Har tænkt på et stykke tid om det er muligt at skifte sit speedometer uden turbotryk ud med et der har?
Stikket passer og jeg kan sagtens skifte det men der skal vel noget mere til at få det til at virke?
På forhånd tak.
Speedometer 9-3 2002 turbotryk
Redaktør: Bestyrelsen
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Speedometer 9-3 2002 turbotryk
Kiggede lidt på det da jeg købte min egen.
Og der findes guider på nettet.
Men kort fortalt, der skal bruges en Tec II tester til at programmere instrumentet.
Og man skal skifte stel numre et par gange før uret er aktiveret, og bilen kan starte igen.
Det var så her jeg opgav projektet.
1. Det har ingen gradueringer for tryk
2. Det viser ikke det reelle tryk, men indsuget luftmasse
3. Det var nemmere at få aktiveret open SID, og her har man de fleste motordata bla. ladetryk tilgængeligt.
MVH
Morten
Og der findes guider på nettet.
Men kort fortalt, der skal bruges en Tec II tester til at programmere instrumentet.
Og man skal skifte stel numre et par gange før uret er aktiveret, og bilen kan starte igen.
Det var så her jeg opgav projektet.
1. Det har ingen gradueringer for tryk
2. Det viser ikke det reelle tryk, men indsuget luftmasse
3. Det var nemmere at få aktiveret open SID, og her har man de fleste motordata bla. ladetryk tilgængeligt.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Speedometer 9-3 2002 turbotryk
Hej.
Jeg skiftede min instrumentgruppe ud i min 9-3 MY01 med én som havde turbometret.
Inden turbometret virker, skal bilens VIN (chassisnummer) ændres med Tech 2. Bogstavet i position 8 skal ændres til "K", som indikerer B205R eller "G", som henviser til B235R.
Så virker det SAAB i Højer har prøvet ændringen til turboinstrument før.
SAAB hilsen Ole
Jeg skiftede min instrumentgruppe ud i min 9-3 MY01 med én som havde turbometret.
Inden turbometret virker, skal bilens VIN (chassisnummer) ændres med Tech 2. Bogstavet i position 8 skal ændres til "K", som indikerer B205R eller "G", som henviser til B235R.
Så virker det SAAB i Højer har prøvet ændringen til turboinstrument før.
SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
- goodmorningmrandy
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Speedometer 9-3 2002 turbotryk
Tak for begge jeres indlæg Morten Vig & Viggen.
Jeg var ikke klar over at softwaren lå i speedometer, jeg troede det lå i SiD enheden, så nu er den del krydset af.
Det lyder heller ikke til på jer at det er helt umuligt at komme i gang med.
Jeg har ikke en tech 2 tester (og tilhørende software).
Kan man i princippet troppe op med speedometeret og få et kyndig Saab værksted med forstand på tingene til at om programmere den?
Min motorydelse er en B204E.
Ændringerne er vil være:
1 VIN (chassisnummer)
2. Bogstavet i position 8 skal ændres: Mit har T så hvad skal den ændres til?
Det må vel også betyde at skulle det omprogrammerede speedometer ikke virke kan man skifte tilbage, da software ligger deri?
Jeg var ikke klar over at softwaren lå i speedometer, jeg troede det lå i SiD enheden, så nu er den del krydset af.
Det lyder heller ikke til på jer at det er helt umuligt at komme i gang med.
Jeg har ikke en tech 2 tester (og tilhørende software).
Kan man i princippet troppe op med speedometeret og få et kyndig Saab værksted med forstand på tingene til at om programmere den?
Min motorydelse er en B204E.
Ændringerne er vil være:
1 VIN (chassisnummer)
2. Bogstavet i position 8 skal ændres: Mit har T så hvad skal den ændres til?
Det må vel også betyde at skulle det omprogrammerede speedometer ikke virke kan man skifte tilbage, da software ligger deri?
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Speedometer 9-3 2002 turbotryk
Hej igen.
Jeg er forvirret. 9-3 MY02 er normalt ikke monteret med en B204E motor, men "T" svarer til samme motor.
Standardmotorer for 9-3 i 2002 er B205L/E/R eller B235R (Viggen motor).
SAAB hilsen Ole
Jeg er forvirret. 9-3 MY02 er normalt ikke monteret med en B204E motor, men "T" svarer til samme motor.
Standardmotorer for 9-3 i 2002 er B205L/E/R eller B235R (Viggen motor).
SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
- goodmorningmrandy
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Speedometer 9-3 2002 turbotryk
Hej ole
Jeg har tastet forkert ind
Det er en 205E
Vin nummer: YS3DD55C622035440
Så I forhold til de spørgsmål jeg havde tidligere i tråden, hvadbetyder det så for mig?
