Banner cycler

Helårsdæk - Erfaringer?

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Benno
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 3
Tilmeldt: 8. apr 2018, 09:08

Helårsdæk - Erfaringer?

10. jun 2018, 10:25

Hej alle.

Jeg har en 9-5 MY02, som jeg benytter fra September til April (Kører i min MY05 Cab om sommeren). 8) 8)

Nu går jeg og overvejer hvilke dæk jeg skal sætte på den - det giver jo ikke ret meget mening at sætte sommerdæk på bilen. Mine overvejelser går derfor på om jeg skal sætte Vinterdæk eller helårsdæk på den.

Umiddelbart er jeg mest til Helårsdækket, da vi i DK ikke har ret mange uger med sne/is, og da året jo er inddelt i 4 årstider, tænker jeg at et helårsdæk vil være optimalt i efterår + forår og dermed dækker 2 af 3 sæsoner hvor bilen er i brug.

Jeg har læst mig til at Michelins helårsdæk er rigtig gode + de holder 25% længere end de fleste andre dæk.

Mine primære krav er holdbarhed og komfort (kører primært motorvejskørsel).

Hvad er jeres erfaringer mht. til støj, komfort og vejgreb?


Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Helårsdæk - Erfaringer?

10. jun 2018, 12:31

Helårs dæk er et kompromis.
Du får enten et halvgodt sommer dæk, og et halvdårligt vinterdæk.
Og omvendt.
Hvis der var mig der havde den luksus at have en sommer og vinterbil.
Så havde jeg forlænget sæsongen på sommerbilen, med 2 måneder.
Og monter vinterdæk på vinterbilen, og det er udfra tanken det bedste dæk til det værste føre.
Specielt hvis man pendler hver dag.
Hvem ved hvordan den næste vinter bliver ?

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Helårsdæk - Erfaringer?

10. jun 2018, 14:53

Jeg hælder mere og mere til helårsdæk

Jeg blev en gang fanget i en meget kraftig haglbyge i slut maj på motorvejen... Jeg havde heldigvis helårsdæk på og kørte uden problemer den fine BMW 530d der kørte 100 meter foran kørte på fine sommerdæk, og den lavede en fin 360 og hamrede ind i beton autoværnet med fuld skrald.... :shock:

Vores nuværende Saab kører på sommer og vinterdæk da der var helt nye sommerdæk på den da vi købte den.

Vores kør-langt bil kører på vektor 4 seasons gen2 pga tidligere oplevelse hvilket virker som et sindsygt godt dæk på våd og sne. Overvejede også Michelins dæk da de er godkendt til vinter i Norge men generelt ser Goodyear bare ud til at være bedre på våd vej hvilket vi har 9 måneder om året, og så syntes jeg bare deres vinterdæk er godt.

Jeg er med på at helårsdækket er et kompromis 3 måneder om sommeren og vinteren med det er sommerdæk og vinterdæk sørme også i forår og efterår.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: Helårsdæk - Erfaringer?

10. jun 2018, 17:00

Hej,
Dæk, det er næsten ligeså godt at spørge om som olie :D
Har efterhånden prøvet mange dæk, og er vendt tilbage til det komfortable mest lydløse og næsten altid best i test Goodyear. Nokian og tilsvarende lavet i øst europa er næsten lige så godt. Dårlige erfaringer med dæk lavet i de ”varme lande”, Pirelli for eksempel. (Sidste pirelli så bare hammergodt ud, men noget møg.) Kørt med sommer vinter skift, men fundet et godt helårsdæk med mud/snow symbol fra Goodyear er rigtigt for mig, holder dig i go kontakt med vejen uanset føret, lidt dyre men købt online og lokalt monteret, hva faen det er din og andres sikkerhed det gælder. Og sagde jeg det mest lydløse komfortable… Skifter måske lidt for ofte men nu har jeg heller ikke det sommer/vinter skifte roderi at bekymre mig om.
Der bliver uden tvil også produceret mange andre gode dæk, men dette er mine erfaringer, skift lang tid før de er slidt ned til lovmessige krav.
Pt. Goodyear Vector 4 Seasons G2 225/45 R17 94V XL , med fælgbeskyttelse, ca 820Kr stk, lavet i tyskland
Syntes de kan lave et rigtigt helårsdæk nu, ikke bare halvgodt sommer vinter. Tror nøglen ligger i at skifte før det er nedslidt uanset fabrikat.
PS. De er enormt goe i sne og is, et jeg vil købe igen
mvh allan
Billede
Billede
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Helårsdæk - Erfaringer?

10. jun 2018, 23:00

Hej

Et ægte (godt) vinterdæk er ikke et kompromis forår og efterår, medmindre det er tørt (og så har du jo cab'en). Michelin CrossClimate har ikke fået topkarakter i seneste test, men det var så også 175/65-14. I SAAB-størrelse skulle de være OK.

