Er det problemfrit at gå over til kort drivrem på en 9-5?
https://www.eeuroparts.com/blog/7586/sa ... -belt-diy/
Ulemper ved kort drivrem på 9-5?
Redaktør: Bestyrelsen
- BAAS
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Ulemper ved kort drivrem på 9-5?
9-5 2.3T ´03 AUT AERO ESTATE (260hk)
9-3 2.0T ´98 AUT CAB BLK MGC (185hk)
_______
Matra III børnecontainer (ikke flere F-biler !!)
9-5 2.0t ´00 ESTATE (192hk)
9000 2.0t ´97 JUBI (150hk)
9000 2.3T ´92 AUT (200hk)
900 2.0i ´93 (133hk)
9-3 2.0T ´98 AUT CAB BLK MGC (185hk)
_______
Matra III børnecontainer (ikke flere F-biler !!)
9-5 2.0t ´00 ESTATE (192hk)
9000 2.0t ´97 JUBI (150hk)
9000 2.3T ´92 AUT (200hk)
900 2.0i ´93 (133hk)
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Ulemper ved kort drivrem på 9-5?
Det lyder som en rigtig dårlig ide. Så har remmen jo kun fat i ca. 1/4 af hjulet på servopumpen, og den kan tage fra...
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Ulemper ved kort drivrem på 9-5?
Det bliver et stort måske !
SAAB skiftede til den korte rem på 03 modellerne, og samtidig skiftede de servo pumpen.
Den tidlige servo pumpe blev senere erstattet med den nye type. hvis man købte en ny pumpe.
Gammel pumpe lang rem.
Ny pumpe kort eller lang rem.
Personligt havde jeg beholdt den lange rem uanset pumpe version.
MVH
Morten
SAAB skiftede til den korte rem på 03 modellerne, og samtidig skiftede de servo pumpen.
Den tidlige servo pumpe blev senere erstattet med den nye type. hvis man købte en ny pumpe.
Gammel pumpe lang rem.
Ny pumpe kort eller lang rem.
Personligt havde jeg beholdt den lange rem uanset pumpe version.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Ulemper ved kort drivrem på 9-5?
Der er delte meninger om det og lid forvirrende meldinger online om at den "lange" rem skulle give problemer. Problemerne skulle være at remmen kan hoppe af hvis man "staller" motoren. Jeg er dog overbevist om at det er den korte rem der ville give disse problemer, men det kræver nok en længere videnskabelig udredninger eller en masse tests for at se hvilken der er den bedste.
I min logik vil den meget længere afstand mellem strammerhjul og servopumpehjul være mere modtagelig for egensvingninger fra motoren ved lave omdrejninger. Hvis nogen har for meget fritid kan de evt. prøve at regne på det.
SAAB skiftede rigtigt nok til den korte rem omkring MY03, hvorefter partnummeret blev fjernet. Dette var ikke en forbedring men for at gøre servicetiden lidt kortere da det ekstra remhjul var ret besværligt at skifte.
Omkring MY08 kunne man dog igen købe den lange rem gennem SAAB, hvilket indikerer at der var problemer med den korte version.
Jeg er dog ikke klar over om modeller efter 08 blev leveret med den lange eller den korte rem.
Jeg vil nok også vælge den lange version af remmen og det ekstra remhjul, selvom jeg kører med den korte rem på min 9-3.
MVH Mads
I min logik vil den meget længere afstand mellem strammerhjul og servopumpehjul være mere modtagelig for egensvingninger fra motoren ved lave omdrejninger. Hvis nogen har for meget fritid kan de evt. prøve at regne på det.
SAAB skiftede rigtigt nok til den korte rem omkring MY03, hvorefter partnummeret blev fjernet. Dette var ikke en forbedring men for at gøre servicetiden lidt kortere da det ekstra remhjul var ret besværligt at skifte.
Omkring MY08 kunne man dog igen købe den lange rem gennem SAAB, hvilket indikerer at der var problemer med den korte version.
Jeg er dog ikke klar over om modeller efter 08 blev leveret med den lange eller den korte rem.
Jeg vil nok også vælge den lange version af remmen og det ekstra remhjul, selvom jeg kører med den korte rem på min 9-3.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Ulemper ved kort drivrem på 9-5?
At remmen skulle hoppe af når motoren staller, det er noget jeg aldrig har oplevet, eller hørt om.
Jeg har kun oplevet det i den anden ende af omdrejnings skalaen, som når man øger omdrejningerne udover de normale fra fabrikken.
Men lev og lær.
At fabrikken har lavet en ændring i produktionen, for at gøre det nemmere for mekanikeren, og billigere for kunden.
Det kan give mening da fabrikken lavede underskud, ellers ikke !
Fabrikken kigger udelukkende på produktions prisen. 10 øre sparet er 10 øre mer indtjening.
MVH
Morten
Jeg har kun oplevet det i den anden ende af omdrejnings skalaen, som når man øger omdrejningerne udover de normale fra fabrikken.
Men lev og lær.
At fabrikken har lavet en ændring i produktionen, for at gøre det nemmere for mekanikeren, og billigere for kunden.
Det kan give mening da fabrikken lavede underskud, ellers ikke !
Fabrikken kigger udelukkende på produktions prisen. 10 øre sparet er 10 øre mer indtjening.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Ulemper ved kort drivrem på 9-5?
Prøvede det på en MY 98.
Virkede rigtigt fint.
Ikke så meget rem dasken rundt.
Og mindre hop når motoren skulle startes fra kold..
Virkede rigtigt fint.
Ikke så meget rem dasken rundt.
Og mindre hop når motoren skulle startes fra kold..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"