Banner cycler

Vurdering af værksteds-pris

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Vet
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 35
Tilmeldt: 21. maj 2005, 17:48

Vurdering af værksteds-pris

21. feb 2018, 17:18

Hej SKD.

*Indlæg ændret med inkl moms priser, da dette var en erhvervsskade fra min egen side - beklager*

Jeg håber, at I vil være behjælpelige med en ærlig vurdering. Jeg har fået monteret et nyt originalt Saab sportsrat i min ngSaab 9-3 årgang 2008 på et unavngivet værksted. Rattet kan ikke længere købes hos Saab, og jeg har derfor købt det i England monteret med stik/ledninger og bagplade til airbag. Jeg har efterfølgende fået et værksted til at montere det nye rat i min bil, men jeg synes, at de har taget sig noget rundhåndet for det udførte arbejde.

Jeg har inden arbejdets udførelse spurgt, hvad de ville tage for at skifte et rat, og til dette er jeg oplyst ca 400 kr. Da jeg henter bilen lyder prisen på ca 1600 kr, da den tidligere oplyste pris åbenbart blot var for en udskiftning af rat til rat, og ikke for en overflytning af rat-kontakterne mellem rat. Med lidt hurtig hovedregning, så koster overflytningen af ratkontakterne så ca. 1200 kr, og efter at have kigget på diverse amatør-videoer på Youtube, så skal man løsne 2 skruer og et stik, og så kan rat-kontakter flyttes.
Jeg er på ingen måde mekaniker-kyndig, og jeg ved ikke, hvor lang tid dette tager og hvor meget håndelag, det kræver, men ift at rattet passer plug'n'play til min bil og ratkontakterne ligeså, så synes jeg, at det er noget dyrt for at flytte de rat-kontakter.

Er jeg blevet taget i r****??

Opdatering 22/2:

Hej SKD.

Jeg har talt med værkstedet, og vi er gennem høflig dialog blevet enige om et fornuftigt afslag i den extra uforudsete udgift, hvilket er fuldt ud acceptabelt for mig. Og ja jeg er en trofast kunde, jeg er generelt glad for det pågældende værksted, og jeg ønsker derfor heller ikke at nævne værkstedet ved navn.

Tusind tak for alle input!!
Senest rettet af Vet 22. feb 2018, 17:45, rettet i alt 4 gange.


villeogtorsten@gmail.com
SAAB FREAK
Indlæg: 71
Tilmeldt: 24. mar 2013, 19:30

Re: Vurdering af værksteds-pris

21. feb 2018, 19:46

Meget svært at sige, om det styrer i den rigtige retning.
Har du spurgt værkstedet hvorfor det var så dyrt?
:roll:
Gammel bil tosse, som har følgende:
nu SAAB 9.5 combivert tid hirsch - og har tidligere haft 28 andre biler
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Vurdering af værksteds-pris

21. feb 2018, 21:42

Du har desværre mødt platugler og taskenspillere.
ALLE priser er altid med bedøvelse. Der er ikke prisforskel mellem snørebånd, corn flakes og sengetøj eller værkstedsarbejde eller bilreservedele.
Det kan ikke være rigtigt at man skal have en plastichjerne med på bilværkstedet.

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/me ... e-moms.pdf
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: Vurdering af værksteds-pris

21. feb 2018, 22:51

Der er noget om momssnakken. Det skal være med moms.

Lægger man momsen til, bliver det over 1600 kr. Det svarer nogenlunde til 3 timers arbejde udført ved normal timeløn. Måske kun 2, hvis de er dyre. Hvis de er dyre, skal de til gengæld også være det værd, dvs. effektive. Og det ser det ikke ud til, de har været.

Pøh... 300 + momme kan passe med, at det skulle tage en halv time, hvilket lyder rimeligt.

Hvis du vil til bunds i "sagen" må du spørge dem hvad fanden der skete siden det første prisoverslag.

Du skriver du ikke er mekaniker-kyndig. Nu har du lært lektie nr. 1.