Til dit behov ville jeg foretrække et godt vinterdæk. Mine (rettere konens) erfaringer med vinterdæk contra helårsdæk er, at gode vinterdæk sagtens kan bruges året rundt, hvis man ikke skal på en hurtig tur sydpå (eller lægger vægt på performance i tørt føre). Vi har også prøvet helårsdæk (Vredestein), men de var ikke mærkbart bedre om sommeren end vinterdæk. P.t. kører hun på Michelin CrossClimate, men det er på hendes nye Micra :cry: , og om det er dækkene eller bilen, der er støjende og ukomfortabel, vides ikke...

Da både Michelin og Good Year har pilmønster på deres helårsdæk (hvilket Morten fraråder af hensyn til hæl/tå), ville jeg selv vælge Good Year UltraGrip (som også er anbefalet af andre i dette forum). Jeg er blevet træt af Conti (støj og manglende slidstyrke), og vil fremover satse på Michelin om sommeren og Good Year om vinteren.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Benno
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 3
Tilmeldt: 8. apr 2018, 09:08

Re: Helårsdæk - Erfaringer?

11. jun 2018, 16:33

Forlænge sommer sæsonen med 2 måneder?? Uha.. Da min Cab er importeret fra syd italien, har den ALDRIG set salt og kun sjældent vand i det hele taget. Den ser ud som en fabriksny bil nedenunder - og det har jeg ikke tænkt mig der skal laves om på!

Jeg havde fået det indtryk, at helårsdæk ville være det optimale valg til efterår/forårs kørsel - men ud fra jeres kommentarer er det nærmere at det er lige "skidt" til det hele - og så tror jeg nu nok jeg hælder mere til et decideret vinterdæk. Er det også Michelin der her har flest km? (Det kunne jo tyde på en lidt hårdere gummiblanding, og derfor bedre ville kunne klare en smule sommerkørsel).

Jeg har selv gode erfaringer med Nokian vinterdæk, men synes de bliver noget "sejlene" om sommeren...
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 368
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

Re: Helårsdæk - Erfaringer?

11. jun 2018, 17:13

Benno skrev:
11. jun 2018, 16:33

Jeg har selv gode erfaringer med Nokian vinterdæk, men synes de bliver noget "sejlene" om sommeren...

Det er det sommerdæk gør, når det er varmt. Det er ikke for at tjene flere penge, at dækfirmaerne ( og FDM), anbefaler skift, når temperaturen er omkring 7 grader celcius.
Jeg har ikke selv erfaring med helårsdæk. Hvis jeg skulle gå den vej med lignende kørselsforhold, ville jeg nok prioritere de helårsdæk med bedst vinteregenskaber, og se bort fra slid- og støjværdier.
:)
Sláinte
Mick
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Helårsdæk - Erfaringer?

11. jun 2018, 18:04

Salt i september, oktober måned, det er længe siden jeg har oplevet det !
Selv ruller jeg rundt på et hankook icept 2 vinterdæk, og klager ikke over støjen eller grebet.
Levetiden er underordnet for mig, da jeg ikke kører mange km om året, og vinterdækkene falder nok for aldersgrænsen på 5 år, inden de er slidt op.
Kører vel en 6-8000 km om året.
Hvor mange km kører du om året ?
Og hvilken fælgstørrelse kører vinter bilen, og sommer bilen på ?
Selv kører jeg 17" sommer og 16" vinter.
Og det føles ikke som den helt store nedgradering at skifte fra sommer til vinter.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Helårsdæk - Erfaringer?

13. jun 2018, 23:59

Hej igen

Du har jo klart angivet dine præferencer: Holdbarhed og komfort (ved motorvejskørsel). Så mangler vi bare oplysninger om dimension (og dit temperament :D ).

Mine seneste erfaringer er med min 9K 2,3 turbo automatic, og da oplevede jeg uændret (eller lidt bedre) komfort, støj og vejgreb ved skift fra Conti PremiumContact 205/55-16 til Point S Winterstar 195/65-15 (i begge tilfælde ret nye dæk med rimeligt meget mønster). Altså skift fra et premium-sommerdæk til et discount-vinterdæk.

Nu kan det jo være, at mit (og bilens) temperament simpelthen bare har det bedre med 195/65-15-størrelsen. Jeg strunter i toppræstationer i tørt føre -især, hvis det sker på bekostning af egenskaber i vådt føre (og om vinteren glat føre og især sjap/hagl, hvor brede sommerdæk kan være en dødsfælde). Jeg faldt i øvrigt over, at Klebèr Krisalp HP 3 i FDM's seneste test af vinterdæk (i størrelse 195/65-15) kom ind på en delt andenplads (med fire stjerner hele vejen igennem incl. støj og slidstyrke). Jeg nåede (desværre) at investere i Klebèr sommerdæk (205/60-15) til min gamle, og dem var jeg faktisk ret glade for (generelt god komfort samt fint vejgreb i vådt føre). Eneste minus var en syngende lyd -altså lidt støj. Prisen var OK -ja nærmest spotpris- i forhold til kvaliteten.

Nå, mine egne ønsker vil altså være at få råd til nye Good Year 195/65-15 vinterdæk til efteråret, og at mine Conti 205/55-16 bliver tilpas slidt, så jeg kan forsvare at skifte til Michelin Primacy til næste forår...

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66

Tilbage til "Modern Forum"