Hmmm jeg var lige ude og mærke på kølerørene til AC'en og der var ikke skyggen af køling selv om den stod på Max hele vejen hjem fra arbejde, så jeg tror nu desværre det godt kunne være forklaringen på min mystiske neonvæske i indkørslen, Med mindre den selvfølgelig overhovedet ikke slår til ved disse temperaturen. Jeg må vidst under damen i weekenden og se om der er noget spændende nedefra, alt ser fint ud oppefra.
Øv det koster kassen når sådan noget skrammel går i stykker
Mærkelig oplevelse ved opstart
Redaktør: Bestyrelsen
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Mærkelig oplevelse ved opstart
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Mærkelig oplevelse ved opstart
Hej Esben
HVIS det er ACC-en, der har lækket, må der være noget andet end kølemidlet, der har givet pletter -måske olie? Hvis det er tilfældet, skal du slå ACC-en helt fra for ikke at smadre alt. Men er det lige så koldt hos jer som her, kan det også bare være, at den har slået fra. Under alle omstændigheder ville jeg køre på "Manual" (eller hvad det hedder i din), indtil den eventuelle fejl er fundet. Det er jo ikke køl, man har brug for p.t.
Mvh/NC
HVIS det er ACC-en, der har lækket, må der være noget andet end kølemidlet, der har givet pletter -måske olie? Hvis det er tilfældet, skal du slå ACC-en helt fra for ikke at smadre alt. Men er det lige så koldt hos jer som her, kan det også bare være, at den har slået fra. Under alle omstændigheder ville jeg køre på "Manual" (eller hvad det hedder i din), indtil den eventuelle fejl er fundet. Det er jo ikke køl, man har brug for p.t.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Mærkelig oplevelse ved opstart
Smag på den neon væske. Hav et glas vand klar. Spyt ud.
Kølervæske er sød.
Frank Zappa sagde så klogeligt "Never eat the yellow snow"..
Kølervæske er sød.
Frank Zappa sagde så klogeligt "Never eat the yellow snow"..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- kesr
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Mærkelig oplevelse ved opstart
At det kan være svært at konstatere at AC'en er stået af, fandt jeg ud af sidste år. Som I måske kan huske havde vi også et fravær af forår sidste år, lige indtil vi fik et par meget varme dage omkring pinsen (det var den sommer). Her opdagede jeg at min ikke længere kølede overhovedet - altså 0,00%.
Det kostede et dyrt besøg hos Slettet grundet GDPR, da det viste sig at køleren/radiatoren var stået af, efter utallige stenslag. En kendt sag på 9-3 SS/SC, da køleren sidder udsat nederst bag kofangeren uden nogen form for beskyttelse.
Jeg har nu sat et honey-comb net på bagsiden af kofangeren, så der kan passes bare lidt på den fine nye og dyre køler!
Det kostede et dyrt besøg hos Slettet grundet GDPR, da det viste sig at køleren/radiatoren var stået af, efter utallige stenslag. En kendt sag på 9-3 SS/SC, da køleren sidder udsat nederst bag kofangeren uden nogen form for beskyttelse.
Jeg har nu sat et honey-comb net på bagsiden af kofangeren, så der kan passes bare lidt på den fine nye og dyre køler!
Saab CV
2014 - Saab 9-3 2.0t '08
2007-14 Saab 9-3 2.0t SE '01
2004-07 Saab 900 S 2.0 '96
snygg, snabb, snål
Far, mor, storesøster, lillesøster og Saab'en
- familie på 5
2014 - Saab 9-3 2.0t '08
2007-14 Saab 9-3 2.0t SE '01
2004-07 Saab 900 S 2.0 '96
snygg, snabb, snål
Far, mor, storesøster, lillesøster og Saab'en
- familie på 5
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Mærkelig oplevelse ved opstart
I '06 købte jeg en kanonfed '92 Og900 med telt. Airco virkede ikke. Kompressoren koblede ind ikke. Der sidder en lavtrykskontakt på tørfilteret. Kontakten overvåger gastrykket. Ved lavt tryk afbrydes strømmen til kompressorkoblingen. Jeg kortsluttede lavtrykskontakten. Jeg startede motoren. Jeg startede Airco: KLONK. Kompressoren kørte. Jeg afbrød kompressoren. Den kørte max. 2 sekunder. Gassen er gået fra ballonen. Jeg fjernede lusen og jeg fjernede kileremmen til kompressoren. Kileremmen ligger ved hjulkassen.
Jeg tænkte: Nej, fanme nej, jeg gider ikke at bruge penge på det l*rt. Hvis der blir for varmt, kører jeg bare kluden ned. Bilen har nu kørt i 12 sommerer. Intet behov for køling.
For mange år siden, kørte jeg i Arizonas ørken. Jeg så en slange. Vi taler ikke om en gasslange. Jeg stod ud fra bilen. Nøøjj, det var meget varmt, mindst 45 grader. Jeg har oplevet varmen i Florida. Der SKAL være køling. Min Cab ville have køling under samme omstændigheder.
Esben: Kompressoren indkobles i din bil?
Jeg tænkte: Nej, fanme nej, jeg gider ikke at bruge penge på det l*rt. Hvis der blir for varmt, kører jeg bare kluden ned. Bilen har nu kørt i 12 sommerer. Intet behov for køling.
For mange år siden, kørte jeg i Arizonas ørken. Jeg så en slange. Vi taler ikke om en gasslange. Jeg stod ud fra bilen. Nøøjj, det var meget varmt, mindst 45 grader. Jeg har oplevet varmen i Florida. Der SKAL være køling. Min Cab ville have køling under samme omstændigheder.
