Hej
Jeg mangler en lille guide til olieskift på min automatgearkasse.
Jeg mener at have fundet ud af hvordan jeg får olie ind og ud, men findes der ikke en niveau-prop?
På nettet har jeg fundet en forklaring om at jeg skal have fat i en speciel "værkstedsoliepind"
Men jeg tænker at der må være en anden sikker måde at tjekke niveauet?
Håber at nogen kan hjælpe
Mvh.
Ole A
Olieskift automatgearkasse Saab 9-5 2,3 Aero 2008 260 HK
Redaktør: Bestyrelsen
- 4Roger
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Olieskift automatgearkasse Saab 9-5 2,3 Aero 2008 260 HK
Hej, har selv haft et par biler uden målepind, som regel er niveauet målt relativt til temperatur og påfyldnings hullet.
Sidste jeg havde var fuld når det lige dryppede ud af påfyldnings hullet ved drifttemperatur og motor igang, man skal lige sætte i alle gear og tjekke niveau.
Fandt lidt omkring emnet.
http://saabworld.net/showthread.php?t=474
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=343466
Fantastisk med de hersens "Filled for Life" gearkasser
Sidste jeg havde var fuld når det lige dryppede ud af påfyldnings hullet ved drifttemperatur og motor igang, man skal lige sætte i alle gear og tjekke niveau.
Fandt lidt omkring emnet.
http://saabworld.net/showthread.php?t=474
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=343466
Fantastisk med de hersens "Filled for Life" gearkasser
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Olieskift automatgearkasse Saab 9-5 2,3 Aero 2008 260 HK
Hvis du bor på sjælland så kør den til slettet grundet GDPR...., og få lavet en skylning af gearkassen.
Ellers find en specialist med udstyret.
Der er 2 problemer med denne type gearkasse
Filtret kan ikke skiftes, og blokker til ad åre.
Og et normalt olieskift, betyder at ca. 30% af olien bliver udskiftet.
Muldvarpen skal frem i dagslyset, men det er efter min mening det enste der virker.
Ha prøvet øvelen på flere Volvoer, med samme type gearkasse.
Og gearskiftene bliver som dag og nat.
Et simpelt olieskift er desværre ikke nok.
MVH
Morten
Ellers find en specialist med udstyret.
Der er 2 problemer med denne type gearkasse
Filtret kan ikke skiftes, og blokker til ad åre.
Og et normalt olieskift, betyder at ca. 30% af olien bliver udskiftet.
Muldvarpen skal frem i dagslyset, men det er efter min mening det enste der virker.
Ha prøvet øvelen på flere Volvoer, med samme type gearkasse.
Og gearskiftene bliver som dag og nat.
Et simpelt olieskift er desværre ikke nok.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- ola
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Olieskift automatgearkasse Saab 9-5 2,3 Aero 2008 260 HK
Hej Alle
Tak for svar.
Men jeg håber at vi måske kan komme det lidt nærmere.
I nedenstående link fra et af ovenstående indlæg, beskrives det sådan at:
Fra påfyldningshullet og ned til oliens overflade, skal der være mellem 49 og 61 mm med driftsvarm olie i gearkassen.
Er der nogen som kan be eller afkræfte det?
Jeg har målt efter på min saab. På nuværende tidspunkt er der kun ca 27 mm ned til oliens overflade, men det kan jo bare betyde at der er for meget på i forvejen ?
Håber nogen ved det lidt mere præcist ?
mvh.
Ole A
Tak for svar.
Men jeg håber at vi måske kan komme det lidt nærmere.
I nedenstående link fra et af ovenstående indlæg, beskrives det sådan at:
Fra påfyldningshullet og ned til oliens overflade, skal der være mellem 49 og 61 mm med driftsvarm olie i gearkassen.
Er der nogen som kan be eller afkræfte det?
Jeg har målt efter på min saab. På nuværende tidspunkt er der kun ca 27 mm ned til oliens overflade, men det kan jo bare betyde at der er for meget på i forvejen ?
Håber nogen ved det lidt mere præcist ?
mvh.
Ole A
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Olieskift automatgearkasse Saab 9-5 2,3 Aero 2008 260 HK
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- 4Roger
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Det er også beskrevet i WIS.
Målepind
Så vidt jeg kan se er det samme metode som hvis der havde været Målepind, min har mener jeg samme gearkasse men en pind og der er ca 5 cm ned til max varm atf. såvidt jeg husker, skifter nok snart igen og kan måle.
Målepinden der er "ekstraudstyr" på din er jo erstattet med en torx skrue hvor man kan indføre den lange målepind DT-47653.
Har du målt korrekt? Plan overfade, atf drifttemp, Motor i tomgang, 15 sek i D, 15 sek i R, check efter 15 sek i P
atf flush som Mr Vig beskriver er en go ide. Når du gør det selv har du efter 3 x skift stadig ca 12% gl. atf i systemet.
Re: Olieskift automatgearkasse Saab 9-5 2,3 Aero 2008 260 HK
ola skrev: ↑23. maj 2018, 21:09Hej Alle
Tak for svar.
Men jeg håber at vi måske kan komme det lidt nærmere.
I nedenstående link fra et af ovenstående indlæg, beskrives det sådan at:
Fra påfyldningshullet og ned til oliens overflade, skal der være mellem 49 og 61 mm med driftsvarm olie i gearkassen.
Er der nogen som kan be eller afkræfte det?
Jeg har målt efter på min saab. På nuværende tidspunkt er der kun ca 27 mm ned til oliens overflade, men det kan jo bare betyde at der er for meget på i forvejen ?
Håber nogen ved det lidt mere præcist ?
mvh.
Ole A
Det er også beskrevet i WIS.
Målepind
Så vidt jeg kan se er det samme metode som hvis der havde været Målepind, min har mener jeg samme gearkasse men en pind og der er ca 5 cm ned til max varm atf. såvidt jeg husker, skifter nok snart igen og kan måle.
Målepinden der er "ekstraudstyr" på din er jo erstattet med en torx skrue hvor man kan indføre den lange målepind DT-47653.
Har du målt korrekt? Plan overfade, atf drifttemp, Motor i tomgang, 15 sek i D, 15 sek i R, check efter 15 sek i P
atf flush som Mr Vig beskriver er en go ide. Når du gør det selv har du efter 3 x skift stadig ca 12% gl. atf i systemet.
- ola
- SAAB NET NYBEGYNDER