Jeg har lige skiftet akkumulator på min mors 9-3 årgang 2007.
På siden af batteriet sad en dims.
På den står der: Electronic protector EP 12V.
Dimsen er tilsluttet til + og - på batteripolerne.
Hvad er det?
Skal den være på en 9-3?
Jeg har aldrig set sådan en før på andre Saaber og det se lidt eftermonteret ud, selv om det en punkt på pluspolen er forberedt.
Lige nu kører bilen uden
Dimsen monteret.
Steen
9-3 2007 akkumulatorskift
Redaktør: Bestyrelsen
- SteenHansen
- EXTREME SAAB FREAK
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 2007 akkumulatorskift
Det er en spændings spids fjerner.
Den bliver normalt monteret hvis bilen har et problem med meget kort levetid på nærlys/ kører lys pærene.
MVH
Morten
Den bliver normalt monteret hvis bilen har et problem med meget kort levetid på nærlys/ kører lys pærene.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- SteenHansen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-3 2007 akkumulatorskift
Tak for hurtigt svar.
Så må den på igen,så der ikke skal skiftes pærer hele tiden.
Steen
Så må den på igen,så der ikke skal skiftes pærer hele tiden.
Steen
SAAB - the most intelligent car ever built.
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-3 2007 akkumulatorskift
Det er en varistor. Overkill.
Ikke nødvendig i et Bosch anlæg..
Ikke nødvendig i et Bosch anlæg..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-3 2007 akkumulatorskift
Hvis en bil brænder pærerne hyppigt er spændingsregulatoren syg.
Byt spændingregulatoren/kulholderen i generatoren..
Varistoren er ikke lavet for at holde spændingen i ave.
Byt spændingregulatoren/kulholderen i generatoren..
Varistoren er ikke lavet for at holde spændingen i ave.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 2007 akkumulatorskift
Edvins det er helt korrekt.
Den er beregnet til at fjerne spændings spidser.
Som feks. dioder i generatoren der er lidt slidte, og dermed sender veksel spænding ud i bilen.
Eller spoler hvis støjdæmpning ikke virker længere.
Af en eller anden grund kan halogen pærer ikke tåle en spænding der skifter for meget.
Hvorfor den er monteret i en NG 9-3 Er mystisk, da den kører med en reducert spænding til forlygterne på 13 volt fra fabrikken
MVH
Morten
Den er beregnet til at fjerne spændings spidser.
Som feks. dioder i generatoren der er lidt slidte, og dermed sender veksel spænding ud i bilen.
Eller spoler hvis støjdæmpning ikke virker længere.
Af en eller anden grund kan halogen pærer ikke tåle en spænding der skifter for meget.
Hvorfor den er monteret i en NG 9-3 Er mystisk, da den kører med en reducert spænding til forlygterne på 13 volt fra fabrikken
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-3 2007 akkumulatorskift
Normspændingen er ca. 14 V. i et 12 V. bil-anlæg.
Det er normalt at der noget AC overlejret DC'en i en bil. Dette med AC i DC kaldes "Ripple". Ohmsk modstande er bedøvende ligeglad, om AC eller DC leveres til disse modstande. Dvs. glødelamper og varmelegemer kan bruges i AC eller DC.
En normal (ensretter)diode slides ikke. Lysdioder (LED) mister lysstyrke over laang tid.
(AC/DC er større end Stones.. )
En varistor sidder ofte i parallelt over forbrugeren. Når varistoren bliver overspændt bliver den ledende. Kredsen er kortsluttet. Sikringen blæser..
Det er normalt at der noget AC overlejret DC'en i en bil. Dette med AC i DC kaldes "Ripple". Ohmsk modstande er bedøvende ligeglad, om AC eller DC leveres til disse modstande. Dvs. glødelamper og varmelegemer kan bruges i AC eller DC.
En normal (ensretter)diode slides ikke. Lysdioder (LED) mister lysstyrke over laang tid.
(AC/DC er større end Stones.. )
En varistor sidder ofte i parallelt over forbrugeren. Når varistoren bliver overspændt bliver den ledende. Kredsen er kortsluttet. Sikringen blæser..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262