Hej.
Min OG9.3 fra 2002 har formentlig skudt toppakningen, trods kun 180.000 km.
Startede med en lille hvid sky i bakspejlet, når jeg accelererede efter gearskift, kun 1 sekund, lille sky, så var der intet igen.
Kørte de 20 km. til arbejde, og på vej hjem blev det større skyer, men stadig intet så længe den trækker/ kører med konstant hastighed.
Dette efterlader mig med lidt spørgsmål.
- Da der nærmest ikke mangler vand i ekspansionsbeholderen, og heller ingen bobler når den står i tomgang ... vil jeg lige høre om forløbet lyder som normal toppakningsfejl?
- Er der nogle der har en ide om tidsforbrug på sådan en operation, tænker ikke bilen kan bære at få et værksted til det ... måske nogle herinde kender nogen? ... eller har en ide til prisen på et værksted.
Med Saab hilsen.
Jannik.
Dampmaskine
Redaktør: Bestyrelsen
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Dampmaskine
Det lyder nærmere som en død turbo, da du ikke har noget vandforbrug.
MVH
Morten
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Dampmaskine
Jeg er enig med Morten. En gang jeg havde en død turbo lignede det også hvid røg, selvom alle påstår at den bør være sort.
Prøv at få mormor til at cykle bagefter. Hvis hun kan bekræfte at det stinker forfærdeligt, så er det olie den brænder af.
MVH Mads
Prøv at få mormor til at cykle bagefter. Hvis hun kan bekræfte at det stinker forfærdeligt, så er det olie den brænder af.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- morfar
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Dampmaskine
Tak for tilbagemeldingerne.
Havde læst det med turboen i nogle andre tråde herinde, men troede ikke det kunne være helt så hvidt ....
Er der en måde at tjekke det på? ... eller noget ved symptomerne der giver mere mening i retning af turboen ... det med der ikke sker noget under acceleration.
Ang. lugt ... så minder det om en mellemstor Polsk kulfyret by ....
Havde læst det med turboen i nogle andre tråde herinde, men troede ikke det kunne være helt så hvidt ....
Er der en måde at tjekke det på? ... eller noget ved symptomerne der giver mere mening i retning af turboen ... det med der ikke sker noget under acceleration.
Ang. lugt ... så minder det om en mellemstor Polsk kulfyret by ....
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Dampmaskine
Årgang og km passer helt sammen med en død turbo.
Desuden antyder "stanken" også olie afbrænding.
Hvis der er tvivl om vand eller turbo:
Trykprøv vandkredsen, hvis der ikke er lækage, så er det turboen.
Eller:
Afmonter sugeslangen på turboen. Dvs. slangen der kommer fra luftfilter+lmm enheden.
Derefter mærk med fingrene om der er slør i turbo akslen. Dvs. akslen må ikke kunne rokkes op/ned ret meget andet en 1/2-1mm
(Det er kaldes radialt slør). Der kan godt være lidt mere aksialt slør, med op og ned må der ikke være meget af.
Hvis der meget radialt slør, så tjek evt. røret fra turboen og ned til Inter cooleren (IC-en) Hvis den er våd af olie er bl.a. pakdåserne i turboen færdige.
Den nemme måde:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3- ... oaggregat/
Frisk mølle på. Bolte af bolte på.
Husk nye pakninger møtrikker mv.
og tjek hvor rene olierør til/fra turboen er. Evt. rens eller udskift.
Turboer er meget "følsomme" for ren olie.
Desuden antyder "stanken" også olie afbrænding.
Hvis der er tvivl om vand eller turbo:
Trykprøv vandkredsen, hvis der ikke er lækage, så er det turboen.
Eller:
Afmonter sugeslangen på turboen. Dvs. slangen der kommer fra luftfilter+lmm enheden.
Derefter mærk med fingrene om der er slør i turbo akslen. Dvs. akslen må ikke kunne rokkes op/ned ret meget andet en 1/2-1mm
(Det er kaldes radialt slør). Der kan godt være lidt mere aksialt slør, med op og ned må der ikke være meget af.
Hvis der meget radialt slør, så tjek evt. røret fra turboen og ned til Inter cooleren (IC-en) Hvis den er våd af olie er bl.a. pakdåserne i turboen færdige.
Den nemme måde:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3- ... oaggregat/
Frisk mølle på. Bolte af bolte på.
Husk nye pakninger møtrikker mv.
og tjek hvor rene olierør til/fra turboen er. Evt. rens eller udskift.
Turboer er meget "følsomme" for ren olie.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Dampmaskine
En anden variant kan også være krumtaps hus ventilations systemet.
Hvis det er stoppet til, og du ikke har den seneste variant på så kan det også give grå/hvide skyer!
https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5- ... 31200.html
https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5- ... -1205.html
En blæst toppakning giver som regel en mærkelig synkoperet gang ved starter omdrejninger, som om den den pludselig har modstand, og går ned i omdrejninger, hvorefter den tørner normalt.
MVH
Morten
Hvis det er stoppet til, og du ikke har den seneste variant på så kan det også give grå/hvide skyer!
https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5- ... 31200.html
https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5- ... -1205.html
En blæst toppakning giver som regel en mærkelig synkoperet gang ved starter omdrejninger, som om den den pludselig har modstand, og går ned i omdrejninger, hvorefter den tørner normalt.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- morfar
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Dampmaskine
Tak for hjælpen med at lokalisere årsagen!
Det var turboen, og ingen tvivl da jeg først gjorde som Viking foreslog ... kunne rasle rundt med møllen som om den slet ikke sad fast
Dog mente Post Nord at jeg skulle blive i lejebilen en del dage mere end forventet Så til sidst måtte jeg opgive at vente yderligere på pakken fra Speedparts, og satse på at Biltemas turbo er så god som nævnt på et par svenske sider.
Tak for de hurtige og præcise meldinger.
Det var turboen, og ingen tvivl da jeg først gjorde som Viking foreslog ... kunne rasle rundt med møllen som om den slet ikke sad fast
Dog mente Post Nord at jeg skulle blive i lejebilen en del dage mere end forventet Så til sidst måtte jeg opgive at vente yderligere på pakken fra Speedparts, og satse på at Biltemas turbo er så god som nævnt på et par svenske sider.
Tak for de hurtige og præcise meldinger.
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Dampmaskine
Fint.
Du kan godt forvente en del røg/os det første stykke tid efter turbo skift.
Da IC og rør har en del olie gemt hist og her.
Men det aftager over tid.
Er der ikke en olie fælde i ICen på 9-5 ????
Du kan godt forvente en del røg/os det første stykke tid efter turbo skift.
Da IC og rør har en del olie gemt hist og her.
Men det aftager over tid.
Er der ikke en olie fælde i ICen på 9-5 ????
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"