Banner cycler

Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Stensgaard
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 20. feb 2018, 10:35

Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

20. feb 2018, 10:54

Jeg ved godt, der er mange bud på dette spørgsmål, men jeg prøver alligevel: Hvilken viskositet bør jeg vælge til min nyerhvervede Saab 9-3 2.0 Turbo årgang 1999, som har kørt 375.000 km?

Instrukstionsbogen anbefaler 10W-30 eller 10W-40 - selvfølgelig med nogle krævede standarder. Det overrasker mig egentlig, at det ikke er 5W, der anbefales. Jeg vil selvfølgelig gerne passe på min bil. Men jeg vil heller ikke vælge 5W, hvis bilen egentlig har bedre af 10W. For er der ikke noget med, at olien ganske vist smører hurtigere ved 5W, men at olietrykket er lavere? Jeg tænker også, at 10W måske er bedre, når bilen har kørt så langt?

Min umiddelbare plan er at bruge 10W-40, og så skifte olie to gange om året.

Hvad er folks erfaringer angående olie på sådan én?


Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

20. feb 2018, 14:13

Davs!

Netop, da du spørger til viskositet og ikke fabrikat etc., er det knapt så "farligt" at spørge. Ellers ville der nok komme en byge af svar, som mere er til forvirring end til hjælp :roll:

Nå, men da bilen her er bestykket med den aldeles fantastiske T5-motor, er den IKKE slidt med det km-tal, og derfor vil jeg tillade mig - uden tøven - at anbefale en 5W/40 olie til den, helst med en så høj API-norm som muligt, gerne "SM" el. "SN" (som de gode olier typisk er idag)

Jeg har jo selv haft glæde af at have været i selskab med dette fabelagtige maskineri i snart 14 år nu og har aldrig brugt andet end ovennævnte olieviskositet. Skønt pladerne pt. er pillet af den, kører den stadig rasende godt med sine nu 483.000 på uret!

Motoren er - og har altid været - ren og fin indvendig, som både kan tilskrives en ordentlig vedligeholdelse og ikke mindst en god, anerkendt olie. Du skal IKKE bekymre dig om olietrykket her! Det er jo ikke en gammel Austin Morris, hvor man nærmest hældte sirup på for at minimere risikoen for at sidde og glo på en orangelysende lampe i instrumentet i tide og utide (been there...done that! :x ).

Mvh.
Henrik
Stensgaard
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 20. feb 2018, 10:35

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

20. feb 2018, 17:17

Tak for svar.

Og nej, jeg vil ikke spørge om fabrikat af olie. Den diskussion har jeg læst mange gange, og gider ikke deltage i den :-)
Stensgaard
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 20. feb 2018, 10:35

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

20. feb 2018, 17:18

Men så undrer det mig bare, at den anbefalede olie er 10W-30?
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

20. feb 2018, 17:33

Tja, egentlig burde den være anbefalet til at køre på SAAB´s turboolie, dvs. 5W/30. Så det undrer således også mig en smule. Jeg ville blæse på det og hælde nævnte type i og så ellers blot betragte de andre som "alternativer". Motoren er ikke så sart, nemlig :wink:

Kan da lige afslutningsvis nævne, at der i min instruktionsbog til selvsamme motortype er nævnt hele 4 typer, herunder dem, du selv beretter om plus den, jeg har nævnt ovenfor. Som den fjerde mulighed (alternativ) nævner bogen netop den af mig anbefalede, 5W/40! API kravet er ikke højere end en "SG" olie. Der er således et pænt stykke op til nutidens kvaliteter, som ofte er hhv. SM og SN 8)

/Henrik
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

20. feb 2018, 18:53

Hej

Mon ikke, der er smuttet en linje? :wink: I instruktionsbogen til min 9K fra '98 (B204 eller B234) står der på oversigten "...med viskositet 10W/30,
10W/40, 5W/30 eller 5W/40."

Omme under tekniske data er det pindet mere ud (herunder at 15W/40 til nød kan anvendes om sommeren, og at 5W-olier skal være hel- eller halvsyntetiske. Hvis du er bange for olieforbrug, kan du jo anvende helsyntetisk 5W/50 (fx Mobil 1), men det er der delte meninger om fornuften i. Men der er ingen grund til at følge SAABs mest konservative anbefaling, der jo stammer fra en tid med væsentlig dårligere oliespecifikationer, og hvor de høje viskositetstal ofte fremskaffedes ved hjælp af tilsætning af lidt rigeligt med additiver.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

20. feb 2018, 19:09

Instruktions bogen er jo ikke blevet opdateret siden 1999, og der nok nogle alternative olier også..
Men en 5w30 eller 5w 40 olie fuldsyntestik. er det mest brugte i dag.
Skifte interval
En gang om året eller efter 10.000 km hvad der kommer først.
Jeg kører feks. under 10.000 km om året så jeg skifter olie når sommer dækkene kommer på.
Men selv hvis jeg kørte 15000 km om året, så ville jeg være til bøjelig til at skifte den når sommer dækkene kom på.
Moderne fuldsyntetiske olier holder længe, når det bliver behandlet ordentligt. DVS. lange ture, på landevejen.
Men uanset hvad, så afmonter bundkarret og få renset og olie si.
Med de km. ved man aldrig hvordan det ser ud dernede, og man har ingen ide om hvilken olie der er blevet brugt før købet.
Se det som en billig forsikring ift. motornedbrud.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

20. feb 2018, 22:50

Forviringen skyldes, at bøgerne er gamle og at olierne og anbefalingerne har ændret sig med udviklingen af nye olier.

Org. Service kits har nu Dexos II 5w30.
Og 0w40 til TTiD4, hvis man går i detaljer.

Rigtige entusiaster bruger stadig afkogt hval, med 17% sælspæk, som der stod i bøgerne efter krigen :-)
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Stensgaard
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 20. feb 2018, 10:35

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

21. feb 2018, 13:26

Fint, jeg tager 5W-40, SN :-)

Hvis jeg tager bundkarret af, skal der så en ny pakning til?
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

21. feb 2018, 13:45

Godt olievalg! :idea:

Hvis du vitterligt vælger at pille bundkarret af den, skal der efterfølgende bruges det røde, flydende pakningsstads, som man gør metal mod metal.

Jeg husker ikke lige betegnelsen, men det er en som denne:
Loctite 574_flydende pakning.jpg
/Henrik
Stensgaard
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 20. feb 2018, 10:35

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

21. feb 2018, 14:21

Ok, Jeg lader bundkarret blive på i denne omgang. Jeg har indtryk af, at bilen er blevet passet godt på, og med servicebog det meste af dens levetid.
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 368
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

22. feb 2018, 01:30

Nu er jeg helt klar over, at jeg får 25 % af gutterne herinde imod mig, og er helt sikker på at "NSB" er uenig, men en turbo vil helst have olietryk hurtigst muligt, og det får den med en SAE 0W-xx olie. I mine øjne er der ingen tvivl om, at det bør hedde SAE 0W-30 eller SAE 0W-40.
Hvis olien skiftes regelmæssigt og rimeligt hyppigt, så er "Long-life specifikationer" fuldstændig ligegyldige.

(Nu bryder helvedet nok løs) :D
Sláinte
Mick
Brugeravatar
Mette Vuns
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 34
Tilmeldt: 14. jun 2017, 10:55

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

22. feb 2018, 09:08

Vil lige benytte lejligheden til at blive klogere!

Hvordan påvirker motorolien turboen direkte? Jeg troede den kun var forbundet til luft/indsprøjtning/udstødnings-kredsen? Oder was?
Saab 9³ Sport Sedan 2.0t - 2008
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

22. feb 2018, 10:28

De halv gamle (B202/B204/B205) Saab motorer er ikke så følsomme med olie viskositeten.
De hel gamle (dvs. V4 og 8V) tåler nærmes alt.
De fleste vælger 5W/30 til (de halv gamle) turbo motorerne.

Det er vigtige at skifte ofte end om det er 0W/30 0W/40 5W/30 eller 5W/40.

Selv bruger jeg 5W/30 på mine B202T motorer. Castrol Edge , skifter hver 5000 km.
Olie er billig, motor rep. er kostbart.

Den nemme løsning er at købe Saab turbo olie. Nemt billigt og rimeligt sikkert.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

22. feb 2018, 15:43

Hej Mette

Olien påvirker ikke turboen som sådan, bortset fra den direkte smøring af turboen. Her er det vigtigste, at man ikke gasser op fra start, og især, at man lader motor (og dermed turbo) gå i tomgang, inden man slukker, så turboen ikke kommer til at rotere hurtigt uden olietryk.

