Banner cycler

Den nye bil blev ... en SAAB

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktører: Bestyrelsen, Casper_Ankersen

Lauter
SAAB NET NYBEGYNDER
Geografisk sted: Stenløse

Den nye bil blev ... en SAAB

25. jun 2018, 20:45

Jeg har indkøbt en 95 fra 2005 med 180.000 km på klokken. Det er samtidig en opgradering for mig da den skal afløse min 93’er fra 1998 med sug der har tjent trofast i 10 år og altså også min første vogn med mølle.

Bort set fra undervognen er den rimelig pæn. Den har aldrig været rustbeskyttet, men er alligevel blandt de pæneste som jeg har kigget på. Men der skal altså fixes noget rust i undervognen, mest i bageste hjulkasser. Udstødningen er der ikke meget tilbage af, så jeg vil skaffe en rustfri fra Rakarör. Har en på 93’eren der stadig ser ud som ny (næsten).

Jeg har ikke undladt at læse med når der har været diskuteret turbo og kan forstå, at en del har erstattet GT1752’eren med en Mitsu turbo. Det synes jeg jo lyder interessant da et af argumenterne har været, at den er mere robust. Ja, og så også at der med et lille indgreb kan opnås lidt højere moment er jo ingen skade til. Ville den opgradering kræve opgradering af andet isenkram – vil raka-udstødningen fx kunne fungere med Mitsu?

Støddæmper og fjedre ser ekstremt gamle og udkørte ud, så der må skiftes lidt her også. Hvilken løsning har I andre valgt? Jeg er ikke interesseret i sækning. Den må gerne være lidt strammere end nu.

Lige nu er undervognen næsten helt strippet og jeg overvejer om jeg bør give den noget rustbeskyttelse oppe bag varmeskjoldene eller er det no go (pga. varmen)?

Jeg skal se om jeg kan lægge nogle billeder op (da den slags jo siger mere end 1000 ord). På forhånd tak for alle ord.

Thomas

SAAB 93, årg. 1998
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup

Re: Den nye bil blev ... en SAAB

26. jun 2018, 06:13

Punkt 1
Ned med bundkarret, inspicer og rens det.
Ombytning af turbo, kræver ikke særligt meget ekstra.
Vand tilslutningen er mindre, og olie returen er anderledes.
Enten fusker man noget sammen, eller køber de originale rør.
Resten er bolt on.
Og husk at softwaren skal opgraderes.
Udstødningen vælg deres sports system, normalt giver det ikke en stor ændring i lyd, da turboen fjerne det meste.
Men en turbo elsker det lavere modtryk.
Under vogn er nemt kob Aero fjedre, og støddæmpere, opgrader evnt. til bilstein b6 dæmpere.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5- ... h-fjadrar/
Man kan aldrig komme for meget undervogns behandling på bilen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
NC_Ribe
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Ribe

26. jun 2018, 07:28

Hej Thomas

Tillykke med købet -håber, du bliver glad for den.

Der er vel ingen grund til at skifte turbo, når den virker, og når du hidtil har været tilfreds med s(løv)uge 8) ? Som jeg forstår Mortens svar, vil der ikke være problemer med senere skift i forhold til en RAKA-udstødning.

I forhold til undervognsbehandling kan der (Morten!) sagtens komme for meget på. En ældre, lettere rusten undervogn, har ingen gavn af at få smurt et nok så godt produkt på, der ikke går i dybden mod evt. eksisterende rust. Så bliver det bare et lag kosmetik, der i værste fald holder på fugten. Så find et godt, tyndt produkt hos din foretrukne leverandør, og smør det på én til flere gange her i sommervarmen og -tørken. Og afslut så med et hertil passende slidlag, når sommeren går på hæld.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
BrittOgLars
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: 5750 Ringe

4. jul 2018, 14:25

Hejsa og tillykke med din nyerhvervelse. Du kan roligt skifte til en Mitsubishi TD04HL15T, det er den som sidder på Aero modellen. Jeg har lavet mange software opgraderinger til den konstellation, og det spiller bare 100%
Mht. hvorfor du skal skifte, så er det så irriterende at holde der med en ødelagt GT1752, det er ikke et spørgsmål om, men hvornår, alene derfor er et planlagt skift meget bedre.
Som Morten skriver, så rens bundkaret, det er et must.

Mvh. Lars
Medlem nummer 785
larsk@midtfyn.net 40841988
Saab 9000 Jubi, 1997
Saab 9-3 2.0T Sport Sedan ca. 300Hk,400Nm, lææææækker bil:)
Lauter
SAAB NET NYBEGYNDER
Geografisk sted: Stenløse

9. aug 2018, 18:33

Her er et par shots fra det senest indkøb. Indtil videre er det meste af tiden brugt på rustarbejde i bageste undervogn og på fornyelse af undervognen.

Før:
Billede

Efter:
Billede

Kun bærearme og bøsninger er nye. Bagbroen er skaffet fra en hugger og de to støbegodsarme, krængningsstab. samt øvrige beslag har været en tur i elektrolysebad. Nemt, rent og effektivt.

Her er udsigten til undervognen hvor der siden er kommet et Rakarör på. De malede områder er så jeg kan huske hvor jeg har været.
Billede

Og så fik jeg også bakset oliesumpen af. Relativ ren - på bunden lidt snask, noget af det er gammel pakning. Noget andet er - AVS! - små meget tynde metalflager. De ses bedst på filteret oppe i hjørnet. Jeg talte ca 10 stykker. De er meget små og jeg spørger mig selv - er det belægning fra lejer? Der er nu ikke noget umiddelbart at få øje på når man kigger op på lejerne. Jeg vil kigge oliepumpen efter ved lejlighed. Og så bør jeg nok også lette på ventildækslet og kigge efter der.
Billede

Jeg har oliefilteret liggende som jeg vil prøve at skære op og studere ved lejlighed. Så må vi se hvad der er i vente :?
SAAB 93, årg. 1998
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

9. aug 2018, 22:32

Fint arbejde.... Høj her fra !

Mht lejer mv. Så hiv lige et plejl-leje og hovedlejebuk af og ud.
Så kan du se syn for sagen..

Tag evt. billeder.

Hvordan ser sugesien til oliepumpen ud ?
Er den den opgraderede med større huller ?

Undervogn:
Giv den tynd hulrums olie først, lad det stivne.

Efter et par uger giv den så rigtig undervogns guf.
Jeg køber gerne de to dele på spraydåse.
Nemt og enkelt..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup

10. aug 2018, 17:24

Enig med Viking ned med det sidste plejl leje og hoved leje, og tjek dem for slid.
Er spånerne magnetiske, for det kan sige en del om hvor de stammer fra.
Ellers ser bundkarret meget fint ud.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Modern Forum"