Banner cycler

Fysikken bag valg af dæktryk :?:

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Mette Vuns
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 34
Tilmeldt: 14. jun 2017, 10:55

Fysikken bag valg af dæktryk :?:

28. feb 2018, 10:58

Hejsa

Som overskriften antyder er der nogle parametre jeg overser, når det kommer til valg af dæktryk.
Mere specifikt kan jeg jo læse mig til at man anbefaler højere dæktryk ved bredere dæk. F.eks. 2,3 bar til et dæk der er 205 i bredden, men helt op omkring 2,8 bar til et dæk der er 235 bredt - det er i hvert fald det indtryk jeg får.

Men så er det jeg ikke forstår hvorfor :idea: Tryk er jo netop kraft pr. areal, og da et bredere dæk kun får mere overflade i kontakt med vejen burde der da skulle et lavere dæktryk til, for at bære samme vægt (bil)?

Så hvad er logikken bag Bredere dæk = Højere tryk? Og passer den regel overhovedet?

Bonusspørgsmål: Er der nogen der har en fiks måde at teste om man har passende dæktryk? F.eks. rulle bilen over gennemslagspapir eller whatever til at se om vægten er ligeligt fordelt.


Saab 9³ Sport Sedan 2.0t - 2008
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Fysikken bag valg af dæktryk :?:

28. feb 2018, 13:51

En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mette Vuns
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 34
Tilmeldt: 14. jun 2017, 10:55

Re: Fysikken bag valg af dæktryk :?:

28. feb 2018, 14:28

Jeg synes ikke rigtig den svarer på det? Andet end højere belastning = højere tryk.

Men hvorfor anbefaler folk så som standard højere tryk når man putter bredere dæk på? Det er det jeg ikke kan få til at give mening.
Saab 9³ Sport Sedan 2.0t - 2008
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Fysikken bag valg af dæktryk :?:

28. feb 2018, 18:33

Hej Mette

Det var da et genialt spørgsmål, som burde få alle de vidende SAAB-nørder på banen. Jeg kan ikke lige finde et Google-svar, men ud fra SAAB-anbefalingerne drejer det sig primært om hastighed: Jo "vildere" dæk, jo større hastighed regner man med (og dermed større anbefalet dæktryk). Almindelig sund fornuft tilsiger jo, at lavere dæktryk (indenfor rammerne) giver bedre vejgreb. Ellers siger mine gamle instruktionsbøger, at standardbredden (det være sig 195 eller 205) har det fint med 32 psi, mens nogle af de andre kræver forhøjet dæktryk.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Fysikken bag valg af dæktryk :?:

28. feb 2018, 22:44

Hej Vuns

Jeg har fået den forklaret en gang som at et "lavprofil" kræver højere tryk for at kunne holde sig udstrakt, hvis det giver mening.

Her kommer lige min egen logiske udredning af forklaringen:
Kigger man på tværsnittet af et traditionelt gammeldags dæk med profil 82 (som vist var standard i gamle dag), så udgør dækkets krumning, hvor den ikke rører fælgen, næsten en perfekt cirkel.
Laver man samme snit på et lavprofil dæk i f.eks. profil 45 vil dette snit mere ligne en let afrundet firkant. En naturlig form som en cirkel vil kræve lavere tryk at holde udstrakt end en firkant hvor dele af firkanten kræver større tryk at holde udstrakt end andre dele.
I denne firkant er siderne det kraftigste hvorfor disse ikke kræver noget højt tryk at holde udstrakt. Til gengæld vil "langsiden" af firkanten kræve noget højere tryk at holde udstrakt. Hvis ikke dette tryk er højt nok vil denne langside bue indad og du kører kun på de to yderste spor af slidbanen.
Hvis du ser dæk hvor de yderste sider er mere slidt end midten af banen er dette som regel tegn på for lavt dæktryk. Omvendt vil overdrevet slid midt på slidbanen være tegn på for højt dæktryk.

Så kort sagt; gammeldags dæk har den mest optimale form hvad angår at holde faconen med lavt tryk.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mette Vuns
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 34
Tilmeldt: 14. jun 2017, 10:55

Re: Fysikken bag valg af dæktryk :?:

1. mar 2018, 12:58

Aha!

