Kan også købes hos Autodoc.dk til omkring 1000 kr./stk. (søg Valero 5G).

Enheden sidder i bunden af forlygtehuset, og der løber desværre vand i enheden og det kan de ikke li.
Efter mellem 5-10 år opgiver enheden kampen og så skal den skiftes.

Mellem ”Ballast” enheden og pæren sidder der en højspændingsledning der tilkobles tænd enheden af pæren. Lad os bare kalde den ”glimttænderen” eller på eng. Igniter.

Selve Xenon pæren sidder i en sokkel på glimttænderen.

Xenon pæren i Saab 9-3 og NG 9-5 er af type D1S så som:
https://landberg.dk/philips-d1s-xenon-w ... 1stk-p6805

Hvis der er farveforskel mellem de to lygter, og de ikke blinker, så er det Xenon pære enhederne der skal udskiftes.
Et meget kostbar system, der har rimelig lang holdbarhed, men når så det fejler, så er det meget kostbart at reppe.
Giver et flot klart lys.

De første der kom frem havde et lys på 4350 K = lidt gylden lys, ala. skarpt halogen.
Nye typer er ofte 5000 K = klart hvidt lys. 6000 K ligblegt klinik lys og 8000 K er T.Hanse blå.

Se skala.

Desværre er levetiden for Saab forlygterne med Xenon ikke specielt lang. Linsen bliver mat og glassset bliver uklart og fejler. Tak for det Valero !

Nye lygter koster omkring 3500 kr. / stk. plus montage og justering. Så der er ikke ligefrem gratis.

LED systemer er ved at overhale HID systemet. Så slipper man for en stor elektronik boks, varme og stort el forbrug.
Der er LED pære systemer der kan indsættes i HID soklen.
Her er lidt forklaring omkring de forskellige lygte systemer:
https://practicalmotoring.com.au/car-ad ... explained/
Vedhæftede filer
hid-color-chart-kelvin-ratings.jpg
hid-bulb-colour-temperature-chart.jpg


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Xenon forlys, en lille guide

17. nov 2019, 21:13

Så er der lidt billeder af enhederne til Xenon systemet.

Jeg er ved at give min Jag X350 V8 en opfriskning i fronten.
En parkerings sensoe er defekt, og kofanger skallen skal af for at skifte den. Så de bliver alle fire skiftet. Det er en slid del og koster ikke så meget hvis man køber direkte hos fabrikanten Valeo eller Elektronix Tyskand.
(Så sjovt er det heller ikke at grave sig der ind).


I samme vind får Xenon lyset en tur.
Jag X350 og Saab OG 9-5 bruger samme type Xenon D1S og fra samme leverandør (Valeo :? )

I bunden at lygten sidder elektronik enheden. De har det med at gå til pga. vand og ælde.
Desuden er de fabrikeret til 2000 timers drift, og så begynder de at give problemer,
Symtom: Som om der er møl i forlyten...

Pæren D1S er med "egen" glimttænder indbygget i pæren.
Flot og perfekt lys, bare hulens kostbart.

Elektronik enheden købte jeg hos Autodoc.dk sidste år. Kan også købes Partsforsaabs.com

På billederne kan ses foto af boksen. Skruerne fik lidt montage fedt, så gnaver de sig ikke fast.
Så bør der blive fred resten af bilens levetid.

Har vist billeder af min forlygte.
Saab forlygten er ikke helt magen til, men princippet er det samme, og udfordringerne er de samme.

