Banner cycler

Ny hovedbremsecylinder 2006 9-3 1,8t SportCombi

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
munkedal
ULTRA SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 261
Tilmeldt: 26. jun 2006, 09:39

Ny hovedbremsecylinder 2006 9-3 1,8t SportCombi

7. apr 2018, 12:17

Hej.
Jeg tror min hovedbremsecylinder skal skiftes (på min 9-3 1,8t SportCombi fra 2006), men har svært ved at opdrive en original.
Så er der kopivarer:
- Refako.dk har en Triscan til godt 2.100 kr.
- Mr-Auto.dk har en ATE til ca. 660 kr.
- desværre ingen held hos MapTunParts.dk eller Saabparts.com eller Autobremsen.dk

En ting er, at man bliver nødt til at montere uoriginale dele, men Jeg gider ikke montere kopier af uoriginale dele...
Nogen bedre bud, eller kommentarer til ovenstående?

Hilsener
Lars


Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Ny hovedbremsecylinder 2006 9-3 1,8t SportCombi

7. apr 2018, 12:39

Hvorfor tror du den skal skiftes, er den utæt?
Ate er en oem leverandør, så det ville jeg nok vælge

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Ny hovedbremsecylinder 2006 9-3 1,8t SportCombi

7. apr 2018, 14:42

En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Vet
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 35
Tilmeldt: 21. maj 2005, 17:48

Re: Ny hovedbremsecylinder 2006 9-3 1,8t SportCombi

7. apr 2018, 16:25

Jeg har fået skiftet min hovedbremsecylinder på min 9-3 2008 2,0t for 2 måneder siden, da den hang i den ene bremsekreds. Jeg kom frem til, at den originale del meget sandsynligt blev leveret af TRW, og at denne del som eftermarkedsdel hedder TRW PML430. Ellers er ATE altid et godt bud på kvalitet.
Senest rettet af Vet 7. apr 2018, 18:55, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Ny hovedbremsecylinder 2006 9-3 1,8t SportCombi

7. apr 2018, 17:46

Hej Munkedal,
Jeg ved ikke om du kender skidt fra kanel.
TRW er anerkendt som god kvali. TRW er oprindeligt fra Schweiz.
TRW har bla. leveret stumper til Boeing. TRW er gift med ZF.
Jeg ved ikke om denne TRW PML430 er noget som er værd at skrive hjem.

ATE, (Alfred Teves, Hamburg) ER bremsekongen. Jeg har ikke 9-3 eller 9-5, men det går ikke her. Det er værkstedsbiler.
Hvad er der galt med den eksisterende hovedcylinder? Har bilen ikke fået skiftet bremsevæske?

https://www.bildeleshop.dk/search?keywo ... lsrc=aw.ds
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
munkedal
ULTRA SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 261
Tilmeldt: 26. jun 2006, 09:39

Re: Ny hovedbremsecylinder 2006 9-3 1,8t SportCombi

7. apr 2018, 20:39

Hej.
Tak for svar. Jeg kender i hvert fald ATE, som mine renoverede kalibre er fra...og jeg ville være helt tryg ved at benytte dem i stedet for originaldele.

Det jeg egentlig fiskede lidt efter var, om man kan regne med, at det virkelig er TRW eller ATE til 5-600 kr + porto. Det lyder meget billigt...

Cylinderen er ikke utæt, men jeg har haft en bagbremse, der hang. Ny kaliber, og stadig lidt samme problem, periodisk. Prøvede at udlufte kredsen, og nu synes jeg bare pedalen bevæger sig langsomt mod bunden (pedalen er hård nok, inden motoren starter, og så dykker pedalen, når man starter). Håber ikke, det er forstærkeren, som kræver at man sænker motorblokken 30 mm for at få den lirket ud!
Jeg skyllede frisk bremsevæske i systemet for to år siden, og værkstedet burde have gjort det to år før osv.

Jeg udlufter med en vacum-dims fra Harald Hanoi (https://www.harald-nyborg.dk/p4432/flow ... seudlufter) - det virker nemt, selvom det er lidt forvirrende, at man ikke kan se bremsevæsken+bobler flyde forbi (som når man trykker væsken ud med fx pedalen, hvis I forstår). Undertrykket suger formentlig "falsk luft" ind gennem den løsnede udluftningsventil, så det hele står bare og "blafrer" inde i slangen, men væsken løber ud kan jeg jo se i opsamleren.

I morgen skifter jeg til sommerdæk, og så udlufter jeg hele vejen rundt, og i den rigtige rækkefølge, selvfølgelig ;-) Hjælper det ikke, må jeg nok have en ny hovedcylinder på...

Hilsener
Lars
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Ny hovedbremsecylinder 2006 9-3 1,8t SportCombi

7. apr 2018, 21:18

Jeg har en hospital-sugebabber. En 230 v. elektrisk vacuumpumpe med glaskolbe. Den suger 410 Torr. Jeg er alene under udluftninger. Niplen tager falsk luft med ind. Jeg kan se at væsken er taget ind i kolben. Hvis pedalen daler, er cylinderen færdig. 9-3 er vistnok berømt for lortecalipre..
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Ny hovedbremsecylinder 2006 9-3 1,8t SportCombi

7. apr 2018, 23:28

Jeg har købt kvalitets fabrikater fra Mr. Auto så billigt at jeg regnede med at modtage noget kineserjunk som jeg så kunne have besværet med at returnere. Men den har været god nok hver gang, og det er vel egentligt det du gerne vil høre 8)
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Ny hovedbremsecylinder 2006 9-3 1,8t SportCombi

8. apr 2018, 06:40

Her er lidt info om hvorfor bremsepedalen synker med startet motor.
Skærmbillede 2018-04-08 06.15.16.png
Jeg kan tilføje bremseklodser der sidder fast, og en defekt bremseslange til listen.
Hvis det kun er en bremse der hænger, så kan vi udelukke at det er hovedcylinderen der er problemet.
Jeg ville skifte bremse slangen først på det pågældende hjul.
En defekt slange kan give nogle mærkelige problemer med bremserne, og det er sjældent man kan se at den er defekt udefra.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Ny hovedbremsecylinder 2006 9-3 1,8t SportCombi

8. apr 2018, 14:54

Det er normalt at pedalen synker ved motorstart. Så er der vacuum til forstærkeren.
Man har hørt om defekt slange. Slangen går i opløsning. Der kan sidde en løs flap i slangen, som virker som envejsventil. :wink:
Senest rettet af Edwins 8. apr 2018, 15:14, rettet i alt 1 gang.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Ny hovedbremsecylinder 2006 9-3 1,8t SportCombi

8. apr 2018, 15:13

Hvis hjulet binder, løftes hjulet. Åben niplen og luk igen. Check igen. Hvis hjulet nu er frit, har man indespærret tryk.
Hvis man bruger tegnedrengen som troubleshooting og så taber.
Hvis man har købt en hovedcylinder forgæves, vil jeg pippe af grin.. :lol: :lol: :mrgreen:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
munkedal
ULTRA SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 261
Tilmeldt: 26. jun 2006, 09:39

Re: Ny hovedbremsecylinder 2006 9-3 1,8t SportCombi

7. maj 2018, 22:20

Lad du bare fuglene om at pippe, Edwins :lol:

Det hele har taget lidt tid, for jeg ville være nogenlunde sikker på, at fejlen lå i hovedcylinderen, så Edwins ikke skulle grine sig helt fordærvet. Bremserne hang på den ene kreds (V. Forhjul + H. Baghjul), viste det sig, så jeg satsede på en ny hovedcylinder...men nu var der altså gået sport i skidtet, og jeg valgte at skifte den selv!
Det var rigtigt nok en TRW nr. PML430, som sad der i forvejen (=originaldelen). Tak for det tip, Vet!
Jeg købte gennem Bildeleshop.dk, og leveringen var på en uge, men prisen incl. forsendelse var til gengæld lav: lige omkring en plovmand. Og jeg har ingen grund til at tro, det skulle være en kopidel, så der kan man godt handle.
Det lykkedes mig at skifte hovedcylinderen uden problemer, heller ikke med luft i ABS-modulet og den slags skrækkeligheder (skulle lige høvle mig gennem en del YouTube videoer om emnet først), og nu spiller det hele perfekt igen.
Tak for feed-back til jer alle.

Hilsener
Lars

Tilbage til "Modern Forum"