Jeg tænkte også at det måtte have noget med formen at gøre. Det lyder logisk at et "rundere" dæk kan klare sig med lavere tryk da deformation vinkelret mod dækfladen ikke er så kritisk som i et "firkantet" dæk. Hvor det i det firkantede dæk er mere følsomt overfor deformation som rammer slid af kanterne.

Jeg fandt denne interessante graf som viser dæktryk/belastning for at opnå konstant deformation (15%), for forskellige dæk-bredder - godt nok på cykeldæk som alle er lige runde i tværsnittet, går jeg udfra.
bertopresschart-roadcc.gif
Dæktryk som funktion af belastning
Det er rigtig interessant i denne henseende da det netop påviser min tanke med bredere dæk = lavere tryk, såfremt tværsnit, form osv. holdes konstant . Ydermere kan det ses af hældningen på kurverne at bredere dæk er mindre påvirket af ændret belastning, så bredere dæk kan tage højere last - som igen kræver højere tryk :idea:
Saab 9³ Sport Sedan 2.0t - 2008
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6958
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

Re: Fysikken bag valg af dæktryk :?:

2. mar 2018, 10:31

Et lavprofil dæks profil gør at det kun kommer til at køre på de 2 "kanter" hvis dæktrykket er for lavt. Dækket vil bue og krumme indad når dæktrykket er for lavt hvilket giver dig et meget lille trykflade mod vejbanen. For at opretholde at dækkets fulde bredde presses mod vognbanen skal dæktrykket op så dækkets midte trykkes ud
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Fysikken bag valg af dæktryk :?:

2. mar 2018, 15:40

Hej Mette m.fl.

Iflg. de kloge (fx FDM) gælder den gamle regel om slid på siderne ikke ved lavprofildæk, da centrifugalkraften skulle presse midten af slidbanen så meget ud, at der også ved for lavt dæktryk vil ske forhøjet dækslid på midten (det gælder dog næppe ved bykørsel :wink: ).

Bedste råd er nok at følge anbefalingerne fra dæk- og bilproducent. Jeg kan ikke se nogen naturlig sammenhæng mellem dæktryk og dækbredde/lavprofil bortset fra følgende: Brede dæk/lavprofildæk er oftest godkendt til højere maxhastighed (og måske højere vægt). Hvis dækproducenten kun angiver det dæktryk, der gælder ved max hastighed (og vægt), vil det være højere for lavprofil/brede dæk med høj hastighedskode end for smallere dæk med lavere hastighedskode.

Så bruger du en dækprofil, der ikke fremgår af instruktionsbogen for din bil, kan du måske mangle den info, der passer til dit kørselsmønster. Jeg har fx stor glæde af at vide, at mine sommerdæk (205/55-16V) kan nøjes med 32 PSI under alle forhold op til 190 km/h, og først ved hastigheder over 190 skal have hævet dæktrykket til 38 PSI. Dækproducenten vil måske angive det sikre under alle forhold (altså 38 PSI).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Fysikken bag valg af dæktryk :?:

4. mar 2018, 08:47

Et eller andet sted må det være volumen relateret, og dermed energi relateret.
Hvis vi antager at et 205-55-16 dæk inde holder 10 l. luft, ved atmosfære tryk.
Det skal have et tryk på 2 bar, og indeholder nu 20 liter luft.
Nyt dæk et 235-35-18 dæk indeholder 5 l luft,vi vil gerne have det til at indeholde 20 liter luft, og behøver derfor at hæve trykket.
Tilsvarende kan vi sænke trykket hvis vi har et dæk der hedder 235-55-16, da det indeholde mere luft.
Det optimale dæktryk ift. vejgreb, kan findes ved at køre en god lang tur, og måle dæktemperaturen på ydersiden, midten og indersiden af dækkes trædeflade, og forsøge at få den så ens som muligt,
Og holde øje med dæksliddet, at det også er så ens som muligt.
Men tilbage til virkeligeheden.
Jeg er doven anlagt, og husker ikke altid at kontrollere mit dæktryk en gang om måneden..
Så jeg har taget beslutningen at jeg kører med ens tryk sommer, eller vinterdæk, Og ligger noget over anbefalet minimums tryk, der er anbefalet af SAAB. I mit tilfælde så har fundet at 2,5 bar passer fint til mit behov.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Modern Forum"