Antennen på taget har mistet sit gummilag, og el antennen nægter at køre helt op.
El antennen Skal fjenes, da der skal monteres en forstærker der hvor den sidder.
Så jeg kigger på en tagantenne.
Hovedkravet er en kombineret FM- Dab antenne, og jeg lurer lidt på at få GPS med.
Jeg er lidt lun på 3 i en haj antennen.
Menen Viggen fm-dab antenne, kunne også se godt ud.
Spørgsmålet er mister jeg signal styrke ved at vælge en haj antenne.
Jeg mener at have læst at antennelængden er baseret på bølgelængden
MVH
Morten
Antenne Og 9-3 Haj eller Viggen ?
Redaktør: Bestyrelsen
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Antenne Og 9-3 Haj eller Viggen ?
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Antenne Og 9-3 Haj eller Viggen ?
Hej Morten
Du husker rigtigt: Antennelængden skal gerne harmonere med bølgelængden. På FM er den ca. 3 m og på DAB ca. 1,5 m, såvidt jeg lige har kunnet slå op. Og på GPS skulle den vist være 20 cm.
En lodret pisk på 3 m er altså det optimale til FM-modtagelse (det mest optimale ville dog være en vandret polariseret antenne, hvis det var praktisk muligt i en bil). Da de 3 m heller ikke er praktisk, halverer man længden en gang eller to, så det typiske nok er en pisk på 75 cm. Det er ikke optimalt, men praktisk. Til DAB burde en sådan pisk være fin (den er jo på ½ bølgelængde), men det har jeg ingen erfaringer med.
Alle andre løsninger bygger så på en form for "kunstig forlængelse" eller forstærkning, og så er det nok kritisk, at antennen er specielt tilpasset de to eller tre formål, den skal bruges til. Som du skriver, kan indbygning af en ekstra feature måske føre til et dårligere kompromis for de to øvrige -det skal nok prøves (har andre herinde erfaringer med dette?).
Umiddelbart burde det være ret let at lave et godt kompromis for FM og DAB, da de ligger godt sammen. I forhold til GPS kommer der jo, udover bølgelængden, også de særlige forhold ved modtagelse af flere satellitsignaler.
Mvh/NC
Du husker rigtigt: Antennelængden skal gerne harmonere med bølgelængden. På FM er den ca. 3 m og på DAB ca. 1,5 m, såvidt jeg lige har kunnet slå op. Og på GPS skulle den vist være 20 cm.
En lodret pisk på 3 m er altså det optimale til FM-modtagelse (det mest optimale ville dog være en vandret polariseret antenne, hvis det var praktisk muligt i en bil). Da de 3 m heller ikke er praktisk, halverer man længden en gang eller to, så det typiske nok er en pisk på 75 cm. Det er ikke optimalt, men praktisk. Til DAB burde en sådan pisk være fin (den er jo på ½ bølgelængde), men det har jeg ingen erfaringer med.
Alle andre løsninger bygger så på en form for "kunstig forlængelse" eller forstærkning, og så er det nok kritisk, at antennen er specielt tilpasset de to eller tre formål, den skal bruges til. Som du skriver, kan indbygning af en ekstra feature måske føre til et dårligere kompromis for de to øvrige -det skal nok prøves (har andre herinde erfaringer med dette?).
Umiddelbart burde det være ret let at lave et godt kompromis for FM og DAB, da de ligger godt sammen. I forhold til GPS kommer der jo, udover bølgelængden, også de særlige forhold ved modtagelse af flere satellitsignaler.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Antenne Og 9-3 Haj eller Viggen ?
Hej Morten.
Jeg håber, jeg denne gang kan hjælpe dig. Du har så ofte glædet mig , med dit skriveri på vores hjemmeside om emner, der interesserer mig.
Blaupunkt har en informationsbrochure, som jeg sender som link: Den omtaler vist, hvad du søger.
http://www.blaupunkt.com/uploads/tx_ddf ... K-LINE.pdf
SAAB hilsen Ole
Jeg håber, jeg denne gang kan hjælpe dig. Du har så ofte glædet mig , med dit skriveri på vores hjemmeside om emner, der interesserer mig.
Blaupunkt har en informationsbrochure, som jeg sender som link: Den omtaler vist, hvad du søger.
http://www.blaupunkt.com/uploads/tx_ddf ... K-LINE.pdf
SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Antenne Og 9-3 Haj eller Viggen ?