Hvis du ikke kender stedet, så få en fast pris på opgaverne. Der skal være et vist spillerum, men aftal, at de skal ringe og få grønt lys, hvis der opstår komplikationer, der gør tingene væsentligt dyrere end aftalt.

En troværdig mekaniker, kan uopfordret finde på, at vise de udskiftede dele, inden de ryger på jerndyngen. Så kan man med egne øjne se, at det han siger ikke er bs.

En anden god ting er, kun at bruge mekanikere, som du har fået anbefalet. Hvis du skriver hvilken by du ca. bor i/ved, kan vi nok være behjælpelige med det.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Vurdering af værksteds-pris

21. feb 2018, 23:08

Hej Vet

Momsen er irrelevant her, da du har fået oplyst prisen ex moms (det er nok på kanten af købeloven, men fair nok, når begge parter er enige). Derimod er det jo helt uantageligt, at man bare smækker 1000 kr. ovenpå for at skifte et par kontakter over, når man ikke lige gør sig den ulejlighed at spørge dig, om det er OK (værkstedet synes nok, at det er pebernødder :evil: ).

Jeg vil melde mig i koret: Taler vi om et GM-autoriseret københavnerværksted eller hvad (med andre ord: Din omtrentlige geografiske placering)? Under alle omstændigheder skal du spørge dem, hvad de selv synes om forløbet. Og nævne, at der her på forummet er enighed om, at det er en horribel ekstrapris. Og så måske trumfe med, at du hidtil har holdt værkstedet "unavngivet", men at det stopper, hvis de fastholder regningen (under alle omstændigheder vil vi andre nok gerne advares mod det værksted).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 368
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

Re: Vurdering af værksteds-pris

22. feb 2018, 01:21

NC_Ribe skrev:
21. feb 2018, 23:08
Hej Vet

Momsen er irrelevant her, da du har fået oplyst prisen ex moms (det er nok på kanten af købeloven, men fair nok, når begge parter er enige). Derimod er det jo helt uantageligt, at man bare smækker 1000 kr. ovenpå for at skifte et par kontakter over, når man ikke lige gør sig den ulejlighed at spørge dig, om det er OK (værkstedet synes nok, at det er pebernødder :evil: ).

JMvh/NC
Det er IKKE ok, at få oplyst prisen uden moms. Selv hvis der bliver sagt, at prisen er uden moms, er det den pris der bliver opgivet, der skal betales, Det er et forbrugerkøb, ikke en erhvervsmæssig firma-firma pris, og den opgivne pris skal være med moms, også selv om der bliver gjort opmærksom på, at den er uden moms!!!!
I øvrigt er det noget svineri, at man ikke hanvender sig til kunden, hvis man ikke kan levere til aftalt pris.
Sláinte
Mick
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Vurdering af værksteds-pris

22. feb 2018, 01:41

Bare at det faktum at man roder med og uden moms, indikerer at "noget er råddent".
Lissom at købe en godt brugt bil, med "levering" i (før) prisen.

Prøv at Google "Taskenspiller".. :evil:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Vet
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 35
Tilmeldt: 21. maj 2005, 17:48

Re: Vurdering af værksteds-pris

22. feb 2018, 09:55

Hej SKD.

Jeg beklager meget forvirringen med eller uden moms, da dette nok er en erhvervsskade fra egen side. Jeg har selvfølgeligt fået oplyst priser både med og uden moms af værkstedet, jeg er blot utrolig forundret over forløbet og takseringen af 1250 kr mere end tidligere aftalt for blot også at flytte de 2 ratkontakter. Hvis man opgraderer sit rat, så tænker jeg, at de færreste også investerer i nye rat-kontakter, hvorfor de vel altid skal flyttes over....?

Jeg har rettet priserne til inkl moms i mit ovenstående opslag, og jeg vil indtil videre fortsat gerne holde værkstedet navn og placering ude af diskussionen.
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6958
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

Re: Vurdering af værksteds-pris

22. feb 2018, 12:38

Generelt er det sådan at et prisoverslag og et tilbud er bindende, uanset om det er mundtligt eller skriftligt.

