Banner cycler

Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

22. feb 2018, 20:24

Olie i motoren har 3 hoved opgaver.
At smøre, køle, og holde motoren ren indvendig.
Smøring og køling afhænger af SAE værdien.
Hæld feks en 0W30 olie på en B eller H motor, Og du har problemer med lavt olietryk, og smadrede lejer, da leje tolerancerne er for store til at olien kan opbygge en smørefilm. Motorne er bygget til en 10w40, eller 15w40 olie.
Til en B2x4- 2X5 Motor så ville jeg bruge en 5W30 olie her i danmark, og ferie turen hedder en skiferie.
En 5W40 olie hvis sommerferien hedder syd Europa, stadig med kørsel hovedsageligt i danmark-
En 0WX olie ville kun bruge hvis jeg boede nord for polar cirklen, elle ser de lave temperaturer jævnligt.
Men jeg har en tunet motor, så jeg hælder en 5W60 olie på, og det må virke for mit olietryk er blevet højere.
Her kommer kølingen ind, det er nok de færreste der måler olie temperaturen.
Men den vil helt sikkert stige, faktisk op til der hvor temperaturen bliver forurogligende.
Dette er grundet for lavt flow olien løber for langsomt igennem lejerene, og kan nå for høje temperaturer i selve lejet, hvor den begynder at blive nedbrudt
Rensning af motoren, eller evnen til at kunne optage skid i motoren, inden smøreegenskaberne bliver forringede.
Det hænger sammen med kvaliteten på olien.
Jeg ville aldrig drømme om at hælde en semi syntetisk olie på en turbo motor uanset fabrikat !!
Skifteinterval en gang om året eller en 10-15000 km. hvad der kommer først.
Alt andet er som at hælde penge ud af vinduet, hvis man bruger en kvalitets olie-

MVH
Morten


9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

22. feb 2018, 20:44

Tjaa, jeg brugte 0w/40 og en sjælden gang 5w/40 af anerkendt mærke og skiftede årligt eller maks 10.000 km, det gjaldt både OG900T16 og OG9-3T.

ACEA bør være A3
API bør være SN evt. SM

Olien er så lille udgift hvis du selv kan skifte.

Mvh
Trooels
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

22. feb 2018, 22:49

Jeg ser er ingen grund til at gå i 0W olier her hjemme 5W er rigeligt fint til vores breddegrader

i følge SAE standarten er 0W olien tynd nok til at flyde til pumpen ved -40 grader C. og har rette viskositet til smøring fra -35 C.

Til sammenligning er 5W olien tynd nok til at flyde ved -35 C. og smørende fra -30 C.

Ved +100 C. er de lige tynde på W tallet. Så at hælde 0W i motoren her hjemme gavner efter min mening kun olie mandens bunke af fyld til madressen.


Tallet efter Wét kan osse diskuteres. der fås olier fra 8 til 60. den helt tynde 8ér giver meget lav indre friktion i motoren men også en tynd olie film der ikke egner sig til ret stor belastning, i den anden ende med en 60ér der er væsentlig tykkere der har vi med en olie at gøre der er godt til hård last og store tolerancer.

SAE standarten har nok ikke rigtig ændret sig siden instruktions bogen til bilen blev trykt og de indre tolerancer i motoren har da slet ikke med mindre den er blevet slidt større. Så på SAE tallet alene der går jeg efter det bogen siger.

Når det så kommer til API & ACEA ja så kommer der hele tiden nye krav til olien og det er sjældent til den ringere side.

Om det så er producent 1. 2 eller 3 og om de kalden den A. B eller C. Ja det er jo ren religion. har du 3 dunke olie og 4 mennesker så er der hurtigt 5 meninger om hvad for en der er bedste.
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

23. feb 2018, 17:32

Man kan også forstille sig at en olie der er udviklet til mærkets egene motorer og valgte materialer - faktisk ikke er det dummeste valg :wink:
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

23. feb 2018, 22:20

Ideen med at olien er specielt udviklet til Saab lyder tiltagende.
Meeeen

Alle Saab "ægte" stumper er meget kostbare, de er bygget i lille antal og til svenske specifikationer.

Men det hjalp ikke med alt skulle gennem GM, bare endnu et led der koster og øger prisen. Igen langt højere reservedelspris end for andre tilsvarende middelklasse biler.

Men Saab/GM olien er billig !!