Hej igen
Fin beskrivelse af mulighederne, og det er fristende, at man kan få en ekstern antenne til både FM, DAB, GPS og GSM. Jeg mangler dog en enkelt oplysning: Hvor god er modtagelsen?
Mine egne erfaringer begrænser sig til FM, da jeg hidtil har levet (fint) med de indbyggede GPS- og GSM-antenner. Min næsten nye originale el-antenne er allerede begyndt at drille (går sjældent helt op, og ofte ikke ned -med det samme...), så den ryger nok ind på hylden til den ekstra pisk, jeg har købt til den ). Jeg har nemlig tidligere til spotpris fået en Bosch Club-antenne (den gode gamle, der manuelt kan trykkes helt ned og trækkes op med specialnøgle). Den er ret lang og fungerede fremragende på min gamle 9K -både modtagelsesmæssigt og mekanisk (noget bedre end den nye automatiske original). Den automatiske nedkørsel har man jo kun brug for ved automatvask (og mod hærværk), og jeg er ikke udsat for nogen af delene. Derimod kan frostvejr og rimtåge , som jo forekommer, gøre livet surt for selv en god el-antenne. Club'en kan desværre ikke skaffes længere, så man må passe på den.
Mvh/NC
PS: Det er jo ret tydeligt, at længden på Shark-antennen er "kunstigt forøget", ligesom strømforbruget indikerer noget indbygget forstærkning. Så spørgsmålet er, hvor effektivt, det er. Blaupunkt laver nok ikke det rene bras, men er der nogen, der har praktiske erfaringer?
Fin beskrivelse af mulighederne, og det er fristende, at man kan få en ekstern antenne til både FM, DAB, GPS og GSM. Jeg mangler dog en enkelt oplysning: Hvor god er modtagelsen?
Mine egne erfaringer begrænser sig til FM, da jeg hidtil har levet (fint) med de indbyggede GPS- og GSM-antenner. Min næsten nye originale el-antenne er allerede begyndt at drille (går sjældent helt op, og ofte ikke ned -med det samme...), så den ryger nok ind på hylden til den ekstra pisk, jeg har købt til den ). Jeg har nemlig tidligere til spotpris fået en Bosch Club-antenne (den gode gamle, der manuelt kan trykkes helt ned og trækkes op med specialnøgle). Den er ret lang og fungerede fremragende på min gamle 9K -både modtagelsesmæssigt og mekanisk (noget bedre end den nye automatiske original). Den automatiske nedkørsel har man jo kun brug for ved automatvask (og mod hærværk), og jeg er ikke udsat for nogen af delene. Derimod kan frostvejr og rimtåge , som jo forekommer, gøre livet surt for selv en god el-antenne. Club'en kan desværre ikke skaffes længere, så man må passe på den.
Mvh/NC
PS: Det er jo ret tydeligt, at længden på Shark-antennen er "kunstigt forøget", ligesom strømforbruget indikerer noget indbygget forstærkning. Så spørgsmålet er, hvor effektivt, det er. Blaupunkt laver nok ikke det rene bras, men er der nogen, der har praktiske erfaringer?
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Antenne Og 9-3 Haj eller Viggen ?
Viking tak for linket.
NC det springende punk er netop modtagelsen.
Jeg har faktisk brugt en Og 900 antenne med solid pisk i ca 20 år. og den virkede bare.
Senere fik jeg en 245, og monterede en aktiv antenne på taget, også kaldet en 16v antenne (Viggen klon)
Svært at sige om modtagelsen blev dårligere, da radioen også blev udskiftet.
Så jeg vil have FM og DAB i en antenne.
Og faldt for denne
https://www.au2tek.dk/pi/CALEARO-16V-TA ... 80994.aspx
Men for 400 kr mere kan man få en med indbygget gps i haj looket.
https://www.au2tek.dk/pi/CALEARO-SHARK- ... 80994.aspx
Hvilket holder bilen i standart look, og jeg er ikke i tvivl om at GPS modtagelsen bliver bedre, det er de andre signaler der mere bop bop.
MVH
Morten
NC det springende punk er netop modtagelsen.
Jeg har faktisk brugt en Og 900 antenne med solid pisk i ca 20 år. og den virkede bare.