Men turboen påvirker jo motoren, som derfor skal have bedst mulig smøring fra start og samtidig bevare fuld smøring under høj belastning og varme. Igen er det vigtigste nok køremåden, men man kan da lige så godt købe det bedste, når det nu ofte er forholdsvis billigt på tilbud i fx Harald Nyborg eller Bilka. Og man kan jo komme ud for at skulle accelerere kvikt for at komme ud i trafikken en tidlig morgenstund.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

22. feb 2018, 20:24

Olie i motoren har 3 hoved opgaver.
At smøre, køle, og holde motoren ren indvendig.
Smøring og køling afhænger af SAE værdien.
Hæld feks en 0W30 olie på en B eller H motor, Og du har problemer med lavt olietryk, og smadrede lejer, da leje tolerancerne er for store til at olien kan opbygge en smørefilm. Motorne er bygget til en 10w40, eller 15w40 olie.
Til en B2x4- 2X5 Motor så ville jeg bruge en 5W30 olie her i danmark, og ferie turen hedder en skiferie.
En 5W40 olie hvis sommerferien hedder syd Europa, stadig med kørsel hovedsageligt i danmark-
En 0WX olie ville kun bruge hvis jeg boede nord for polar cirklen, elle ser de lave temperaturer jævnligt.
Men jeg har en tunet motor, så jeg hælder en 5W60 olie på, og det må virke for mit olietryk er blevet højere.
Her kommer kølingen ind, det er nok de færreste der måler olie temperaturen.
Men den vil helt sikkert stige, faktisk op til der hvor temperaturen bliver forurogligende.
Dette er grundet for lavt flow olien løber for langsomt igennem lejerene, og kan nå for høje temperaturer i selve lejet, hvor den begynder at blive nedbrudt
Rensning af motoren, eller evnen til at kunne optage skid i motoren, inden smøreegenskaberne bliver forringede.
Det hænger sammen med kvaliteten på olien.
Jeg ville aldrig drømme om at hælde en semi syntetisk olie på en turbo motor uanset fabrikat !!
Skifteinterval en gang om året eller en 10-15000 km. hvad der kommer først.
Alt andet er som at hælde penge ud af vinduet, hvis man bruger en kvalitets olie-

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

22. feb 2018, 20:44

Tjaa, jeg brugte 0w/40 og en sjælden gang 5w/40 af anerkendt mærke og skiftede årligt eller maks 10.000 km, det gjaldt både OG900T16 og OG9-3T.

ACEA bør være A3
API bør være SN evt. SM

Olien er så lille udgift hvis du selv kan skifte.

Mvh
Trooels
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

22. feb 2018, 22:49

Jeg ser er ingen grund til at gå i 0W olier her hjemme 5W er rigeligt fint til vores breddegrader

i følge SAE standarten er 0W olien tynd nok til at flyde til pumpen ved -40 grader C. og har rette viskositet til smøring fra -35 C.

Til sammenligning er 5W olien tynd nok til at flyde ved -35 C. og smørende fra -30 C.

Ved +100 C. er de lige tynde på W tallet. Så at hælde 0W i motoren her hjemme gavner efter min mening kun olie mandens bunke af fyld til madressen.


Tallet efter Wét kan osse diskuteres. der fås olier fra 8 til 60. den helt tynde 8ér giver meget lav indre friktion i motoren men også en tynd olie film der ikke egner sig til ret stor belastning, i den anden ende med en 60ér der er væsentlig tykkere der har vi med en olie at gøre der er godt til hård last og store tolerancer.

SAE standarten har nok ikke rigtig ændret sig siden instruktions bogen til bilen blev trykt og de indre tolerancer i motoren har da slet ikke med mindre den er blevet slidt større. Så på SAE tallet alene der går jeg efter det bogen siger.

Når det så kommer til API & ACEA ja så kommer der hele tiden nye krav til olien og det er sjældent til den ringere side.

Om det så er producent 1. 2 eller 3 og om de kalden den A. B eller C. Ja det er jo ren religion. har du 3 dunke olie og 4 mennesker så er der hurtigt 5 meninger om hvad for en der er bedste.
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

23. feb 2018, 17:32

Man kan også forstille sig at en olie der er udviklet til mærkets egene motorer og valgte materialer - faktisk ikke er det dummeste valg :wink:
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

23. feb 2018, 22:20

Ideen med at olien er specielt udviklet til Saab lyder tiltagende.
Meeeen

Alle Saab "ægte" stumper er meget kostbare, de er bygget i lille antal og til svenske specifikationer.