Hilsen
Anders
Jeg har tastet forkert ind
Det er en 205E
Vin nummer: YS3DD55C622035440
Så I forhold til de spørgsmål jeg havde tidligere i tråden, hvadbetyder det så for mig?
Hilsen
Anders
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Speedometer 9-3 2002 turbotryk
T skal erstattes med et K
Svarene er baseret på årgangen,
Ikke at du senere rodede rundt i motorkoden
MVH
Morten
Svarene er baseret på årgangen,
Ikke at du senere rodede rundt i motorkoden
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Speedometer 9-3 2002 turbotryk
Hej Anders.
Så passer det hele noget bedre sammen. I dit VIN nummer er der et "C" i position 8, svarende til B205E.
Så "C" skal erstattes med "K".
Men hvor kommer "T" fra
God fornøjelsen med instrumentgruppe udskiftningen. Jeg synes det er rigtigt rart med turbometret, selv om det også er lidt øjegas.
Ole
Så passer det hele noget bedre sammen. I dit VIN nummer er der et "C" i position 8, svarende til B205E.
Så "C" skal erstattes med "K".
Men hvor kommer "T" fra
God fornøjelsen med instrumentgruppe udskiftningen. Jeg synes det er rigtigt rart med turbometret, selv om det også er lidt øjegas.
Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
- goodmorningmrandy
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Speedometer 9-3 2002 turbotryk
Jeg ved ikke hvor det T havde sneget sig ind må jeg indrømme.
Nu er det slået fast med et 7" søm at at det er et "K" som "C" erstattes med.
Da min erfaring med softwaren er sparsom vil jeg høre om et par ting inden jeg kaster mig ud i det.
1. Da ændringerne ligger i speedometeret, så vil jeg, hvis det ikke virker, kunne skifte tilbage til det originale speedometer uden problemer, er det ikke rigtigt forstået.
2. Kommer der til at ske noget med km tælleren, dvs skal man huske hvor langt den har kørt og ændre det med Tech 2
3. Er der andre i Østjylland som kan hjælpe mig med at få den omprogrammeret.
Venlig hilsen
Anders
Nu er det slået fast med et 7" søm at at det er et "K" som "C" erstattes med.
Da min erfaring med softwaren er sparsom vil jeg høre om et par ting inden jeg kaster mig ud i det.
1. Da ændringerne ligger i speedometeret, så vil jeg, hvis det ikke virker, kunne skifte tilbage til det originale speedometer uden problemer, er det ikke rigtigt forstået.
2. Kommer der til at ske noget med km tælleren, dvs skal man huske hvor langt den har kørt og ændre det med Tech 2
3. Er der andre i Østjylland som kan hjælpe mig med at få den omprogrammeret.
Venlig hilsen
Anders
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Speedometer 9-3 2002 turbotryk
1. Det burde ikke være noget problem at skifte tilbage, men jeg er ikke sikker !
2.Du får km tallet fra det nye instrument, man kan ikke justere det ned med tec 2 . Der skal special udstyr til.
http://www.km-justering.dk/, men jeg er ikke helt sikker.
3. Det ved jeg ikke.
MVH
Morten
2.Du får km tallet fra det nye instrument, man kan ikke justere det ned med tec 2 . Der skal special udstyr til.
http://www.km-justering.dk/, men jeg er ikke helt sikker.
3. Det ved jeg ikke.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Speedometer 9-3 2002 turbotryk
Hej Anders.
Turbometret får sin information via den digitale bus. Bogstavændringen sørger for at signalet også sendes til turbometret.
1) Det er ikke noget problem at skifte tilbage til den oprindelige instrumentgruppe. "K" skal blot igen være "C"; igen en opgave for Tech 2.
2) Kilometertælleren viser dét, som var registreret i donorbilen. Tech 2 kan justere km-tallet, men kun fremad. Et ordentligt værksted gør selvfølgeligt dette. Det er uhæderligt at fortsætte med den evt. lavere km-stand.
3) Jeg ved, at Højer kan gøre det, men mon ikke andre også kan gøre det
SAAB hilsen Ole
Turbometret får sin information via den digitale bus. Bogstavændringen sørger for at signalet også sendes til turbometret.
1) Det er ikke noget problem at skifte tilbage til den oprindelige instrumentgruppe. "K" skal blot igen være "C"; igen en opgave for Tech 2.
2) Kilometertælleren viser dét, som var registreret i donorbilen. Tech 2 kan justere km-tallet, men kun fremad. Et ordentligt værksted gør selvfølgeligt dette. Det er uhæderligt at fortsætte med den evt. lavere km-stand.
3) Jeg ved, at Højer kan gøre det, men mon ikke andre også kan gøre det
SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)