Så ved vi godt hvad det betyder: Fabrikeret ultra billigt og i en standart der lige netop kan holde den standart instruktionen foreskriver for 10-15 år siden. Olie smøreolieteknologi har flyttet sig meget meget siden 90erne

Så GM olien er sikkert ok, men bør nok skiftes ofte.

Selv hælder jeg Castrol Edge titan 5W/30 på mine Saab og Jag-en.
Hvis det er godt nok til en 330HK motor, så er det godt nok T16 og B205 samt B207

Super olie er godt, men hyppige skift er bedre.

Hyppige skift er især vigtige på motorer som B205/235 og frem. De type motorer sender meget gas og forbrændingsrester ned langs stemplerne, pga. meget små stempelringe og mindre stempler end tidl.
5000km/skift for bykørsel, 10000 km/skift hvis der er landevejskørsel. MAX

https://landberg.dk/castrol-edge-ti-fst ... ii-4l-p457
300 kr. for 4 liter flydende herlighed...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 368
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

24. feb 2018, 16:53

Det der tilsyneladende er mange, der overser, at kvaliteten af basisolien næsten altid er bedre i en SAE 0W-x xolie, end i en SAE 5W-xx.
Det er ikke muligt, med nutidig teknologi at fremstille an SAE 0W-xx olie fra Base III olie eller dårligere, det kan man godt med en SAE 5W-xx olie.
Base olier: (Desværre kun engelsk)
http://www.machinerylubrication.com/Rea ... oil-groups
Grundlæggende er Base I, Base II og Base III fremstillet på basis af mineralsk olie. Det er i visse tilfælde lovligt at markedsføre olier, baseret på Base III (mineralske) olier som "Syntetisk Olie" :shock:
Da SEA 0W-xx olier som sagt ikke kan fremstilles kommercielt af Base III eller ringere olier, er man sikker på, at få "Ægte" syntetisk olie,
Det er også derfor at olierne, der er specificeret SAE 0W-xx, er en del dyrere end f.eks SAE 5W-xx olier.

For dem, der er engelskkyndige kan jeg anbefale:

https://www.bobistheoilguy.com/motor-oil-101/

Det er teknisk, og det er lidt "tungt", med der er mange gode oplysninger :D
Sláinte
Mick
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

25. feb 2018, 10:47

Dette er hvad SAAB rekommanderer i år 2013,
Skærmbillede 2018-02-25 09.32.09.png
Helt personligt går jeg efter en 5w 40 olie med en dexos 2 godkendelse, da B2x5 motorene er rimeligt hysteriske med olie kvalitet, og skifte interval.
Jeg vil mene at producenten af motoren bedst ved hvilken olie type der passer bedst til motoren.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 368
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

26. feb 2018, 18:24

Mortenvig skrev:
25. feb 2018, 10:47
Dette er hvad SAAB rekommanderer i år 2013,
Skærmbillede 2018-02-25 09.32.09.png
Helt personligt går jeg efter en 5w 40 olie med en dexos 2 godkendelse, da B2x5 motorene er rimeligt hysteriske med olie kvalitet, og skifte interval.
Jeg vil mene at producenten af motoren bedst ved hvilken olie type der passer bedst til motoren.

MVH
Morten
Ja, de ved hvilke specifikationer, men bilproducenten aner intet om hvor hyppigt, olien skal skiftes? Eller anbefaler du også, man følger anvisningerne med olieskift for hver 30.000 eller hver år, hvad der nu forekommer først? :shock:

Jeg anbefaler jo ikke noget andet end SAAB gør, jeg anbefaler det bedste af det, som SAAB anbefaler.
Sláinte
Mick
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

26. feb 2018, 21:14

Producenten har normalt styr på både skifte intervallerne, og oliekvaliteten.
Hvordan tror du ellers de skal kunne give en garanti på deres produkter,?
At de så regner forkert, og giver de forkerte oplysninge MHY. olie kvaliteten i deførste år hvor B1x5 motoren blev introduceret.
Det var ikke skide smart, men det blev der kompenceret for med en udvidet motor garenti,
Hvad der så sker 14-20 år senere det kan vel næppe klandres producenten.
Bilens instruktions bog giver nogle retnings linier mht. km tal og køremønster, km aer variabelt. men en gang om året ligger fast!!
Da mit køremønster, og samlet km. tal ligger på 9000 km om året så har jeg taget beslutningen at jeg skifter olie når sommerdækkene komme på,
Hvis jer skulle få en hjerne blødning igen, ok køre til grænkenland i en sommerferie, og rammer 15000 km på et år, så har jeg ikke noget problem med det km tal