Ifølge FDM/forbrugerrådet er det rimeligt at et prisoverslag/tilbud kan blive både billigere men også en rimelig smule dyrere men indenfor de rimelige grænser af det forventelige. Forventer du en regning på 400,- er det ikke urimeligt at blive præsenteret med en regning på 425 eller måske 450,- men en regning mere end dobbelt op er urimeligt og ifølge FDM har du derved krav på enten at få opgaven til aftalt pris ELLER at værkstedet giver dig bilen retur i den stand den var, da de modtog den. Den sidste del er ret ofte svært (man kan ikke tilbagelave en motorrenovering) afhængigt af hvad der er lavet, hvorfor man ofte finder et kompromis.
Den svære "del" er altid at kunne dokumentere hvad der er aftalt. Hvis du har fået et tilbud på af bytte rat men ikke oplyst at der var ratkontakter burde værkstedet henvende sig til dig med besked om at den pris du var blevet oplyst er uden bytte af ratkontakterne eller evt. have spurgt ind til om rattet har ratkontakter eller ikke.
Det som man som kunde ret ofte skal huske er at værkstederne ikke kan se opgaven før de har set bilen. Ergo, ringer du og beder om en prisoverslag er det med et vist forbehold for at opgaven ikke er klart defineret (vi som kunder kender jo ikke altid alle de ting, der skal laves. Men så er det altid værkstedets pligt at oplyse dig om en merpris INDEN de laver opgaven hvis opgaven er større end først estimeret.

Mht. moms.
Den er slået fast mange gange overfor virksomheder ifm. verserende sager. Oplyser de en pris er prisen bindende. Har de oplyst 500,- er det 500+/- de få procent i afvigelse.
Virksomhederne ved ALTID at der skal pålægges moms, så hvis de oplyser prisen uden er det virksomhedens problem, aldrig kundens. Så du har retsligt krav på at få varen til den pris du er blevet stillet i vente.

Hvilket værksted du har brugt er for så vidt ret ligegyldigt da dine (og værkstedets) ret og pligt er det samme uanset stedet.
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Vurdering af værksteds-pris

22. feb 2018, 15:27

Hej igen

Værkstedet har helt klart taget fusen på dig, hvilket er dumt af dem at gøre for en tusses skyld. Jeg fornemmer, at du i øvrigt er tilfreds med værkstedet (og måske fast kunde?), og så er det jo endnu dummere af dem.

Endnu en gang: Spørg dem, hvad de selv synes om forløbet. De bør annullere merprisen for kontakterne, når de ikke spurgte dig først. Som minimum skal de give et kraftigt afslag, da det åbenbart er en opgave, du selv kunne have fikset efterfølgende. De kunne altså have kontaktet dig og spurgt, om du helst ville skifte dem selv, eller om du hellere ville betale 1000 kr. ekstra for at få det gjort.

Ethvert værksted kan begå fejl og klokke i aftaler, og i deres bog er 1000 kr. nok ingenting, så jeg vil gå ud fra, at du får et stort afslag, hvis du klager til værkfører eller ejer.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Vet
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 35
Tilmeldt: 21. maj 2005, 17:48

Re: Vurdering af værksteds-pris

22. feb 2018, 16:59

Hej SKD.

Jeg har talt med værkstedet, og vi er gennem høflig dialog blevet enige om et fornuftigt afslag i den extra uforudsete udgift, hvilket er fuldt ud acceptabelt for mig. Og ja jeg er en trofast kunde, jeg er generelt glad for det pågældende værksted, og jeg ønsker derfor heller ikke at nævne værkstedet ved navn.

Tusind tak for alle input!!
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Vurdering af værksteds-pris

22. feb 2018, 22:15

Hej Vet. Rart at høre, at I fandt en mindelig løsning :) . Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66

Tilbage til "Modern Forum"