NB: En orginal Valeo forlygte til 9-5 Halogen koster 5000 Svkr !!!! og Xenon koster endnu mere, så det er nok værd at reppe og skifte delen..
Vedhæftede filer
IMG_1799.JPG
IMG_1798.JPG
IMG_1797.JPG
IMG_1796.JPG
IMG_1795.JPG
IMG_1794.JPG
IMG_1793.JPG
IMG_1792.JPG
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Xenon forlys, en lille guide

19. nov 2019, 17:21

Lidt supperende oplysninger.
Det eneste man kan skifte uden at der skal tester på er pæren,
Alle andre komponenter og det skal kodes til bilen, eller kalibreres.
Selv noget så simpelt som at justere forlygterne og der skal tester på.
Og en lille fejl Saab bruger højdefølere, ikke en gyro.
Og det kan være en god ide at smøre leddene i armene, en gang imellem, da de har det med at ruste og sætte sig fast.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Xenon forlys, en lille guide

20. nov 2019, 21:52

Saab 9-5 må have en slags COG måler, da PFS sælger dele til systemet.
https://www.partsforsaabs.com/product_i ... 0c8f820923

Der sidder både en front og "agter" sensor på 9-5
https://www.partsforsaabs.com/product_i ... ts_id=5000


Min vogn har masse center føler (COG), ud over denne gives der signaler fra eCAT systmet til lygterne (eCATS=Enhanced Computer Active Technology Suspension).
Systemet computer styrer vognens undervogn og stabilitet via bl.a. at styrer hver luftdæmper uafhængigt.
Meget effektivt og ”sindsygt kompliceret”

Nå men lygterne har fået friske D1S Xenon pærer og ”ballast resistor” enheder, samt nye div. pærer. Så bør der være fred resten af mit ejerskab af vognen. Da alt, som ab fabrik, er Osram long life enheder.

Når jeg suser afsted i mørket er Xenon lygter min ven. Meen foretrækker stadig Halogen HI.
Xenon er et over kompliceret system. Med vildt kostbare komponenter.
Glæder mig til det bliver LED.

35 watt LED, må give et godt ”bjæf” af lys 😊
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Xenon forlys, en lille guide

21. nov 2019, 06:32

Det må høre under kært barn mange navne.
Som gl. Landrover mekanikker så hedder de en højde føler.
Da det de måler er højden fra karossen til jorden, biler med xenon har 2 følere, en for og en bag.
Ved at sammenligne de to signaler, så kan systemet måle karossens vinkel i længde retningen.
Og dermed justere lygterne som bilen stod vandret.
WIS kalder det for en load angle sensor.
EPC kalder det en center of gravity sensor.
En typisk inde for branchen gang navne forvirring.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Xenon forlys, en lille guide

21. nov 2019, 09:45

jeg har tit undret mig over alt dette udstyr skal være lovpligtig med xenon lygter når det åbenbart ikke er det når man har LED lygter.

Vores Clio har LED lygter og den har "kun" manuel niveau regulering :?:

Men selv om jeg ikke kører så ofte i clio'en så er det ret imponerende lys den laver, også bedre en saaben med xenon lygter. At jeg så syntes meget af det Led lys blænder af h..... til er en anden sag...
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Xenon forlys, en lille guide

21. nov 2019, 14:52

LED i Clio-en er bygget som Halogen lys, med en selvjusterende linse enhed, lige som i vores Clio, bare en anden linse, da LED pæren stråler anderledes end Halogen og så skal LED have lygtevasker.

Virker langt bedre end noget Saab lys jeg har prøvet.

HID i Jag-en virker super, men er hules komplekst. Det hænger sammen med eCATS systemet og mulighederne for at justerer undervejs, vridende på ALLE fire hjul.
Lyset justeres derfor ikke kun efter front og agter op/ned, men også efter vridning i kruver osv.
Fantastisk effektivt system. Det nye Jags har nu LED og med samme eCATS funktion.

Giver et bedre lys en LED, meeen LED bliver bedre og bedre.

Så LED er vejen frem. HID var bare et skridt på vejen. Bedre end Halogen, men bruger stadig mange Watt og kræver høj spænding og har kun en levetid på nogle tusinde timer...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Xenon forlys, en lille guide

23. nov 2019, 08:59

Denne type lygter gad jeg godt have.
Intelligente forlygter.
https://www.al-lighting.com/news/articl ... -the-road/

Man kan kun håbe på at prisen på systemet falder markant.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Modern Forum"