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 368
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

27. feb 2018, 23:57

Det der måske generer mig, er, at der er nogen der synes at de specifikationer, der passer I deres personlige opfattelse er rigtig, når producenten anbefaler det, og andet er "vrøvl" ( Skifteintervaller), hvis det passer I den enkeltes kram.
Det er IKKE rimeligt at stole på SAAB's opgivelser af skifteintervaller, men olieviscositeten har de forstand på?
Kom nu hjem!
Det er noget notorisk vrøvl, som der overhovedet ikke er faktuelt belæg for.
Kom med nogle seriøst saglige argumenter, og ikke noget GM har udtalt efter de videregav SAAB til uvisheden i bilernes evige bil- / jagtmarker.
Hvad GM har udtalt efter de slap SAAB er overhovedet ikke relevant, det der er relevant, er hvad der er godt ( eller bedst) for motorerne i de SAAB modeller vi kører.
Er ALLE SAAB's anbefalinger gode, eller "kun" dem der passer Morten?
Sláinte
Mick
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

28. feb 2018, 01:50

Det er ikke et teknisk emne. Det er salgs-økonomi. Man konkurrer om "længste kørt km. mellem olieskift."
Store metalcontainere med smadrede SAAB motorer. De blev olie-sparet til døde..
Tag en kiks..
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

1. mar 2018, 20:05

Det var faktisk ikke Saab selv, der fandt på at man kunne kører 30.000, så 25.00, så 20.000 km på et olieskifte, men GM maketing.

Ideen var "nok" mulig i en Opel uden turbo, som var normalt den gang...

Da GM til sidst fattede problemet og Opel også fik turbo, så kom Dexos 2 standarden og de var tilbage på 20.000 km.

Men, en Saab er ikke bare en turbo, men en voldtunet turbo efter Opel standard. Opel har endda kaldet en Opel med en lavtrykker for OPC... bunden for en Saab.

Det eneste der er galt med GM Dexos 2 er at man ikke skal kører 20.000 km på et olieskifte, hvilket man heller ikke skal i en voldtunet Opel.

En anden ting man ved i dag er også at de fleste af dem der død var serviceret hos Opel og fik en standard Opel olie, der ikke var beregnet til turboer... som de brugte på alle Opeler.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Motorolie til 9-3 2.0 Turbo

1. mar 2018, 21:22

Seniorsergent skrev:
27. feb 2018, 23:57
Det der måske generer mig, er, at der er nogen der synes at de specifikationer, der passer I deres personlige opfattelse er rigtig, når producenten anbefaler det, og andet er "vrøvl" ( Skifteintervaller), hvis det passer I den enkeltes kram.
Det er IKKE rimeligt at stole på SAAB's opgivelser af skifteintervaller, men olieviscositeten har de forstand på?
Kom nu hjem!
Det er noget notorisk vrøvl, som der overhovedet ikke er faktuelt belæg for.
Kom med nogle seriøst saglige argumenter, og ikke noget GM har udtalt efter de videregav SAAB til uvisheden i bilernes evige bil- / jagtmarker.
Hvad GM har udtalt efter de slap SAAB er overhovedet ikke relevant, det der er relevant, er hvad der er godt ( eller bedst) for motorerne i de SAAB modeller vi kører.
Er ALLE SAAB's anbefalinger gode, eller "kun" dem der passer Morten?
Et seriøst sagligt argument. Der foreskives en Dexos 2 olie til en B2x5 motor. Ingen vaklen herfra.
Skifte intervallerne er mere gummi aktige !!!
1 år ligger fast.
Men km tallet er variabelt. og det er gummi delen.
Hvis man læser brugsforvirringen til sin bil, så vil man finde at der er mange forskellige km. ta for hvonår man bør skirte sin olie, det afhænger af køre mønstret.
Da jeg nu kørere på et normalt år ca 9000 km. så har jeg belsuttet mig for at skifte olie en gang om året når sommerdækkene kommer på.
Og det passer fint med køre mønster og de rekommandationer At fabrikken giver.
Ja det er min mening,men det er baseret på hvad fabrikken anbefaler, og ikke noget jeg har læst et andet sted.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Modern Forum"