Esben: Kompressoren indkobles i din bil?
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Mærkelig oplevelse ved opstart
Tryk på recirkulerings knappen på dit varme panel.
Hvis ruderne dugger, eller der bliver meget varmt i kabinen, efter et stykke tid.
Så virker din A/C ikke.
Det kan også være servo olie da det skifter farve med tiden, fra grønt til gult.
MVH
Morten
Hvis ruderne dugger, eller der bliver meget varmt i kabinen, efter et stykke tid.
Så virker din A/C ikke.
Det kan også være servo olie da det skifter farve med tiden, fra grønt til gult.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Mærkelig oplevelse ved opstart
Det var faktisk en meget god ide med sådan noget net på indersiden af kofangeren, jeg ved ikke hvordan standard kofangeren er men jeg syntes den aero kofangeren er meget åben nede i bunden. Jeg er lidt i tvivl om hvilken radiator der sidder yderst, men man kan tydeligt se at min har fået stenslag.,,, hmmm
Jeg prøvede i morges at slå den fra og til som du forslog Edwins, men jeg syntes ikke jeg kunne høre eller se noget selv om jeg havde snotten nede ved motoren men den larmer selvfølgelig også noget. Det kan jo selvfølgelig også være på grund af kulden men jeg syntes nu den burde gøre noget.
jeg må prøve den med recirkulerings knappen for at se hvad der sker. Og så må jeg lige prøve at løfte bilen i weekenden og se om der er tydelige spor efter noget der har dryppet. Ellers så skal jeg have den synet her på tirsdag, så må jeg se om de kan se moget som jeg ikke kan se
Jeg prøvede i morges at slå den fra og til som du forslog Edwins, men jeg syntes ikke jeg kunne høre eller se noget selv om jeg havde snotten nede ved motoren men den larmer selvfølgelig også noget. Det kan jo selvfølgelig også være på grund af kulden men jeg syntes nu den burde gøre noget.
jeg må prøve den med recirkulerings knappen for at se hvad der sker. Og så må jeg lige prøve at løfte bilen i weekenden og se om der er tydelige spor efter noget der har dryppet. Ellers så skal jeg have den synet her på tirsdag, så må jeg se om de kan se moget som jeg ikke kan se
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Mærkelig oplevelse ved opstart
Hej Morten
Tricket med recirkulation virker heller ikke, hvis det er for koldt. Derimod er det en fin oplysning, at den grønne servoolie bliver gul med tiden (mit kendskab begrænser sig til det røde...).
Held og lykke med synet, Esben.
Mvh/NC
Tricket med recirkulation virker heller ikke, hvis det er for koldt. Derimod er det en fin oplysning, at den grønne servoolie bliver gul med tiden (mit kendskab begrænser sig til det røde...).
Held og lykke med synet, Esben.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Mærkelig oplevelse ved opstart
Bilen blev heldigvis godkendt uden de store problemer, jeg måtte lige skifte en tågelygte der havde fået et stenslag, så det var nemt
Jeg var nede og rode rundt under bilen og jeg kunne intet se der minde om dryppende væske og det kunne synsmanden så heller ikke... mærkeligt. Jeg må vente til det bliver varmere for at konstatere om den AC fejler noget.
Jeg var nede og rode rundt under bilen og jeg kunne intet se der minde om dryppende væske og det kunne synsmanden så heller ikke... mærkeligt. Jeg må vente til det bliver varmere for at konstatere om den AC fejler noget.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Mærkelig oplevelse ved opstart
Hej
I vinters opdagede jeg neon gule pletter ved bilen og var i tvivl om hvad det var fra. Jeg tror min formodning om AC var rigtig for den er begyndt at knurre/synge når den kører, men den køler stadig rimeligt. Det er omdrejningsafhængigt og stopper fuldstændig hvis jeg slår den fra på knappen.
Spørgsmålet er om man på en eller anden måde kan konstatere om det er fordi den mangler olie eller fordi compressoren er ved at gå på den?
Syntes det vil være lidt træls at smide 1000 kr på AC service til ingen verdens nytte hvis compressoren alligevel skal skiftes.
I vinters opdagede jeg neon gule pletter ved bilen og var i tvivl om hvad det var fra. Jeg tror min formodning om AC var rigtig for den er begyndt at knurre/synge når den kører, men den køler stadig rimeligt. Det er omdrejningsafhængigt og stopper fuldstændig hvis jeg slår den fra på knappen.
Spørgsmålet er om man på en eller anden måde kan konstatere om det er fordi den mangler olie eller fordi compressoren er ved at gå på den?
Syntes det vil være lidt træls at smide 1000 kr på AC service til ingen verdens nytte hvis compressoren alligevel skal skiftes.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- 4Roger
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Mærkelig oplevelse ved opstart
Hej,
tror du skulle få lavet et service, de kan fortælle dig hvad der er galt og om nødvendigt skifte dele for dig inden vakuumpumpning og påfyldning, gør det selv? jo man jo nok selv skifte dele, men du vil få svært ved at få anlægget til at virke.
google AIRCONDITIONSERVICE der er nogen der er billigere end de 1000 du nævner, faktisk ned til det halve...
tror du skulle få lavet et service, de kan fortælle dig hvad der er galt og om nødvendigt skifte dele for dig inden vakuumpumpning og påfyldning, gør det selv? jo man jo nok selv skifte dele, men du vil få svært ved at få anlægget til at virke.
google AIRCONDITIONSERVICE der er nogen der er billigere end de 1000 du nævner, faktisk ned til det halve...