Men det hjalp ikke med alt skulle gennem GM, bare endnu et led der koster og øger prisen. Igen langt højere reservedelspris end for andre tilsvarende middelklasse biler.

Men Saab/GM olien er billig !!

Så ved vi godt hvad det betyder: Fabrikeret ultra billigt og i en standart der lige netop kan holde den standart instruktionen foreskriver for 10-15 år siden. Olie smøreolieteknologi har flyttet sig meget meget siden 90erne

Så GM olien er sikkert ok, men bør nok skiftes ofte.

Selv hælder jeg Castrol Edge titan 5W/30 på mine Saab og Jag-en.
Hvis det er godt nok til en 330HK motor, så er det godt nok T16 og B205 samt B207

Super olie er godt, men hyppige skift er bedre.

Hyppige skift er især vigtige på motorer som B205/235 og frem. De type motorer sender meget gas og forbrændingsrester ned langs stemplerne, pga. meget små stempelringe og mindre stempler end tidl.
5000km/skift for bykørsel, 10000 km/skift hvis der er landevejskørsel. MAX

https://landberg.dk/castrol-edge-ti-fst ... ii-4l-p457
300 kr. for 4 liter flydende herlighed...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 368
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

24. feb 2018, 16:53

Det der tilsyneladende er mange, der overser, at kvaliteten af basisolien næsten altid er bedre i en SAE 0W-x xolie, end i en SAE 5W-xx.
Det er ikke muligt, med nutidig teknologi at fremstille an SAE 0W-xx olie fra Base III olie eller dårligere, det kan man godt med en SAE 5W-xx olie.
Base olier: (Desværre kun engelsk)
http://www.machinerylubrication.com/Rea ... oil-groups
Grundlæggende er Base I, Base II og Base III fremstillet på basis af mineralsk olie. Det er i visse tilfælde lovligt at markedsføre olier, baseret på Base III (mineralske) olier som "Syntetisk Olie" :shock:
Da SEA 0W-xx olier som sagt ikke kan fremstilles kommercielt af Base III eller ringere olier, er man sikker på, at få "Ægte" syntetisk olie,
Det er også derfor at olierne, der er specificeret SAE 0W-xx, er en del dyrere end f.eks SAE 5W-xx olier.

For dem, der er engelskkyndige kan jeg anbefale:

https://www.bobistheoilguy.com/motor-oil-101/

Det er teknisk, og det er lidt "tungt", med der er mange gode oplysninger :D
Sláinte
Mick
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

25. feb 2018, 10:47

Dette er hvad SAAB rekommanderer i år 2013,
Skærmbillede 2018-02-25 09.32.09.png
Helt personligt går jeg efter en 5w 40 olie med en dexos 2 godkendelse, da B2x5 motorene er rimeligt hysteriske med olie kvalitet, og skifte interval.
Jeg vil mene at producenten af motoren bedst ved hvilken olie type der passer bedst til motoren.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 368
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

26. feb 2018, 18:24

Mortenvig skrev:
25. feb 2018, 10:47
Dette er hvad SAAB rekommanderer i år 2013,
Skærmbillede 2018-02-25 09.32.09.png
Helt personligt går jeg efter en 5w 40 olie med en dexos 2 godkendelse, da B2x5 motorene er rimeligt hysteriske med olie kvalitet, og skifte interval.
Jeg vil mene at producenten af motoren bedst ved hvilken olie type der passer bedst til motoren.

MVH
Morten
Ja, de ved hvilke specifikationer, men bilproducenten aner intet om hvor hyppigt, olien skal skiftes? Eller anbefaler du også, man følger anvisningerne med olieskift for hver 30.000 eller hver år, hvad der nu forekommer først? :shock:

Jeg anbefaler jo ikke noget andet end SAAB gør, jeg anbefaler det bedste af det, som SAAB anbefaler.
Sláinte
Mick
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

26. feb 2018, 21:14

Producenten har normalt styr på både skifte intervallerne, og oliekvaliteten.
Hvordan tror du ellers de skal kunne give en garanti på deres produkter,?
At de så regner forkert, og giver de forkerte oplysninge MHY. olie kvaliteten i deførste år hvor B1x5 motoren blev introduceret.
Det var ikke skide smart, men det blev der kompenceret for med en udvidet motor garenti,
Hvad der så sker 14-20 år senere det kan vel næppe klandres producenten.
Bilens instruktions bog giver nogle retnings linier mht. km tal og køremønster, km aer variabelt. men en gang om året ligger fast!!
Da mit køremønster, og samlet km. tal ligger på 9000 km om året så har jeg taget beslutningen at jeg skifter olie når sommerdækkene komme på,
Hvis jer skulle få en hjerne blødning igen, ok køre til grænkenland i en sommerferie, og rammer 15000 km på et år, så har jeg ikke noget problem med det km tal

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 368
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

27. feb 2018, 23:57

Det der måske generer mig, er, at der er nogen der synes at de specifikationer, der passer I deres personlige opfattelse er rigtig, når producenten anbefaler det, og andet er "vrøvl" ( Skifteintervaller), hvis det passer I den enkeltes kram.
Det er IKKE rimeligt at stole på SAAB's opgivelser af skifteintervaller, men olieviscositeten har de forstand på?
Kom nu hjem!
Det er noget notorisk vrøvl, som der overhovedet ikke er faktuelt belæg for.
Kom med nogle seriøst saglige argumenter, og ikke noget GM har udtalt efter de videregav SAAB til uvisheden i bilernes evige bil- / jagtmarker.
Hvad GM har udtalt efter de slap SAAB er overhovedet ikke relevant, det der er relevant, er hvad der er godt ( eller bedst) for motorerne i de SAAB modeller vi kører.
Er ALLE SAAB's anbefalinger gode, eller "kun" dem der passer Morten?
Sláinte
Mick
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

28. feb 2018, 01:50

Det er ikke et teknisk emne. Det er salgs-økonomi. Man konkurrer om "længste kørt km. mellem olieskift."
Store metalcontainere med smadrede SAAB motorer. De blev olie-sparet til døde..
Tag en kiks..
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

1. mar 2018, 20:05

Det var faktisk ikke Saab selv, der fandt på at man kunne kører 30.000, så 25.00, så 20.000 km på et olieskifte, men GM maketing.

Ideen var "nok" mulig i en Opel uden turbo, som var normalt den gang...

Da GM til sidst fattede problemet og Opel også fik turbo, så kom Dexos 2 standarden og de var tilbage på 20.000 km.

Men, en Saab er ikke bare en turbo, men en voldtunet turbo efter Opel standard. Opel har endda kaldet en Opel med en lavtrykker for OPC... bunden for en Saab.

Det eneste der er galt med GM Dexos 2 er at man ikke skal kører 20.000 km på et olieskifte, hvilket man heller ikke skal i en voldtunet Opel.

En anden ting man ved i dag er også at de fleste af dem der død var serviceret hos Opel og fik en standard Opel olie, der ikke var beregnet til turboer... som de brugte på alle Opeler.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

1. mar 2018, 21:22

Seniorsergent skrev:
27. feb 2018, 23:57
Det der måske generer mig, er, at der er nogen der synes at de specifikationer, der passer I deres personlige opfattelse er rigtig, når producenten anbefaler det, og andet er "vrøvl" ( Skifteintervaller), hvis det passer I den enkeltes kram.
Det er IKKE rimeligt at stole på SAAB's opgivelser af skifteintervaller, men olieviscositeten har de forstand på?
Kom nu hjem!
Det er noget notorisk vrøvl, som der overhovedet ikke er faktuelt belæg for.
Kom med nogle seriøst saglige argumenter, og ikke noget GM har udtalt efter de videregav SAAB til uvisheden i bilernes evige bil- / jagtmarker.
Hvad GM har udtalt efter de slap SAAB er overhovedet ikke relevant, det der er relevant, er hvad der er godt ( eller bedst) for motorerne i de SAAB modeller vi kører.
Er ALLE SAAB's anbefalinger gode, eller "kun" dem der passer Morten?
Et seriøst sagligt argument. Der foreskives en Dexos 2 olie til en B2x5 motor. Ingen vaklen herfra.
Skifte intervallerne er mere gummi aktige !!!
1 år ligger fast.
Men km tallet er variabelt. og det er gummi delen.
Hvis man læser brugsforvirringen til sin bil, så vil man finde at der er mange forskellige km. ta for hvonår man bør skirte sin olie, det afhænger af køre mønstret.
Da jeg nu kørere på et normalt år ca 9000 km. så har jeg belsuttet mig for at skifte olie en gang om året når sommerdækkene kommer på.
Og det passer fint med køre mønster og de rekommandationer At fabrikken giver.
Ja det er min mening,men det er baseret på hvad fabrikken anbefaler, og ikke noget jeg har læst et andet sted.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Modern Forum"