Senere fik jeg en 245, og monterede en aktiv antenne på taget, også kaldet en 16v antenne (Viggen klon)
Svært at sige om modtagelsen blev dårligere, da radioen også blev udskiftet.
Så jeg vil have FM og DAB i en antenne.
Og faldt for denne
https://www.au2tek.dk/pi/CALEARO-16V-TA ... 80994.aspx
Men for 400 kr mere kan man få en med indbygget gps i haj looket.
https://www.au2tek.dk/pi/CALEARO-SHARK- ... 80994.aspx
Hvilket holder bilen i standart look, og jeg er ikke i tvivl om at GPS modtagelsen bliver bedre, det er de andre signaler der mere bop bop.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Antenne Og 9-3 Haj eller Viggen ?
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Antenne Og 9-3 Haj eller Viggen ?
Edwins det er ikke den samme model !
Der mangler Dab antennen.
Her er den rigtige antenne på ebay
https://www.ebay.de/itm/Calearo-SHARK-I ... 0005.m1851
Da jeg har mulighed at handle hos FTZ, og de kun er 50 kr dyrere, end Ebay så er valget nemt.
De første link, var kun ment som illustration.
Men ja handler man med en dansk virksomhed, så betaler man normalt en del ekstra for den samme vare man kan købe i udlandet.
Men dansk support kan være rat at have hvis der er noget der driller.
MVH
Morten
Der mangler Dab antennen.
Her er den rigtige antenne på ebay
https://www.ebay.de/itm/Calearo-SHARK-I ... 0005.m1851
Da jeg har mulighed at handle hos FTZ, og de kun er 50 kr dyrere, end Ebay så er valget nemt.
De første link, var kun ment som illustration.
Men ja handler man med en dansk virksomhed, så betaler man normalt en del ekstra for den samme vare man kan købe i udlandet.
Men dansk support kan være rat at have hvis der er noget der driller.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Antenne Og 9-3 Haj eller Viggen ?
Hej Morten
Nu rodede jeg mig jo ind i denne tråd, da jeg har en fjern fortid som radioamatør, og dermed måske kunne hjælpe med lidt alternativ viden. Denne viden er dog ret værdiløs, når man "kunstigt" omgår de klassiske løsninger -her er praktisk erfaring (og endnu bedre: Tests) alfa og omega, hvis det ikke som så meget andet skal blive religion.
Jeg har forgæves forsøgt at finde uvildige tests af antenner -det nærmeste er en norsk forhandlerbedømmelse af forskellige produkter samt en tysk test (men her er der kun en enkelt DAB/FM-kombination imellem, og så er den naturligvis bedst). Og jeg har INTET fundet, hvor der er objektive målinger af følsomhed etc.
Så dit valg af en Blaupunkt på taget ser ud til at være en rigtig god løsning (også i lyset af norske erfaringer - de har jo fået DAB-kniven for struben deroppe). Så kan vi andre bare glæde os til at læse, om det virker i praksis .
Mvh/NC
Nu rodede jeg mig jo ind i denne tråd, da jeg har en fjern fortid som radioamatør, og dermed måske kunne hjælpe med lidt alternativ viden. Denne viden er dog ret værdiløs, når man "kunstigt" omgår de klassiske løsninger -her er praktisk erfaring (og endnu bedre: Tests) alfa og omega, hvis det ikke som så meget andet skal blive religion.
Jeg har forgæves forsøgt at finde uvildige tests af antenner -det nærmeste er en norsk forhandlerbedømmelse af forskellige produkter samt en tysk test (men her er der kun en enkelt DAB/FM-kombination imellem, og så er den naturligvis bedst). Og jeg har INTET fundet, hvor der er objektive målinger af følsomhed etc.
Så dit valg af en Blaupunkt på taget ser ud til at være en rigtig god løsning (også i lyset af norske erfaringer - de har jo fået DAB-kniven for struben deroppe). Så kan vi andre bare glæde os til at læse, om det virker i praksis .
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Antenne Og 9-3 Haj eller Viggen ?
Antennen blev monteret
Fm modtagelsen er foreløbig ok, baseret på de radiostationer jeg kan fange her hjemme.
MVH
Morten
Mange kabler, og jeg mangler 2 adapterkabler til gps og dab
Den er måske lidt større end en original antenne, men det kan jeg leve med.Fm modtagelsen er foreløbig ok, baseret på de radiostationer jeg kan fange her hjemme.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk