Hej SKD.
Jeg er den lykkelige ejer af en meget velholdt Saab 9-3, 2.0t, årgang 2008, der nu har rundet 105.000 km.
Bilen serviceres selvfølgeligt hvert år korrekt iht servicebog. Mit spørgsmål til Saabklubben er kort om der er andre dele på bilen med kendt begrænset holdbarhed, som man bør tænke på at udskifte i nær fremtid inden de svigter??
På forhånd tak
Henrik
10 års service ;-)
Redaktør: Bestyrelsen
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 10 års service ;-)
Min er godt nok en 9-5, men motor, og sikkert også mange andre dele er går jo igen på begge modeller.
Min bliver også 10 år i år - Den har så kørt ret præcist dobbelt så langt som din, og når som regel igennem ca. 3 olieskift om året (dvs. mellem 40 og 45K). Med mine erfaringer, kombineret med hvad jeg læser herinde, er de dele man kan forvente står af på et tidspunkt vel:
Krumtappositionsensor (min gik ved 150K, hvilket vist er ret normalt)
Tændkassette (min gik ved 150K, hvilket vist også er ret normalt)
Turboen kan vist også risikere at stå af, men vist sjældent før omkring 200K (hvilket jo kunne betyde at min står af snart )
Diverse vakumslanger og kontraventiler bliver møre/sprøde. Dem kan det nok svare sig at skifte forebyggende (hvilket jeg desværre aldrig selv har fået gjort. Sidst endte det med et værkstedsbesøg, da en slange knækkede, og den tændte en række fejlbeskeder..)
Ellers er det vist mest diverse "små"ting der bliver trætte med tiden. Elspejle gror fast (mine er meget trælse!), og knappen til at styre dem med er død (og i restordre..) Mine baksensorer virker kun sporadisk, bageste motorophæng er vist også en klassiker - i hvertfald på 9-5. Ved ikke om det er det samme på 9-3.
Hvis din har automatgear, skal den have skiftet olien i gearkassen ved. omkring 120K.
Min bliver også 10 år i år - Den har så kørt ret præcist dobbelt så langt som din, og når som regel igennem ca. 3 olieskift om året (dvs. mellem 40 og 45K). Med mine erfaringer, kombineret med hvad jeg læser herinde, er de dele man kan forvente står af på et tidspunkt vel:
Krumtappositionsensor (min gik ved 150K, hvilket vist er ret normalt)
Tændkassette (min gik ved 150K, hvilket vist også er ret normalt)
Turboen kan vist også risikere at stå af, men vist sjældent før omkring 200K (hvilket jo kunne betyde at min står af snart )
Diverse vakumslanger og kontraventiler bliver møre/sprøde. Dem kan det nok svare sig at skifte forebyggende (hvilket jeg desværre aldrig selv har fået gjort. Sidst endte det med et værkstedsbesøg, da en slange knækkede, og den tændte en række fejlbeskeder..)
Ellers er det vist mest diverse "små"ting der bliver trætte med tiden. Elspejle gror fast (mine er meget trælse!), og knappen til at styre dem med er død (og i restordre..) Mine baksensorer virker kun sporadisk, bageste motorophæng er vist også en klassiker - i hvertfald på 9-5. Ved ikke om det er det samme på 9-3.
Hvis din har automatgear, skal den have skiftet olien i gearkassen ved. omkring 120K.
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- Seniorsergent
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
En motor, der også findes i forskellige udgaver i flere modeller fra GM
Re: 10 års service ;-)
Og nej, ikke engang motorener den samme. 9-3'eren har en B207-motor, som er uden tændkassette, men med 4 separate tændspoler.kobbernagel skrev: ↑18. mar 2018, 00:00Min er godt nok en 9-5, men motor, og sikkert også mange andre dele er går jo igen på begge modeller.
.
En motor, der også findes i forskellige udgaver i flere modeller fra GM
Sláinte
Mick
Mick
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 10 års service ;-)
Det var jo så et ret ubrugeligt svar jeg kom med! Måske skulle jeg lige undersøge sagerne lidt, en anden gang....
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- Seniorsergent
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 10 års service ;-)
Min 9-3'er er fra 2006. 1.8t, men det er samme motor blot med trimmet elektronik. Den har kørt ca. 260.000 km og jeg har haft den de sidste 80.000 km. Jeg har skiftet almindelige sliddele i den tid. Naturligvis dæk, pærer, viskere og bremsestumper, ellers stabilisatorstænger i forhjulsophæng, nye fjedre ( de er, efter hvad jeg har erfaret, tilbøjelige til at knække) og da jeg ikke ved, hvor længe støddæmperne har siddet på bilen, blev de skiftet sammen med fjedrene. Endelig har den kostet en sprinklerpumpe til bagruden og et nyt batteri.
Hvis den ikke har fået skiftet olie på gearkassen, vil jeg anbefale det. Der er ikke angivet skifteintervaller for gearolie på manuelle gearkasser, men gør det for en sikkerheds skyld. Jeg gav 80,- Kr pr liter (der skal bruges to) hos det lokale SAAB-værksted (husk at få det rigtige GM-gearolie). Jeg skiftede selv, men hvis du gør det, så vær lige sikker på, at påfyldningsproppen kan afmonteres, den kan side utroligt fast, og det er trist at opdage, at man ikke kan få den af, når man har tømt gearkassen
Ellers ville jeg ikke skifte noget, der virker, det er alligevel gætteri hvad der holder, og hvad der går i stykker
Hvis den ikke har fået skiftet olie på gearkassen, vil jeg anbefale det. Der er ikke angivet skifteintervaller for gearolie på manuelle gearkasser, men gør det for en sikkerheds skyld. Jeg gav 80,- Kr pr liter (der skal bruges to) hos det lokale SAAB-værksted (husk at få det rigtige GM-gearolie). Jeg skiftede selv, men hvis du gør det, så vær lige sikker på, at påfyldningsproppen kan afmonteres, den kan side utroligt fast, og det er trist at opdage, at man ikke kan få den af, når man har tømt gearkassen
Ellers ville jeg ikke skifte noget, der virker, det er alligevel gætteri hvad der holder, og hvad der går i stykker
Sláinte
Mick
Mick
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 10 års service ;-)
Helt enig med ovenstående indlæg.
Hvis jeg viste hvad der gik i stykker på min bil på forhand,.
Så ville jeg vinde i lotto hvergang jeg spillede.
MVH
Morten
Hvis jeg viste hvad der gik i stykker på min bil på forhand,.
Så ville jeg vinde i lotto hvergang jeg spillede.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 10 års service ;-)
Fantastisk bil. Dine fjedre foran er givetvis stadig de originale og de dør med tiden. Nogle gange er dette en stilfærdig ting, andre gange er det ret ufedt hvis den knækkede fjeder tager dæk eller skærm med i købet.
Få dem undersøgt og skiftet. Der er desværre en ret stor mængde 9-3 der har fået skiftet de originale forfjedre over tid og de er sjovere at skifte mens de endnu sidder der.... så slippe du også for at skifte andre (defekte) dele i samme moment
Få dem undersøgt og skiftet. Der er desværre en ret stor mængde 9-3 der har fået skiftet de originale forfjedre over tid og de er sjovere at skifte mens de endnu sidder der.... så slippe du også for at skifte andre (defekte) dele i samme moment
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- Seniorsergent
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 10 års service ;-)
Sjovt nok, var det en for- og en bagfjeder, der var knækket på min, begge højre side, og begge så lidt, at det udelukkende blev opdaget, fordi der skulle laves bremseservice.
Knækket ca. 5-10 cm fra nederste ende, så de blot sad en smule dybere i fjederskålen
Knækket ca. 5-10 cm fra nederste ende, så de blot sad en smule dybere i fjederskålen
Sláinte
Mick
Mick